Filmski laboratorij za nič evrov
Zmogljivi urejevalniki videa so dolgo veljali za drage kose programske opreme, ki že zaradi cene niso bili dostopni vsakomur, tako da se je večina polprofesionalnih uporabnikov morala zadovoljiti z dokaj omejenimi ljubiteljskimi rešitvami ali pa so morali, vsaj če niso želeli posegati po nelegalnih piratskih rešitvah, sprejeti kar precejšen strošek.
K sreči na trgu videa obstaja podjetje Blackmagic, ki je že skozi svojo ponudbo cenovno dostopne strojne opreme dodobra spremenilo trg videoopreme, TV-opreme in filmske opreme. Pred 15 leti pa se je podalo tudi v vode profesionalne videomontaže, ko je kupilo Da Vinci Resolve. To je bilo sicer eno najbolj močnih profesionalnih orodji za obdelavo barv (grading), ki so ga poznali tako rekoč le v posvečenih vodah filma in televizije. Blackmagic pa je temu nekaj deset tisoč evrov vrednemu orodju dodal videomontažne funkcionalnosti in ga ponudil na trgu kot brezplačno in nekoliko bolj zmogljivo plačljivo različico. Če je bila začetna različica še nekoliko toga, ker je šlo vendarle za namensko povsem drug program, pa je se Da Vinci Resolve v teh 15 letih razvil v enega najzmogljivejših programov za urejanje videa.
Brezplačna različica omogoča praktično vse, kar uporabnik večino časa potrebuje. Na voljo je tudi plačljiva različica Da Vinci Resolve Studio, ki prinaša nekaj dodatnih dobrot, kot so profesionalna orodja za manjšanje šuma, dodatni učinki, podpora za višje ločljivosti (do 32K s 120 slikami na sekundo), stereoskopski 3D-film, podpora za več grafičnih procesorjev in tako dalje. Veliko tistega, kar je bilo včasih na voljo le v Studio različici, kot so možnost sodelovanja več uporabnikov pri projektu, podpora 4K ali urejanje HDR-videa, je v zadnjih različicah na voljo tudi v brezplačni izdaji.
Funkcionalnost programa ni omejena zgolj na urejanje videa, temveč omogoča tudi animiranje in sestavljanje (compositing), večstezno urejanje zvoka, kompleksno obdelavo barv in slike ter izvažanje v številne formate, prilagojeno različnim platformam in napravam. Blackmagic zmogljivost svojega videoprograma v bistvu povečuje kar prek nakupov programov in podjetij. Sestavni del programa je tako tudi Fusion, ki ga je podjetje kupilo že pred časom. Gre za izjemno zmogljiv sestavljalnik, ki omogoča ustvarjanje in animiranje zapletenih 2D- in 3D- videoučinkov, grafik in podobno. Program je sicer še vedno na voljo tudi samostojno. Drugi nakup, ki se je prelevil v sestavni del programa, pa je Fairlight, zelo močan večstezni urejevalnik in mešalnik zvoka, ki je bil razširjen predvsem v filmski industriji. Ta omogoča, da lahko v samem Da Vinci Resolve ustvarimo kakovostno produkcijo zvoka, ne da bi bilo treba posegati po drugih orodjih.
Delo poteka v več korakih, ki jih izbiramo prek ikon modulov.
Da Vinci Resolve je torej bistveno več kot le montažni program, je program za celotno produkcijo videa in filmskih vsebin. Uporabnik (podprte so tudi večuporabniške montaže) lahko vsebine ureja, ne da bi bilo treba preklopiti med različnimi programi ali karkoli izvoziti in uvoziti v procesu obdelave videa in zvoka. Glede na povedano bi se sicer lahko bali, da integracija vseh teh različnih modulov predstavlja težavo, a se v praksi izkaže, da so se pri Blackmagicu tudi s tem izzivom dobro spoprijeli. V prvi vrsti zato, ker sama zasnova vmesnika sledi klasičnemu linearnemu pristopu produkcije iz filmskega sveta Tako je delo urejeno v sedmih modulih, ki predstavljajo produkcijske korake obdelave filma oziroma videa od zajema pa do končnega izvoza, med njimi pa preklopimo prek ikon na spodnjem delu vmesnika.
Prvi korak oziroma modul Media je namenjen izbiri oziroma razporejanju posnetkov in drugega materiala, urejanju njegovih metapodatkov in oznak ter podobnim stvarem.
V drugem koraku se vmesnik osredotoči na rezanje (cut). V bistvu ta modul predstavlja kombinacijo nekoliko poenostavljenega nelinarnega urejevalnik videa, ki je bolj podoben delu z linearnimi urejevalniki, pri katerih se je bolj gledalo na hitro ustvarjanje zaporedja, in ki lahko pride prav tako pri snovanju grobe zasnove videa kot tudi končni montaži, kadar je čas ključnega pomena. Neposredno iz tega modula namreč lahko dostopamo tudi do učinkov, barvnih korekcij in urejamo zvok. Vse v enem torej, nič pa tako zmogljivo kot sicer.
