Androidni velikan, ki tone v pozabo
HTC je eno izmed prvih podjetij v industriji, ki so uvidela velik potencial v operacijskem sistemu Android. Z njegovo pomočjo je doživelo naglo poslovno rast, vendar so slabe odločitve in močnejša konkurenca dokaj hitro terjale svoj davek.
T-Mobile G1 je prvi mobilnik na svetu, ki ga je poganjal androidni operacijski sistem. Je plod sodelovanja podjetij HTC, Google in T-Mobile.
Cher Wang je ena izmed devetih otrok zdaj že pokojnega tajvanskega poslovneža z imenom YC Wang. Odraščala je v zelo premožni družini, saj je bil njen oče drugi najbogatejši Tajvanec, revija Forbes pa ga je na svojo lestvici najbogatejših zemljanov uvrstila na 178. mesto, s premoženjem, vrednim 4,2 milijarde evrov. Denar torej ni bil nikoli težava in Cher se je v želji po čim boljši izobrazbi v najstniških letih preselila v Združene države Amerike. V deželi priložnosti, kot so jo nekoč (nekateri še danes) imenovali, je leta 1981 končala formalno izobraževanje, ko je na kalifornijski univerzi Berkeley magistrirala iz ekonomije. Kmalu zatem se je zaposlila v enem izmed tamkajšnjih računalniških podjetij, a je vseskozi sanjala, da bi ustanovila lastno podjetje s te tehnologije. Njene sanje so se leta 1997 končno uresničile, ko je skupaj s poslovnežem Petrom Choujem na Tajvanu ustanovila High Tech Computer in ga čez čas preimenovala v HTC.
Podjetje res nima tako dolge zgodovine kot nekatera druga podjetja, ki smo jih predstavili v tej rubriki, a je v 17 letih obstoja doživelo kar nekaj lepih in grdih trenutkov. Od samega začetka je HTC izdeloval prenosne računalnike. Toda ustanovitelja sta kaj kmalu videla veliko večji potencial na trgu mobilnih telefonov in spremenila celotno strategijo oziroma poslovni model podjetja. Slednje je začelo izdelovati mobilnike za druga podjetja, med njimi so bila tudi znana imena kot HP in Palm. Vsi omenjeni so takrat tesno sodelovali z Microsoftom in vse aparate je poganjala platforma Windows Phone. A HTC ni bil zadovoljen s svojim položajem. Njihove marže niso bile kaj prida visoke in dobiček je bil majhen oziroma vsaj manjši od želenega. V želji po spremembah so začeli razmišljati o izdelavi lastnih mobilnikov pod svojo blagovno znamko. Na voljo so imeli dovolj znanja, finančnih sredstev in proizvodne opreme, niso pa bili prepoznavni na trgu, in to jih je sprva oviralo. Sčasoma so se vodilni v podjetju le opogumili, stopili v akcijo in se lotili razvoja lastnih mobilnikov. Njihova odločitev se je čez čas izkazala za še kako pravilno, čeprav se tega takrat seveda še niso mogli zavedati.
Cher Wang je ena izmed soustanoviteljev podjetja HTC, ki se je v tajvanski poslovni register vpisalo leta 1997.
Vzpon
Leta 2007 so bile na trgu mobilnih telefonov velike spremembe. Google je namreč predstavil operacijski sistem Android, ki je danes daleč najbolj priljubljen na trgu. Prvo podjetje, ki je v androidni platformi videlo velik potencial, je prav HTC. Istega leta so se namreč Tajvanci odločili za velike spremembe svoje poslovne strategije. Pretrgali so tesno in dolgoletno sodelovanje z Microsoftom, ki jim ni prinašalo kaj dosti dobička, in so se začeli dogovarjati o sodelovanju z Googlom. Omenjeni podjetji sta zelo hitro sklenili sporazum in kaj kmalu je HTC predstavil prvi androidni mobilnik na svetu – T-Mobile G1. Pri nastanku tega je, kot je razvidno iz imena, sodeloval tudi ameriški operater T-Mobile, ki je mobilnik umestil v svojo ponudbo. Povpraševanja je bilo veliko in uporabniki so videli velikansko prednost Androida. Google se je zavedal, da ima v rokah nekaj, kar lahko dobro spremeni trg, in tako je svoj operacijski sistem začel ponujati tudi drugim izdelovalcem na trgu.
