Inovator svojega časa
Sony je nekoč veljal za največjega inovatorja v industriji. Podjetje, ki se je zadnje čase zanašalo zgolj na dobro prepoznavno blagovno znamko, je v zadnjem desetletju povozila konkurenca. Vendar se Japonci ne dajo tako zlahka.
Ustanovitelja podjetja Sony, ki sta se spoznala med služenjem vojaškega roka.
Začetki
Sonyjeva ustanovitelja, Masaru Ibuka in Akio Morita, sta se spoznala v vojski, v kateri sta služila med drugo svetovno vojno. Povezovala ju je ljubezen do elektronike in želja po ustanovitvi lastnega podjetja v tem sektorju. V letih se je njuno prijateljstvo precej poglobilo, prav tako so se povečale njune skupne podjetniške ambicije. Po koncu druge svetovne vojne je končno napočil čas za uresničitev njunih sanj in vizije. Japonska je takrat na novo gradila svojo infrastrukturo, v državi pa je zaradi kaosa, ki ga je za seboj pustila vojna, poleg velikanske količine raznih dobrin primanjkovalo tudi elektronskih pripomočkov. Masaru in Akio nista izgubljala časa in sta 7. maja leta 1946 ustanovila podjetje Tokyo Telecommunications Engineering Corporation, in sčasoma se je preimenovalo v Sony.
Sam začetek ni bil najbolj obetaven. Podjetje ni imelo na razpolago zadostnih finančnih sredstev, zato sta ustanovitelja zaposlene sprva plačevala iz lastnih prihrankov. Prav tako je primanjkovalo zadostne opreme za pomoč pri proizvodnji predvidenih izdelkov. Ekipa inženirjev Sonyja se je tako sprva lahko zanašala le na svoje znanje in kreativnost pri ustvarjanju novih izdelkov in posledično novih trgov. Nekateri prvi izdelki podjetja so bili kuhalnik riža, električna odeja in električni vzglavnik. Vsi omenjeni naj bi bili precej slabi in pa predvsem nevarni, saj je mogoče zaslediti zgodbice o raznih manjših in tudi hujših težavah, ki so jih povzročili uporabnikom. Kljub temu so se prav vsi sorazmerno dobro prodajali, saj je v tistem času, kot rečeno, na Japonskem primanjkovalo marsičesa in je bilo povpraševanje na visoki ravni.
Inženirji so delu posvečali večino časa in vedno znova izumljali nove in zanimive izdelke. Blagovna znamka Sony je tako postajala na Japonskem vedno bolj znana. Vendar si ustanovitelja takrat najbrž še nista predstavljala, da bo njuno podjetje v roku nekaj desetletij zraslo v multinacionalko z več kot sto tisoč zaposlenimi.
Walkman je na trgu doživel velik uspeh in danes velja za enega izmed najprepoznavnejših izdelkov podjetja Sony.
Vzpon
Sony je v zlatih časih veljal za najbolj inovativno podjetje v industriji. Japonska multinacionalka je nekoč uživala sloves in zaupanje potrošnikov, kot ga ima danes Apple. Daleč pred gigantom iz Cupertina je Sony zanetil revolucijo v glasbeni industriji. Leta 1979 je namreč svetu predstavil danes že ikonični Walkman, ki je spremenil način interakcije uporabnikov z glasbo. Walkman je bil eden izmed najbolj zaželenih in prodajanih artiklov svojega časa. Hoteli so ga vsi, saj je naprava uporabnikom omogočala uživanje in sproščanje ob zvokih najljubših glasbenih izvajalcev, kjerkoli so bili. Nekaj, kar nam je danes že popolnoma samoumevno.
Sony je v naslednjih letih kar nizal uspeh za uspehom. V sodelovanju s podjetjem Phillips so razvili CD (Compact Disc), ki je pomenil naslednjo stopnjo razvoja v tej industriji. Predstavili so ga leta 1982, pričakovano pa je nemudoma postal uspešnica po vsem svetu. Avdio oziroma kompaktne kasete, s katerimi so uporabniki poslušali glasbo na svojih predvajalnikih Walkman, so postale zastarele. Prihodnost se je kazala v CDjih in tako je Sony leta 1984 predstavil novo inovacijo. Ta je bila v obliki CD predvajalnika, bolj znanega kot Discman. Slednji je še dodatno izboljšal glasbeno izkušnjo uporabnikov, saj so laže »preklapljali« med različnimi skladbami, prav tako je bila izboljšana tudi kakovost zvoka.
