Objavljeno: 30.8.2016 | Avtor: Jure Forstnerič | Monitor September 2016 | Teme: avtomobil

Ko se naenkrat prelevimo v Supermana!

Hibridne avtomobile poznamo že dolgo, hibridne čolne (beri: jadrnice) še dlje, zakaj ne bi postali še hibridni kolesarji? Danes je mogoče prav vsako kolo predelati v hibridno, in to smo tudi preizkusili.

Zajahali smo preizkusno kolo, ki so mu električni pogon vgradili v podjetju EkoEko, uporabljajo pa motorje oziroma tehnologijo podjetja BionX. V osnovi gre za gorsko kolo srednjega cenovnega ranga (malenkost dražje od tisoč evrov), ima le prednje vzmetenje in soliden izbor opreme, po predelavi pa je v zadnjo kolo prišel še električni motor (v pesto), na spodnjo cev (t.i. »downtube«) pa je bil pritrjen akumulator.

Preizkusili smo najmočnejši motor, kar jih vgrajujejo, nazivno moč ima 250 vatov. Za primerjavo – tekmovalec na Tour de France naj bi v povprečju gonil pedala z močjo nekje med 200 in 300 W. Motor ne deluje samostojno, vedno le dodaja moč k naši, torej moramo ves čas tudi sami (vsaj malo) vrteti pedala. Na voljo so štiri stopnje, nadziramo jih prek kontrolnih tipk, postavljenih ob ročki za zavoro (lahko na levi ali na desni strani krmila), ali prek majhne ukazne konzole na sredini krmila.

Pri prvi stopnji nam motor doda 35 % moči (torej če sami vrtimo pedala z močjo 100 vatov, nam motor prispeva dodatnih 35 W), pri drugi 75 %, pri tretji 150 % in pri zadnji kar 300 % (seveda do prej omenjenih 250 W). Pri prvi stopnji naj bi imel dometa 135 kilometrov – akumulator ima sicer zmogljivost 11,6 Ah. Pri tem velja omeniti, da lahko motor deluje tudi v zavornem načinu, kjer polni akumulator. To se sproži z vsakim močnejšim zaviranjem (prek tipala na zavorni ročici), lahko pa tudi ročno nastavimo zaviranje, spet so na voljo štiri stopnje). Slednje je nadvse koristno pri kakem daljšem spustu, kjer motor zavira in hkrati polni akumulator – enako torej kot pri hibridnih avtomobilih. Seveda ga lahko napajamo tudi prek navadne vtičnice, priložen napajalnik je približno enako velik kot napajalniki malo večjih prenosnikov.

Zelo pregleden zaslonček je v resnici tudi računalnik, ki določa najvišjo hitrost, ki jo zmore kolo.

Trenutno delovanje spremljamo prek omenjene konzole, ki ima dobro viden črno-beli zaslon (z vgrajeno osvetlitvijo), kaže trenutno nastavljeno stopnjo pomoči in napolnjenost akumulatorja. Obenem deluje tudi kot potovalni računalnik, torej meri razdaljo, povprečno hitrost itd. Konzolo lahko hitro in enostavno snamemo. Ko torej kolo pustimo kje zunaj, jo lahko vzamemo s seboj.

Občutek vožnje je zelo zanimiv, dejansko se kolesarju zdi, da je bistveno močnejši, kot je res. To se še najbolj pozna pri vožnji v hrib ali proti vetru, seveda pa ima velik vpliv tudi stopnja pomoči. Pri prvi stopnji je vse skupaj rahlo lažje, pri zadnji, najvišji, pa se kolesar zdi sam sebi Superman. V tem načinu je domet seveda bistveno krajši, po naših ocenah tam okoli 40 km. Velja pa poudariti, da je zaradi naših predpisov električni motor omejen na pomoč le do 24 km/h. Mimogrede, ko smo za test na kolo začasno namestili neomejeno konzolo, smo se po najbolj strmi cesti na ljubljanski Rožnik, kjer ponavadi vidimo reveže, kako v prvi prestavi s težavo grizejo ovinke – z lahkoto peljali 30 km/h!

Tako lahko predelamo večino koles, lahko pa se odločimo tudi za nekoliko manj močan motor in akumulator in za paket odštejemo bistveno manj od dobrih 2000 evrov, kolikor stane preizkušeni. BionX je res enostavno uporabljati, po našem mnenju je koristen predvsem za treking kolesarstvo, pa tudi za tiste, ki se s kolesom vsak dan vozijo na delo. Zelo uporaben je tudi za starejše oziroma za vse, ki imajo zdravstvene težave, saj jim olajša telesni napor pri kolesarjenju. Sistem ima sicer tudi triletno garancijo, čeprav se je med našo rabo (približno en teden) izkazal za res trpežnega. Slabost bi znala biti le teža, kajti celoten komplet doda kolesu skoraj osem kilogramov.

Predelava kolesa z električnim pogonom

Prodaja: www.ekoeko.si

Cena preizkušenega kompleta (motor moči 250 W, namestitev): 2099 EUR.

Za: Zelo enostavna raba, tiho in nevpadljivo delovanje, moč, domet.

Proti: Cena, teža.

Za prevoz v službo

Včasih smo zložljiva kolesa vozili vsi (spomnimo se legendarnih Ponyjev), danes si jih omislijo tisti, ki jih v avtomobilskem prtljažniku pripeljejo do roba mesta, nato pa po mestu uporabljajo moč svojih mišic. Tistim, ki bi to radi počeli, ne da prišli v službo povsem prepoteni, je na voljo novo Španovo kolo S-Bikes Smart 01. Videti je kot bolj ali manj vsako današnje zložljivo kolo, le da ima večje zadnje pesto, v katerem je elektromotor, in da je v glavno cev vgrajen Samsungov akumulator.

Kolo je nekoliko predobro opremljeno, morda bi bilo raje nekoliko cenejše.

Kolo se sicer zelo enostavno zloži – tako ohišje kot balanca in celo pedala, je pa zaradi baterije in motorja občutno težje, kot smo pri kolesih sicer vajeni, ima kar 22 kg. Baterija naj bi zdržala 60 km, a je to odvisno od stopnje pomoči, ki si jo izberemo na zaslončku. Po naši oceni pri vožnji z največjo pomočjo zdrži med 30 in 40 km, kar je vsekakor več kot dovolj za celodnevno rabo in še več. Tudi Smart 01 je omejen na 24 km/h, kot veleva zakon. To bo za tiste, ki bi radi »divjali«, morda moteče. Ne nazadnje zato, ker lahko teh 24 km/h dosežemo res igraje, že z zelo malo lastne energije.

Kolesu lahko očitamo le, kot smo pri električnih vozilih e navajeni, ceno. Morda bi lahko bila ta nekoliko nižja, če bi avtorji nekoliko varčevali pri opremi – predstavljamo si namreč, da so zavore z diskom za mestno kolo, ki je namenjeno le vožnji v službo, nekoliko preveč.

S-Bikes Smart 01

Prodaja: www.span.si

Cena: 999 evrov.

Za: Enostavna raba, tiho in nevpadljivo delovanje, domet.

Proti: Cena, teža, premajhen za največje med nami.

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki

 
  • Polja označena z * je potrebno obvezno izpolniti
  • Pošlji