Ko Android na rajžo gre
Pravijo, da se klasičnim navigacijskim napravam slabo piše. Na težave opozarjajo tudi poteze prvaka s tega področja. Podjetje Garmin se vedno bolj usmerja k nosljivim (zapestnice, ure) in bolj specifičnim izdelkom (kolesarstvo). Glavni krivec je priljubljenost pametnih telefonov. V svetu operacijskega sistema Android je zanje na voljo kar nekaj odličnih programov za navigacijo.
Časi, ko smo potovali s karto v roki, so za vekomaj minili. Čeprav ima klasika kar nekaj prednosti, so popotnike prevzeli sistemi za usmerjanje. Ker nam pametni telefon v praksi uspešno igra vlogo številnih specifičnih naprav, smo se odločili, da mu naložimo še eno nalogo. Programi za usmerjanje pridejo prav skoraj na vsakem koraku, ko nam zmanjka goriva, ko si med potjo zaželimo spremembe, ko se nam oglasi želodec, in še bi lahko naštevali. Vsi večji igralci v navigacijskem poslu imajo predstavnika na tržnici Google Play. Večinoma gre za odlične izdelke z visoko ceno. Slednja je povečini preveč zasoljena, zato se brezplačni oziroma poceni tekmeci množijo kot gobe po dežju. Priznanim razvijalcem zemljevidov (Navteq, TomTom) so se uspešno pridružili novi, zastonjski. Čeprav je najvidnejši predstavnik brezplačnežev Googlov zemljevid (z veliko začetnico), ne gre podcenjevati niti družabno ustvarjenih izdelkov. V slogi je moč, so radi rekli včasih. Da rek drži še danes, dokazujeta tudi dva izdelka z našega seznama. Pojdimo lepo po vrsti.
■ GPS Navigation & Maps Sygic (od 40 evrov naprej + nakupi v aplikaciji). Med bolj priljubljenimi rešitvami za cestno usmerjanje je program GPS Navigation & Maps Sygic. Sicer precej draga aplikacija je na voljo za sedemdnevno preizkušanje. V tednu dni zlahka ugotovimo, ali so uporabljeni zemljevidi TomTom vredni nakupa. Časa je dovolj, da mencači skoraj v celoti izkusimo razumljiv uporabniški vmesnik z jasnimi navodili. Če se kasneje odločimo za nakup, so v ceno vštete tudi večne posodobitve tako zemljevidov kot samega programa.
Odločitev nam olajša to, da gre za odlično navigacijo, ki nam je vedno na voljo. Lokacijo določa zgolj ob pomoči signala GPS, zato za delo ne potrebuje spletne povezave. Nad množico jo povzdignejo številne zmožnosti, ki poleg običajnega usmerjanja zajemajo shranjevanje domačega naslova in lastnih interesnih točk, iskanje po zgodovini, bližnjih zanimivostih, povezovanje s prijatelji, ustvarjanje seznama priljubljenih lokacij, predogled poti in tako naprej. Prikaz na zaslonu je natančen, privlačen, z razumljivimi simboli. Med drugim nas opozarja na policijske kontrole in zastoje na cestah. Če pa opazimo radar ali drug izreden dogodek na poti, ki ga še ni v sistemu, ga lahko ob pomoči ustreznih gumbov drugim voznikom na isti relaciji sporočimo sami. Program je hiter in brez večjih težav. Prostor za izboljšanje je v videzu, ki ni povsem prilagojen operacijskemu sistemu Android. Navigacija je bila bolj ali manj enosmerno prenesena iz rivalskega sveta iOS, kar izkušeno oko takoj zazna. Cena aplikacije je glede na mnoštvo funkcij opravičljiva. Pametni telefon z njo povsem odpravi potrebo po samostojni napravi za usmerjanje brez spletne povezave.
Privlačen uporabniški vmesnik med drugim omogoča poročanje o policijskih kontrolah in prometu.
