Mobilnost pleza na vrh poslovnih prioritet
Mobilnost zaposlenih in mobilno poslovanje pospešeno postajata prioriteti podjetij, ko se ta spoprijemljejo s programsko opredeljenim in storitveno navdahnjenim poslovnim okoljem. Tisti, ki danes resnično obvladujejo mobilnost in z njo povezane aplikacije, vsebine in storitve, so namreč zmagovalci.
Uvajanje velikega števila mobilnih naprav, aplikacij in storitev v poslovno okolje vsekakor zahteva premišljen in temeljit pristop. Ljudje, ki skrbijo za razvoj poslovanja, se zavedajo, da tudi na mobilnem področju vsako podjetje potrebuje jasno strategijo in vizijo, saj polovičarstvo ne pride v poštev. Slaba uporabniška izkušnja – zaposlenih ali strank – lahko namreč povzroči resno poslovno škodo in izgubo ugleda.
Poplava potrošniških naprav, ki smo jim priča v poslovnih okoljih, podjetjem ustvarja izjemne priložnosti, a hkrati prinaša dodatna poslovna tveganja. Zmogljivi telefoni in tablice so danes kos nalogam, ki so jih še pred leti opravljale delovne postaje, a so za rabo bistveno bolj praktični. Nič čudnega, če bolj tehnično naravnani zaposleni njihovo uporabo malodane zahtevajo. Prodaja pametnih telefonov je že leta 2013 presegla prodajo računalnikov, razlika pa se le še poglablja.
Zaposleni v podjetjih vseh velikosti mobilnih digitalnih pomočnikov ne uporabljajo le za prebiranje in pošiljanje elektronske pošte ter organizacijo dogodkov na koledarju, temveč želijo podjetja na mobilni skupni imenovalec prevesti večino poslovnih rešitev – od delovnih tokov, poslovnega obveščanja do tehnične in druge podpore. V poslovnih okoljih tako raste raba mobilnih aplikacij, prek katerih zaposleni dostopajo do pomembnih podatkov za njihovo delo. Prednosti takega pristopa so očitne – poslovanje postane bolj prilagodljivo, produktivnost zaposlenih zraste, prodaja se odvija hitreje, stroški poslovanja morebiti celo upadejo. Žal ima večina telefonov in tablic, ki jih danes zaposleni uporabljajo v poslovnih okoljih, še vedno predvsem potrošniški predznak in resen manko varnostnih funkcij. A še večja ovira mobilnemu poslovanju utegne biti kultura posameznih poslovnih okolij, posebno v tradicionalnih panogah, kjer korenite spremembe v načinu dela niso vedno pozitivno sprejete.
Postopno uvajanje mobilnih rešitev
Mobilnost kot poslovna zahteva je postavila v središče pozornosti tudi direktorje informatike. Ti so morali dobesedno čez noč sprejeti novo zahtevo vodstva in zaposlenih ter v okolje IT uvesti hitro razvijajoče se mobilne platforme in se ubadati z upravljanjem ter varovanjem podatkov na mobilnih napravah. Konvergenca različnih tehnologij informatikom prav tako ni prizanesla, nasprotno, marsikateri oddelek informatike je silila v odkrivanje novih voda in iskanje novih rešitev, nepovezanih z najboljšimi praksami. A pravi udarec je za oddelek IT prišel skupaj z željo/zahtevo po razvoju lastnih mobilnih aplikacij, s katerimi bi izboljšali tako delo zaposlenih kot se prikupili strankam in naročnikom. Marsikje temu izzivu še danes niso kos.
Množična raba pametnih telefonov in tablic od podjetij, pogosto prav od njihovih oddelkov IT, zahteva temeljit razmislek in analizo dela zaposlenih, pa tudi konkurence in upravljanja tveganj. Kako delati v prihodnje, kako izkoristi mobilno poslovanje sebi v prid?
