Črni premik
Če ste katero od prejšnjih različic Photoshopa podrobneje secirali, ste gotovo naleteli na bolj ali manj skrito -- mačko. Konkretneje, črno mačko. Fantje in punce iz San Joseja imajo namreč rahel fetiš. Slike mačk dajejo v skrite menuje, uvodne grafike, po njih imenujejo predprodajne različice ... Tudi najnovejša različica Photoshopa ni izjema, le da je tokrat navezava s temi zvermi precej bolj smiselna. 13. verzija tega vrhunskega programa je skoraj črna in skupaj z mačko se ime beta različice ponuja kar samo: Superstition. Toda, bo vraževerje dovolj?
Photoshop CS6 je resna nadgradnja, ki ponuja cel kup novosti, olepšav, radikalnih sprememb, bonbončkov, a ko se pogled izostri in vse skupaj pogledamo od daleč, postane najočitneje eno: premik iz sveta CMYK v svet RGB. Torej premik iz sveta tiska in analognih medijev v svet digitalnega.
Videz
Preden posežemo po skalpelu in pogledamo v Photoshopovo drobovje, najprej nekaj o novem videzu. Privzeta barva grafičnega vmesnika je po novem temno siva, še temnejša kot pri Premieru ali After Effectsu. Prvi znak prej omenjenega premika v svet RGB. Svetlo ozadje je namreč primernejše za urejanje slik, namenjenih subtraktivnemu izpisu (CMYK), torej tisku, kjer je tudi okolje svetlo (stran v časopisu, denimo). Privzeto temno ozadje novega Photoshopa pa bo ugajalo vsem, ki slike pripravljajo za aditivni izpis (RGB), tam je osnova temna. Percepcija slik je zato pravilnejša, obenem pa je delo lažje. Da pa si ekipa iz Kalifornije ne bi nakopala fatve analognega bloka, je v nastavitvah moč izbrati klasično svetlo sivo okolje poleg dveh še temnejših.
Povsem prenovljeno delovno okolje v štirih okusih sive.
Pri Adobu pa Photoshopa niso poslali le v solarij. O, ne, na plastično kirurgijo je šel! Stare ikone, kurzorje, palete in drugo starikavo navlako so izrezali, izsesali in odplaknili. Na novo so narisali več kot 1800 novih ikon in kakih 250 kurzorjev. CS6 je zdaj videti kozmetično neoporečno, mladostno, urejeno in estetsko, tako kot bi od programa za grafično oblikovanje pričakovali že ves čas, saj smo vendar vizualci in videz je vse!
A šalo na stran, razvijalcem v beta različici žal ni uspelo poloviti vseh nedoslednosti. Nastavitvene palete so pomlajene le, ko jih uporabimo kot nastavitvene plasti (layer / new adjustment layer), ko pa do iste nastavitve dostopamo neposredno (image / adjustments), so palete enake kot nekaj verzij nazaj.
Nova in stara paleta za isto funkcijo. Upamo, da takšnih nedoslednosti v prodajni različici ne bo.
Novo okolje mora preboleti tudi nekaj otroških bolezni. Primer: palete so raztegljive, a pri nastavitveni plasti za nivoje (levels) se histogram ne raztegne skupaj s paleto. Raztegneta pa se drsnika in to je precej moteče. Nadejamo se, da bodo ti hroščki v prodajni verziji polovljeni in iztrebljeni.
Hrošček pri paleti s histogramom
Za celo skladišče novih in sveže nabrušenih orodij
Skoraj neverjetno je, kako dolgo je orodju za izrezovanje (crop tool) uspelo ostati pod radarjem Adobovih razvijalcev. A nesrečni stari rezač je previsoko dvignil glavo in razvijalci v Adobu so go opazili in prebledeli: orodja niso posodabljali že desetletja, od najzgodnejših različic. Starca ni več in povsem na novo razvito orodje za kadriranje ter izrezovanje ponuja vrsto novosti, pa tudi čisto nov način dela. V prejšnji različici smo pravokotnik z izrezom raztezali in vrteli, slika spodaj pa je ostala na mestu. Pri CS6 pa premikamo in vrtimo sliko pod pravokotnikom, ta pa ostaja na mestu. Na zadevo se je najprej treba navaditi, a kmalu se izkaže, da je bistveno bolj intuitivna, logična in prijazna kot prejšnja.