Med dodatnimi nakupi najdemo prikaz navigacije na vetrobranskem steklu.
■ Navigon (60 EUR + nakupi v aplikaciji). Pionir med navigacijami za pametne telefone sliši na ime Navigon. Sicer draga in prostorsko zahtevna aplikacija se izkaže z odličnim in hitrim uporabniškim vmesnikom, ki je uspešno prilagojen rabi v avtomobilu. Z jasnim glasovnim vodenjem ter čitljivimi in zlahka razumljivimi slikovnimi simboli na poti dostojno nadomesti namensko napravo za usmerjanje. Zemljevidi Navteq se izkažejo za nadvse točne tudi v domačih logih, kar je pri konkurenčnih navigacijskih rešitvah prej izjema kot pravilo.
Program z osnovnega zaslona omogoča hiter dostop do vnosa želenega cilja, načrtovanja poti, seznama priljubljenih ali nedavno obiskanih destinacij, do iskanja interesnih točk po skupinah, izbire domačega naslova, nastavitev in še česa. Navigacijski prikaz, ki je po želji obrnjen ležeče, poleg zemljevida, poti in vozila med drugim prikaže še naslednjo akcijo, čas prihoda na cilj, neprevožene kilometre, omejitev hitrosti in povezavo z družabnim omrežjem za skupinsko prevažanje (flinc.org). Družabnih povezav s slednjim ni konec, saj se Navigon zna prisesati še na Google, Foursquare in Glympse. Izpostaviti velja obogateno resničnost Reality Scanner, način, v katerem program prepoznava okolico skozi lečo telefonskega aparata. Informacij in različnih zmožnosti je toliko, da Navigon na trenutke deluje preveč natrpano. Med dodatki, ki jih lahko dokupimo, so prometne informacije Traffic Live, panoramski pogled Panorama View 3D, aktivacija dodatnih senzorjev na telefonu (kompas, višinomer) Cockpit, javna prevozna sredstva Urban Guidance in redne posodobitve zemljevidov FreshMaps. V celoti stvar nanese precej evrov, a z njo dobimo kakovost, ki smo je vajeni s precej dražjih, samostojnih naprav za usmerjanje. Kakovost Navigona so že leta 2011 prepoznali v Garminu in podjetje kupili, tako da danes deluje kot podružnica navigacijskega velikana.
Navigonov navigacijski zaslon učinkovito deluje tudi v ležečem načinu.
■ Garmin Viago (2 EUR + nakupi v aplikacije). Navigacijski velikan Garmin svoje storitve ponuja z aplikacijo Viago. Spočetka poceni usmerjanje hitro poje zajeten delež družinskega proračuna, če se odločimo za naprednejše zmožnosti, med katerimi vodijo na telefon naloženi zemljevidi Maps to Go, prometne informacije Traffic Live, razumljivejša navodila Garmin Real Directions, javna prevozna sredstva Urban Guidance, obogaten prikaz okolice Sound & Buildings in Safety Kit, ki vsebuje aktivno pomoč pri menjavi voznega pasu, opozarjanje na hitrostne omejitve ter izbiro alternativnih poti. Na sončni strani Alp sta priporočljiva predvsem dodatka Maps to Go in Traffic Live. Prvi pametni telefon prelevi v sposobno napravo za usmerjanje brez potrebe po aktivni spletni povezavi, drugi pa tudi v Sloveniji uspešno obvešča voznika o morebitnih težavah in zastojih ob zastavljeni poti.
Garminov Viago je priporočljivo nadgraditi s prometnimi informacijami, ki jih navigacijski velikan zagotavlja tudi v Sloveniji.
