Od najemodajalke do direktorice Youtube
Ime Susan Wojcicki povprečnemu kiberščaku ni poznano, je pa trenutna direktorica Youtuba, zaslužna tudi za vzpon spletnega giganta Google. To je njena (dosedanja) zgodba.
Susan Wojcicki je živa legenda. Njena bržkone najboljša poteza je bila, da je že leta 1998 oddala v najem garažo na svojem posestvu. Najemnika nista bila nihče drug kot Sergey Brin in Larry Page, ustanovitelja podjetja Google. Takrat še doktorska študenta sta snovala temelje podjetja, ki se bo ukvarjalo s spletnim iskanjem.
Previjmo čas nazaj za dobra tri desetletja. Wojcickijeva je svoja študijska leta preživela na Harvardu, kjer je študirala zgodovino in literaturo, šele v zadnjem letniku pa se je spoznala s predmetom računalništva, ki je tudi močno spremenil njen pogled na svet. Študij je nadaljevala v mestu Santa Cruz, kjer je študirala ekonomijo, doktorat pa je delala na šoli za menedžment UCLA Anderson. Po končanem študiju se je leta 1998 preselila nazaj v domače okolje, Silicijevo dolino, kjer je v mestu Menlo Park za 600.000 ameriških dolarjev kupila slabih 200 kvadratnih metrov veliko hišo s pripadajočo parcelo.
Pri odplačilu hipoteke se je odločila za potezo, ki je spremenila njeno življenje. Garažo poleg hiše je oddala Larryju Pageu in Sergeyu Brinu, ki sta študirala na Stanfordu in sočasno razvijala lastno podjetje po imenu Google. Najemnina za garažo je znašala 1.700 dolarjev na mesec.
Garaža, v kateri je zraslo podjetje Google. Susan jo je oddajala za 1.700 dolarjev na mesec.
Zaposlitev v podjetju Google
Že leto pozneje je Wojcickijeva prepoznala velik potencial svojih najemnikov in se pridružila ekipi zaposlenih. Pravzaprav je bila 16. članica ekipe, postala je prva direktorica marketinga v podjetju Google. Eden njenih zgodnjih marketinških projektov je bila poživitev Googlovega logotipa za praznike in posebne dogodke. Danes se t. i. Google Doodles, grafično obdelani oziroma »okrancljani« logotip, pojavi malodane vsak dan – glede na simbolen pomen posameznega datuma – in uporabniki to prakso nadvse obožujejo.
Googlovo grafično upodobitev v svojih barvah in podobi je dočakala tudi Slovenija.
Ženska s prebojno idejo
Kako dobro je razumela delovanje podjetja, je Wojcickijeva dokazala leta 2003, ko se je domislila ideje, ki je znatno povečala Googlov oglaševalski potencial. Predlagala je namreč, naj se Googlova ponudba oglasov ne omejuje zgolj na spletni iskalnik, temveč razširi še na druge spletne strani in dnevnike. Rešitev, ki jo danes poznamo kot AdSense, je bila zadetek v polno in spletnemu gigantu ustvarja izjemne oglaševalske prihodke.
Google AdSense je program, ki založnikom v Googlovi mreži omrežij z vsebinami omogoča samodejno prikazovanje besedilnih, slikovnih, video ali interaktivnih medijskih oglasov, ki so namenjeni vsebini in občinstvu spletnega mesta. Te oglase upravlja, razvršča in vzdržuje Google. Omenjeno rešitev za monetizacijo spletnih oglasov uporablja že več kot 11 milijonov spletnih mest, Google pa na ta način letno ustvari več kot sto milijard ameriških dolarjev prihodkov.
Oktobra 2010 je Wojcickijeva napredovala do položaja neposredne nadzornice Googlovih oglaševalskih izdelkov – gre za najožjo skupino ljudi v podjetju, saj je na tem položaju imela le sedem sodelavcev.
Rešitev AdSense je ena najbolj dobičkonosnih v Googlovi zgodovini. Idejo zanjo je dobila prav Wojcickijeva.
Preskok v video vode
Leta 2006 je Wojcickijeva prevzela vodenje oddelka Google Videos. Pred seboj je imela velik izziv, saj je takrat spletno mesto Youtube že veljalo za najboljše spletno mesto za deljenje video vsebin in je že pritegnilo na milijone uporabnikov.
