Distribucija izdelane aplikacije
Namen razvoja aplikacij je čim širša raba. Da pa aplikacijo pripeljemo do končnih uporabnikov, jo moramo nekako ustrezno zapakirati in poskrbeti za distribucijo. Prav o tem je govor v nadaljevanju, kjer predstavimo, na kaj vse je treba paziti po končanem razvoju, kako aplikacijo ustrezno zapakiramo v androidni aplikacijski paket in ponudimo končnim uporabnikom za prenos in namestitev. Kot je bilo značilno za dosedanje članke, lahko tudi dodatne vsebine tega članka skupaj s preteklimi vsebinami najdete na android.monitor.si.
Kot razvijalci mobilnih aplikacij imamo velikokrat cilj, da bi neko našo aplikacijo, v katere razvoj smo vložili svoj trud in čas, uporabljalo čim več končnih uporabnikov. Če smo v razvoj vložili res veliko časa in truda in je naša želja z aplikacijo tudi kaj zaslužiti, nam Google omogoča, da prek njegove spletne mobilne trgovine Google Play storimo prav to - svojo aplikacijo ponudimo na trgu v zameno za določen znesek denarja. Če nam je vseeno za dodatni zaslužek ali pa želimo kupcu predstaviti okrnjeno različico naše aplikacije, lahko seveda trgu ponudimo aplikacijo tudi brezplačno, tako v kateri od prej omenjenih spletnih prodajaln kot tudi na alternativnih krajih.
Kako aplikacijo ustrezno pripraviti in zapakirati za objavo in kako jo objaviti v spletni mobilni trgovini Google Play ter kako na kakšni drugi alternativni strani, je predstavljeno v nadaljevanju članka. Prav tako so izpostavljene podrobnosti, na katere je treba biti še posebej pozoren, ter opis dobrih praks.
Priprava aplikacije za objavo
Preden aplikacijo predamo v uporabo končnim uporabnikom, je priporočljivo slediti naslednjim priporočilom:
Kako ravnati s ključi
Ključi so pomemben del pri objavljanju aplikacije, saj nam zagotavljajo, da je aplikacijo res izdelal določen razvijalec. Tako preprečimo morebitne zlorabe. Do teh bi lahko prišlo, če bi zlonamernež želel izkoristiti našo naivnost in prek neke aplikacije npr. pridobiti naše osebne in zasebne podatke.
Praviloma se za izvoz določene aplikacije vedno uporablja isti ključ iz naslednjih razlogov:
Ključi imajo omejeno obdobje veljavnosti, ki se preverja zgolj ob namestitvi aplikacij, kasneje pa ne več. Veljavnost ključa je kljub temu priporočljiva za celotno predvideno življenjsko obdobje aplikacije, da ne pride do morebitnih problemov z nadgradnjami. Praviloma velja ključ 25 let in več.
Izvoz aplikacije iz okolja Eclipse
Že v preteklih člankih smo predstavili, da je uporaba razvojnega okolja Eclipse nadvse priporočljiva, saj nam poenostavi tako postopek razvoja aplikacije kot tudi izvoz paketa za objavo. Okolje Eclipse omogoča izvoz paketa z uporabo enostavnega čarovnika, ki poskrbi za vse potrebne korake za izgradnjo paketa: preverjanje, podpisovanje, poravnavo in optimizacijo paketa. Za izvoz označimo želeni projekt v oknu "Package Explorer" in izberemo File->Export. Izberemo Android->Export Android Application, kot prikazuje slika 1. V naslednjem oknu določimo ime aplikacije in nadaljujemo. Sledi postopek podpisovanja aplikacije, kjer moramo najprej izbrati shrambo ključev (angl. keystore), v kateri hranimo naše ključe. Izberemo lahko že obstoječo shrambo ali ustvarimo novo. Če želimo ustvariti novo shrambo, moramo izbrati lokacijo v računalniku, kjer želimo shrambo imeti, in določiti njeno ime. Shrambo ključev je treba zaščititi z geslom, ki ga bomo uporabili za kasnejši dostop do ključev v shrambi, in s tem preprečiti, da bi naše ključe uporabljal kdo nepooblaščen. Ko ustvarimo novo shrambo, nam čarovnik ponudi obrazec za vnos podatkov o novem ključu, ki je prikazan na sliki 2. V zadnjem koraku zgolj še izberemo kraj, kamor želimo shraniti izvoženi paket (APK) z našo aplikacijo.