Mobilnost je podjetja, trge in delo zaposlenih dobesedno obrnila na glavo. Prinaša številne poslovne priložnosti, a obenem tudi veliko izzivov in celo nevarnosti. Na to opozarja tudi praksa. Raziskava družbe Accenture, ki je opravila obširno anketo med skoraj 1500 direktorji podjetij, je ugotovila zaskrbljujoče nizko uspešnost projektov, katerih cilj je uvajanje mobilnih rešitev v poslovanje. Številni projekti niso uresničili pričakovanj (vodstva ali zaposlenih), nekateri so povsem odpovedali. Vzroke za to gre iskati povsod – od pomanjkljivega znanja in izkušenj izvajalca do odpora zaposlenih. Če se zaposleni ne poistovetijo z novimi rešitvami, te nimajo nikakršne možnosti za uspeh. Očitno postaja, da je treba mobilne rešitve v večino podjetij uvajati postopoma, saj vsi zaposleni preprosto niso kos korenitemu zasuku v načinu dela, zato se novostim, čeprav so tudi zanje dobronamerne, uprejo.
Številna podjetja so že sicer uvajanje mobilnih rešitev začela počasi, z majhnimi koraki. A jih je večina kmalu ugotovila, da zaposlenim mobilne rešitve resnično olajšajo ali znatno pohitrijo delo. Gradbincem je ob uporabi bralnikov črtnih kod, nameščenih na mobilnih napravah, končno uspelo na gradbišče pripeljati vso opremo, orodja in material, ki jih potrebujejo za svoje delo. Že v naslednjem koraku je delovodja z digitalnim pomočnikom v rokah delavcem na gradbišču razložil, kam in za kaj je namenjen posamezen material in kakšno orodje potrebujejo. A takšna rešitev ni zgolj omejena ali lokalna. Zaledni informacijski sistem namreč ve, kako se odvija delo na gradbišču, kako in v kakšnem obsegu se porablja material, posledično pa vodja projekta/gradbišča sproti in zelo natančno spremlja napredek dela in odpravlja morebitne zastoje.
Med delovno aktivnim prebivalstvom skorajda ni več posameznika, ki ne bi imel lastne (ali službene) mobilne naprave. Prav to so številna podjetja izkoristila za vrsto rešitev – ne le, da so na ta način zaposleni skoraj stalno dosegljivi in prebirajo e-pošto, mobilne naprave lahko uporabljajo tudi za upravljanje delovnega časa. Po tem scenariju se tudi prej omenjeni gradbinci na delovišču lahko prijavijo in odjavijo z mobilnikom, prav tako delavci na terenu poleg podatka o delovnem času oddajo še podatek o (trenutni) lokaciji. Aplikacija za beleženje delovnega časa vse podatke varno shranjuje, obdelani pa so že naslednji trenutek na voljo kadrovski službi ter računovodstvu (in računovodskim aplikacijam) za pregled delovne uspešnosti ter obračun delovnega časa in plač. Mobilne aplikacije so s tega vidika bistveno natančnejše in bolj poštene, posebej glede zaposlenih, ki čez dan opravljajo različno zahtevna in različno plačana dela. V primerjavi z rešitvami, ki temeljijo na ročnih vnosih, delo poteka hitreje, manj oziroma nič je napak, ki bi bile posledica človeškega dejavnika. Napredno spremljanje delovnega časa ima še dodatno prednost – podjetje lahko sčasoma pridobi zelo natančen podatek o tem, koliko časa je treba za opravljanje posamezne naloge ali dokončanje projekta, in to upošteva v svojih izračunih – bodisi za lastno načrtovanje dela ali pa za pripravo natančnih ponudb za različne razpise.
0 podjetniških idej, prežetih z mobilnostjo
Mobilna komponenta poslovanja ni le v domeni velikih podjetij, temveč jo lahko s pridom izkoristijo tudi obrtniki in samostojni podjetniki. Je tudi temeljni kamen številnih zagonskih podjetij. Poiskali smo deset odličnih podjetniških idej, ki temeljijo na mobilnosti. Tehnologija je namreč dozorela, trg oziroma potrošniki pa si prav tako želijo čim več mobilnih vsebin in storitev. Za uresničitev mobilnega posla pa seveda ni dovolj le dobra/ustrezna ideja, temveč posameznik ali podjetje potrebuje tudi specializirana znanja in v nekaterih primerih tudi opremo. A naložba vanje je vsekakor upravičljiva.
