Je vaše IT-okolje pripravljeno na prihodnost?
Poslovni svet in digitalna okolja se razvijajo z izjemno hitrostjo, zato se podjetja nenehno soočajo z izzivi – bodisi prilagajanja bodisi zaostajanja. Kako se spopasti z umetno inteligenco, avtomatizacijo, s hibridnimi oblaki in varnostnimi grožnjami naenkrat? Skrbnikom IT-infrastrukture v teh časih res ni lahko.
Naj že takoj zapišem eno sklepnih misli: pri zagotavljanju prihodnosti infrastrukture IT ne gre za čimprejšnjo implementacijo vsake nove ali obetajoče tehnologije. Gre za strateško načrtovanje, prilagajanje rešitev IKT-okolju podjetja in dolgoročno vizijo. Najbolje se ga je lotiti s preverjenim receptom. Najprej analizirajte edinstvene poslovne potrebe podjetja, obstoječo infrastrukturo IT in proračunske omejitve, da bi ugotovili, katere tehnologije so za vas najpomembnejše in jih lahko zagotovite na stroškovno učinkovit način.
Šele ko boste vedeli, kaj dejansko nujno potrebujete, se lotite iskanja rešitev in ponudnikov. Pri tem ne zasledujte le kriterija najnižje cene, temveč iščite predvsem izkušenega partnerja s posameznega področja, ki ga sami ne obvladate. Preverite reference. Integracija katerekoli prebojne tehnologije v staro okolje je izziv, toliko večji, če se ga obe strani lotevata prvič. Zagotovite varnost podatkov, združljivost rešitev in poskrbite za optimalno delovanje. Čeprav je za nekatere ponudnike v tej točki stvar zaključena, zahtevajte več. Pred seboj imejte raven podpore in željo po stalni optimizaciji IT-okolja. Zelo verjetno po novem nimate več vseh stvari, sistemov in aplikacij ter podatkov v hiši, temveč jih najemate kot storitev. Sodelujte s ponudnikom upravljanih storitev in si zagotovite stalno podporo in upravljanje, da se bo vaša infrastruktura, prilagojena prihodnosti, še naprej prilagajala in razvijala skupaj s spreminjajočimi se poslovnimi potrebami.
Umetna inteligenca prihaja na prvi tir
Umetna inteligenca ni več v domeni filmov znanstvenofantastičnega žanra, temveč hitro prodira v poslovne dejavnosti. Algoritmi strojnega učenja avtomatizirajo naloge, optimizirajo procese in iz podatkov ustvarjajo dragocene vpoglede. Umetna inteligenca obljublja revolucijo v vseh panogah, od prediktivnega vzdrževanja do prilagojenih izkušenj strank. Poslovnim uporabnikom je na voljo vedno več aplikacij z vgrajenimi funkcijami umetne inteligence, ki pohitrijo njihovo delo, ga avtomatizirajo, skratka jih opolnomočijo. Eden od opaznih trendov v poslovnem svetu je tudi raba umetne inteligence za proaktivno sprejemanje odločitev. Z napredno analitiko lahko umetna inteligenca zagotovi napovedne vpoglede in tako pomaga predvideti težave, še preden se pojavijo. Ta pristop in z njim povezane rešitve ne povečujejo le operativne učinkovitosti poslovanja, temveč prispevajo tudi k bolj odpornemu okolju IT – če namreč oddelek informatike (iz)ve, da mora biti bolj pozoren na posamezen strežnik, delovno postajo ali pa tiskalnik, ki kaže znake problematičnega delovanja, lahko težave ali napake odpravi, še preden bi te prekinile delo zaposlenih.
Vas je kot informatika strah umetne inteligence? Nikar. Vedeti morate, da integracija umetne inteligence v poslovno okolje vendarle ne zahteva popolne prenove okolja IT. Še več, v očeh vodstva vas lahko naredi sposobnejše in celo nepogrešljive, pač tiste, ki so to »magijo« pripeljali v podjetje. Kaj lahko storite? Začnite ugotavljati, katera so (močno) ponavljajoča se opravila v podjetju. Ta so najboljša priložnost za uvajanje avtomatizacije in umetne inteligence. Zaposlene v oddelku IT izobrazite o rabi in implementaciji rešitev umetne inteligence in kaj hitro bodo našli številne rezerve, ki bodo sprostile predvsem veliko časa zaposlenih. Časa, ki ga potem lahko namenite naslednjim razvojnim aktivnostim ...
