Kako do svojega spletnega dnevnika
Spletni dnevniki ali blogi so trenutno precej kontroverzna tema pogovorov. Medtem ko eni trdijo, da se zaradi blogov spreminja svet, še posebej novinarski, so drugi do njih bistveno bolj skeptični in poudarjajo, da je število bralcev in piscev zanemarljivo v primerjavi s številom uporabnikov drugih medijev. Očitno pa je, da so blogi vroča tema, saj praktično ni več revije, časnika ali oddaje, v kateri ne bi bilo vsaj nekaj besed namenjenih zadnjemu fenomenu interneta. Večina člankov govori o tem, kaj so blogi in kaj je njihov namen. Upamo si trditi, da skoraj vsak uporabnik interneta že zna odgovoriti na ti dve vprašanji. Tokrat bomo šli korak dalje in poskušali razkriti, kako se povprečen internetni uporabnik loti pisanja svojega bloga.
O tem, da je zelo priporočljivo, če vam je pred pisanjem bloga vsaj približno jasno, o čem boste pisali, in da je še toliko bolje, da o tem veste vsaj rahlo več kot povprečen bralec, tu ne bomo izgubljali besed. Posvetili se bomo le tehničnemu delu.
Prva je torej zamisel, naslednji korak je vsekakor izbor orodja, s katerim si boste pomagali pri pisanju in objavljanju svojih misli. Teoretično je povsem dovolj že urejevalnik besedilnih datotek, a tega nikakor ne priporočamo. Posvetite se raje vsebini, sodobnim blogerskim orodjem pa prepustite vse drugo.
.Text
Kje: http://www.gotdotnet.com/workspaces/workspace.aspx?id=e99fccb3-1a8c-42b5-90ee-348f6b77c407
Izdeluje: Scott Watermasysk.
Cena: Brezplačno.
Za: Nadgradljivost.
Proti: Avtorji programa ne razvijajo več.
Čeprav je avtor tega prispevka velik navdušenec za WordPress, uporablja platformo, ki je bliže njegovemu razvijalskemu področju, in sicer .Text.
Gre za platformo, razvito v Microsoft.NET, uporabljajo jo številni .NET razvijalci, pa tudi velikanska spletišča, celo sam Microsoft na blogs.msdn.com in blogs.technet.com.
Seveda je .Text brezplačen, če ste programer, pa tudi zelo prilagodljiv, ker je zanj na voljo C# izvirna koda. V spletu je na voljo kar nekaj dodatkov in predlog.
Na žalost pa je .Text mrtev projekt, ki ga nihče več ne razvija. Prvotni avtor je kodo podaril skupnosti, sam pa odšel razvijat Community Server. .Text naj bi nasledil projekt imenovan SubText, ki ga zaenkrat še ni prav popularen.
Na kaj je treba paziti pri izbiri blogerskega orodja?
Kot pri vsaki stvari je treba tudi pri izbiri platforme za objavljanje bloga vedeti, kateri atributi naredijo neki izdelek boljši od drugega. Na kaj je treba paziti, kje se lahko opečete?
Komentarji - objavljanje novic, člankov in razmišljanj z možnostjo neposrednega stika z bralci je verjetno lastnost, ki je najzaslužnejša za uspeh blogov. To je tudi ena izmed poglavitnih prednosti blogov v primerjavi s klasičnimi mediji. Zato vsekakor poskrbite, da bo vaša izbrana platforma omogočala udobno pisanje komentarjev, njihovo moderiranje in brisanje. Slednje je čedalje bolj pomembno, ker komentarji postajajo priljubljena tarča pošiljateljev nezaželenih sporočil/reklam oz. "spamerjev".
Kategorije - za sprotno branje člankov niso tako pomembne, ko pa se boste enkrat lotili iskanja starih člankov, se izkaže za zelo koristno, če lahko svoje umotvore razdelite v skupine ali kategorije. Nekatere platforme omogočajo, da k vsaki objavi prilepite ključne besede (tags), ki še olajšajo iskanje in brskanje po zgodovini.
