Objavljeno: 14.6.2022 | Avtor: Matej Huš | Monitor Posebna 2022

Država od doma: Uredimo vse doma

Čeprav se zdi na prvi pogled nemogoče, je mogoče avtomobil registrirati, ne da bi sploh zapustili svoj dom. Edini res nujni izhod je tehnični pregled, pa še to le, če imamo starejšega jeklenega konjička. Drugo vprašanje pa je, ali je takšen postopek res najcenejši in najenostavnejši.

Država zahteva, da so avtomobili na cestah tehnično brezhibni, da so zavarovani za škodo, ki jo lahko z njimi povzročimo, in da smo plačali stroške, ki jih v družbi ustvarjamo z njihovo uporabo. V praksi to pomeni, da moramo vsako leto urediti zavarovanje vozil, registracijo in (razen za novejše avtomobile) tehnični pregled. Ko odkljukamo vse zahteve, država izda prometno dovoljenje, ki dovoljuje uporabo vozila na javnih cestnih površinah.

Registracijo vozila lahko podaljšamo kar prek spleta.

Ko je leta 2020 izbruhnila epidemija, je država podaljšala veljavnost prometnih dovoljenj in vseh zavarovanj sprva za en mesec, nato pa še za dva. A obenem je predpisala, da je letno dajatev za uporabo cest seveda treba plačati. Toda tudi ko so se junija 2020 ta samodejna podaljšanja iztekla, je registracija vozila ostala podvig. Upravne enote so striktno naročale in na največjih, denimo v Ljubljani, so bile čakalne dobe več dni, za nekatere storitve celo tednov. Tudi zavarovalnice so precej omejile poslovanje v živo, na tehnične preglede pa se je bilo treba naročati. A k sreči se da vozila registrirati kar prek interneta.

Zavarovanje

Državi je vseeno, kako dobro zavarujemo svoj avtomobil, dokler sklenemo zavarovanje avtomobilske odgovornosti (torej za škodo, ki jo povzročimo drugim) pri eni izmed slovenskih zavarovalnic. Vse tri največje slovenske zavarovalnice (Triglav, Generali, Sava) omogočajo sklenitev zavarovanja prek interneta. Enako velja tudi za manjše (Grawe) ali nišne ponudnike (Wiz).

Moja eUprava ve veliko

Strani eUprave (e-uprava.gov.si), kamor se prijavimo s centralno identiteto SI-PASS (smsPASS, digitalno potrdilo, Rekono, Halcom One), omogočajo poleg oddaje različnih vlog na upravne enote tudi pregled lastnih podatkov iz evidenc. Poleg osebnih podatkov lahko preverimo podrobnosti o osebnih dokumentih, zlasti številke in datume veljavnosti (ste morali kdaj kam vpisati te podatke, pa dokumenta fizično niste imeli pri roki?), podatke o izobrazbi (od leta 2007 dalje), oddane vloge itd.

Za naš primer pa je pomemben predvsem vpogled v evidenco kazenskih točk v cestnem prometu, evidenco prekrškov in seznam premoženja, ki obsega nepremičnine, plovila in vozila. Za vsa motorna vozila so na voljo številka prometnega dovoljenja, veljavnost, status, številka šasije, številka zavarovalne police, veljavnost tehničnega pregleda, datum prve registracije in zgodovina tehničnih pregledov ter kilometrov.

Na straneh eUprave vidimo vse podatke o svojem vozilu.

Za sklenitev potrebujemo le vse podatke o vozilu, ki jih prepišemo s starega prometnega dovoljenja: registrsko oznako, številko šasije, proizvajalca in model, moč in prostornino motorja itd. Če podaljšujemo zavarovanje pri isti zavarovalnici, se bo morebitni nabrani bonus samodejno upošteval, sicer pa vpišemo številko zavarovalne police prejšnjega zavarovanja in ga bomo prav tako prenesli.