Mobilni avtomehanik
Avtomehanik sodi med tradicionalne poklice, za katerega si potrošniki želimo, da bi čim prej dobil tudi mobilno komponento. Na tem področju povpraševanje zagotovo presega ponudbo, zato gre za res veliko priložnost. Mobilni avtomehanik je tudi donosen poklic, saj so potrošniki za storitev pripravljeni plačati več kot klasični avtomehanični delavnici, saj pomoč potrebujejo takoj in vedno do nje ne morejo dostopati, prav tako pa cenijo svoj čas. Mobilni avtomehanik potrebuje nekaj orodja, saj mora na terenu opravljati različne storitve – od menjave pnevmatik do srednje zahtevnih popravil, zanimiva tržna niša so tudi storitve vzdrževanja vozila na domu uporabnika. Poleg tega mobilnemu avtomehaniku odpade naložba v lastne prostore (najem ali nakup), mora pa biti pripravljen na zelo razgiban urnik in stalne vožnje do strank.
Mobilna masaža
Masaža je še eno izmed področij, za katero ne potrebujemo nujno fiksne lokacije, temveč jo z nekaj iznajdljivosti izvajamo pri strankah – v pisarni ali na domu. Storitev mobilne masaže je lahko zelo donosen posel za maserje in maserke, ki so dobri v svojem poslu in si znajo pomagati s tehnologijo – spletna stran ali mobilna aplikacija za naročanje storitev sta še bolj učinkoviti od telefonskega klica (saj se ob masaži ne morejo javljati na telefon).
Mobilna manikira in pedikura
Hitro življenje posameznikom pušča manj prostega časa za obisk različnih lepotilnih salonov, zato pa je to odlična priložnost za izvajanje manikire in pedikure na terenu.
Mobilno frizerstvo
Tudi frizerji lahko vso svojo opremo prinesejo do stranke in jo ostrižejo na domu ali v pisarni ter storitev ustrezno zaračunajo. Podobno kot pri drugih storitvah je tudi tu pravilna poslovna strategija, podprta s sodobno spletno stranjo ali mobilno aplikacijo, znatna konkurenčna prednost.
Mobilni serviser telefonov in tablic
V času, ko smo ljudje zelo navezani na svoje digitalne pomočnike, se zelo težko sprijaznimo s tem, da bi svojo muhasto mobilno napravo odnesli na servis in jo tam pustili več dni ali celo tednov. Mobilni serviser, ki odpravlja manjše težave s tablicami in telefoni kar na terenu, ima zanimivo poslovno priložnost, sploh v luči dodatnega zaslužka od prodaje različnih dodatkov (ovitki, baterijski dodatki itd.).
Mobilno izobraževanje/poučevanje/inštrukcije
Veliko otrok, dijakov in študentov potrebuje pomoč pri osvajanju znanj(a). Če posamezno področje resnično obvladate in znate delati z ljudmi, je poučevanje otrok (pa tudi odraslih) odlična priložnost za (dodaten) zaslužek. Pomoč pri učenju in inštrukcije sicer že sodijo v kategorijo »poklicev«, ki jih pogosto opravljamo na domu, a mobilna komponenta ima svoje prednosti – po zaslugi tehnologije lahko te storitve izvajamo tudi po internetu ali s pomočjo mobilne naprave.
Mobilno svetovanje
Računalništvo in internet sta poskrbela, da je svet postal velika globalna vas, omejitev za poslovanje z nekom na drugem koncu sveta praktično ni več. Tega dejstva so zelo veseli različni svetovalci, ki jim ni treba več prepotovati dolgih razdalj do svojih (potencialnih) strank, temveč lahko plačljive nasvete delijo kar prek video konferenc na številnih komunikacijskih platformah.
