O pionirju mobilne telefonije
Motorola je večji del svoje 85-letne zgodovine veljala za inovativno podjetje z vrhunskimi izdelki. Toda ameriški velikan je sčasoma zaspal na lovorikah in stvari so se dokaj hitro obrnile v nasprotno smer.
Motorola Dynatac 8000X je prvi mobilni telefon na svetu; prodajali so ga leta 1983.
Začetki
Motorola je začela leta 1928 kot podjetje bratov Galvin – Galvin Manufacturing Corporation. Sprva se je ukvarjalo z izdelovanjem baterij, poslom, ki je bil enemu izmed bratov dobro znan. A se ni vse izteklo po načrtih in podjetje je moralo dokaj hitro spremeniti smer. Brata Galvin sta takrat videla obilo možnosti na trgu avtoradiev, ki so v tistem času veljali za nezanesljive in precej drage. Lotila sta se dela in kmalu je obrodilo sadove. Leta 1930 je podjetje namreč predstavilo svoj prvi radio za avtomobile, ki so ga prodajali pod blagovno znamko Motorola. To ime je izpeljanka dveh besed, »motor« (motor avtomobila) in »victorola« (najbolj znan glasbeni predvajalnik tistega časa). Izdelek se je izkazal za velik uspeh, saj je poleg kakovosti ponujal še nizko ceno (okoli 95 evrov) v primerjavi s konkurenco, ki je za svoje izdelke računala precej več (od 150 do 230 evrov).
Povpraševanje po Motorolinih avtoradiih je bilo iz dneva v dan večje, omenjena blagovna znamka pa je prav tako z vsakim dnem uživala večje zaupanje potrošnikov. Podjetje je tako odlično poslovalo na trgu in neprestano raslo, dobrih deset let kasneje (1943) pa je v želji po dodatnem kapitalu začelo kotirati tudi na borzi. Finančna sredstva, ki jih je pridobilo z izdajo delnic, so jim omogočila dodaten razvoj in širitev na druge tehnološke trge, ki so v tistem času veliko obetali. Vzpon podjetja v pravem pomenu besede se je začel ...
Vzpon
Pisalo se je leto 1947, ko se je Galvin Manufacturing Corporation uradno preimenoval v Motorolo. Istega leta je podjetje, po nekaj letih razvoja novih izdelkov, le vstopilo še na druge segmente trga, s predstavitvijo prvega modela televizorja. Potrošnike je navdušil predvsem z nizko ceno, saj je stal vsega 140 evrov. Za najcenejši konkurenčni televizor so morali potrošniki v tistem času odšteti 230 evrov. Razlika v cenah je bila precejšnja in tako so se Motorolini TV sprejemniki hitro izkazali za velik uspeh. Povpraševanja je bilo celo toliko, da je podjetje le dober mesec po predstavitvi televizorja postalo četrti največji izdelovalec na tem področju v Združenih državah Amerike. Kljub izjemnemu uspehu na tem trgu je Motorola obenem še vedno širila svoj posel z avtoradii. Vseskozi so pridobili nove stranke, saj so med drugim sklenili pogodbe z večjimi imeni avtomobilske industrije, kot sta Ford in Chrysler.