Še preden je Sony našel zlato jamo v glasbeni industriji, se je trudil s televizijskimi zasloni. Pisalo se je leto 1968, ko je japonsko podjetje predstavilo serijo televizorjev, imenovano Trinitron. Prvi se je imenoval KV-1310 in je praktično pometel s konkurenco, saj je ponujal najčistejšo oziroma najlepšo sliko na trgu. Odlična prodaja izdelkov Sony na čelu s TV aparati, Walkmani in Discmani je zaslužna za hiter nadaljnji razvoj podjetja, ki je postalo znano že po vsem svetu. Japonci so videli različne možnosti, ki se ponujajo na trgu, in se lotili razvoja novih. Predstavili so kopico inovativnih izdelkov, kot so prenosni TV sprejemniki, video kamere, fotoaparati, projektorji, in pa seveda še dobro znano igralno konzolo PlayStation. Prav na vseh področjih so bili med najboljšimi na trgu. Vodili so razvoj tehnologije, po kateri so potrošniki vedno bolj povpraševali. Lahko bi celo rekli, da je imel praktično vsak izdelek z logotipom Sony garancijo za uspeh na trgu.
Sony je v tem času tudi odpiral svoja predstavništva in tovarne po vsem svetu. Leta 1974 so zagnali proizvodnjo barvnih TV sprejemnikov v Walesu, še pred tem pa so odprli predstavništva v Franciji, Španiji in pa seveda v Združenih državah Amerike. Sledila je tudi diverzifikacija oziroma razpršitev poslovanja podjetja, saj je to stopilo tudi na nove, njim še neznane trge. Med drugim so kupili holivudski studio Columbia, vstopili pa so tudi na zavarovalniški trg, ki je takrat veljal (tako kot še danes) za precej dobičkonosnega. Sony je bil iz leta v leto uspešnejši. Prodiral je na vse večje svetovne trge in na njih ponujal izdelke iz različnih kategorij. Njihova blagovna znamka je bila nadvse dobro prepoznavna in je v očeh potrošnikov predstavljala vrhunsko kakovost in predvsem inovativnost. Vendar je sčasoma konkurenca pokazala zobe in Sony je začel izgubljati bitko. Japonsko podjetje je postalo preokorno in prepočasno pri sprejemanju odločitev in sledenju novim tokovom, ki so se kazali na trgu. Seveda pa je temu sledila primerna kazen …
Sony Xperia Z je eden boljših mobilnikov na trgu ta hip, od njega japonski izdelovalec pričakuje veliko.
Padec
Sony je danes v primerjavi z zlatimi časi le še bleda senca samega sebe. Upad prodaje in posledično tudi tržnega deleža je praktično doživel na vseh poslovnih področjih. Podjetje, ki je leta 1979 z Walkmanom popolnoma spremenilo način interakcije uporabnikov z glasbo, pred dobrimi desetimi leti na tem trgu ni opazilo novih smernic. Takrat je namreč novo revolucijo v glasbeni industriji zanetil Apple. Leta 2001 je ta ameriški velikan predstavil iTunes, nov način nakupovanja glasbe, nekaj mesecev zatem, a še istega leta, je luč sveta ugledala tudi prva generacija glasbenega predvajalnika iPod, ki danes prevladuje v svojem segmentu. Konkurenca je podjetju Sony pokazala zobe tudi na področju igralnih konzol. Nintendo in Microsoft sta z igralnima konzolama Wii in pa Xbox japonskemu izdelovalcu prevzela velik del trga. Kljub temu da je PlayStation po svetu dolgo veljal za daleč najbolj uveljavljeno blagovno znamko na svojem področju, je omenjeni konkurenci na podlagi odlične kakovosti in predvsem nižje cene uspelo zvabiti potrošnike na svojo stran.
Sony se težavam ni mogel izogniti niti na področju televizijskih aparatov. Tudi to je ena izmed panog, kjer Japoncem ne gre in ne gre, vsaj ne tako kot včasih. V tem segmentu trenutno vodijo Korejci, Sonyju pa ta panoga že lep čas povzroča izgubo. In to kar zajetno. Zato je konec leta 2011 v želji po zmanjšanju izgube na tem področju prodal svoj delež podjetja za izdelavo zaslonov LCD, ki ga je skupaj s Samsungom ustanovil leta 2004. Prav tako je prodal več lastnih tovarn za proizvodnjo TV aparatov po svetu in za to najel specializirana proizvodna podjetja v Aziji. Do zdaj pa ni doživel velikega uspeha niti na trgih tabličnih računalnikov in mobilnih telefonov, čeprav mu na slednjem zadnje čase kaže vedno bolje. Njihove tablice pač niso in ne morejo konkurirati iPadu, ki si trenutno lasti kar polovico celotnega trga. Sonyjevo serijo tabličnih računalnikov Xperia trenutno sestavljata dva modela, S in pa Z.