Najbolj zapostavljeno in banalno orodje je narejeno povsem na novo.
Ob tem novi izrezovalec ponuja še kup bonbončkov, od ohranjanja slike zunaj robov izreza do vrste pomožnih orodij za lažje ocenjevanje proporcev in ravnanja slike. Z eno besedo: končno. Z drugo besedo: odlično!
Odličen je tudi novi vtičnik za uvoz surovega formata (.raw). Uvozno orodje ponuja neverjetno število izbir, nastavitev in korekcij. Odpravimo lahko napake lečja, popačenje slike, tonaliteto ... praktično vse, kar si zaželimo. Morda najzanimivejša funkcija je selektivna osvetlitev podosvetljenih delov slike in temnenje prežganih delov.
Skoraj neverjetno je, koliko informacij CS6 spraska s slabe fotke!
Zadeva je tako dobra, da bi bila lahko mirno samostojen izdelek. Uvoznik ponuja tudi ekstremne nastavitve, kar pomeni, da ni uporaben le za finese, temveč tudi za divje posebne učinke.
Na črno magijo pa meji adaptive wide angle. Podobno orodje, lens correction, je krasilo že različico 5, a tole je nekaj povsem novega. Zadeva je namenjena korekciji slik, posnetih s širokokotnim objektivom, vendar dovoljuje popravke le delov slike, ne le celote. To pride prav, ko želite povsem ali le delno zravnati le skrivenčene robove hiš, vogale in podobno, drugo pa pustite, da je občutek širokokotnega objektiva še vedno viden. Orodje iz metapodatkov na sliki ugotovi, s katerim fotoaparatom in katerim objektivom je bila fotografija posneta, in samodejno naredi krivulje tam, kjer želite ravno črto.
Adaptive wide angle bo rešil marsikatero arhitektonsko čudo.
Pomlajeno in izboljšano je tudi delo z video posnetki. Marsikdo bo sumničavo dvignil obrv, češ za kaj pa video v Photoshopu, saj imamo Premiere in After Effects. Res, a razloga sta vsaj dva. Če ste vajeni le Photoshopa in sta vam prej omenjena programa tuja in strašna, obenem pa nimate silnih potreb po urejanju in obdelavi posnetkov, bo tole orodje v CS6 povsem dovolj. Stvar je zelo izpiljena in v nekaterih primerih celo bolj uporabna od specializiranih Adobovih programov za delo z videom, kar je drugi razlog. Če je, denimo, na video posnetku treba ročno popraviti vsako sličico posebej, je to neprimerno lažje v Photoshopu kot pa katerem od prej omenjenih programov. Tudi prerisovanje oz. rotoskopija je tu neprimerno lažja in elegantnejša. Novi urejevalnik videa podpira celo zvok!
Novi Photoshop je gibljive slike vzel zelo resno.
Delo z videom in velikimi datotekami je lahko precej obremenjujoče za sistem in softver se lahko tu in tam sesuje. Doslej je šlo neshranjeno delo v večna lovišča, uporabniki pa smo se z orošenimi očmi ozirali okrog sebe in iskali primerno vrv ter močan tram. Brez skrbi, CS6 sam shranjuje datoteke, ob sesutju pa jih restavrira.
Ohranjevalnik življenja!
Veliko svežega je tudi med vektorji in fonti. Po novem so vektorske oblike zares prave, podobne tistim v Illustratorju, ne pa čudaške maske kot prej. Tudi nadzor nad oblikami, barvami in učinki je zelo izboljšan, od črtkane črte in naslonila črte do polnila in učinkov objekta.
Vsi vajeni InDesigna ali Illustratorja se boste počutili kot doma.
Fantje iz Illustratorjeve ekipe so prispevali tudi novosti pri delu z besedilom. CS6 omogoča delo s slogi, tako za znake kot za odstavke, kar bo prišlo prav predvsem razvijalcem digitalnih vsebin. Žal pa dvigalo v Adobovi stolpnici ne deluje najbolje in ekipi Photoshopa in Illustratorja se le redko srečata. Človek bi pričakoval, da je Illustratorjeve sloge moč uvoziti v Photoshop in nasprotno. Žal ne gre ... niti približno. To pa še ni vse, v CS6 še vedno ni ne duha ne sluha o paleti z glifi, torej posebnimi znaki, ki je v Illustratorju že davno. Pozabili so tudi na urejanje tabulatorjev ... Čudno ...