Odkar obstajajo plačilne kartice, so tudi plačila prek interneta poenostavljena, zato lahko zavarovanje v celoti sklenemo in plačamo prek interneta. Ključni podatek, ki si ga moramo zapisati, je številka zavarovalne police. Začne se z VO in vsebuje še 11 številk (npr. VO12345678901). Čeprav moramo pri registraciji avtomobila v živo pogosto pokazati kopijo potrdila o zavarovanju, je v resnici ta številka police vse, kar potrebujemo. Sistemi so povezani.

Tehnični pregled

To je edini del, ki ga ne moremo opraviti na daljavo. Novi osebni avtomobili za zasebno uporabo prva štiri leta ne potrebujejo tehničnega pregleda, nato pa vsaki dve leti do dopolnjenih osmih let, nakar je tempo leten. Če imamo to srečo, da tehničnega pregleda ne potrebujemo, se lahko takoj odpravimo do naslednjega poglavja, sicer pa bo treba poiskati izvajalca. Tehnični pregled lahko opravimo do 30 dni pred potekom veljavnosti prometnega dovoljenja in bo novi veljal eno leto od poteka prejšnjega prometnega dovoljenja (torej največ 13 mesecev).

Za vloge, ki jih ne moremo oddati prek interneta, eUprava našteje mogoče prejemnike.

Nasploh se je na tehnični pregled pri starejših vozilih smiselno odpraviti čim prej, da imamo v primeru neuspeha mesec dni časa za odpravo pomanjkljivosti in ponovni pregled. V treh dneh lahko napako odpravimo v okviru istega tehničnega pregleda, sicer pa bo treba pregled ponovno plačati v celoti.

Ob opravljenem tehničnem pregledu sicer dobimo papirni zapisnik, a tega potrebujemo le za lastno evidenco (ali za servis, če je treba odpraviti kakšno manjšo pomanjkljivost). Dejstvo, da je bil avtomobil tehnično pregledan, se zapiše v evidenco registriranih vozil in to zadostuje. Pri registraciji se ta podatek prebere neposredno iz evidence.

Registracija

Ko smo vozilo tehnično preverili in zavarovali, ga lahko še registriramo. To je mogoče kar prek interneta na spletnih straneh Registracija vozila eUprave (e-uprava.gov.si/podrocja/promet/vozniki-in-vozila/registracija-vozila.html). S klikom na Začnite postopek in na naslednji strani na Oddajte vlogo sprožimo postopek. Pripraviti si moramo številko obstoječega prometnega dovoljenja, številko zavarovalne police (nove) in plačilno kartico ali alternativo (mBills, VALU, Moneta ali spletna banka). Za registracijo vozila sploh ne potrebujemo računa pri eUpravi, temveč lahko vlogo oddamo tudi neprijavljeni.

Preveri katerikoli avtomobil

Na internetu lahko preverimo podrobnosti o kateremkoli vozilu, če poznamo številko prometnega dovoljenja in registrsko oznako tega vozila. Na spletni strani Motorna vozila (e-uprava.gov.si/javne-evidence/motorna-vozila/) po vpisu teh informacij vidimo vso zgodovino o vozilu, ki je na voljo v evidencah. To so čisto vsi tehnični podatki (od številke šasije do barve, števila sedežev, moči motorja, delovne prostornine, vrste goriva itd.), podatki o zavarovanju in zgodovina tehničnih pregledov. Pri teh se že nekaj let vpisuje tudi število prevoženih kilometrov, zato lahko pred nakupom rabljenega vozila v minuti preverimo, kako so se ti spreminjali s časom in ali so nemara prevrteni.

Postopek je enostaven in hiter. Še najdlje se bomo zamudili, če bomo pri številki zavarovalne police namesto prvega O vpisovali 0, sicer pa nimamo kje zgrešiti. V petih korakih vpišemo ustrezno podatke, plačamo letno nadomestilo za uporabo cest in vozilo je registrirano. Celoten postopek stane 5,03 evra, k čemur je treba prišteti omenjeno nadomestilo, ki je odvisno od prostornine motorja osebnega vozila.