Vir (feed) - blog enostavno ni blog, če ne omogoča samodejnega pobiranja in zbiranja vsebin prek virov Atom ali RSS. Veliko začetnikov na to sploh ni pozornih, a pravi bralci blogov vašega ne bodo niti povohali, če boste od njih zahtevali, da za branje prideskajo na vašo stran. Poleg tega je vir pomemben tudi zato, da lahko svoje bloge uvrstite v razne imenike in iskalnike.
Teme in oblike - po eni strani je oblika vašega bloga zelo banalna, po drugi je prvo, kar bodo videli obiskovalci, ko se bodo znašli na vašem blogu. Oglejte si oblike, ki vam jih omogoča platforma, če ne na uradni strani, pa med drugimi uporabniki. Pri urejanju svojega vrtička uporabniki porabijo silno veliko časa za urejanje oblike. Ne pozabite na uporabnost, prepoznavnost, estetiko in to, da ves svet ne uporablja enega brskalnika. Oblika pa naj vas kljub temu ne zavede, verjetno bo zajeten del vaše publike bral bloge prek zbirnikov dovodov RSS (aggregatorjev) in oblike sploh ne bodo opazili.
Slovenščina
Nekaj predlogov, kako preimenovati "blog":
Spletni dnevnik
Žnevnik
Bnevnik
Ednevnik
Blok
Spletopis
Spletnik
Daleč najbolj priljubljena platforma je tudi med slovenskimi blogerji Blogger, saj poganja skoraj polovico aktivnih blogov. Zelo priljubljen je tudi WordPress, sploh če seštejemo vse, ki ga uporabljajo v svojih strežnikih in na WordPress.com. Od slovenskih ponudnikov vodi eDnevnik, sledi mu Delo.
Gostovanje blogov v tujini
Svetovni splet je poln spletišč, imenujmo jih blogišča, ki ponujajo brezplačno objavljanje blogov. Paleta je res pestra, zato se splača vložiti nekaj časa v raziskovanje. Ker vsi vemo, da brezplačnega kosila enostavno ni, je zelo pomembno, da ste pripravljeni prebrati drobni tisk, če boste izbrali brezplačno ponudbo.
Cena brezplačnosti je namreč lahko zelo visoka. Zelo hitro boste od svojega bloga zahtevali več, kot bo zmogel. Zna se celo zgoditi, da po objavi ne boste več lastnik objavljenega besedila, zato ne pozabite skrbno prebrati pogodbe o uporabi! Številna spletišča v vaš blog prilepijo še reklame in to je lahko za marsikoga nesprejemljivo.
Blogger
Največji in hkrati eden prvih brezplačnih servisov za objavljanje blogov je Blogger.com. To, da je bil ustanovljen že leta 1999 in da se podjetje, ki ga je ustanovilo, imenuje Pyra Labs, je veliko manj pomembno od tega, da ga je leta 2003 kupil sam Google. Spretno so ga vpletli v svoje preostale storitve, zato zna odlično sodelovati, recimo, z grafičnim programom Picasa. Eden najbolj razširjenih dodatkov za Internet Explorer in Firefox - Google Toolbar - pa ima kar gumb "Blog This!", ki na Bloggerju pripravi novo objavo in jo opremi s trenutnim spletnim naslovom.
Poglavitni prednosti Bloggerja sta cena in enostavnost. Že na prvi strani nas opozorijo, da so za ustvarjanje novega bloga potrebni samo trije koraki: ustvarjanje računa, izbira imena bloga in izbira predloge.
Ko boste opravili začetne formalnost in izbrali eno izmed 12 osnovnih predlog, bo pred vami upravljalni vmesnik Bloggerja. Ne glede na vrsto programa ali servisa, ki ga uporabljate za pisanje bloga, je to kraj, kjer boste preživeli silno veliko časa, zato je bistveno, da je domišljen, odziven in razumljiv. V administrativnem vmesniku boste pisali nove vpise, urejali stare ter spreminjali nastavitve in oblike bloga.
Bloggerjev upravljalni vmesnik je na žalost zelo skromen. Omogoča ustvarjanje novih vpisov in urejanje starih, moderiranje komentarjev. Za pisanje Blogger ponuja enostaven urejevalnik, ki zmore vsebino prikazati tudi kot HTML. Resnejša orodja za pisanje spletnih dnevnikov ponujajo pri vpisih cel kup dodatnih možnosti, recimo kategorije, čas objave itd. Blogger omogoča samo vnos naslova in besedila vpisa.
