Obrtništvo ali umetnost?
Tehnična plat fotografije, ki smo si jo že ogledali, ni niti približno dovolj za dobro fotografijo. Včasih ni niti potreben pogoj, saj so tudi neostre, nepravilno osvetljene, nagnjene in šumeče fotografije lahko odlične z ustvarjalnega in sporočilnega vidika. Zavedamo se, da ni univerzalnega okusa. Kljub temu pa si bomo drznili pokazati nekaj fotografij, ki se nam zdijo dobre, in poskušali navesti, zakaj.
Poleg znanega reka o očeh in pleskarjih se moramo zavedati še različnih pričakovanj. Potovalna fotografija je zanimiva zaradi upodobitve nevsakdanjih motivov, medtem ko naj bi novinarska postavljala objektivno sporočilnost pred tehnično in umetniško popolnost. Športna poskuša zamrzniti zanimive trenutke, pri modni fotografiji pa se posvečamo tako tehnični popolnosti fotografije kot videzu modelov. A da ne bomo preveč razpredali, bomo nakazali nekaj osnovnih smernic, ki jih zmore upoštevati prav vsak lastnik fotoaparata. Ne želimo vsiljevati svojega okusa. Sčasoma naj vsak izpili svojega in hkrati bodo napredovale tudi njegove fotografije. Dobra referenca je spremljanje kakovostnih prispevkov v spletnih galerijah, ustvarjanja morebitnih fotografskih kolegov in pregledovanje opusov priznanih fotografov.
"Pravilo tretjin je upoštevano v dveh smereh - pri drevescu, ki je pomaknjeno iz sredine na levo in pri navpičnem razmerju med nebom in morjem. Nagnjena krošnja nakazuje diagonalo od zgornjega levega proti spodnjemu desnemu kotu, ki še doda k dinamičnosti fotografije."
"Igro svetlobe dopolnjuje mističnost zimskega motiva
Kadriranje
Najbolj splošna napaka je postavljanje motiva na sredino fotografije. Veliko bolj všečni so namreč posnetki, kjer upoštevamo pravilo tretjin. V najosnovnejši obliki je glavni motiv pomaknjen na levo ali desno, poznamo pa tudi kompleksnejše razporeditve, ki zajemajo še tretjinsko razdelitev po višini. Dodatno dinamičnost prispeva iskanje vzporednih linij motiva z robovi fotografije in iskanje diagonal. A to seveda ne pomeni, da bodo fotografije, nagnjene pod kotom 45 stopinj, kar naenkrat predstavljale vrhunec umetnosti.
Ukvarjanje s fotografijo pogosto spremeni naš način opazovanja okolice. Z nekaj ustvarjalnosti povsem dolgočasnim motivom vdihnemo življenje. K ustvarjalnejšemu kadriranju nas prisili tudi uporaba objektivov s fiksnimi goriščnicami, saj nas svoboda zumiranja pogosto zavede v prilagajanje zajema ustaljenim in dolgočasnim smernicam. Fotografom višje rasti še priporočamo, da ob fotografiranju počepnejo, saj je iz njihove naravne perspektive svet običajno manj privlačen.
Ščepec povezav
www.deviantart.com
Javna spletna galerija z velikansko količino poraznih fotografij, a tudi veliko kakovostnimi deli najrazličnejših slogov.
www.photosig.com
Spletna stran, namenjena fotografskemu razvoju, na kateri ocenjujemo in komentiramo tuje in postavljamo na ogled svoje fotografije.
www.younggalleryphoto.com/photography_1.html
Spletni del galerije Young, vreden ogleda.
www.sommeilparadoxal.com/gallery1.html
Domiselno in kakovostno digitalno obdelane fotografije.
www.photodom.com/photographer/lobanov&content=1&page=0
Erotična fotografija s svežim in ustvarjalnim pristopom.