V primerjavi tako s konkurenčnimi izdelki kot z izdelki istega porekla je Viago preprostejši za uporabo. Izvrstno zasnovan uporabniški vmesnik se ponaša z jasnimi izbirami, udobnimi zasloni in razumljivimi sporočili. Govorjena navodila so na voljo tudi v tekoči slovenščini. Osnovni program zahteva povezavo s spletom. Na vsakem koraku se povezuje s pipico v svet in prenaša podatke sem ter tja. Občasno nas na račun aktivnega povezovanja preseneti z malenkostjo, kot je vremenska napoved, ki nas pričakuje na cilju. Aplikacija je sveža in sodobna, navigacijski pogled čist in pregleden. Lahko ji spremenimo videz zemljevidov, vozila in še kaj. Zna se spariti z avtomobilskim zvočnim sistemom in prekiniti glasbo, ko ima kaj povedati. Za konec velja omeniti še izčrpen seznam interesnih točk, ki nas dobro vodijo tudi po odročnejših slovenskih krajih. Ni kaj, zgodovina se Garminu pozna, ni zastonj najbolj prodajan navigator v Sloveniji.
■ iGO Primo (v Sloveniji z iznajdljivostjo, drugje od 15 evrov naprej). Navigacija je tako dobra, kot so dobri njeni zemljevidi. Sicer povsem resnična trditev ne velja za aplikacijo iGO Primo, ki podpira zemljevide različnih ponudnikov. Dobra navigacija se v praksi izkaže odlično. Okoren videz, ki ga je moč prilagajati, ponudi nemalo dobrodošlih posebnosti. Zelo nam je bil všeč prikaz dveh zaporednih akcij, ki si sledita na zastavljeni poti, ter prikaz porabe goriva, če sistemu poprej vnesemo informacijo o učinkovitosti vozila. Med pomanjkljivosti štejemo na trenutke zmeden uporabniški vmesnik (ogled zemljevida, nastavitve) in resnično nadležna opozorila. Oboje žal ni nič v primerjavi z zmedo na tržnici Google Play. Aplikacija je regijsko zaklenjena, kar pomeni različne cene in (ne)dobavljivost. Dobesedno nas prisili v iznajdljivost najslabše vrste, če veste, kaj mislimo s tem. Če želimo ohraniti poštenost, iGO preskočimo in na Googlovi tržnici poiščemo rešitev, ki ji slovenski denar ne smrdi.
Če nas od programa iGO ne odvrne okoren videz niti težave z dobavljivostjo, dobimo odlično navigacijo, ki podpira zemljevide različnih ponudnikov.
■ MapFactor: GPS Navigation (brezplačno, TomTom zemljevidi od 15 EUR naprej). Z več kot desetimi milijoni prenosov na tržnici Google Play je ena najbolj priljubljenih aplikacij za usmerjanje v prometu program MapFactor: GPS Navigation. Skrivnost njegovega uspeha je v rabi zemljevidov Open Street Map, ki so družbena last in torej zastonj. Če (ko) nas brezplačni zemljevidi pustijo na cedilu zaradi pomanjkanja natančnosti, lahko posežemo po plačljivih zemljevidih TomTom, ki jih zna MapFactor dobro izkoristiti. Navigacijo po želji namestimo tudi na pomnilniško kartico, kar je ob vsesplošnem pomanjkanju prostora na pametnjakovičih dobrodošla zmožnost.
MapFactor je z odprtimi (beri: brezplačnimi) zemljevidi v Sloveniji popolnoma opustošen. Za resnejšo rabo priporočamo nakup TomTomovih kart.
Osnovni zaslon je sila preprost, na voljo imamo izbiro cilja, informacije o poti, prikaz zemljevida in seznam priljubljenih krajev. Na dnu zaslona so zgolj tri možnosti, nastavitve, upravitelj zemljevidov in izhod. Usmerjanje čez ves zaslon je preprosto in razumljivo. Poleg prikaza poti, hitrosti in predvidenega časa prihoda so na zaslonu tudi dve naslednji akciji. Zaradi nezloščenosti uporabniškega vmesnika se občasno spotaknemo ob počasno približevanje/oddaljevanje pogleda ali preračunavanje poti, ki ne ponuja alternativ. Ker se podarjenemu konju ne gleda v zobe, za nameček pa kljuse z imenom MapFactor ponuja kup cenjenih zmožnosti, med katerimi izpostavljamo usmerjanje večjih vozil, kolesarjev in pešcev, glasovno usmerjanje in opozarjanje na radarske kontrole, lahko brezplačni navigaciji marsikaj odpustimo.