Blogger ponuja poseben dodatek za Microsoft Word, s katerim lahko neposredno iz tega urejevalnika besedil objavljate v svojem blogu. Najdete ga na naslovu: buzz.blogger.com/bloggerforword.html.
Tudi urejanje predlog je silno špartansko, saj pravzaprav neposredno urejate HTML z dodatki CSS, v datoteki predloge je označeno, na katerem mestu se bodo prikazovali vpisi, kje bo seznam povezav in tako naprej. To seveda ni opravilo, ki bi se ga lotili, če niste spretni v urejanju spletnih strani. Če ste, potem pa Blogger sploh ni prava izbira. Se pa splača pogledati po spletu za dodatne predloge, zbirk je kar nekaj.
Kljub brezplačnosti Google ne dodaja reklam samodejno. Lahko pa si ustvarite svoj račun AdSense, Google vam bo priskrbel reklame, vi pa boste deležni deleža zaslužka, ki ga bo Google ustvaril s kliki vaših bralcev na pasice. Če zmorete ustvariti priljubljen blog, vsekakor zelo zanimiva ponudba!
Posebnost Bloggerja je ta, da lahko s svojim blogom gostujete na njihovih strežnikih ali pa Blogger uporabite samo za urejanje bloga, strani pa gostite sami. Blogger v tem primeru periodično ali na zahtevo vsebino bloga prenaša prek FTP v vaš strežnik. Storitev je sicer zanimiva, vendar bi vam jo odsvetovali. Če že imate svoj prostor v strežniku, potem vsekakor izberite kaj zmogljivejšega.
Blogger
Kje: www.blogger.com
Izdeluje: Google.
Cena: Brezplačno.
Za: Enostavnost, preglednost, priljubljenost.
Proti: Ni kategorij, špartansko urejanje predlog, priljubljenost.
WordPress.com
WordPress.com je malce svojevrsten servis. Lastnik strani je glavni razvijalec ene najbolj priljubljenih brezplačnih platform - WordPressa. Čeprav je od začetka kazalo, da storitev gostovanja bloga na WordPress.com ne bo zastonj, trenutno je. Na prvi strani se pohvalijo že z več kot 200.000 blogerji, kar pomeni, da ne more biti od muh.
Tu domuje že kar nekaj slavnih blogerjev, med njimi tudi razvpiti Microsoftov "uradni" bloger Robert Scoble.
Če se boste tu odločili postaviti svoj blog, boste uporabljali nekoliko prilagojen WordPress, o katerem bomo več povedali pozneje. Praktično vse, kar bo zapisano za WordPress, velja tudi tu.
Če ste razmišljali, da bi s svojim blogom ustvarili tudi kakšen dobiček, potem WordPress.com ne bo prava izbira, saj ne dovoljujejo postavitve oglasov. Verjetno zato, ker jih bodo s časom objavili sami in z njimi financirali svojo dejavnost, morda pa kak odstotek namenili tudi avtorjem. Toda to so popolne špekulacije, zato velja enostavno počakati, kaj bo prinesel čas.
WordPress.com
Kje: www.wordpress.com
Izdeluje: Automattic.
Cena: Zaenkrat brezplačno.
Za: Naprednost.
Proti: Prepovedano objavljanje oglasov, omejene možnosti razširjanja.
Windows Live Spaces
Ob Googlovem uspehu z Bloggerjem Microsoft ni mogel mirno spati. Zato je decembra 2004 objavil svoje brezplačno spletišče in ga vpletel v dveri MSN. Na žalost lahko rečemo, da mu ni uspelo doseči želenega uspeha in MSN Spaces, ki je zdaj imenuje Windows Live Spaces ni niti približno tako priljubljen kot Blogger.
Ena izmed svetlih točk je tesna povezanost z drugimi storitvami MSN, recimo MSN Messengerjem, ki ob vašem imenu prikaže povezavo na vaš blog, ali Windows Media Playerjem, ki poskrbi, da so v vašem blogu objavljeni naslovi zadnjih pesmi, ki ste jih poslušali. Zanimiva možnost je tudi poseben del bloga, kjer lahko objavite svoje fotografije in poljubne sezname, recimo najljubših nogometašev ali filmskih igralk. Tiste, ki nikakor ne morejo zdržati do doma, da bi objavili svoje misli, bo navdušilo, da lahko svoje misli objavljajo tudi z mobilnikom. Če ste pripravljeni zelo dolgo tipkati, seveda.