Sveže podpisano in ožigosano prometno dovoljenje, lično zapakirano v plastičnem etuiju, nam pošljejo po pošti. Prometna dovoljenja imajo sicer štiri okvirčke za podaljšanje, a pridejo v poštev le pri osebnem podaljšanju, ko prinesemo stari dokument. Pri podaljšanju na daljavo pa dobimo vsakokrat novega, kar stane dober evro dodatno. Ne pozabimo, da podaljšanje registracije in veljavnosti prometnega dovoljenja lahko opravimo tudi pri številnih pooblaščenih izvajalcih, a ti običajno ves postopek zaračunajo še dražje (sedem evrov in več) kot upravna enota. Najcenejša možnost je žal še vedno podaljšanje v živo na upravni enoti.

Česa ne moremo

Pred interneta lahko le podaljšamo prometno dovoljenje. Če želimo registrirati avto na novo, torej novega ali pravkar kupljenega rabljenega, tega na daljavo ne moremo. Prav tako prek interneta ne moremo uveljavljati nekaterih ugodnosti, denimo znižanja plačila za velike družine ali oprostitev plačila za osebna vozila za prevoz invalidov.

Prek interneta tudi ne moremo odjaviti vozila, ki smo ga prodali, oddali v razgradnjo ali je bilo ukradeno. Na neki način je to logično, saj moramo predložiti dokazila (npr. kupoprodajno pogodbo ali zapisnik) in vrniti registrske tablice. Vseeno pa se lahko prek interneta dobro pripravimo, saj je na eUpravi dostopen dokument, ki ga lahko doma natisnemo in izpolnimo, potem pa prinesemo k prejemniku (upravne enote in pooblaščeni izvajalci). Tudi seznam teh je objavljen na isti strani eUprave.

Kaj pa ostalo

Poleg prometnega dovoljenja potrebujemo tudi vozniško dovoljenje. Na eUpravi najdemo tudi stran, kjer sprožimo ta postopek, a ga je mogoče zaključiti le osebno. A tudi to je bolje kot nič. Kakor pri vseh vlogah, ki so na voljo na eUpravi, a se vlagajo osebno, nam spletna stran koristi. Obvesti nas o potrebnih dokazilih za oddajo vloge, povezanih stroških in mogočih prejemnikih vloge. To niso vedno upravne enote, saj lahko avtomobil registriramo še marsikje drugje, vozniško dovoljenje pa lahko dobimo le na upravni enoti. Pri vsakem prejemniku so napisani tudi naslov, telefonska številka in uradne ure (oziroma povezava do spletne strani konkretnega organa ali podjetja).

Poglejte tudi v eDavke

Čeprav novega vozila ne moremo registrirati prek interneta, pa lahko v nekaterih primerih na ta način plačamo davke. Pri nakupu vozila v Sloveniji, novega ali starega, za uporabo v njej ni treba fizični osebi kot kupcu plačati nobenih dodatnih davkov. Drugače je, če vozilo kupimo v drugi državi EU ali če ga želimo kot nerezident izvoziti iz Slovenije.

Na portalu eDavki lahko oddamo obrazec za obračun DDV na v tujini kupljeno vozilo (DDV-PPS). Prav tako lahko oddamo obrazec za obračun ali vračilo davka na motorna vozila (DMV). Oba obrazca lahko oddamo z digitalnim potrdilom ali brez. Vozila torej še vedno ne moremo registrirati na daljavo, si pa lahko prihranimo vsaj pot na Furs.

Nasploh je eUprava spletna stran, ki je polna najrazličnejših možnosti. Če kliknemo na seznam vlog, se izpiše 378 možnosti, od vsakdanjega podaljšanja registracije vozila do eksotike, kot je anonimna prijava kršitve inšpekciji za sevalno in jedrsko varnost. Iskalnik deluje solidno in poleg ključnih besed omogoča še sortiranje po vrsti vsebine in področju, tako da se med goro možnosti sorazmerno hitro znajdemo. Na eUpravi namreč niso le vloge, temveč tudi različni vodniki (npr. za poroko) in zbrani dokumenti za različne življenjske dogodke. To pa je že tema za druge članke.

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki

 
  • Polja označena z * je potrebno obvezno izpolniti
  • Pošlji