Hitrost na kubik
Tu in tam kdaj se zgodi, da kak izdelovalec na en mah pretrese trg ali pa si ga na novo ustvari. Lep zgled je računalniški Asus, ki je vse (tudi sebe) presenetil z malim prenosnikom EEE PC. Na področju fotografije in videa pa so se takega pretresa lotili v podjetju Casio. Pred slabim letom so napovedali silno hiter aparat, ki naj bi zmogel 60 slik na sekundo pri polni ločljivosti ter neverjetnih 1200 slik na sekundo pri zmanjšani ločljivosti, vse skupaj za manj kot 1000 evrov.
Naprava ni ostala le zamisel na papirju, Casio jo je pripeljal na trg, imenuje pa se Exilim F1. V osnovi gre za kompakten, a zmogljiv fotoaparat, ki ima tipalo z razmeroma bornimi šestimi megapikami. To je sicer več kot dovolj za vse, razen za tiste, ki so jim podatki na papirju pomembnejši od končne uporabniške vrednosti. Aparat ima soliden objektiv z dvanajstkratno povečavo, pokriva pa goriščnice od 36 do 432 mm v formatu Leica. Svetlobna prepustnost se giblje od 2,7 do 4,6, nanj pa lahko navijemo fotografske filtre premera 62 mm. Škoda da se niso pri širokem kotu še malo bolj potrudili, večina zmogljivih kompaktnih aparatov se že hvali s kotom 28 mm. Zelo dobro je poskrbljeno za zumiranje, saj imamo tako obroč okrog objektiva (a kljub vsemu le krmili motorček) kot tudi dvosmerno tipko okrog sprožilca, s katero lahko zelo natančno in gladko spreminjamo goriščnico. Aparat omogoča vse najbolj značilne programe fotografiranja, od samodejnega načina do povsem ročnih nastavitev, seveda pa niso izpustili različnih scenskih nastavitev (portret, šport, nočni prizori ...).
A fotografski del se zdi skoraj kot nekakšen privesek. Exilimovo poslanstvo je predvsem izredno hitro snemanje video posnetkov. Poleg navadne hitrosti (v standardni in HD ločljivosti) ima še tri nastavitve. Prva je 300 slik na sekundo oziroma "FPS", po angleško (frame per second), pri ločljivosti 512 × 384 pik, druga 600 slik na sekundo (ločljivost je tedaj 432 × 192), tretja pa izjemnih 1200 slik na sekundo (a je tu ločljivost zelo skromna, le 336 × 96). Tako posnete filme pa predvaja (in shrani) pri navadni hitrosti tridesetih slik na sekundo. Oziroma, povedano drugače, če posnamemo sekundo filma pri hitrosti 300 FPS, bomo za ogled potrebovali deset sekund. Pri nastavitvi 600 FPS bo ena sekunda snemanja pomenila dvajset sekund filma, pri 1200 pa celo štirideset sekund filma. To zna biti marsikdaj tudi težavno, saj lahko v petih sekundah posnamemo tri minute in dvajset sekund dolg video. Aparat nam na srečo ponuja zelo dobre možnosti obrezovanja posnetega gradiva, bodisi od začetka, proti koncu ali celo na sredini. Med predvajanjem filmov lahko hitro skačemo naprej in nazaj, vmes pa lahko seveda vse skupaj tudi zamrznemo. Video lahko obrežemo večkrat, pri fotografiranju pa se odločimo, ali želimo obdržati vseh šestdeset slik, le eno izmed njih ali vse skupaj zavreči. Kot zanimivost omenimo, da začne Casio fotografirati že takrat, ko sprožilec stisnemo do polovice, ko pa ga dokončno pritisnemo, nam pokaže zadnjih 60 posnetkov. Tako lahko tudi počasnejši fotografi ujamejo tisti pravi trenutek.