Žal ima MSN Spaces tudi črno plat. Microsoft si namreč v pogojih rabe prilašča vse vaše objave in zanje ni dolžan plačati odškodnin. Nekatere bo zmotilo tudi to, da so strani cenzurirane in nekaterih grših angleških izrazov ni mogoče uporabiti v besedilu.
Microsoft na svojem spletišču tudi v vaših blogih objavlja reklame. Trenutno so te objavljene samo na vrhu vsake strani in so precej majhne in neopazne. Verjetno se lahko to vsak trenutek spremeni.
Administrativni vmesnik je sodoben in na pogled podoben ostalim storitvam, ki jih Microsoft trži pod znamko Live. Sicer ne omogoča nobenih posebnosti, splača pa se omeniti, da je urejevalnik besedila precej spodoben in zmore urejanje HTML besedil tako v Internetu Explorerju kot v Firefoxu in drugih brskalnikih.
Prav tako je Microsoft z zadnjo nadgradnjo sistema poskrbel, da je izgled malce bolj privlačen. V prejšnji različici se je namreč vse preveč rado zgodilo, da so se blogi spremenili v barvito gmoto besedila.
Windows Live Spaces
Kje: spaces.live.com
Izdeluje: Microsoft.
Cena: Brezplačno.
Za: Dodatne storitve.
Proti: Reklame.
TypePad
Nekoč eden izmed najbolj priljubljenih ponudnikov gostovanja je TypePad. Še danes tam gostuje nekaj pomembnežev, kot na primer Scott Adams, avtor super priljubljenega stripa Dilbert. Uporablja ga nekaj velikih organizacij, kot sta na primer BBC in SkyNews.
Na žalost pa storitev ni zastonj, cene paketov so od 50 do 150 dolarjev na leto, zato TypePad navadno ni prva izbira za blogerja začetnika.
Podobno kot WordPress.com uporablja okleščeno različico WordPressa, TypePad uporablja prilagojeno različico platforme MovableType.
TypePad
Kje: www.typepad.com
Izdeluje: Six Apart.
Cena: Paket Basic 50 dolarjev, Plus 90 dolarjev, Pro 150 dolarjev.
Za: Stara slava, pomembni sosedje, storitve.
Proti: Cena.
Drugi
V senci zgoraj opisanih spletišč najdemo še LiveJournal, MySpace, Yahoo! 360, Xanga in kopico drugih.
Slovenska reprezentanca
Če radi podpirate slovenske proizvode, vas lahko razveselimo, da je tudi na našem koščku planeta nekaj spletišč, ki ponujajo objavljanje bloga. Med seboj so si precej različna, a vseeno vsa, ki jih omenjamo, precej priljubljena. Morda pa boste med njimi našli pravšnje za vas, čeprav ni pravega razloga, da bi morali svoj blog gostiti prav na tem koncu planeta. Edini razlog je morda slovenščina, pa še ta je na voljo za praktično vse doslej omenjene platforme.
VoljaBLOK
Ponudnik telekomunikacijskih storitev Voljatel je bil prvi slovenski ponudnik blogerskih storitev. Svojim dverim Volja.net so dodali zanimivo poimenovano storitev VoljaBLOK, ki je hitro privabila množice uporabnikov, željnih prostora za pisanje.
Žal pa so pri tem dosežku tudi ostali. Spletišče so pozabili razvijati. Tako je po obliki in funkcionalnosti enako že vse od nastanka.
Na prvi pogled povsem spodobno blogišče ponuja brezplačen blog vsakomur z Voljinim računom. To pomeni, da ste prijavljeni na katerokoli njihovo storitev, virtualno ali komunikacijsko.
Njegova največja pomanjkljivost, ki ga pravzaprav potiska povsem v ozadje, pa je odsotnost virov RSS ali Atom. Ker je to ena izmed temeljnih lastnosti blogov, je ta pomanjkljivost usodna, zato vam izbire VoljaBLOK ne priporočamo.
