Objavljeno: 26.3.2012 09:17 | Avtor: Miran Varga | Monitor Marec 2012

3D z dolgo diagonalo

Digitalni televizorji so v zadnjih letih obuli precej velike čevlje. Najprej so se jim začele večati diagonale zaslonov, zatem pa so osvojili še povezovanje v internet in prikaz 3D-podob. Njihovi tekmeci za pozornost zahtevnejših uporabnikov so seveda projektorji, ki z zadnjimi inovacijami pričarajo tudi 3D sliko in ne želijo zaostajati. Preizkusili smo dva 3D projektorja, ki sta cenejša od dveh tisočakov, kar ju postavlja ob bok večjim 3D televizorjem. Le da s projektorjem dobimo še precej dodatnih (centi)metrov slike.

V svetu projektorjev so ostali skoraj samo še kitajski in japonski izdelovalci. Tempo razvoja je pač neusmiljen, prodaja nekaterih naprednejših modelov pa v Sloveniji (in še kje po svetu) skoraj butična. V zadnjih letih smo tako opazili velik napredek predvsem na področju projektorjev za domači kino, saj po njih posega vedno večje število ljubiteljev digitalne zabave. Tudi v te loge se je dokaj hitro prikradla kratica 3D, ki uporabniku daje vedeti, da zna projektor prikazati stereoskopsko sliko, ki jo ob uporabi 3D očal uporabnikove oči zaznajo kot tridimenzionalno.

Tokrat smo preizkusili dva sveža 3D projektorja, kitajsko Optomo HD33 in japonskega EPSONa EH-TW6000W. Oba seveda podpirata polno visoko ločljivost ob prikazu tretje razsežnosti (FullHD 3D), prav tako pa lahko tudi v 2D načinu prikažeta sliko ločljivosti 1920 x 1080 pik. Pri tem velja omeniti, da Optoma svojemu projektorju ne prilaga 3D očal, temveč jih moramo dokupiti, to pa ceni kompletov skorajda izenači. Kateri je torej boljši v praksi?

Začnimo z Optomo HD33, ki je v naš laboratorij prišla prva. Modne smernice, ki narekujejo mehke in zaobljene linije, so očitno našle pot tudi v svet projektorjev, saj se škatlaste oblike poslavljajo, nadomeščajo pa jih očem všečni izdelki. Takšna je tudi Optoma HD33, a bolj kot zunanjost nas zanima, kaj se skriva v njenem drobovju in kako dobro sliko lahko prikaže. Gre za projektor s tehnologijo barvnega kolesa (DLP), katerega ločljivost, kot rečeno, dosega 1920 x 1080 pik. Na kolesu so osnovne barve nanesene večkrat, prav tako se zelo hitro vrti, zato učinka mavrice, ki spremlja nekatere cenejše DLP projektorje, ne bomo zaznali. Vgrajena je zmogljiva žarnica, saj projektor dosega svetilnost do 1800 ANSI lumnov. To ga naredi uporabnega tudi v svetlejših prostorih. Seveda projektorja nima smisla poganjati na meji svetilnost v temnih prostorih, ker je že privzeto nastavljen na kinotečni način (Cinema), v katerem je svetilnost praktično prepolovljena, slika pa odlična. Nazivna vrednost kontrasta je 10.000 : 1, ker pa v praksi navadno zaznamo, da so številke kontrasta nekajkrat napihnjene, se to žal pozna tudi Optomi HD33. Projektor namreč nima zaslonke, zato ceno plača prikaz črne barve, ki seveda ni tako globoko črna, kot smo vajeni pri projektorjih z aktivno zaslonko. Optomini inženirji so sicer vgradili funkcijo ImageAI, ki vklopljena spreminja moč žarnice in tako dosega nekoliko boljši kontrast. A ker se s tem spreminjanjem moči spreminjajo tudi obrati in glasnost ventilatorja, jo je vsaj v manjših prostorih, kjer uporabnik sliši projektor, bolje pustiti izklopljeno. Preostale barve pa so naravnost odlične, še posebej pri barvitih prizorih promocijskega 3D video materiala se zdi, da bo slika prav padla s stene. Barve so žive, pohvalimo pa tudi ostro sliko v 3D načinu, kar je pri cenejših projektorjih prej izjema kot pravilo. V 2D načinu je slika zelo dobra, to je tudi edino pravilno, saj verjamemo, da bo povprečni uporabnik 3D projektorja vsaj v naslednjih letih z njim še vedno predvajal pretežno 2D vsebine.

