Objavljeno: 27.1.2009 | Avtor: Vladimir Djurdjič | Monitor Februar 2009

Bitka generacij

Bitka generacij

V računalništvu, tako kot v življenju na sploh, nenehno poteka bitka med različnimi generacijami. Sistemov, ponudnikov, lahko bi rekli tudi uporabnikov. To se pozna na izdelkih, strategiji, celo nastopu v javnosti. Vsi trdijo, da so najboljši, precej manj pa se jih zna resnično prilagoditi novim časom.

Ali lahko trdimo, da je neka tehnologija tesno povezana z neko generacijo ljudi? Nedvomno. Poskušajmo, denimo, profilirati Windows generacijo - to je tista, ki ji je sistem Windows "pisan" na kožo. Lahki bi rekli, da so to uporabniki v starostnem razredu 35-45 let, redkeje mlajši, starejši pa so pogosto priučeni temu okolju in ga ne jemljejo za svojega. Windows generacija je tista, ki zna vse sama "pošraufati", vse sama namestiti, vse sama popraviti, pa če je to smiselno ali ne. Če smo čisto pošteni, jih tudi sam sistem pogosto sili v to.

Na drugi strani najdemo generacijo ljudi, ki prisegajo na izdelke podjetja Apple. Te bi v resnici težko umestili v starostne skupine, saj tu najdemo predstavnike vseh starosti. Lahko pa bi jih označili kot tiste, ki jim podrobnosti delovanje sistema ne zanimajo, računalnike pač uporabljajo kot delovno sredstvo in nič več kot to. V svetu PC je, denimo, precej takih, ki imajo tudi po desetih letih rabe še precejšnje težave z uporabo nekaterih osnovnih funkcij delovnega okolja. Toda, ali je res težava v ljudeh ali pa je napaka v pristopu izdelovalca? Izkušnje v ZDA kažejo, da se starejši, recimo, hitreje privadijo Macom kot PCjem.

Potem je tu še tretja generacija ljudi, ki jim operacijski sistem kot tak in vojna med platformami sploh nista pomembna. Spletni brskalnik je tisti, ki pri teh postaja po pomembnosti to, kar je bil OS pred, recimo, desetimi leti. Pri tej generaciji uporabnikov je drugačna že sama definicija "združljivosti". Ciljna naprava in okolje sta dovolj "združljiva", če lahko na njej brez težav dosežejo priljubljene spletne storitve, recimo tiste, ki jih ponuja podjetje Google. Vse drugo je nepomembno. To velja tako za mobilne telefone kot osebne računalnike. Od tu tudi priljubljenost cenejših in enostavnejših netbookov. Teh ne bomo "šraufali", temveč zgolj uporabljali.

Da ne bo pomote, teh generacij je še precej več, kot so, recimo, DOS generacija, pa mainframe/terminalska generacija in linuxna generacija. Vsaka s svojimi posebnostmi in predvsem prepričanji, kaj je (bilo) dobro in kakšno je stanje danes. Prav neverjetno, kako različna mnenja imajo ljudje o domala isti stvari, v odvisnosti od tega, kateri generaciji oziroma prepričanju pripadajo.

Težava je v tem, da se ljudje po svoji naravi zelo težko odločamo za premike iz enega okolja v drugega. Vsakdo je v osnovi pač pripadnik neke generacije. Vsakdo se je najprej naučil uporabljati en operacijski sistem, en uporabniški vmesnik, eno logiko, ki stoji za vsem tem. Čeprav deklarativno nobenega ne zanima operacijski sistem kot tak, nas zelo moti, če izdelovalec nekaj spremeni v osnovi. Hkrati bi radi, da je nekaj bolje, a za uporabo enako kot doslej. Paradoks, ki bi lahko rekli tudi "prekletstvo združljivosti". Nekaj, kar bi izdelovalec lahko tudi naredil bolje, pa preprosto ne sme, ker ga bodo vsi kritizirali.