VoljaBLOK
Kje: blog.volja.net
Izdeluje: Voljatel.
Cena: Brezplačno.
Za: Prvi v Sloveniji.
Proti: Ni virov, skromnost storitev, ni razvoja.
eDnevnik
Po času nastanka je eDnevnik sledil Voljinim blokom, a jih po lastnostih vsekakor prekaša. Oblikovno sicer precej skromno spletišče ponuja kompletno storitev, ki je med slovenskimi uporabniki kar priljubljena, in na njihovo veselje se razvoj nadaljuje.
Prijava je kot ponavadi enostavna. Upravljavskemu vmesniku ni kaj dosti očitati. Avtorji so vse premislili in uredili primerljivo z velikimi spletišči, po nekaterih malenkostih pa so jih celo prehiteli.
Sama prijava v blog zna biti nekoliko nerodna, saj sporočanje napak ni prav natančno. Ko se boste prebili čez začetno oviro, vas čaka precej simpatična posebnost spletišča. Izbirate lahko med različnimi domenami, kjer bi želeli objavili svoj dnevnik. Poleg temeljne, eDnevnik.si, jih je na voljo še deset, med drugimi zivjo.com, soseda.com in dragidnevnik.com.
Ponujenih oblik dnevnikov je veliko in so zelo raznolike, imate pa tudi proste roke, da jih poljubno preoblikujete. Posebnost je tudi to, da lahko za jezik vmesnika izberete slovenščino ali angleščino.
eDnevnik omogoča objavo vsebine v obliki vira RSS, vendar je ta možnost privzeto izključena. To zna neukega uporabnika prestrašiti in zmesti, brez vira pa zna izgubiti velik del občinstva.
Največja pomanjkljivost eDnevnika so vsekakor oglasi, ki se prikazujejo v vseh blogih. To vas lahko ovira pri postavitvi lastnih oglasov.
Toda od nečesa je treba živeti in uporabniki smo se že kar sprijaznili in oglase z lahkoto prezremo.
eDnevnik
Kje: www.ednevnik.si
Izdeluje: DIO - Društvo za informacijsko opismenjevanje.
Cena: Brezplačno.
Za: Storitve, spletišče se razvija.
Proti: Oglasi na strani.
Delo bLOG
Delo je zaenkrat edini ponudnik dnevniških strani pri nas, ki ima za sabo znano in veliko podjetje oz. blagovno znamko. Ker gre za zelo ugledno, pa še za novinarsko zelo pomembno spletišče, si blogerji lahko štejemo v čast, da se lahko s svojimi mislimi pojavimo na njihovih straneh. Vsekakor je to poglavitna prednost Delovih blogov.
Po resnično kratki in enostavni registraciji lahko izbirate med štirimi temami in že se lahko posvetite vsebini.
Administrativni vmesnik je spet špartanski, a ponuja vse, kar v osnovi potrebujemo, torej urejanje in objavljanje zapisov, spreminjanje svojih podatkov in seznam povezav.
Ob otvoritvi spletišče ni ponujalo virov RSS ali Atom, po prigovarjanju uporabnikov pa so jih kmalu dodali.
Ker drugih posebnosti ni, se pomudimo še ob zanimivi posebnosti Delovih blogov - ocenjevanju posameznih objav. Ob branju lahko s kliki ene od petih zvezdic ocenimo, kako nam je objava všeč, in na prvi strani blogišča se gradi seznam desetih najbolje ocenjenih. Zelo enostavna, a učinkovita zamisel, ki bralcu omogoči najti nove zanimive dnevnike.
Žal pa Delovi blogi preživljajo težke čase. Pred časom je blogišče doživelo hekerski napad, ki je pustil posledice na marsikaterem blogu. Veliko uporabnikov je prestopilo h konkurenci, Delo pa se ni ravno odrezalo pri sanaciji nastale škode in vnovičnem dvigu ugleda. Vprašanje, če bodo njihove dveri še kdaj doživele staro slavo.
Delo bLOG
Kje: www.delo.si/blog
Izdeluje: Delo.
Cena: Brezplačno.
Za: Renome ponudnika.