Mobilni skrbnik domačih živali
Pametni telefon in prevozno sredstvo sta dovolj, da posameznik ustvari konkurenčno prednost pri ljubiteljih domačih živali. Tem lahko ponudi različne storitve oskrbe domačih živali – sprehajanje, striženje, krtačenje, hranjenje … Priložnosti za občasno ali stalno delo resnično ne manjka.
Mobilni notar
Posamezniki, podjetja, odvetniki, različni agenti in agencije ter organizacije vsak dan potrebujejo notarske storitve. Za to se morajo seveda odpraviti v ustrezno pisarno. Prepričani smo, da bi bili bolj prilagodljivi notarji, ki bi storitev preverjanja in potrjevanja pristnosti poslovnih listih opravljali pri strankah, bogato nagrajeni.
Mobilni osebni asistent
Veliko malih podjetnikov bi potrebovalo storitve osebnega asistenta, a si njegove stalne zaposlitve ne more privoščiti. Ponudnik storitev mobilne poslovne asistence lahko tako svoj čas nameni več različnim strankam in ga učinkovito porabi ter pošteno zasluži. Najboljši mobilni osebni asistenti lahko storitve ponudijo tudi več deset strankam, seveda gre za občasno nekajurno ali dnevno pomoč.
Razvoj lastnih mobilnih aplikacij
Marsikateri direktor informatike je ob omembi razvoja poslovnih aplikacij za pametne telefone iPhone ali tablice iPad pred leti zgolj zamahnil z roko, češ tega pa oddelek IT res ne bo počel (če že mora skrbeti za vzdrževanje tiskalnikov). Danes je drugače. Tudi CIOti razmišljajo drugače, posebej tisti, ki so začutili, da s tem, ko lahko IT poslu ponudi nekaj več, tudi sami pridobivajo na ugledu (in plači). Aplikacije za najrazličnejše mobilne naprave, predvsem mobilne telefone in tablice, lajšajo delo številnim zaposlenim na terenu, celo v (že prej omenjenih) tradicionalnih panogah.
Razvoj lastnih mobilnih aplikacij očitno ni najcenejša možnost, ima pa vrsto pozitivnih lastnosti. Informatiki imajo radi izzive, vsaj dokler so jim kos, prav tako radi delajo na najnovejših projektih, kar uvajanje mobilnih tehnologij v podporo poslovanju vsekakor je. Če je razvoj mobilnih aplikacij pisan na kožo delovnim procesom in nalogam, je tudi verjetnost, da bodo novosti zaposleni pozitivno sprejeli, znatno višja. »Hišni« razvijalci mobilnih aplikacij si tako lahko obetajo večjo podporo zaposlenih/uporabnikov, saj ti različne tehnične težave in pomanjkljivosti sporočajo bistveno pogosteje in bolj vneto kot morebitne nepravilnosti v delovanju informacijskega sistema ERP ali drugih poslovnih aplikacij, za katere skrbijo drugi ponudniki.
Lastna aplikacijska tržnica
Aktualno stanje je znano vsem – priča smo poplavi mobilnih aplikacij. Poslovne mobilne aplikacije so se zelo hitro razširile, njihovemu razcvetu praktično ni videti konca. Zaposleni v podjetjih jih uporabljajo za vodenje poslovanja, spremljanje skladiščnega poslovanja, pregled ključnih kazalnikov, komunikacijo s strankami in partnerji, organizacijo sestankov in potovanj, prevajanje vsebin, organizacijo prevozov itd. Naštevali bi lahko v nedogled. Mobilno poslovanje pogosto cveti v zagonskih in drugih podjetjih, kjer prevladuje mlajša delovna sila. Mobilne poslovne aplikacije tako najdemo pri posameznih ponudnikih poslovne programske opreme, na aplikacijskih tržnicah Appla in Googla ter seveda aplikacijskih tržnicah drugih specializiranih ponudnikov. Izbira je resnično pestra, pogosto celo nepregledna.