Večina ga je sprejela odprtih rok, saj je iz dneva v dan postajal bolj priljubljen, izdelovalci so ga lahko uporabljali popolnoma brezplačno. HTC se je takrat začel zavedati, da se bo v prihodnosti moral spoprijeti s kar nekaj konkurence, zato se je skušal nanjo čim bolje pripraviti. Leta 2008 so kupili podjetje ONE & Co. s sedežem v San Franciscu, ki se je ukvarjalo z industrijskim oblikovanjem. Želeli so ustvariti oziroma oblikovati unikatne mobilnike, ki bodo zares izstopali iz množice. V želji po še dodatnemu razlikovanju so leta 2009 predstavili lasten androidni uporabniški vmesnik, imenovan Sense. Omenjenemu operacijskemu sistemu daje drugačen videz in izkušnjo, na trgu pa danes velja za eno najboljših »preoblek«, kar jih lahko najdemo na pametnih telefonih.
Ves njihov trud se je dokaj hitro izplačal, saj je HTC leta 2009 postal največji androidni izdelovalec na svetu. Podjetje je v očeh potrošnikov veljalo za inovativno in visoko tehnološko, saj je na trg lansiralo nadvse zmogljive mobilnike in pri njih uporabljalo zelo dobre materiale. Leto dni zatem (2010) je HTC dosegel vrhunec. Najprej se je vrnil h koreninam in se skupaj z Googlom lotil projekta. Ameriški spletni velikan je namreč pod lastno blagovno znamko Nexus pripravljal pametni telefon, pri njem pa potreboval malce pomoči. Potrebovali so partnerja, ki bi jim mobilnik izdelal, saj Google nima vzpostavljene lastne proizvodnje. Pričakovano so izbrali HTC, s katerim so že od samih začetkov Androida gojili lepe odnose. HTC je dobro opravil svoje delo in mobilnik Nexus One je ugledal luč sveta januarja 2010 ter nemudoma postal uspešnica med potrošniki. Istega leta je tajvanski izdelovalec predstavil tudi nekaj lastnih mobilnikov in trg jih je sprejel z velikim navdušenjem. Izpostavimo lahko model Desire in pa še EVO 4G, ki je bil prvi mobilnik v Združenih državah Amerike, ki je deloval v omrežju četrte generacije.
HTC je tako v samo nekaj letih ob pomoči operacijskega sistema Andoid dosegel zares veliko, leta 2010 pa je podjetje postalo celo eno izmed najprepoznavnejših na trgu mobilnih telefonov. Toda stvari so se hitro obrnile v nasprotno smer, saj je konkurenca tajvanskega izdelovalca samo leto kasneje praktično povozila.
Upad
Ko se je prodaja pametnih telefonov višjega cenovnega razreda razcvetela in so vsi izdelovalci v tem segmentu svoj trud usmerili v Zahodno Evropo in Severno Ameriko, je HTC ubral drugačno strategijo. Več časa, truda in tudi denarja je vložil v prodor na indijski in pa kitajski trg. Slednji danes velja za največji trg pametnih telefonov na svetu, torej bi lahko rekli, da je bila odločitev HTCja pravilna. Vendar v resnici ni bilo tako.
Za razliko od »zahoda« sta indijski in kitajski trg zelo finančno občutljiva. Kupna moč prebivalstva je precej nižja in podjetja morajo v želji po povečanju prodaje svoje izdelke temu primerno cenovno prilagoditi. Vendar mobilniki HTC nikoli niso sloveli kot najugodnejši, saj podjetje za izdelavo uporablja dobre materiale in to se pozna na končni ceni izdelka. Poleg tega tajvanski izdelovalec na omenjenih trgih ni zelo prepoznaven. Njihova blagovna znamka se ne more primerjati s Samsungovo in to jim je povzročalo kar nekaj težav.
Ves trud HTCja se je dokaj hitro izkazal za neuspešnega. Na področju zmogljivih pametnih telefonov ni mogel konkurirati Samsungu in Applu, ZTE in Huawei HTC pa sta mu odžirala trg, kar zadeva malce manj zmogljive aparate. Kot podatek lahko omenimo še, da je imel leta 2011 HTC na Kitajskem le triodstoten tržni delež, Samsung in Apple pa 19- oziroma 10-odstotnega. Razlika je bila v tem, da sta slednja s svojimi zmogljivejšimi mobilniki merila bolj na zahodne trge, HTC pa se je posvetil azijskim. In kljub temu se je znašel na zadnjem mestu med omenjenimi.