S tem lahko sicer hitre dogodke močno upočasnimo. Kar nekaj primerov smo tudi sami preizkusili, zanimivi so zlasti tisti, ki jih sicer ni mogoče upočasniti, denimo prižiganje vžigalnika ali pokanje vodnih balončkov. Aparat bo prišel prav tudi športnikom, zlasti tistim ekstremnejšim. Športniki lahko posnamejo gibe in kasneje v počasnem posnetku pregledajo slabosti in šibke točke, seveda pa se lahko le posnamemo in vsem razkazujemo več metrov dolg skok s smučmi ali na kolesu. Umetniških možnosti je zelo veliko, uporaben pa je tudi v raziskovalne namene za preučitev prehitrih dogodkov.
Ohišje je zelo kakovostno in kompaktno, teža ni pretirana. Nadzora se hitro navadimo, način fotografiranja nastavljamo z dvema kolescema, za druge nastavitve (občutljivost ISO, temperatura beline itd.) pa uporabljamo štiri smerne tipke z vrtljivim obročkom na zadnji strani. Menujev ni veliko, a jih hitro naučimo. Med delom smo pogrešali le tipko za dvig bliskavice, saj jo moramo vključiti prek zaslona. Med snemanjem v navadni in HD ločljivosti lahko tudi zumiramo, pri hitrejših filmih pa to ni mogoče. Aparat uporablja navadne pomnilniške kartice SD, hitrost same kartice pa ne vpliva na hitrost snemanja. Močno nas je presenetila velikost posameznih filmov, 15 sekund filma pri ločljivosti 512 × 384 (torej hitrosti 300 FPS) zaseda le dobri poltretji megabajt. Pri najvišji hitrosti pa je pol minute posnetka (oziroma slaba sekunda snemanja) le malo čez en MB. Razlog tiči v kodiranju po standardu H.264, pomanjkanju zvoka ter nizki ločljivosti.
Exilim F1 je trenutno tako rekoč brez konkurence. "Resne" visoko hitrostne kamere veljajo od dvajset tisoč evrov naprej, že sama izposoja teh naprav lahko stane od dva tisoč evrov na dan in navzgor. Casio pa velja le 750 evrov. Za fotoaparat se sicer sliši veliko, a je Exilim res veliko več kot le kompaktni fotoaparat. Mimogrede, v kompletu dobimo tudi sončno zaslonko, zelo uporaben pa je tudi žični sprožilec.
Kaj posneti?
Kar nekaj zanimivih posnetkov smo naredili tudi v Monitorju. Ogledati si jih lahko na tokratnem DVDju, priloženem reviji, enega pa smo pripeli tudi na našo spletno stran:
www.monitor.si/video/hispeed-balon-z-vodo
Aparat smo tudi predstavili v Monitor TV, ki ga najdete tako na DVDju kot v spletu (a tam z enomesečno zamudo), v oddajo pa smo tudi vnesli nekaj zanimivih primerkov hitrega videa.
Zamisli ne zmanjka prav hitro, potrebujemo le malo umetniške žilice. Od živalskih vragolij in sil narave pa do hitrih strojev in naprav, pravzaprav vse, kar je prehitro, da bi z golim očesom še zaznali podrobnosti, lahko s Casiom upočasnimo in si v miru ogledamo.
Casio Exilim F1
Kaj: Digitalni fotoaparat, visoko hitrostna digitalna video kamera.
Izdeluje: Casio, www.casio.com.
Prodaja: Tobos, www.tobos.si.
Cena: 798 EUR.
Za: Hitrost fotografiranja, hitrost snemanja videa, obdelava videa v samem aparatu, velikost posnetega videa, natančno zumiranje.
Proti: Fotografski del zgolj povprečen, ni samostojne tipke za bliskavico, ni širokega kota.
Aparat bo prišel prav tudi športnikom, zlasti tistim ekstremnejšim. Športniki lahko posnamejo gibe in kasneje v počasnem posnetku pregledajo slabosti in šibke točke, seveda pa se lahko le posnamemo in vsem razkazujemo več metrov dolg skok s smučmi ali na kolesu.
Omenimo, da začne Casio fotografirati že takrat, ko sprožilec stisnemo do polovice, ko pa ga dokončno pritisnemo, pa nam pokaže zadnjih 60 posnetkov. Tako tudi lahko tudi počasnejši fotografi ujamejo tisti pravi trenutek.