Ah, ti sloni
Ko sem pred leti na teh straneh digitalno preobrazbo podjetij primerjal z učenjem letenja slonov, so me ljudje na IT-konferencah ustavljali in mi pripisovali bujno domišljijo. Nekaj let pozneje smo še vedno na istem. Drži, ne capljamo na mestu, številna podjetja so se premaknila (malo) naprej, a vendarle težko trdimo, da v družbi in poslu občutimo strašen napredek na račun digitalizacije. Pravzaprav bi si upal zapisati, da se je še najbolj popravilo (digitalno) poslovanje z državo, bolj kot s podjetji, kar je samo po sebi zgovoren podatek.
Januarja sem prejel e-poštno sporočilo, v katerem me naročnik poziva, naj za vsako postavko računa od zdaj naprej izstavim ločen račun. Seveda sem zastrigel z ušesi in se lotil dopisovanja, saj sem želel stvari, ki vodi v očitno neučinkovitost in nazadovanje, priti do dna. Pa so me podučili, da imajo nov (Microsoftov!) računovodski program in nov proces dela, ki to zahteva. Na mojo pikro pripombo, da to težko razumem, če ravno ne knjižijo stvari v Beležnici (beri: programu Notepad), se je hitro in odločno odzvala glavna računovodkinja, da tako pač mora biti in tako tudi bo. Sloni, vam povem, če jim kaj ni všeč, pomendrajo vse pred seboj.
Šokiran nad vsebinsko praznim odgovorom na argumentirano vprašanje in komentar sem pisal direktorju podjetja. »Miran, verjemi, naši računovodje so odlični, dajejo 200 odstotkov od sebe,« se je glasil odgovor. Kako kisel je moral biti izraz na njegovem obrazu, ko je prebral mojo repliko, ki se je glasila: »Seveda morajo delati na 200 odstotkih, če pa ne delajo z možgani. Bolje je delati pametneje kot pa zgolj več.« Tega raje ne vem. V nadaljevanju je priznal, da so moji argumenti povsem tehtni in da bo zaposlenim naročil, naj stopijo v stik s programerji, ki so novo računovodsko rešitev podjetju implementirali.
Tako nekako poteka digitalna preobrazba v podjetjih. Kupijo programsko rešitev, ki naj bi bila lepša, boljša, hitrejša, cenejša, enostavnejša in/ali [vstavi poljuben pridevnik ali primernik], pri čemer se z uporabniki nihče prav dosti ne ukvarja. Vsekakor se v opisanem primeru z njimi ni ukvarjalo IT-podjetje, ki je implementiralo računovodski program. Šlo je očitno za popolne začetnike, saj si sicer težko razlagam, kako so vodjo računovodskega oddelka pregovorili, da je sprejela tak način knjiženja, čeprav delno avtomatiziran, ki bi moral že zdavnaj izumreti. Očitno je, da je kolateralna škoda hipno presegla vsak morebitni prihranek ali drugo dobro lastnost.
Vemo, digitalna preobrazba ne pomeni le uvedbe nove programske opreme, tehnologij in procesov, ki so učinkovitejši in bolj avtomatizirani kot tradicionalne poslovne prakse in procesi, temveč tudi povsem nov, inovativen način izvajanja nečesa, kar je ključnega pomena za poslovanje podjetja. Saj ne, da inovacij v svetu računovodstva ni – že z umetno inteligenco podprta programska oprema za razčlenjevanje računov »dela čudeže«.
A omenjeno podjetje je padlo na osnovah digitalne preobrazbe. Pozabilo je, da mora pri digitalni preobrazbi upoštevati vse – od tega, kako se bodo zaposleni/dobavitelji/kupci odzvali na spremembo, do tega, kako bo vplivala na odnose s strankami, kakšni bodo stroški, kako bo usklajena s poslovnimi cilji itd. Predvsem pa je pozabilo na pripravo, podporo in pomoč zaposlenim pri sprejemanju in prilagajanju spremembam. Že sicer gre za zapleteno nalogo, ki pogosto naleti na odpor, nerazumevanje in strah. In sloni so se pognali v dir. Poleteli pa še dolgo ne bodo.