Proti: Storitve, varnost, odnos do uporabnikov.
Blokec
Novejši ponudnik blogov v naši deželici je Blokec. Simpatično poimenovana storitev v ponudbi ne odstopa posebej od konkurence. Po enostavni prijavi vam ponudijo prgišče sodobnih in precej spodobnih oblik in enostavno nadzorno ploščo. Ponujajo vse nujne storitve, kot so komentarji in feed, pogrešamo pa kategorije. Na vaš blog bodo prilepili oglase, saj poskušajo z njimi financirati nadaljnji razvoj.
Blokec
Kje: blokec.si
Izdeluje: Kristjan Lapuh.
Cena: Brezplačno.
Za: Videz, enostavnost.
Proti: Omejene storitve, majhnost.
Za tiste s svojim strežnikom
Če ste računalniški navdušenec, zelo aktiven bloger in imate svoj strežnik ali pa vsaj prijatelja, ki ga ima, potem velja razmisliti o tem, da blog postavite sami. Tako boste rešeni vseh omejitev in bo vaš blog omejen samo z vašo domišljijo in s časom, ki ga boste namenili za vse drobne popravke in loščenje.
Za tak korak je priporočljivo, da ste nekoliko podkovani v postavljanju strežnikov, upravljanju domen in namestitvi programov.
Sestavine, ki jih boste potrebovali za ta recept:
WordPress
Verjetno se bo večina poznavalcev strinjala, da je WordPress trenutno najbolj izpopolnjena blogerska platforma. Nedavno so predstavili različico 2.0, ki je že tako zmogljiv program ponesla še više. Za povrh je še povsem zastonj in ga je silno enostavno postaviti. Tako je logična izbira za zajeten del svetovnega blogerskega prizorišča in postaja vsak dan bolj priljubljen.
Avtorji obljubljajo, da za postavitev potrebujete največ 5 minut. Še prej seveda potrebujete prostor na strežniku, FTP ali lupinski dostop do strežnika in dostop do prazne MySQL zbirke podatkov. Avtor tega prispevka je postavil že precej wordpressovskih blogov in zagotavlja, da pet minut ni le reklamna fraza, temveč realen čas, v katerem lahko zmerno poučen uporabnik postavi svoj blog. Glede na to, da so na voljo res izčrpna navodila in na tisoče zgodb o rešitvah pogostih problemov, s postavitvijo res ne bi smelo biti težav.
Znani slovenski bloger in blogerski teoretik je pred časom pripravil prevod WordPressa v slovenščino. Tako bodo vaši uporabniki uživali ob kleni slovenski besedi tudi pri sistemskih sporočilih in menujih. Prevod in navodila za namestitev najdete na www.ljudmila.org/~savicd/wp/?page_id=1436.
Težko se je odločiti, katera lastnost WordPressa je tista, ki se jo splača najprej omeniti. Zanj so na voljo fantastične predloge, veliko je brezplačnih, ljudi, ki vam za nekaj zelencev izdelajo predlogo posebej za vas, pa je tudi kot listja in trave. Za WordPress je na voljo silno veliko dodatkov, od galerij do anket, administratorskih dodatkov pa vse do vremenskih napovedi.
O samih lastnostih lahko povemo samo eno: WordPress zmore vse. Če ne privzeto, pa z dodatki. Z njimi lahko na WordPressovi osnovi postavite prave dveri in ne samo bloga.
Če si želite WordPress, pa ga sami ne znate namestiti ali pa ga nimate kam postaviti, a si ga vseeno želite imeti blizu, je rešitev gostovanje na www.si.blogs.
Poleg tega je WordPress tudi hiter in zanesljiv, uporablja ga strahovito veliko blogov, zato se za njegovo prihodnost ni bati.
Verjetno ste že ugotovili, da nam je WordPress pri srcu in ga toplo priporočamo vsakomur, tako začetnikom kot bolj izkušenim blogerjem.
WordPress
Kje: wordpress.org
Izdeluje: WordPress.org.
Cena: Brezplačno.
Za: Skoraj vse.
Proti: Nič.
Community Server
Prvotni avtor .Text je skupaj z nekaj razvijalci ustanovil novo podjetje, ki zdaj razvija Community Server.