■ Google Maps (brezplačno). Najočitnejši predstavnik brezplačnežev so Googlovi Zemljevidi. Ker ponujajo usmerjanje ovinek za ovinkom tudi v Sloveniji, je izbira preprosta. Če je denarnica tanjša, uporabimo Google Maps, ki se tekmecem posmehuje z najboljšimi zemljevidi, satelitskim pogledom, natančnejšim poimenovanjem interesnih točk med samo potjo, prijaznim vnašanjem naslovov, kjer ni treba izkašljati najprej države in kraja ter šele nato ulice s hišno številko, temveč je vrstni red vnosa enak rabi v vsakdanjem življenju. Integracija z družabno storitvijo Waze je Googlove Zemljevide obogatila z natančnejšimi opozorili tekočega prometa, dinamično prilagajanje poti pa je z zadnjimi posodobitvami postalo uporabno, a obenem nemoteče. Osrednji zaslon poleg preostanka poti in naslednje akcije za volanom omogoča prek gumba s tremi pikami še dostop do utišanja glasovnega vodenja, skrivanja prometa in spreminjanja pogleda. Kljub zmagi po kakovosti glede na ceno mu ne manjka napak.
Skrita zmožnost shranjevanja Googlovih zemljevidov neposredno na telefon ne podpira Slovenije.
Za pomanjkljivost mu štejemo skopost nastavitev, pomanjkanje prikaza hitrostnih omejitev in šibko delo brez povezave, kjer si poprej na telefon naložimo zgolj koščke zemljevida. Shranjevanje za nameček ne deluje v Sloveniji in je obenem skrito nedolžnim očem. Sproži ga šele ukaz Ok Maps, ki ga vpišemo v iskalno vrstico Googlovih Zemljevidov. V krajevno shrambo se prenese na zaslonu prikazano območje, ki pa ne sme biti preveliko (ali nedovoljeno, kot že v omenjenem primeru Slovenije), na kar sistem (pre)hitro opozori.
■ Waze Social GPS & Traffic (brezplačno). Waze je navigacija z družabnimi dodatki. Ob vožnji nas spodbuja k nabiranju točk in tekmovanju z drugimi uporabniki programa/družabnega omrežja. Številne dejavnosti navdušencev prispevajo k točnosti zemljevidov in opozarjanju na dogodke ob poti. Ker se snemanje poti dogaja v dejanskem času, so informacije o stanju v prometu vedno sveže in ob zadostnem številu uporabnikov bolj verodostojne od uradnih virov. Med pridobljene podatke sodijo policijske kontrole, nesreče in delo na cesti. Poleg vsak dan spremenljivih informacij člani omrežja sistemu sporočajo tudi spremembe v obstoječih načrtih. Čim več je članov, ki se peljejo po določeni poti, tem bolj natančen je zemljevid te poti. Slabost takega pristopa je očitna, saj so tam, kjer ni uporabnikov družabnega omrežja Waze, mape skrajno nenatančne in brez podrobnejših informacij. A takoj ko se bo prvi uporabnik spletišča peljal mimo, bodo informacije o poti na voljo tudi drugim. Čeprav je v Sloveniji zadeva še precej nezanesljiva, ima zamisel velikanski potencial. To priznava tudi spletni velikan Google, ki je Waze kupil lani. Zemljevidi v aplikaciji Waze so s prevzemom postali boljši, na drugi strani pa Googlovi Zemljevidi s pridom izkoriščajo prometne informacije, ki jih je prispevala živahna spletna skupnost družabne navigacije.
Googlov Waze na slovenskih tleh počasi pridobiva veljavo.