Tretji korak se imenuje Edit in je seveda namenjen nelinearnemu montiranju videa, kot smo ga navajeni tudi iz drugih podobnih programov. Temu koraku sledi ustvarjanje posebnih učinkov in grafik, ki ga opravimo prek že omenjenega modula Fusion. V osnovi je na voljo tudi kar nekaj predlog, ki tudi brez posebnega predznanja omogočajo dodajanje učinkov, prehodov in napisov profesionalne kakovosti in videza. Res pa je, da jih ima plačljiva različica še več, lahko pa jih vešč uporabnik seveda tudi ustvari.
Modul Fusion omogoča izdelavo zahtevnih grafik in animacij.
Naslednji modul Color vsebuje tisto, kar je bil nekako izvirni namen programa, to so spreminjanje in prilagajanje barv, mehčanje in podobno. Skladno s pričakovanji Resolve omogoča natančno maskiranje posameznih delov slike, ustvarjanje dinamičnih mask prek sledenja delom slike (tracking), kombiniranje mask in barvnih popravkov, vse skupaj pa dopolnjujejo izjemno natančna orodja in prikazovalniki za manipulacijo barv, s katerimi je z videom mogoče manipulirati, kot da bi se igrali s kakšnim profesionalnim programom za urejanje fotografij.
Modul za večstezno montažo zvoka Fairlight je v vmesniku na predzadnjem mestu. Podpira do dva tisoč zvočnih stez, prostorski zvok do 7.1 in tudi poglobljeni (immersive) 3D-zvok. Združljiv je z vtičniki VST. Vsi potrebni vtičniki, kot so kompresorji, omejevalniki, izravnalniki in mnogi drugi, pa so standardno na voljo, poleg tega pa tudi različna orodja za sinhronizacijo, odpravljanje šuma in tako dalje.
Tudi modul za večstezno urejanje zvoka je izjemno zmogljiv.
Presenetljivo uporaben je tudi zavihek za distribucijo oziroma izvažanje videa. Omogoča izvažanje v veliko znanih in tudi manj znanih formatih ter tudi neposredno objavljanje na Youtubu, X ali Vimeu. Izvažanje je lahko zelo hitro, saj zna izkoristiti tudi moč grafične kartice.
Resolve podpira delo z dvema zaslonoma, pri čemer pa uporabnik ni povsem svoboden pri razporejanju posameznih delov grafičnega vmesnika, temveč je glavnina razporeda določena vnaprej, uporabnik pa lahko posamezne razdelke le veča, skrije in podobno. Na prvi pogled bi se zdelo, da omejitev predstavlja manko v primerjavi s prilagodljivostjo vmesnikov, ki jo omogoča Premiere, a po drugi strani se v vmesniku, ki je nenazadnje zelo obsežen in kompleksen, le redko izgubimo, saj je razpored logičen in učinkovit. Res pa je, da je kar škoda, da ni mogoče bolje izkoristiti večjega števila monitorjev, ampak le dva, saj pri obdelavi videa vsak monitor lahko pripomore k boljšemu nadzoru nad velikim številom informaciji in elementov, ki jih je treba hkrati obvladovati. Že omenjena zasnova z ločenimi moduli na zavihkih sicer preprečuje, da bi se na zaslonu nepregledno kopičila različna orodja, ki jih običajno sploh ne uporabljamo skupaj, pa vendar nekaterih uporabniki prisegajo na povsem lastno prilagajanje vmesnikov po meri, česar pa Da Vinci Resolve ne omogoča.
Podpira le do dva zaslona, prilagajanje vmesnika pa je omejeno.
Čeprav je Da Vinci Resolve zelo profesionalen program za produkcijo videa in filmskih vsebin, pa to ne pomeni, da ni primeren tudi za tiste uporabnike, ki se z videom ukvarjajo ljubiteljsko ali polprofesionalno. Čeprav morda zahteva nekoliko več časa za učenje, pa njegova zmogljivost odtehta vloženi trud, saj je z njim mogoče kreirati karkoli – od zabavnega pokončnega videa za Tiktok pa do celovečernega filma, ki bo morda prejel oskarja. Da pa je ob vsem tem na voljo brezplačno, pa tudi ni od muh, saj se z njim težko kosajo celo tisti programi, za katere je treba bistveno globlje poseči v žep.
Da Vinci Resolve 18.6
program za video in filmsko produkcijo
Splet: www.blackmagicdesign.com
Cena: Brezplačen (335 EUR za različico Studio).
Za: Vse v enem – od zajema od izvoza, zelo kakovostna in zmogljiva orodja.
Proti: Grafični vmesnik je mogoče le omejeno prilagajati, podpira le dva zaslona.