Njuna konkurenčna prednost naj bi bila predvsem v odpornosti proti prahu in predvsem vodi, saj naj bi zdržala do 30 minut en meter pod gladino. Vendar je Sony naletel na težave pri proizvodnji in za nekaj časa celo preklical dobavo prve izmed omenjenih tablic (Xperia S). Prepuščala je namreč vodo in tako je edina prednost, ki jo je ločevala od konkurence, zbledela. S tem je še dodatno zbledel ugled podjetja. Seveda jim pri prodaji ni pomagala tudi visoko postavljena cena, ki je marsikaterega potrošnika odvrnila od nakupa.
Med drugim je bila ena večjih težav Sonyja vedno ta, da je hkrati predstavljal preveliko število izdelkov določene kategorije. To ima sicer nekaj prednosti, saj potrošniku omogoči več izbire, a sodeč po nekaterih študijah takšna strategija zmanjšuje ugled blagovne znamke. Tega se dobro zavedajo nekateri drugi izdelovalci z Applom na čelu, ki ponavadi predstavijo le omejeno število naprav na pomembnejših področjih, a so te toliko boljše.
Vendar bi bilo krivično do japonskega izdelovalca, če ne bi omenili, da za kar nekaj težav, s katerimi se je spoprijemal zadnja leta, ni odgovoren sam. Spomnimo se le katastrofe na Japonskem leta 2011, ko sta državo zajela močan potres in uničujoč cunami in za seboj pustila pravo opustošenje. Škodo so utrpeli tudi nekateri proizvodni obrati podjetja Sony, prav tako so imeli ti težave pri dobavni verigi na Japonskem. Omeniti velja še močno domačo valuto, ki jim je prav tako povzročila precej težav. Ne samo njim, temveč vsem izvozno naravnanim podjetjem na Japonskem. Močna valuta jen v praksi pomeni dražji izvoz izdelkov kupcem po Evropi, Severni Ameriki in drugih celinah. To je posledično vplivalo tudi na končno ceno Sonyjevih izdelkov zunaj japonskega trga, ki so zato postali še manj konkurenčni.
Sony je tako sčasoma izgubil ugled in zaupanje na trgu, ki ga je nekoč jemal za samoumevnega. Kot informacijo o slabem finančnem stanju podjetja navajam, da so poslovno leto 2012 končali z izgubo v višini slabih 5 milijard evrov. Še bolj zanimiv in po svoje žalosten podatek pa je ta, da podjetje, ki je nekdaj veljalo za največjega inovatorja na področju zabavne elektronike, trenutno ustvari več dobička s prodajo zavarovanj.
Prihodnost
Sony se očitno zaveda svojih napak in obrača nov list. Podjetje se sicer še vedno ni izkopalo iz rdečih številk, a se je poslovanje v zadnjih mesecih precej izboljšalo. Pred kratkim se je prestrukturiralo, to je seveda nujno potrebno in pohvalno, vendar je pri tem, ko smo žal že vajeni, veliko ljudi izgubilo delo (okoli 10 tisoč).
Sony je več svojih naporov usmeril tudi na trge pametnih mobilnikov, ki so danes za (vsaj nekatere) izdelovalce prava zlata jama. Njihova linija mobilnikov, imenovana Xperia, se po svetu vsak dan bolje prodaja, še posebej v Veliki Britaniji, kjer je Sony pred kratkim po prodaji prehitel celo HTC.
Po vzoru Samsunga in vseh bolj znanih podjetij na tem trgu je pred kratkim predstavil tudi novega paradnega konja, ki sliši na ime Xperia Z. Slednji se lahko brez težav postavi po robu mobilnikom, kot so Samsung Galaxy S 3 in pa HTC One X, ki sodita med zmogljivejše na trgu. Serija mobilnikov Xperia na čelu z omenjenim modelom Z se od konkurence precej razlikuje, predvsem zaradi slogovno dovršenega oblikovanja. Dodatno pa je Xperia Z še odporna zoper prah in vodo, kar je še dodatna prednost pred drugimi. Želimo si le, da Sony tokrat ne bi ponovil iste napake kot pri tablici Xperia S, ki se na koncu, kot smo omenili, ni izkazala za odporno proti vodi. Resnično upamo, da se bo v tem primeru star in dobro znan pregovor, ki pravi, da gre osel samo enkrat na led, izkazal za resničnega.