Prihodek in dobiček podjetja sta se povečevala iz leta v leto, velik del tega pa je Motorola vlagala nazaj v razvoj nove tehnologije oziroma novih izdelkov. Vse naložbe so se izplačale, saj so leta 1958 razvili in predstavili dvosmerni radio, ki je najbolj znan v obliki ikoničnega walkie talkieja. Omenjeno tehnologijo je med drugimi uporabljala tudi vesoljska agencija NASA, saj je z njeno pomočjo Neil Armstrong ob sestopu na luno lahko komuniciral s centralo na zemlji. Leta so minevala, Motorola pa je vseskozi več kot uspešno poslovala na vseh svojih področjih. Vendar se je poslovna smer sčasoma spet začela spreminjati. Proizvodnjo avtoradiev so opustili, oddelek TV aparatov pa prodali Panasonicu. Ves svoj trud so usmerili na področje mobilne tehnologije, ki je veliko obetalo. Kmalu je sledila inovacija, ki je spremenila način komunikacije. Motorola je namreč razvila prvi mobilni telefon na svetu! Ta se je imenoval DynaTAC 8000x, pisalo pa se je leto 1983. Omenjeni mobilnik je potrošnikom ponujal nekaj novega, drugačnega in unikatnega, in je bil na trgu nadvse uspešen. Povpraševanja je bilo zelo veliko, saj je bilo treba nanj čakati kar šest mesecev. In to kljub visoki ceni dobrih 3000 evrov. Uporaba mobilnikov se je začela počasi širiti, Motorola pa je skozi leta na trg lansirala še nekaj odličnih aparatov. Omeniti velja modela MicroTac, ki je navdušil z unikatno in povsem novo obliko, StarTAC in še serijo mobilnikov Timeport.
Poslovanje Motorole je bilo več kot uspešno, saj je podjetje kljub vedno večji konkurenci kar lep čas obvladovalo več kot 60 odstotkov tržnega deleža na ameriški celini. Toda leta 1996 jim je začel delež upadati, saj sta evropska velikana Nokia in Ericsson začela kazati zobe. Prvi je dve leti kasneje (1998) postal največji izdelovalec mobilnikov na svetu. Kljub drugemu mestu na omenjeni lestvici je Motorola še vedno uspešno vodila svoje posle in v očeh potrošnikov veljala za enega najboljših in najbolj prepoznavnih podjetij v industriji. Vseskozi je na trg pošiljala izjemne mobilnike, ki so vedno doživeli lep odziv širše javnosti. Motorolinemu zadnjemu velikemu uspehu smo bili priča leta 2003, ko je ameriški izdelovalec predstavil legendarno serijo mobilnikov RAZR, ki jo je zasnoval Geoffrey Frost. Izkazala se je za velik uspeh, še posebej model V3, ki je z odličnim in vitko oblikovanim ohišjem zares izstopal iz množice. Omenjena serija mobilnikov spada med najbolje prodajane na svetu, saj so do danes prodali že več kot 130 milijonov enot. Z njeno pomočjo je imela Motorola leta 2006 na globalni ravni 20-odstotni tržni delež, podjetje pa je bilo drugi največji izdelovalec mobilnikov na svetu, za Nokio.
Frost je zasnoval serijo mobilnikov RAZR, ki je Motoroli prinesla veliko uspehov.
Padec
Geoffrey Frost, tako imenovani oče serije RAZR, je leta 2005 zaradi srčnega napada umrl na domu. Mnogi so ga leta opisovali kot gonilno silo Motorole, saj je s svojim delom veliko pripomogel k uspehu podjetja. Po njegovi smrti se je začela kriza v podjetju. Serija mobilnikov RAZR se je sicer kakšno leto še dobro prodajala, a na vidiku ni bilo novih izdelkov, ki bi lahko nadaljevali uspeh podjetja. Motorola je na čelu s tedanjim direktorjem, Edom Zandlerom, po mnenju mnogih postala arogantna in se trudila s popolnoma napačnimi projekti. Zandler se je zanašal, da se bo serija RAZR še dolgo prodajala tako dobro, kot se je v zadnjih letih, a se to seveda ni zgodilo. Med letoma 2007 in 2008 je namreč trg doživel velike spremembe. V sorazmerno kratkem času, ko so nam predstavili prvo generacijo iPhona in še operacijskega sistema Android izpod rok Googla, so bila praktično vsa podjetja prisiljena spremeniti strategijo. Motorola ni bila izjema, saj se je pridružila množici in na svojih mobilnikih začela uporabljati Android. Žal pa na tem področju enostavno ni znala inovirati, kot so storila nekatera druga podjetja na čelu z Samsungom. Odtlej pa do danes ameriški gigant, pionir na področju mobilne telefonije, na trg ni lansiral niti enega mobilnika, s katerim bi se lahko res pohvalil. Na račun Motorole smo v zadnjih letih tako slišali le kritike, zaradi slabega androidnega uporabniškega vmesnika, ki ne prinaša nič novega in zanimivega, in pa povsem zastarelega in neprivlačnega oblikovanja njihovih mobilnikov.