Integracija umetne inteligence v poslovno okolje vendarle ne zahteva popolne prenove okolja IT.
Avtomatizacija že kraljuje v IT-svetu
Avtomatizacija gre z roko v roki z umetno inteligenco, saj racionalizira ponavljajoča se opravila, kar omogoča zaposlenim v oddelku IT, da se osredotočijo na bolj zapletene in strateške pobude. Omogoča racionalizacijo delovnih postopkov in povečanje učinkovitosti dela. Namenite nekaj časa in zaposlenih raziskovanju področja, ki se skriva za kratico RPA. Robotska avtomatizacija procesov (RPA) se loteva ponavljajočih se opravil, medtem ko inteligentna avtomatizacija uporablja umetno inteligenco za sprejemanje odločitev in izvajanje kompleksnejših opravil. To pomeni, da lahko oddelek IT pripravi skripto, ki bo zaposlenim pohitrila izvajanje določenih nalog – npr. pridobivanje podatkov in informacij iz ene aplikacije, njihovo kopiranje na ustrezna mesta v drugi in nadaljnjo obdelavo v tretji. Postopek, za katerega je zaposleni prej porabil nekaj (deset) minut, je tako lahko izveden v par sekundah. Samo pomislite, koliko časa (bo)ste prihranili.
Ne zamahnite z roko, češ, to se nikoli ne bo prijelo. Ne podcenjujte moči preprostih orodij za avtomatizacijo. Rešitve RPA lahko opravljajo številne naloge namesto zaposlenih, kot so vnos podatkov, obdelava računov in druga ročna opravila. Razmislite o integraciji avtomatizacije v vaše procese in poskrbite za optimizacijo delovnih tokov.
Ne podcenjujte moči preprostih orodij za avtomatizacijo.
Agilnost hibridnega oblaka
Če so se informatiki v zadnjih desetletjih kaj naučili, je to, da ne želijo biti več odvisni le od enega ponudnika ali rešitve, zato dobesedno sovražijo rešitve, ki jih želijo prikleniti na ene jasli. Tudi naš nasvet je enak: nikar se ne pustite »zakleniti« v posamezno lokalno nameščeno rešitev ali pa rešitev, ki deluje zgolj in samo v oblaku enega ponudnika. Razmislite o uvedbi okolja, ki podpira hibridne oblake, saj vam to omogoča nemoteno izkoriščanje razširljivosti in prilagodljivosti oblačnih storitev, hkrati pa ohranja varnost in nadzor v vaših rokah.
Skeptiki med informatiki se že dolgo sprašujejo, ali bi šlo brez oblaka. Seveda bi, le presneto drago bo. Posebej, če poslovanje podjetja pozna sezonsko komponento, torej le v določenih obdobjih potrebuje bistveno večje zmogljivosti IT-okolja. Da bi za pokrivanje takšnih »špic« imeli v hiši cel podatkovni center, ni prav zelo smiselno, če je alternativa nekajkrat cenejša – in dostopna na klik. Vpeljava okolja hibridnega oblaka omogoča enostavno spreminjanje zmogljivosti glede na trenutne potrebe zaposlenih. To prihrani (pre)visoke izdatke za lokalno nameščeno strojno opremo in kup licenc programske opreme, ki jo potrebujete le občasno, hkrati pa ponuja priložnosti za optimizacijo poslovanja. Tako lahko hitreje uvajate inovacije in sprejemate boljše odločitve, ki temeljijo na podatkih.