Slika 1: Izbira izvoza androidne aplikacije
Slika 2: Obrazec s podatki o ključu in izdajatelju
Objava aplikacije
Z izvozom iz razvojnega okolja v paket APK je naša aplikacija nared za distribucijo. To lahko izvedemo na več načinov. Paket lahko neposredno pošljemo končnim uporabnikom, npr. kot priponko k elektronski pošti. Paket lahko objavite na spletni strani in ga prenesete v napravo tako, da v spletnem brskalniku naprave odprete spletno mesto in kliknete povezavo do datoteke. S klikom paket namestimo v napravo. Pri distribuciji si lahko pomagamo tudi z vedno bolj priljubljenimi 2D-črtnimi kodami (angl. QR code), v katere lahko zakodiramo URL naslov aplikacije.
Zavedati se je treba, da za aplikacije, ki niso distribuirane prek dveri Google Play, Google ne prevzema odgovornosti in privzeto ne dopušča nameščanja aplikacij iz drugih virov kot Google Play. Če želimo to kljub temu izkoristiti, moramo v nastavitvah androidne naprave to možnost vključiti: Nastavitve->Varnost->Neznani viri.
V nadaljevanju bomo predstavili postopek objave aplikacije na uradni tržnici Google Play in navedli nekaj informacij o alternativnih tržnicah.
Google Play
Če aplikacijo objaviti na Google Play, potrebujemo račun za objavo, ki pa ni brezplačen. Registracija razvijalca stane 25 dolarjev in jo lahko opravimo na spletnem naslovu https://play.google.com/apps/publish/. Ko želimo z aplikacijo kaj zaslužiti in postaviti ceno, naletimo na problem majhnosti naše države. Za prodajo bi bilo treba ustvariti posebno "prodajno" različico računa za Googlovo storitev "Google Checkout", a tega Google za Slovenijo ne omogoča. Domačim razvijalcem tako preostane dvoje: ali svoje aplikacije ponudijo brezplačno ali pa si uredijo poslovanje v državi, za katere Google omogoča tudi prodajo aplikacij. Trenutno sta podprti državi ZDA in Velika Britanija. To je tudi eden izmed razlogov, zakaj se podjetja, ki želijo služiti s prodajo mobilnih aplikacij, selijo v omenjeni državi.
Za pregled nad aktivnostjo prenosov in prodaje naših aplikacij nam Google ponuja t. i. razvojno konzolo (angl. Developer Console), kjer so zbrani vsi podatki o prenosih in prodaji naših aplikacij, pa tudi podrobnosti o prodaji znotraj aplikacij. Dostopna je statistika nalaganj aplikacij s strani različnih uporabnikov, pa tudi odstranitve aplikacij. Vso statistiko si lahko ogledamo tudi v obliki grafov, kot je prikazano na sliki 3.
Slika 3: Grafični prikaz statistike aplikacije (vir: developer.android.com)
Google za objavo aplikacij v njihovi spletni mobilni trgovini Google Play priporoča, da se držimo kar šestnajstih nasvetov, ki jih povzema na svojih straneh:
Alternativne prodajalne mobilnih aplikacij
Poleg predstavljene Googlove spletne trgovine mobilnih aplikacij je v internetu vedno več alternativnih trgovin za androidne aplikacije. Do tega prihaja predvsem zaradi omejevanja s strani Googla o tem, kdo lahko aplikacije prodaja in kdo ne. Alternativne prodajalne velikokrat niso omejene na posamezne države. Najbolj priljubljene alternativne prodajalne teh aplikacij so:
Slika 4: Amazon Appstore - alternativna tržnica podjetja Amazon
Pri večini alternativnih prodajaln, razen najbolj znanih, se je treba zavedati, da lahko morebiti vsebujejo tudi nevarne aplikacije, za katere lastniki trgovin ne odgovarjajo.