Optoma HD33 za komunikacijo s 3D očali uporablja radijsko povezavo (RF). To pomeni, da ne potrebuje neposredne vidne povezave med oddajnikom in prejemnikom, kot je v navadi pri infrardečih povezavah (IR). Posledično lahko uporabnik tudi bolj aktivno premika glavo, pa ne bo izgubil prave 3D slike v očalih. Prenekateri projektor v načinu 3D postreže z nekoliko nižjo svetilnostjo, a, pohvalno, Optoma HD33 ne sodi mednje. 3D način je namreč silno dobro uravnotežen, tako glede barv kot odmevov (angl. cross-talk), ki se radi prikradejo v sliko ob uporabi očal za ogled slike v tretji razsežnosti. Na testnih vzorcih je bilo zaznati malenkost več zelene barve ob uporabi očal, a je v praksi med ogledom filmov in risank neopazna. Sicer pa ima uporabnik na voljo tudi popolno kalibracijo barv tudi v 3D načinu, zato z nastavljanjem slike po okusu uporabnika ne bo večjih težav. Očala celo pripomorejo k temu, da uporabnik zazna globljo črno barvo kot sicer. Očala Optoma ZD201 so tudi precej velika, bržkone z namenom, da ponudijo dobro 3D izkušnjo tudi odraslim uporabnikom, ki že sicer nosijo očala. Ti si 3D očala preprosto namestijo prek svojih očal.

Optoma HD33 vsebuje še sistem, imenovan PureMotion. Ta skrbi za prepletanje sličic, s čimer zmanjša morebitno trzanje slike. Premore tri nastavitve, ki pa so uporabne le ob ogledu žive televizijske slike in športa, pogojno uporabne v 3D načinu (odvisno od vsebine) in zaradi svoje agresivnosti povsem neprimerne pri kakovostno obdelanih kinotečnih video posnetkih (bluray ipd.).

Žarnica projektorja naj bi v standardnem načinu dela ponudila dobrih 4000 ur užitkov, a kot je pri Optomi že v navadi, tudi zamenjava žarnice k sreči "ni plačljiva v zlatu". Bržkone največja pomanjkljivost Optome HD33 pa je daljinski upravljalnik. Zelo je namreč počasen, celo tako zelo, da uporabnik meni, da posamezne tipke ni pritisnil in zato ponovi ukaz(e), ti pa se nato izvedejo rafalno. Tudi rešitev, da so gumbi razmeroma majhnega daljinca opremljeni pretežno z ikonami in simboli, ki jih je težko prebrati in razumeti, ni najbolj posrečena, a se uporabnik ob daljši uporabi privadi funkcij.

EPSON se je vstopa v svet 3D podob lotil z drugačno tehnologijo. EH-TW6000W je 3D projektor, ki za prikaz slike uporablja tehnologijo 3LCD, stereoskopsko sliko pa v 3D podobe pričarajo priložena očala z aktivno zaslonko. Tehnološko gledano, nimamo EPSONovemu modelu prav veliko očitati. V lepo zaobljeno ohišje je vgrajena močna žarnica, ki po navedbah izelovalca postreže s svetilnostjo do 2200 ANSI lumnov. Ta v navezi z lečo, ki ponuja do 1,6-kratno optično povečavo (Optoma le 1,2-kratno), poskrbi za kakovostno in ostro sliko v vseh razmerah, tudi če je v prostoru zaznati dnevno svetlobo. Ker leča projektorja ne omogoča premika, so v EPSONu poskrbeli za enostavno delo z vrtljivim gumbom, ki skrbi za odpravo učinkov trapeza in sodčka. Rešitev seveda ni vsemogočna, zato velja za dobre rezultate projektor namestiti čim bolj na sredino projicirane slike.