Oddelki IT v podjetjih se zato odločajo za načrtno omejevanje izbire mobilnih naprav na do deset različnih primerkov. Temu ukrepu pogosto sledi še omejevanje s poslovanjem skladnih aplikacij in uvajanje lastnih oziroma lokalnih aplikacijskih tržnic. Na njih lahko zaposleni najdejo in namestijo le s strani podjetja (beri: oddelka IT) preverjene in odobrene mobilne poslovne aplikacije. Pri tem ne gre le za trmo informatikov in boj proti »preveč svobodomiselnim« uporabnikom, temveč za skrb za varnost. Z omejevanjem izbire z nekaj sto tisoč na nekaj deset poslovnih aplikacij posamezno podjetje varnostna tveganja spravi na obvladljivo raven.
Impulzivnih nakupov, posebej na področju tehnoloških izdelkov, je vse manj.
Varnost, varnost in še enkrat varnost
Varnostnih tveganj danes resnično ne manjka, saj so napadalci finančno zelo motivirani, To je lepo vidno na primeru nezaustavljivo rastoče nevarnosti po imenu kriptovirusi. Podjetja morajo mobilne naprave zaposlenih ščititi pred klasično izgubo ali krajo podatkov, okužbami s škodljivimi kodami, varnostnimi vdori in številnimi drugimi nevarnostmi.
Podjetja poleg klasičnih varnostnih politik za varnost naprav, aplikacij in podatkov skrbijo z različnimi programskimi orodji. Slednje je kar nujen ukrep, posebej v časih, ko zaposleni mobilne naprave uporabljajo v zasebne in poslovne namene. Uglednejši izdelovalci mobilnih naprav že sami za poslovno obarvane modele ponujajo funkcionalnost ločevanja zasebnega in poslovnega dela ter naprednejše varovanje podatkov. A varnost do nadaljnjega ostaja kompromis. Očitno je, da je največji kompromis prisoten med količino varnostnih mehanizmov in uporabniško izkušnjo. Številnim uporabnikom se namreč dvo- ali večnivojska avtentikacija in drugi napredni varnostni mehanizmi zdijo povsem nepotrebni ukrepi, a najboljše prakse kažejo, da uporabnih bližnjic na tem področju še ni. Že res, da vse več mobilnih naprav, predvsem telefonov in poslovnih prenosnikov, podpira branje prstnega odtisa, a gre za razmeroma nizko obliko biometrične zaščite, ki jo je mogoče zaobiti. Branje ožilja dlani ali očesne šarenice pa sta med redkimi ukrepi in sta rezervirana predvsem za dostop do notranjih prostorov objektov z vsebinami z oznako strogo zaupno.
Prodajno naravnana mobilnost
Mobilno poslovanje ni le pohitrilo dela zaposlenih, temveč je podjetja še bolj zbližalo s stalnimi in potencialnimi strankami. Splet in mobilne tehnologije so namreč poskrbele, da je poti do informacij ter izdelkov več, sodobni potrošniki in podjetja pa jih s pridom izkoriščajo. Moderne tehnologije spreminjajo tako prodajo kot nakupovanje (in plačevanje). Impulzivnih nakupov, posebej na področju tehnoloških izdelkov, je vse manj. Potrošniki se pred nakupom dražjih izdelkov o njih zelo dobro informirajo. Ne le v samih trgovinah, temveč prek spleta, v zadnjih letih pa tudi mobilnih naprav. Nakupovalna izkušnja se je močno spremenila. Večkanalen dostop do informacij postaja nekaj samoumevnega, mobilnost pa je v tem primeru priložnost tako za kupca kot prodajalca. Strokovnjaki ocenjujejo, da je že več kot desetina globalnega internetnega prometa ustvarjenega z mobilnimi napravami, pri čemer te naprave med ogledom izdelkov v fizični trgovini v ZDA uporablja že vsak tretji kupec – za pridobitev boljšega vpogleda, predvsem cen v konkurenčnih trgovinah ter mnenj lastnikov, itd. Mobilne naprave so torej uporabljane tako v namene raziskovanja kot nakupovanja. Med trendi, ki še posebno jezijo trgovce, je t. i. ogledništvo. Vedno več ljudi si v trgovinah izdelke ogleda in preizkusi, nato pa po internetu poišče najugodnejšega ponudnika in blago naroči prek spleta.