Ni trajalo dolgo, pa so v štabu tajvanskega podjetja videli, da so naredili napako. Sledila je sprememba poslovne strategije in pohod na evropske in ameriške trge. Leta 2011 so predstavili kar nekaj mobilnikov, kot sta na primer ChaCha in pa Surround, a se noben ni »prijel« med potrošniki. Konkurenca z Applom in Samsungom na čelu je imela veliko prednosti pred HTCjem. Južnokorejski izdelovalec je leto prej prvič predstavil serijo mobilnikov Galaxy in ta je leta 2011 že doživljala velik uspeh. HTC preprosto ni našel odgovora in do konca leta 2011 je podjetje izgubilo kar 75 odstotkov vrednosti. V samo letu in pol! Kljub temu so v leto 2012 zajadrali z novo energijo. Dejali so, da bodo predstavili manj mobilnikov, a bodo ti boljši, naprednejši, slogovno dovršeni ...
Februarja omenjenega leta so tako na kongresu MWC v Barceloni predstavili serijo mobilnikov One, na čelu z modelom One X. Slednji se je po obliki in zmogljivosti brez težav postavil ob bok Samsungovemu Galaxy S3, ki je izšel nekaj mesecev kasneje, a mu kljub temu ni mogel resno konkurirati. Kot omenjeno, je Samungova blagovna znamka veliko bolj prepoznavna, poleg tega je to podjetje za oglaševanje namenilo velikanske vsote denarja. Galaxy S3 je v enem letu od predstavitve dobil več kot 50 milijonov novih in ponosnih lastnikov, prodaja modela One X pa je bila v istem časovnem obdobju manj kot 4 milijone enot.
Slabe odločitve in počasen odziv na spremembe so skupaj s slabo prepoznavnostjo HTC stale veliko. Delnice podjetja so bile še pred nekaj leti, ko je bilo podjetje na vrhuncu, vredne dobrih 32 evrov, danes pa morajo investitorji zanje odšteti le okoli 7 evrov. A Tajvanci se ne dajo tako zlahka. Leta 2013 so se odločeni konkurenci postaviti po robu in javnosti predstaviti boljše in zmogljivejše mobilnike. In prav to so storili.
HTC One predstavlja prelomno točka za tajvansko podjetje in nakazuje njihovo smer v prihodnosti.
Prihodnost
Februarja letos, malce pred kongresom Mobile Worlds Congress v Barceloni, je HTC na lastnem dogodku predstavil svoj najnovejši in najnaprednejši mobilnik. Sliši na ime One (brez X), tajvansko podjetje pa si od njega veliko obeta. Samozavestno menijo, da so našli odgovor na konkurenčne aparate na čelu z iPhonom in Samsungom Galaxyjem S4. O slednjem v HTCju ob izidu niso imeli povedati kaj lepega. Lahko bi rekli, da so se pridružili množici in začeli igrati umazano igro, saj so na rovaš Samsungovega paradnega konja letele razne opazke in pripombe. Najbolj jih je zmotilo plastično ohišje, ki se sicer za mobilnik takega kova menda ne spodobi. Prav tu je velika prednost HTCja oziroma njihovega mobilnika One. Slednji se po specifikacijah lahko postavi ob bok najboljšim in najzmogljivejšim ta trenutek, iz množice pa izstopa predvsem zaradi ohišja. To je aluminijasto in daje uporabniku boljši občutek pri delu. Kakovostna izdelava, unikaten uporabniški vmesnik (Sense) in odličen videz so prednosti modela One, ki bodo bržkone privabile marsikaterega potrošnika.
Toda ali bo to dovolj? Ali lahko model One HTC popelje nazaj na prave tire? Najbrž ne, saj bo HTC v želji po povrnitvi starega sijaja moral predstaviti še kaj več kot samo en mobilnik. Poleg tega morajo rešiti težave z dobavo, saj je omenjeni aparat prišel na trg s precejšnjo zamudo. Ponekod ga še danes ni mogoče kupiti.