Svetlobne razmere
Narava ni studio in svetlobne razmere nam ne gredo vedno na roko. Zato se moramo naučiti izkoristiti dano. Medtem ko resni fotografi pri načrtovanju fotografiranja čez dan spremljajo pot sonca in vremensko napoved, se ljubiteljski fotografi kljub vsemu raje zanašamo na nekaj sreče. Če pa smo malo bolj zagnani, si pri načrtovanih portretnih seansah pomagamo tudi s svetlobnim odbojnikom. Kakorkoli že, velja si zapomniti, da je opoldanska pripeka prej sovražnik kot prijatelj, medtem ko ima svetloba zahajajočega sonca prevelik vpliv na prikaz barv. Pri pokrajinski fotografiji ni dobrodošlo niti dolgočasno jasno modro nebo niti soparno megleno ozračje.
"Pri športni fotografiji je najpomembneje ujeti trenutek, to pa je za fotografsko opremo kar velik zalogaj. Želimo si čim svetlejših objektivov daljših goriščnic, saj se motivu ne moremo fizično približati, visoke občutljivosti ISO in hitrega ostrenja."
"Glave se ne reže, so nam govorili. A premišljeno kršenje pravil je dobrodošlo. Pri portretih s prekadriranjem ostrimo na oči, z nastavitvami zaslonke pa izberemo želeno globinsko ostrino. Pozornost namenimo tudi izbiri ozadja, ki ne sme biti moteče, čeprav ni izostreno."
"Z uporabo širokokotnih objektivov so geometrijska popačenja večja tako zaradi napak optike kot nenavadne perspektive. Tokrat je bil za nameček uporabljen objektiv ribje oko, zato se opazovalec fotografije počuti vključen v dogajanje. Če bi fotografirali od daleč, bi bil posnetek veliko bolj dolgočasen."
Kako pomembna je oprema?
Dobro orodje močno olajša delo, a visoka cena še ne pomeni superiornih rezultatov. Preden krivdo za neuspehe naprtimo fotografski opremi, se spodobi temeljito razmisliti o lastnem znanju in ustvarjalnosti. Brezglavo kopičenje dodatnih dragih objektivov, bliskavic in kupovanje profesionalnih fotoaparatov nas ne bo prelevilo v dobre fotografe. Hkrati pa nas kompaktni fotoaparati lahko hitro začnejo omejevati zaradi majhnosti tipala, ki ne dovoljuje ustreznega nadzora nad globinsko ostrino, povprečnih optičnih zmogljivosti, šuma in preprečevanja globljih posegov v nastavitve.
"Bogastvo izražanja ni premo sorazmerno s količino barv. Črno-bele fotografije določene motive dodatno izpostavijo, zato imajo poseben šarm. Druga razširjena oblika monokromatičnega zapisa, ki vsebuje le rjave odtenke, se imenuje sepia."
"Barvna nasičenost ozadja nam tokrat dela uslugo, tako kot naključni napis na betonskem bloku. Zaradi večje dinamičnosti je izrez fotografije nestandardnih razmerij."
Drugi prijemi
Zanimivejše in pristnejše posnetke ljudi bomo posneli, če ne bomo pred vsako fotografijo razglašali svojih namenov. Fotografirajmo čim bolj neopazno in hkrati nemoteče. A če bomo s tem pri ljudeh kljub vsemu povzročali nelagodje, bo to na fotografiji več kot opazno. Podobno velja za popotno fotografijo, kjer niso zanimivi le templji, kipi in s turisti natrpane naravne znamenitosti. Ujemimo utrip ulic in prebivalstva. V bolj eksotičnih deželah se pogosto obrestuje tudi kakšna napitnina za poziranje, ki razveseli tako portretiranca kot fotografa.
Vsaka fotografija ni nujno odlična že takoj po stisku sprožilca. Dodatni posegi za računalnikom lahko dober posnetek spremenijo v izjemnega. Nekaj dodatnega obrezovanja, poudarjanja barv in kontrasta ter kakšen minimalni popravek so kot češnja na vrh sladoledne kupe, medtem ko je mala skrivnost velikih fotografov še zatajitev neuspelih poizkusov. Raje pokažite manj fotografij, in te dobre.