Susan Wojcicki je na lastne oči videla, kako močno so se njeni lastni otroci odzivali na video posnetke, ki jih ustvarjajo drugi ljudje, navadni uporabniki, in razumela, da ima takšna video platforma velik potencial. Izdelala je temeljito analizo delovanja spletišča Youtube in preverila možnosti ustvarjanja oglasnih prihodkov. Na sestanku s Pageem in Brinom je ustanovitelja podjetja Google nagovorila k nakupu platforme Youtube. Nakup niti približno ni bil poceni, 1,65 milijarde dolarjev se je tedaj zdelo ogromno denarja v IT-panogi. No, danes je drugače, vrednost podjetja Youtube je ocenjena na okoli 200 milijard ameriških dolarjev.
Pozneje, februarja 2014, je Wojcickijeva postala izvršna direktorica podjetja Youtube. Na tem mestu je nasledila Salarja Kamangarja, ki je bil še eden izmed nosilcev Googlovega razvoja (v podjetju se je zaposlil takoj na začetku, bil je njegov deveti zaposleni).
Pod njenim vodstvom je Youtube pospešeno zrasel, njegovo občinstvo danes šteje 1,8 milijarde aktivnih mesečnih uporabnikov, kar je le malce manj od najbolj obiskanega spletnega mesta na svetu (Facebook ima dobri dve milijardi aktivnih uporabnikov). A je Youtube že postal najbolj priljubljeno družbeno omrežje med najstniki.
V času vodenja je z ekipo sodelavcev razvila številne uspešne storitve, ki še dodatno novačijo uporabnike. Med najbolj priljubljenimi so Youtube Gaming, Youtube Music, Youtube Premium in Youtube TV.
Danes je Susan Wojcicki direktorica Youtuba, ki se zdi praktično nezaustavljiv. Kdo ve, kaj bo počela čez nekaj let?
Velika zagovornica pravic žensk in materinstva
Že v prvem letu na mestu direktorice v podjetju Youtube je odšla na materinski dopust, saj je pričakovala svojega petega otroka. Tudi sicer velja za eno največjih zagovornic porodniškega dopusta in pripadajočih ugodnosti v ZDA. Ne nazadnje je bila Wojcickijeva že noseča (v četrtem mesecu nosečnosti), ko se je leta 1999 pridružila podjetju in je bila tudi prva ženska v podjetju, ki je odšla na porodniški dopust.
Wojcickijeva je že več deset let odkrita zagovornica odprave (plačnih) razlik med spoloma v tehnološki industriji. Prav tako si prizadeva, da bi v tehnoloških podjetjih delalo več žensk. Pogosto izpostavlja, da je med kadri na vodilnih položajih izredno malo žensk. Statistika ji pritrjuje: na vodstvenih položajih največjih svetovnih podjetij – tistih z lestvice Fortune 500 – je le pet odstotkov takih, ki jim »poveljuje« ženska.
Prizadeva si za izenačenje vlog spolov na delovnih mestih. Prepričana je, da implicitne pristranskosti lahko ženskam na delovnem mestu škodijo podobno kot subtilnejše oblike diskriminacije med spoloma. Jezi jo, kadar se odločevalci pogovarjajo predvsem z moškimi kolegi in se ideje žensk ne upoštevajo. Tudi vprašanje, kako krmarite med poklicnim in zasebnim življenjem, ji ni niti malo všeč.
Podobno kot številne študije po svetu tudi Susan ugotavlja, da podjetja, ki se bolj prilagajajo potrebam svojih zaposlenih, izboljšajo kulturo na delovnem mestu in obenem zmanjšujejo osip ter fluktuacijo zaposlenih. Večja raznolikost na delovnem mestu vodi tudi do boljših rezultatov, bolj inovativnih rešitev, manj skupinskega razmišljanja in rasti poslovanja.
Susan Wojcicki danes najraje govori o nujnosti enakosti med spoloma in prihodnosti televizije.
Med najbogatejšimi na svetu
Susan Wojcicki ni le med najvplivnejšimi, temveč tudi najbogatejšimi ženskami na planetu. Pri čemer velja omeniti, da svojega bogastva (v nasprotju s številnimi drugimi) ni podedovala, temveč ustvarila. Lani je Forbesov seznam Power Women Wojcickijevo uvrstil na sedmo mesto najvplivnejših predstavnic ženskega spola na svetu. Njeno bogastvo je ocenjeno na 480 milijonov dolarjev.