Objavljeno: 10.8.2010 09:31 | Avtor: Uroš Mesojedec | Monitor Julij-avgust 2010

Debalkanizacija

Debalkanizacija

Digitalna televizija je naslednji cilj informacijske revolucije, ki jo poganja internet. Z optičnimi povezavami, ki segajo vse do doma, in novo programsko opremo, ki je že v osnovi zasnovana za širokopasovna omrežja, si lahko obetamo hiter napredek in "internetizacijo" tudi v središču dnevne sobe.

Nedavno je bil objavljen celoten posnetek gostovanja Steva Jobsa na konferenci All Things Digital, ki jo vsako leto prireja Wall Street Journal. Po nedavnem bližnjem srečanju z lastno minljivostjo je bil Steve nenavadno odprt in je iskreno odgovarjal tudi na vprašanja publike. V odgovoru na enega izmed njih je med drugim, morda nehote, izdal, zakaj so za iPhone izbrali omrežnega partnerja AT&T, kar jih je do zdaj stalo že veliko negativne publicitete. Odgovor se skriva v mednarodnem standardu za mobilno telefonijo, GSM, ki v ZDA ni najbolj priljubljen, je pa globalno najbolj razširjena tehnologija. Če so želeli z istim izdelkom meriti tako na ZDA kot preostali svet, so morali originalni iPhone zasnovati s tehnologijo GSM, to pa jim je v ZDA pustilo na izbiro vsega dva omembe vredna partnerja, AT&T (tedaj še Cingular) in pa veliko manjši T-mobile. Ta izbira velja še danes in tudi za četrti iPhone ne kaže drugače, kot da bo ostal na svetovno standardiziranih tehnologijah. Zakaj tak uvod? Ker je ravno pomanjkanje mednarodnega standarda za distribucijo televizijskih vsebin Steve označil kot poglavitni razlog, zakaj so tako Apple TV kot vse druge pobude podatkovno dvosmerno povezane digitalne televizije zaenkrat še obsojene na životarjenje. Svet digitalne televizije je preprosto preveč "balkaniziran", kot angleško govoreči radi pravijo preveč razdrobljenemu in medsebojno konfliktnemu stanju. Enako prognozo je Steve podal tudi za nedavno napovedani Googlov poizkus.

Ampak resnica je povsem drugačna in prav gotovo jo pozna tudi Steve. Ključ "debalkanizacije" je seveda omrežje IP - internet. Kaj bi se zgodilo, če bi originalni iPhone povsem pozabil tudi omrežja GSM in bi se šel le WiFi? Ali drugače - če iPhona sploh ne bi bilo, temveč bi imeli le iPod Touch? Apple in Google, ki sta bila takrat še v izvrstnih medsebojnih odnosih, sta imela enkratno priložnost, da bi dokončno izrinila vse mobilne operaterje z izgradnjo lastnega mobilnega podatkovnega omrežja, ki bi moralo pokrivati večino urbanih središč ZDA. Nič takega se sicer ni zgodilo, toda ko se vrnemo v svet digitalne televizije, vidimo, da so vse potrebne kocke že tu in jih je treba le še zložiti skupaj. Osnovno spremljanje televizije namreč, kljub dolgoletnemu trudu mobilnih operaterjev in nekaterih izdelovalcev mobilnih naprav, ni mobilna izkušnja. V kakovostnih programih najraje uživamo udobno zleknjeni v naslonjaču ali morda s prijatelji v kakšnem lokalu, večina pa je že povezana v internet. Še več, razvoj podatkovnih povezav je pripeljal do tega, da se kabelska omrežja pospešeno zamenjujejo s čisto podatkovnimi, kjer je prenos televizijskih programov le ena od storitev. To smo lahko, na srečo, opazovali tudi pri nas, saj je konkurenca poskrbela, da so se pospešeno gradila optična omrežja do doma in če smo pred leti še obupano tarnali nad stanjem telefonije, lahko danes celo izbiramo med več ponudniki priklopa doma na optično povezavo do interneta. Še pomembneje je, da čedalje več "televizijskih" vsebin uživamo pravzaprav na računalniku, bodisi kot posnetke na katerem od spletišč, še raje pa z bolj ali manj legalnim prenosom digitaliziranih vsebin naravnost v računalnik. Seveda je za takšno stanje krivo tudi zaklepanje določenih vsebin ali na geografske regije ali na formate predvajanja, ki nam ga vsiljujejo ponudniki. Logični odgovor potencialnih potrošnikov v globalnem povezanem svetu je seveda očiten.

Kakorkoli že, digitalna televizija bo že letos doživela globalno revolucijo, ko bo dokončno in neločljivo povezana s spletom. Zato si lahko poleg že napovedane Googlove obetamo še kakšne pobude, skoraj gotovo prenovo Apple TV, zelo verjetno pa se s podobnimi tehnologijami ukvarjajo še marsikje. Televizija pa je za internetno ponudbo digitalnih vsebin zelo pomembna zaradi poslovnega modela, ki preživlja praktično vse komercialne, precej pa tudi druge televizijske hiše. Prav komercialna televizija je dokazala, da je mogoče preživeti zgolj s trženjem oglasov. Obvladovati televizijski del oglaševalskega kolača, ki predstavlja velikanske denarje, je zato poglavitni cilj vseh, ki se tako ali drugače ukvarjajo s tem poslom. Zato je povsem jasno, da se Google v svet televizije ne spušča le za kratko avanturo, kot se je že zgodilo s tiskom in radijskimi oglasi. Enako so ravno načrti s televizijo gotovo pomemben, še nerazkrit razlog, da se tudi Apple spušča v trženje oglasov. Poleg tega je televizija silno združljiva s spletom, kot ga poznamo danes, kjer je sprejemanje video vsebin nekaj vsakdanjega. Konvergenca digitalnih omrežij se tako nadaljuje in z dobro ponudbo širokopasovnih povezav tudi do naših domov gre pri prenovi televizije za dogajanje, ki bo zelo hitro glasno odmevalo tudi na sončni strani Alp.

Digitalna televizija bo že letos doživela globalno revolucijo, ko bo dokončno in neločljivo povezana s spletom.

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki

 
  • Polja označena z * je potrebno obvezno izpolniti
  • Pošlji