Ponuja veliko, v marsičem je konkurenčen celo WordPressu. Žal pa je na voljo v več različicah in samo v najbolj okleščeni je zastonj.
Community Server pa pravzaprav ni samo blog. Združuje projekte .Text (blog), ASPforums (forum) in nGallery (galerija slik) in ponuja zelo kakovostno rešitev za dveri. Z malo prilagoditve ga je mogoče uporabljati tudi samo za blog in to počne razmeroma veliko ljudi. Kot pove že njegovo ime, je namenjen gradnji skupnosti, sam omogoča postavljanje in vzdrževanje skupine blogov, postavitev foruma, galerije slik in knjižnice datotek. Ker je to nov izdelek, se skupnost šele ustvarja, videti pa je, da se bo okrog projekta Community Server v prihodnosti še veliko dogajalo.
Za začetnike je torej manj primeren, vsekakor pa bi ga priporočil vsem, ki poznajo ogrodje Microsoft.NET ali pa živijo in delajo v Microsoftovih tehnologijah.
Community Server
Kje: communityserver.org
Izdeluje: Telligent Systems.
Cena: Express Edition brezplačno, Standard Edition 299 dolarjev, Professional Edition 1499 dolarjev, Enterprise Edition 9999 dolarjev.
Za: Naprednost, namestitev, dodatne storitve.
Proti: Prezahteven za začetnike.
?Blog
Avtor tega prispevka je pred leti z veseljem odkril, da je na voljo tudi slovenski program za postavitev bloga. Marko Štamcar je razvil ?Blog (obstaja tudi microBlog, a ga ne gre zamenjati z njim, saj je Markov neprimerno boljši), danes pa ga uporablja že kar lepo število blogerjev.
Njegova poglavitna prednost sta kompaktnost in majhnost, kljub temu pa ponuja vse, kar si od bloga želite, celo dodatke in večjezičnost.
Je precej razširjen med slovenskimi blogerji, zato si ga morate vsaj ogledati, če razmišljate o postavitvi bloga na platformi PHP in zbirki podatkov MySQL.
?Blog
Kje: www.stamcar.com/projekti/microblog/
Izdeluje: Marko Štamcar.
Cena: Brezplačno.
Za: Majhnost, hitrost, domače znanje in volja.
Proti: Manj zmogljiv kot najboljša konkurenca.
V hladni senci
Ponudba blog platform, ki si jih morate postaviti sami, je še neprimerno večja kot pri gostovanjih. Poleg zgoraj omenjenih so ali pa so bili zelo priljubljeni:
MoveableType - nekoč zelo priljubljen, danes manj, plačljiv, 70 dolarjev in več, okleščena različica brezplačna.
Radio UserLand - eden prvih blog programov, plačljiv, 40 dolarjev.
dasBlog - brezplačen, prav tako teče na Microsoft.NET.
Kaj torej izbrati?
Ko se boste morali odločiti, katero blogersko platformo izbrati, vsekakor ne boste imeli težav z izbiro. Ponudba je res pestra in na tem področju se vsak dan kaj zgodi. Nastajajo nove zanimive rešitve, stare se spreminjajo.
Za povprečnega pisca bloga, ki nima veliko izkušenj, priporočamo Blogger. Ker je tako enostaven, ne boste izgubljali energije in volje z namestitvami, takoj se boste lahko posvetili bistvu, to je vsebini. Ko si boste nabrali več izkušenj, bo prehod na druge, zmogljivejše platforme dokaj neboleč, saj so za to na voljo primerna orodja.
Bolj izkušenim uporabnikom ali tistim, ki od svojega bloga zahtevajo in želijo čim več, priporočamo WordPress.
Če pa ste navdušen .NET razvijalec ali pa si morda poleg svojega bloga želite še celo blogersko skupnost, forum, galerijo in prostor za odlaganje datotek, potem bo prava izbira Community Server.
Prav nič ne bo škodilo, če boste pred končno izbiro preizkusili več rešitev in enostavno izbrali tisto, ki vam bo najbolj pri srcu. Pazite le, da bo izbira pokrivala temeljne funkcionalnosti, ki smo jih omenili v uvodu.
Pa veliko veselja z vašim novim blogom!