A uporabniki z mobilnimi napravami v očeh podjetij ne smejo biti strogo ločena skupina kupcev. Nasprotno, ker je mobilna naprava razmeroma enostavno sledljiva in zelo osebna stvar vsakega posameznika, je preko mobilnega kanala možno natančno nagovarjanje (beri: ciljanje) kupcev. Mobilne rešitve in storitve velja zato tesneje integrirati v poslovne procese ter tako še izboljšati uporabniško izkušnjo strank. Brezšivna integracija mobilnosti podjetjem ponudi natančen, t. i. 360-stopinjski pogled na stranko in vse njene interakcije s podjetjem, prek vseh kanalov, kar je predpogoj za »branje misli stranke«.
A podjetja čaka precej dela na vsebinah. Te morajo preprosto napraviti prijazne mobilnim napravam. Slednje stavijo na praktičnost in prenosljivost. Od okornih računalnikov se ločijo predvsem po manjšem zaslonu (ne nujno manjše ločljivosti!) in manjši teži. A je krajša diagonala zaslona naprave kljub vsemu resna omejitev, ki se je podjetja žal redkeje zavedajo, saj uporabnike omejuje pri dostopu do vsebin. Stranka pa mora biti tudi prek mobilnega kanala takoj odlično postrežena – z vsebino, prilagojeno mobilnemu dostopu. Poleg prilagoditve videza in vsebine spletnih strani mobilnim napravam se vse več podjetij odloča za izdelavo prodajno naravnanih lastnih mobilnih aplikacij. Te imajo daleč najraje tudi sami uporabniki. Pri razvoju mobilnih aplikacij naj ima podjetje v mislih, da z njimi uporabnikom omogoči kar največ funkcionalnosti, ki pa morajo delovati tudi v praksi. Poleg nakupa izdelkov ali storitev je priporočljivo vzpostaviti še dostop do servisnih storitev. Dodatno so lahko uporabnikom v pomoč lokacijske storitve, ki jih vodijo do najbližje poslovalnice podjetja (oziroma poslovalnice, kjer je želeni izdelek na voljo). Seveda mora podjetje v mobilni aplikaciji vzpostaviti logično hierarhijo funkcij – tiste najbolj uporabljane naj bodo v ospredju. Pri tem velja dodati, da najboljše prakse priporočajo, da mora biti večina funkcij dostopna v ne več kot treh dotikih zaslona. Velika prednost je tudi možnost (samodejnega) shranjevanja napredka in nadaljevanja z delom pozneje, saj mobilne uporabnike včasih zmotijo pomemben klic, prazna baterija ali druga prekinitev. Vrnitev na točko, kjer so ostali pri svoji interakciji z aplikacijo, je tako zelo zaželena možnost.
Zelo pomenljive so tudi ugotovitve raziskave družbe Equation Research, katerih skupno sporočilo je, da morajo podjetja spoštovati čas mobilnih uporabnikov. 74 odstotkov uporabnikov namreč pri nalaganju spletne strani na mobilno napravo počaka le do 5 sekund, nato pa jo zapusti (če stran ni naložena pravočasno). Zgovoren je tudi podatek, da je večina uporabnikov pripravljena le do dvakrat preizkusiti dostop do spletne strani (78 %) ali mobilne aplikacije (80 %), če ta v prvem poskusu ne deluje. Tretjina uporabnikov pa bo takoj obiskala konkurenčno spletno stran/uporabila konkurenčno aplikacijo. Očitno je torej, da morajo podjetja prioritete na področju zadovoljevanja potreb mobilnih uporabnikov usmeriti v hitro delovanje strani/aplikacije in enostavnost rabe.