(Naj)novejše ni vedno boljše
To ugotavljajo tudi podjetja. Nevsakdanja raziskava podjetja Gartner ugotavlja, da v povprečju dve podjetji od treh obžalujeta nakup nove programske opreme.
Družba Gartner Digital Markets je med več kot 3.400 anketiranci s področja IT iz devetih držav izvedla raziskavo Tech Trends 2024, da bi razumela njihove organizacijske in proračunske izzive, časovne okvire uvajanja novih tehnologij, postopke raziskovanja ponudbe in ponudnikov, pričakovanja o donosnosti naložb in stopnje zadovoljstva kupcev programske opreme. Ugotovitve so dobesedno šokirale analitike in IT-javnost.
Medtem ko se praktično vsa podjetja med postopkom nakupa programske opreme soočajo z najrazličnejšimi izzivi, je omenjena raziskava odkrila neverjetno pogosto nezadovoljstvo in celo obžalovanje nakupa programske opreme. Verjetnost obžalovanja nakupa programske opreme je v povprečju 60-odstotna, najvišja, kar 68-odstotna, pa je v kategoriji podjetij, ki so v fazi pospešene rasti (pogosto gre za zagonska podjetja). Pri čemer v oči bode tudi podatek, da je 59 odstotkov podjetij v fazi nakupa prepričanih, da je svoje delo pregleda ponudbe in ponudnikov poslovne programske opreme opravilo zelo dobro, saj so odločevalci prepričani, da so se pravilno odločili.
Vse več denarja za poslovne aplikacije
Tri hitro rastoča podjetja od štirih (75 odstotkov) nameravajo letos za programsko opremo nameniti znatno več sredstev kot lani. To povečanje naložb je precej nad 60-odstotnim povprečjem. Ob upoštevanju omenjenih ugotovitev o obžalovanju nakupov je prav mogoče, da povečano povpraševanje po programski opremi v podjetjih vsaj delno ustvarja tudi »nadomeščanje« slabih preteklih nakupov. Več kot tretjina anketiranih podjetij (36 odstotkov) pravi, da bodo programsko opremo, s katero niso zadovoljna, nadomestila s tehnologijo drugega ponudnika, 28 odstotkov pa jih bo odpovedalo sklenjeno pogodbo. Seveda ne brez dodatnih stroškov …
Najprej prepričani o pravilnosti nakupa, ki ga nato obžalujejo
Večinoma se podjetja nakupa nove programske opreme lotijo popolnoma prepričana, da so se odločila pravilno, a kmalu za tem svojo odločitev obžalujejo. Žal je pri najbolj prepričanih tudi verjetnost obžalovanja nakupa največja. Pri čemer, tako raziskava, vzrokov ne gre iskati le v relativni neizkušenosti zagonskih podjetij, saj imajo tudi druga podjetja, ki so že dolgo na trgu, podobne težave, med katerimi analitiki izpostavljajo naslednje:
- prepoznavanje pravih tehnologij, ki jih je treba uvesti (42 odstotkov),
- razjasnitev ciljev in želenih rezultatov (40 odstotkov),
- usklajevanje skupine zainteresiranih strani (37 odstotkov),
- usposabljanje zaposlenih (28 odstotkov),
- učinkovito upravljanje projektov (27 odstotkov).
Velik delež podjetij, ki obžalujejo nakup nove programske opreme, bi moral zelo skrbeti ponudnike, saj se slabe izkušnje hitro razširijo in mečejo slabo luč na ponudnika. Med pogostimi vzroki za takšno stanje je tudi to, da ponudniki podjetjem pogosto obljubijo »vse in še več«, v praksi pa svoje obljube težko uresničijo. Vedno bolj kompleksna programska orodja so izziv za t. i. učno krivuljo uporabnikov pri sprejemanju programske opreme. In če podjetja varčujejo še pri usposabljanju in izobraževanju zaposlenih, se implementacija nove programske opreme lahko kaj hitro znajde na trhlih temeljih.
Boleče posledice
Nezadovoljstvo z nabavljeno programsko opremo ima lahko zelo resno posledice za podjetja. Po obžalovanju nakupa programske opreme večino podjetij bremenijo ovire, ki jih ne morejo zlahka premagati. Finančne posledice obžalovanega nakupa so v povprečju glavna skrb (41 odstotkov), mnoga podjetja pa skrbi tudi vpliv na (ne)konkurečnost (34 odstotkov), saj je nižja produktivnost še ena boleča posledica slabega nakupa programske opreme.
V povprečju se 39 odstotkov podjetij sooča s težavami pri uporabi novo nabavljene programske opreme, slaba tretjina zaposlenih je preprosto »ne mara«. Demotivirani zaposleni pa so manj produktivni, kar se pozna tudi pri poslovnih rezultatih podjetja.
Dandanes se od večine podjetij zahteva, da naredijo več z manj, zato morajo ponudniki tehnologije poudariti, kako njihova programska oprema prispeva k povečanju učinkovitosti zaposlenih. Da bi povečali njihovo produktivnost, morajo tudi ponudniki redno preverjati stranke in zagotoviti, da zaposleni učinkovito uporabljajo novo nabavljeno programsko opremo, še bolje pa je, da sta vsaj osnovno izobraževanje in usposabljanje že vključena v ponudbo o nabavi programske opreme. Da ne bo (nepotrebnih) zamer ...