V projektor vgrajeni slikovni čip v navezi z optiko projektorja postreže z nazivnim kontrastnim razmerjem 40.000 : 1, a tudi že na prvi pogled je razlika v kontrastu med EH-TW6000W in HD33 na testnih vzorcih več kot opazna. EPSONov model odlikujejo globoke črnine, še posebej v 2D kinotečnem načinu delovanja. K odličnemu kontrastu namreč veliko pripomore tudi zaslonka projektorja, a je vsaj v preizkušenem modelu delovala precej glasno, ne glede na nastavljeno vrednost njenega "vmešavanja" v prikaz slike.

Čeprav so v EPSONu naredili vsaj v teoriji vse pravilno za prikaz kakovostne 3D slike, smo pri tej pogrešali še ščepec več globine, ki jo je, denimo, nudil kitajski tekmec. Priložena aktivna očala namreč odlikuje osveževanje s frekvenco 400 Hz, kar pomeni, da zaslonka hitreje preklaplja med dvema položajema, s tem pa omogoči prehod večji količini svetlobe in slika je svetlejša.

V kategoriji povezljivost pa japonski izdelek povsem povozi kitajskega. Oba projektorja ponujata dva vhoda HDMI (standarda 1.4a, ki podpira tudi 3D video vire), EH-TW6000W pa je za nameček opremljen še z omrežnim vhodom in vmesnikom USB. Prek slednjega je moč predvajati omejen nabor fotografij in video materiala s ključkov USB, a je njegov vmesnik precej neroden in počasen, zato bo večina videofilov to počela prek računalnika, večpredstavnega podaljška ali predvajalnika blu-ray. W na koncu oznake projektorja tudi pomeni, da nas v škatli čaka dodaten brezžični vmesnik, s katerim lahko prek brezžičnega omrežja pošiljamo sliko na projektor. Vsekakor gre za zelo dobrodošel dodatek.

V EPSONu so se celo potrudili z vgradnjo zvočniškega para v zadnjo stranico projektorja. Zvočnika moči 10 W sta zgolj povprečna ali celo zasilna, prav prideta bolj v okoljih, ki nimajo lastnega ozvočenja. Prav tako njuna uporabnost izgubi na veljavi ob morebiti obstenski montaži projektorja.

Glede daljinca lahko zapišemo, da so v EPSONu opravili precej boljše delo kot v Optomi. Tipk je ravno prav, so pregledne in vse pogosto uporabljane funkcije so preprosto dostopne. Z vidika praktične rabe je zelo pomembna tudi glasnost projektorja. V tem pogledu sta oba preizkušena modela nekako povprečna, EPSONova hladilna rešitev je sicer za odtenek tišja, a jo lahko preglasi že omenjeno nadležno premikanje zaslonke.

Kaj torej reči ob koncu preizkusa? Oči preizkuševalca so tokrat sodile takole - prikaz 2D video vsebin bi raje naložili EPSONu EH-TW6000W, 3D podobe pa je bolj prepričljivo izrisovala Optoma HD33. Neodločeno torej? Da, z dodatno opazko, da prav z nobenim izmed preizkušenih projektorjev ne moremo zgrešiti. A če bi resnično morali izbrati le enega zmagovalca, bi bil to EPSON EH-TW6000W, saj danes še vedno prevladujejo 2D video vsebine, pa tudi povezljivost z omrežjem ali mediji USB ni zanemarljiva.

OptomaHD33

3D-projektor.

Izdeluje: www.optoma.com.

Prodaja: www.centerprojekcije.si.

Cena: 1860 EUR.

Za: Zelo uravnotežena slika v 2D in 3D načinu, 3D očala z radijsko tehnologijo.

Proti: Daljinec, mehka črnina v 2D načinu.

EPSON EH-TW6000W

3D projektor.

Izdeluje: www.epson.com.

Prodaja: www.avtera.si.

Cena: 1930 EUR.

Za: Odlična 2D slika, dobra 3D slika, brezžični vmesnik.

Proti: Glasna zaslonka projektorja.

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki

 
  • Polja označena z * je potrebno obvezno izpolniti
  • Pošlji