Prodaja v lastni režiji
Poleg prodaje aplikacij prek spletnih trgovin nam na koncu še vedno ostane možnost, da aplikacije prodajamo kar sami. Taka prodaja je priročna takrat, ko ne merimo na visoko število prodanih izdelkov, temveč se omejimo na prodajo namenske aplikacije ciljni skupini končnih uporabnikov. V tem primeru lahko nakup aplikacije ponudimo prek lastne spletne strani, kjer imamo možnost uporabo aplikacije tudi podrobno predstaviti.
Čeprav ima lahko prodaja v lastni režiji kar nekaj prednosti, pa se nam s tem občutno zmanjša doseg uporabnikov, saj ti aplikacije večinoma iščejo prav v namenskih prodajalnah. Zelo zanimiva je seveda možnost, da v takšni prodajalni ponudite brezplačno demonstracijsko aplikacijo, za aplikacijo s polno funkcionalnostjo pa uporabnika napotite na lastno spletno stran, kjer ponujate polno različico aplikacije.
Namestitev aplikacije
Končni uporabnik lahko brez dodatnih sprememb nastavitev naprave k sebi prenaša in namešča samo aplikacije, ki so objavljene v prodajalni Google Play. Google želi s tem omejiti možnost, da bi si povprečen uporabnik v svojo napravo namestil aplikacije, ki bi mu lahko škodovale. Tako mora vsak uporabnik, če želi nameščati aplikacije tudi iz drugih virov, to posebej vključiti. S tem sprejme tveganje, da lahko namesti tudi nepreverjene aplikacije, ki mu lahko potencialno škodujejo (vsebujejo virus, nepridipravu pošljejo zasebne podatke uporabnika z mobilne naprave, uporabljajo plačljive storitve brez uporabnikovega privoljenja ...).
Na tem mestu naj še enkrat opozorimo, da je lahko nalaganje aplikacij iz neznanih virov nevarno. Preden nameščate aplikacije iz takšnih virov, dobro preverite, ali gre ponudniku res zaupati, ali so uporabniki te aplikacije morebiti naleteli na kakšne težave. Z nalaganjem takih aplikacij lahko v najslabšem primeru povzročite nepovratno škodo na vaši mobilni napravi, ki je garancija naprave ne krije. S tem si lahko nakopljete nezaželene stroške servisa za povrnitev naprave v prvotno stanje in morebitno izgubo podatkov, ki ste jih imeli v napravi.
Za konec
V članku smo predstavili, na kaj vse mora razvijalec paziti pred dokončno splavitvijo aplikacije v svet. Članek povzema priporočila podjetja Google o seznanjanju z objavo v njihovi prodajalni Google Play, kjer razvijalci iz Slovenije žal ne morejo prodajati svojih aplikacij, temveč jih lahko objavljajo zgolj kot brezplačne aplikacije. Predstavili smo nekaj alternativnih prodajaln mobilnih aplikacij, med katerimi so tudi takšne, kjer lahko objavljajo plačljive aplikacije razvijalci z vsega sveta. Izpostavili smo, da je za uporabo takšnih aplikacij treba spremeniti nastavitev mobilne naprave za omogočanje nalaganja aplikacij iz neznanih virov, prav tako smo predstavili tudi nevarnosti, ki prežijo na uporabnike ob uporabi aplikacij iz alternativnih virov. Aplikacije lahko, ne nazadnje, najlaže ponujate tudi kot samostojni ponudnik. To ima svoje prednosti, a občutno zmanjša doseg uporabnikov.