Tako je podjetje začelo izgubljati tržni delež, saj ni znalo konkurirati drugim podjetjem v industriji. Njihov velik problem v zadnjih letih je tudi slaba izbira kadra, ki očitno ni sposoben pripraviti nekaj novega in predvsem drugačnega, kar bi podjetje in njihove izdelke ločilo od množice. Slab kader lahko ponazorimo s primerom Grega Browna. Brown namreč dolgo časa ni želel uporabljati računalnika za komunikacijske namene, in mu je morala njegova asistentka vso elektronsko pošto, ki jo je prejel, natisniti, nanjo pa odgovoriti po njegovem nareku. Kdo je Greg Brown? Direktor podjetja!
Motorola je začela izgubljati položaj na trgu, posledično je upadla tudi vrednost podjetja. Kot že omenjeno, si je ameriški gigant leta 2006, ko se je serija mobilnikov RAZR odlična prodajala, lastil 20 odstotkov trga, na letni ravni je več od njih prodala le Nokia. Danes je na tem področju povsem drugače. Tržni delež Motorole je namreč le okoli 3 odstotke. Podjetje tako po količini prodaje prekašajo manj znana imena v tej industrijski panogi, kot so Huawei, ZTE in celo Alcatel.
Zaradi slabih rezultatov in v upanju na boljšo prihodnost je Motorola prodala svoj oddelek, ki se ukvarja z izdelavo in prodajo mobilnih telefonov (Motorola Mobility) ameriškemu spletnemu gigantu Googlu. Slednji je maja lani tudi uradno postal Motorolin lastnik, ko so vse pristojne institucije odobrile prevzem. Kmalu zatem pa so se začele širiti govorice, ki so pognale strah v kosti vsem drugim androidnim izdelovalcem, kot so Samsung, Sony, LG, HTC in druga druščina.
Slike mobilnika Motorola X, ki so se pred časom znašle v spletu, nakazujejo novo smer za ameriško podjetje.
Prihodnost
Kaj točno namerava Google narediti z Motorolo v prihodnosti, še ni povsem jasno. Eden izmed glavnih razlogov za prevzem podjetja je pridobitev velikanskega števila patentov, ki bodo Googlu v pomoč, ko je govor o njihovem operacijskem sistemu Android. Vendar je omenjeni prevzem povzročil pravi preplah v tej industrijski panogi. Preostali androidni izdelovalci so se začeli spraševati, kaj bo sledilo. Ali bo Motorola imela veliko prednost pred drugimi, ko je govor o tej platformi, bo Android postal plačljiv ... Izdelovalci so se začeli še bolj zavedati, da so preveč odvisni od dobre ali slabe volje Googla, in tako je večina razpršila svoje tveganje na druge, konkurenčne in celo lastne platforme. Negodovanje se je izkazalo za neupravičeno, saj Motorola vsaj za zdaj ne uživa nič večje pozornosti s strani Googla oziroma Androida kakor drugi izdelovalci.
Se pa že nekaj časa šušlja o znamenitem mobilniku Motorola X, ki bo za podjetje prelomna točka. Z njim bodo opustili stare oblikovalske navade in, po slikah mobilnika sodeč, prevzeli tiste s strani Googla, po vzoru njihovih Nexusov. Na nedavni konferenci je eden izmed vodilnih v Motoroli potrdil govorice o mobilniku X, ki prihaja na trg jeseni. Dejal je še, da s tem mobilnikom obračajo nov list, to pa pomeni, da je od njegovega uspeha odvisno veliko. A tudi, če se bo izkazal za velik uspeh, ni pričakovati, da bo Motorola spet kaj hitro posegla po najvišjih stopničkah v industriji. Lahko pa z gotovostjo rečemo, da se ji v tem primeru obetajo precej lepši časi.