Elektrika za po mestu
Elektrika v avtomobilih je že toliko napredovala, da za primestno vožnjo postaja realna alternativa avtomobil z notranjim izgorevanjem. Enako velja tudi za električne skuterje, a tam je še ena alternativa – štirikolesni električni skuter.
edem let bo že, kar se je v Sloveniji prvič pisalo o avtomobilčku Esprima Biró, majhnem štirikolesniku na baterijo. Kljub temu smo se ga odločili preizkusiti in oceniti, ali je še vedno primeren nadomestek za električni skuter, kakršnih je po naših mestnih cestah vse več.
Kajti Biro je točno to – nekaj, kar lahko vozijo že mladostniki s petnajstimi leti, če le naredijo prometni izpit za skuter. Najvišja končna hitrost je zato le 45 km/h, do kolikor lahko vozilce poženeta dva elektromotorja moči 2 kW, ki sta vgrajena v zadnjih kolesih. Za krajši čas, s pritiskom na tipko »boost«, zmoreta tudi po 4 kW, kar pride prav za malce močnejše pospeške ali za premagovanje strmejšega klanca. Mimogrede, nadzorna elektronika v avtomobilu je slovenska, izdeluje jo podjetje Kolektor.
Vgrajena litijeva baterija pa zmore lahek avtomobilček popeljati do realnih 90 km daleč. Napolnimo ga lahko prek priloženega kabla, ki je natanko tak, kot so električni kabli za namizne računalnike. Priložen je še prilagojevalnik, s katerim ga lahko polnimo tudi na mestnih polnilnicah. Po naših izkušnjah lahko baterijo na domači vtičnici napolnimo v približno petih urah. Garancija na baterijo je dve leti ali 1200 polnilnih ciklov, kar pač prej dosežemo, izdelovalec pa zagotavlja, da po tem baterija ne odpove, le zmogljivost se ji začne zmanjševati. Ko se bomo odločili, da je tega dovolj, bomo za novo baterijo odšteli – 3000 evrov …
Omislimo si lahko tudi model z izmenljivo baterijo, ki je nameščena v (mini) zadnjem prtljažnem prostoru. Ta zmore prevoziti »največ 55 km«, jo je pa moč na koleščkih odpeljati v stanovanje in jo napolniti tam. To je primerno za tiste, ki nimajo svoje garaže, v kateri bi lahko vozilo polnili.
Morebitnim kupcem bo morda še največ pomenilo to, da je avtomobilček res majhen. To pomeni, da ga lahko parkiramo skorajda kjerkoli. V resnici zasede le četrtino običajnega parkirnega prostora. Ker ima bolj ali manj kvadratni tloris, ga lahko na obcestni parkirni prostor parkiramo tudi povprek. In pa, seveda –stroški vzdrževanja so nizki. Elektrika za tako prevažanje ne stane skorajda nič, poleg tega Biro nima predpisanih nobenih obveznih servisov. Priporočajo preventivni pregled (zavore, amortizerji) enkrat na leto, to je pa tudi vse. Še kaj? Obvezno letno zavarovanje stane borih 27 evrov.
To ni avtomobil
Vse doslej povedano se sliši super, a je ob srečanju z Birojem kljub temu jasno, da to v resnici ni avtomobil, temveč le majhno prevozno sredstvo za po mestu. Prostora ima za dva potnika, ki ne smeta biti prevelika, sam sem imel, recimo, težave zaradi predolgih nog in sem nogo precej težko držal nad stopalko za plin. Morebitni nahrbtnik ali nakupovalno vrečko lahko le zaklenemo v prtljažni prostor na zunanji strani, v kabino ju bomo precej težko spravili.
Biro ima vetrobransko prozorno streho in vetrobransko steklo (na voljo je tudi »poletna različica« brez tega), pri čemer je slednje ogrevano, da se ob vlažnih dnevih ne rosi. Gretja ni, prav tako seveda tudi ne hlajenja. Streho in zadnje steklo lahko delno odpremo in se tako malce ohladimo, a na močnem soncu ob semaforju hitro postane vroče. Vroče postane tudi na velikih mestnih vpadnicah, ko vozniki v velikanskih avtomobilih izgubljajo živce nad »igračko«, ki ne zmore več kot 45 km/h …
Videti je, da je bil avtomobilček zasnovan že pred kar nekaj leti, notranjost je videti špartanska, od stikala za smerokaz do »menjalnika« (naprej/nazaj) in nenavadne tipke »boost«, ki smo jo omenili že zgoraj. Kratka medosna razdalja pomeni tudi, da je vožnja v njem precej trda in neudobna.
… pa vendar
Birojeva majhnost in praktičnost lahko tudi odtehtata vse naštete slabosti. Navsezadnje – kdo bi si želel s skuterjem po mestu, ko dežuje? V Biroju pač ne dežuje, ker ima streho. Res pa je, da s skuterjem lažje zapeljemo na pločnik ali celo v mestni park (ne, seveda tega ne smemo!) kot s štirikolesnikom, pa četudi je ta majhen.
Če bi vse povedano lahko začinili z res ugodno ceno – recimo 1000 evrov ali morda celo dva tisoč – bi bil Biro vreden nakupa. Toda ne, zanj je treba odšteti kar 7000 evrov, dodatnih 3000 pa bo primaknila še država. Glede na videno, vsekakor nekajkrat preveč.
Estrima Biro
Električni mestni avtomobilček
Kdo: Exprum d.o.o.
Cena: 7000 EUR.
Za: Majhen in okreten avtomobilček.
Proti: Špartanska notranjost, vročina v poletnih mesecih, zelo visoka cena, tudi cena nove baterije.