Za razvijalce spletnih aplikacij bo delo precej lažje.
Prenovljeno orodje za delo z besedili pa ima tudi nekaj hroščev, ki jih v Illustratorju ni. Če blok besedila ožimo ali širimo, širina znaka ostane vedno 100 %. Ko blok besedila, denimo, stisnemo na 80 %, ostane širina znaka 100 %, morala pa bi biti 80 % ... A to je že tema naslednjega poglavja, kjer stvari niso tako romantične.
In nekaj precej topih in nerodnih orodij
Praktično ni opisa ali testa novega Photoshopa, ki ne bi nadvse hvalil nove galerije mehčanja, ameriško, blur gallery. Res: zadeva je dodelana, natančnejša in dovoljuje več. Toda komu je namenjena? Je selektivna razostritev slike res tako vsakdanje početje, da potrebujemo tako pompozno in oglaševano orodje? Ne, stari lens blur je bil povsem dovolj. Vsa tri nova orodja (field blur, iris blur in tilt-shift) so zgolj modne muhe in čez kak mesec, ko bo še zadnji zemljan imel dovolj fotografij mestnih kvazimaket in pretirano razostrenih slik, bodo ta orodja potonila v pozabo. Nekako tako kot tamagoči ali crocsi.
Selektivna razostritev slike je zelo dodelana, a bojimo se, da bo kmalu utonila v pozabo.
Še bolj oglaševan in malikovan pa je sklop orodij za delo s trirazsežnimi objekti. Zadeva je, milo rečeno, neuporabna. Okorno raztegovanje črk v globino, rudimentarna orodja in ceneni učinki so nekaj, kar bi morda našli v novi različici Worda, vsekakor pa ne v vrhunskem grafičnem orodju, kot je Photoshop. To je vendar resen program, ki zahteva resna orodja, ne pa napol pečenih eksperimentov, namenjenih opremljanju osnovnošolskih plakatov krožka OZN. Avtor tega prispevka za služenje vsakdanjega kruha uporablja kar nekaj programov za 3D modeliranje in izris. Vsi, začenši s Cinemo 4D, so zelo kompleksna, večplastna in zahtevna orodja, ki so jih razvijali in pilili leta in leta.
Zabavno počasen je tudi algoritem za izris (render engine). To, kar se pri Cinemi 4D zgodi skoraj v realnem času, tu traja in traja ... Rezultat pa je, kot rečeno, osnovnošolski.
Morda bi bilo pametneje, ko bi Adobe združil sile s katerim od izdelovalcev že razvitih 3D orodij in izdelal kakovosten samostojen program, združljiv s Photoshopom.
Osnovno okno hudo neuporabnega orodja za delo s 3D objekti.
V škatli z malce bolj uporabnimi, a še vedno precej topimi orodji je tudi novost, imenovana "remix". To je nadaljevanje poskusa, imenovanega "content aware patch". Z remiksom naj bi uporabnik izrezal objekt na fotki in ga prenesel kamorkoli, softver pa naj bi nekako ugotovil, kaj je bilo za objektom, in zakrpal luknjo. Črna magija? Ja, dokler se igrate in premikate osamljeno drevo sredi travnika na modrem nebu brez oblačka. Ko pa poskusite kaj malce (res malce) bolj zahtevnega, zadeva klecne in rezultati so neuporabni.
Klub napakam in nedoslednostim iz zadnjega poglavja ne dvomimo, da bo trinajstica srečna številka za posadko iz San Joseja. Če se profesionalno ukvarjate z urejanjem in obdelavo vizualnih vsebin ali pa ste izpustili katero od prejšnjih verzij, vsekakor svetujemo nakup novega Photoshopa, saj je zares kakovostna nadgradnja!
Adobe Photoshop CS 6
Kaj: Program za urejanje in obdelavo vizualnih vsebin.
Izdeluje: www.adobe.com.
Prodaja: www.medija.si.
Cena: Zaenkrat na voljo brezplačna beta različica.
Za: Povsem nov vmesnik, samodejno shranjevanje, nabrušena in prenovljena orodja, predvsem za izrez, uvoz surovih formatov in novi "adaptive wide angle".
Proti: Nedodelano in infantilno orodje za 3D, ki v resnem paketu nima kaj iskati, precej neuporabno orodje remix, pa še nekaj hroščev, ki jih pripisujemo predprodajni različici.