Čar hibridnih oblakov je tudi v tem, da niste vezani le na enega ponudnika. Obdelavo podatkov lahko enkrat zaupate enemu ponudniku ustrezne storitve v oblaku, drugič pa drugemu. Če boste to počeli redno, utegnete ustvariti zelo velike prihranke, saj bodo ponudniki želeli tekmovati za vaš posel in bodo ponudili boljše cene, hkrati pa jih boste s svojo »nezvestobo« tudi opomnili, da se ne pustite vezati in izsiljevati. IT-okolje v navezi s hibridnimi oblaki bo sprostilo celoten potencial vaše infrastrukture IT in poskrbelo za kar največjo agilnost poslovanja ter pripravljenost na prihodnost. Pa še za nekaj je ta recept dober: dobesedno prisili vas, da se znebite vseh zastarelih rešitev, ki jih ni moč prilagoditi izvajanju v oblaku.
Telemetrija ve o poslu več kot direktor IT
Sodoben posel je sestavljen iz poplave podatkov. Vsaj tako je videti od daleč. Vodstva podjetij želijo sprejemati boljše odločitve, takšne, ki so utemeljene na podatkih. Oddelek IT mora zato poskrbeti ne le za pripravo bazena podatkov, temveč tudi rešitve za napredno analitiko in poslovno obveščanje. Pri čemer veliko podatkov že ima, saj imajo vsi sistemi in aplikacije svoje dnevniške zapise, v katere pa se poglablja le redko kdo. A če bi se … bi verjetno odkril kup uporabne vrednosti. S sistematično uporabo podatkov dnevniških in telemetričnih podatkov je mogoče te podatke organizirati in oblikovati s semantičnim razumevanjem njihovega poslovnega konteksta ter tako ustvariti aktivne in pasivne metapodatke. Ti pa so uporabni tako na poslovni kot aplikacijski in infrastrukturni ravni, saj omogočajo podatkovno utemeljeno proaktivno odločanje z minimalnim zamikom – to, česar si vsi poslovni uporabniki želijo – in čim hitreje sprejeti najpravilnejšo odločitev.
Kaj lahko torej stori oddelek IT? Predvsem uvede platforme za orkestracijo in avtomatizacijo storitev, ki so še posebej primerne za zbiranje in koreografiranje pretoka tovrstnih podatkov. Te podatke o opazovanem področju posredujejo orodjem za spremljanje delovanja aplikacij in analitiko/vizualizacijo podatkov. Od takšnih platform imajo torej koristi tako informatiki (preventivno vzdrževanje) kot poslovni uporabniki (boljše odločanje).
Z varnostjo nikoli ni šale
Krajina groženj v digitalnem svetu se nenehno razvija, kibernetske grožnje postajajo vse bolj prefinjene in ciljno usmerjene, zato morajo tudi podjetja svojo IT-infrastrukturo okrepiti pred številnimi grožnjami, od napadov z izsiljevalsko programsko opremo do vdorov v omrežja in sisteme. Oddelek IT mora tako za zaščito okolja IT uvesti večplasten varnostni pristop z zanesljivimi mehanizmi za odkrivanje, preprečevanje in odzivanje na varnostne grožnje.
Čeprav to ni pogosta praksa, vendarle menimo, da je skrb za varnost najpomembnejša prednostna naloga oddelka IT. Ta mora poskrbeti za oceno varnostnega tveganja, rešitve za šifriranje podatkov in strategijo odzivanja na incidente, predvsem pa za izobraževanje zaposlenih, da bodo znali prepoznati grožnje in se nanje ustrezno odzvati, saj bodo tako tudi informatikom prihranili marsikateri siv las.
IT in prilagajanje spreminjajočemu se svetu
Pri ukvarjanju s prihodnostjo upravljanja IT se morate zavedati, da se področje IT nenehno spreminja. To pomeni, da tudi strategije IT ne morejo ostati statične, temveč morajo biti dovolj dinamične in prilagodljive, da se lahko hitro prilagajajo spremembam na trgu in v tehnologiji. Za uspešno upravljanje kateregakoli okolja IT je treba biti proaktiven in vedno ostati v koraku s časom. Spremljanje tehnologij ter predvidevanje trendov, ki bodo vplivali na poslovanje podjetja, sta nalogi vsakega skrbnika IT. Nikar ne pozabite, da je infrastruktura IT neprekinjeno potovanje in ne enkraten cilj. V informatiki pač ni prostora za dolgčas niti počitek.