Prav nekje na tem mestu je danes Microsoft, ki se obupno trudi popraviti vtis, ki ga je naredil z okoljem Windows Vista. Kljub prizadevanjem se zdi, da tudi samemu izdelovalcu ni več povsem jasno, na koga cilja. Prvi vtis skuša hitreje, kot je bilo načrtovano, popraviti z novim okoljem Windows 7, to pa bo težka naloga. Mnogi menijo, da bi moral Microsoft "resetirati" razvoj Oken in ponuditi nekaj drugačnega, tudi za ceno združljivosti. Toda to se ne bo zgodilo, vsaj v kratkem ne. Namesto tega bomo doživeli še eno evolucijo, kot smo jo že velikokrat doslej. Windows 7 je proti Windows Vista enako kot Windows 3.11 proti 3.0. Ali pa Windows ME proti Windows 98. Ali pa, ne nazadnje, Windows XP proti Windows 2000.

Tu pridejo na dan stare kritike okolja Windows, ki je od vselej hotel biti izdelek za vse. Za razliko od tega je Apple od vselej meril zgolj na "nekatere", vendar so si ti zaradi dobrega marketinga izdelke vselej zelo, zelo želeli, pa naj bo zaradi tehnologije, sloga ali mode. Dokaz več, da sama tehnologija še ni recept za uspeh. V današnjih časih, ko ima povprečen uporabnik v svojem življenju več računalniških naprav, pride v ospredje še ena spretnost podjetja Apple - svoje izdelke zna med seboj zelo dobro povezovati. Oglejmo si enostavnost povezave in rabe osebnega računalnika z MacOS, predvajalnika iPod, telefona iPhone in večpredstavnega predvajalnika Apple TV. Pa primerjamo na drugi strani računalnik PC z okoljem Windows, predvajalnik Zune, telefon Windows Mobile in konzolo Xbox. Zdi se, kot da je vsak od teh izdelkov v svojem svetu.

Toda v ozadju ni zgolj marketing. Apple ima, denimo, zelo pametno strategijo glede dolgoročnega "zasvojevanja" s svojimi izdelki. Podjetje v ZDA že vrsto let krepko investira v šolstvo in danes je z računalniki Macintosh opremljena že velika večina šol. Jutri bodo današnji učenci postali zaposleni v podjetjih, pričakovali in zahtevali bodo okolje, ki jim je znano. Kaj bodo tedaj naredili drugi izdelovalci? Kako se bo tedaj odzval Microsoft, bo skušal zavrteti čas nazaj?Ko se bo (in če se bo) ti resnično zgodilo, bo že prepozno.

Da ne boste mislili, da je avtor tega članka imun za generacijske razlike. Čeprav sem v življenju počel in uporabljal že marsikaj, tako kot vsi pripadam bolj eni generaciji kot drugim. Zadnjič me je nekdo zalotil, da sem že eden redkih, ki doma še vedno uporabljajo (tudi) namizni računalnik. Zakaj že? Česa danes ne bi mogel narediti na prenosnem računalniku? Zdaj samo še čakam, da postavijo pod vprašaj še tega v prid mobilnemu telefonu.

Ta generacijski vidik uporabe računalniške tehnologije prihaja v ospredje šele v zadnjem obdobju. Verjetno zato, ker je v celoti gledano računalništvo še vedno mlado v primerjavi z drugimi gospodarskimi panogami in je v njem doslej vse veljalo za "novo tehnologijo". No, časi se spreminjajo. Na to bodo morali računati tudi izdelovalci. Morda bo veljalo znova razmisliti o strategiji, da mora biti vsako leto nekaj novega za vsako ceno, pa naj to uporabniki želijo ali ne. Pa tudi glede tega, kdaj umakniti podporo za posamezne izdelke. Morda je to le odsev težkih gospodarskih razmer, toda marsikdo bo moral razmisliti, kaj je smiselno in kaj ne, ne samo, ali je tehnično izvedljivo.

"Apple v ZDA že vrsto let krepko investira v šolstvo in danes je z računalniki Macintosh opremljena že velika večina šol. Jutri bodo današnji učenci postali zaposleni v podjetjih ..."

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki

 
  • Polja označena z * je potrebno obvezno izpolniti
  • Pošlji