Odličen računalnik, manj odlična umetna inteligenca
Ob predstavitvi platforme Copilot+ PC je najbolj presenetila novica, da je Microsoft za svoje računalnike Surface izbral platformo ARM, ki jo je pred leti že opustil. Prvi med njimi je Surface Pro, generacija 11, prenosnik/tablica, ki smo ga tudi preizkusili. Je to najboljši hibridni prenosnik z okoljem Windows ta hip? So računalniki z umetno inteligenco res tako velik korak naprej?
Priznajmo, računalniki PC z Windows na platformi ARM niso ravno novost. Prvič smo jih srečali že na začetku prejšnjega desetletja, a so tedaj klavrno pogoreli. Microsoft je s tem prehodom še enkrat poskusil okoli leta 2019, a so tudi takrat maloštevilni izdelki ostali bolj kot ne predmet posmeha. Če povzamemo: slaba združljivost z obstoječo programsko in strojno opremo, slaba zmogljivost (beri: počasnost).
Pravijo, da v tretje gre rado: novi poskus po prvih testih daje zelo dober vtis. V splošnem so novi Qualcommovi procesorji povečali dvignili zmogljivost, podaljšali trajanje delovanja, obenem pa »ARM-ovski« Windows 11 zagotavljajo zelo dobro združljivost s paleto najbolj priljubljenih programov za PC. Vse zahvaljujoč novemu emulatorju z imenom Prims, ki na platformi ARM emulira delovanje okolja x86-64.
Surface Pro je opazno hitrejši in bolj odziven od vsega, kar nam je doslej uspelo preizkusiti z okoljem Windows 11.
In seveda – procesor premore udarno lastnost, ki bo najbrž postala ključna za vse platforme v prihodnosti: namenski procesor oziroma »nevronska« procesna jedra za umetno inteligenco (NPU). Ne le zato, ker je umetna inteligenca (UI) »moderna«, temveč zato, ker obstaja utemeljen razlog za njeno selitev iz oblaka. Lokalno delovanje UI namreč prinaša večjo varnost, načelno boljšo odzivnost in obeta, da bo stala manj kot plačljive storitve UI v oblaku.
Sliši se zelo obetavno, toda ali toliko hkratnih sprememb dejansko lahko pomeni korak naprej ali pa se bo novost izkazala za »nekaj korakov naprej in hkrati nato spet nazaj«?
Surface Pro je sicer tablica, vendar obenem eden najhitrejših pecejev ta hip.
Prvi!
Microsoft Surface Pro, ki smo ga na preizkus dobili iz trgovine Harvey Norman, je prvi iz novega vala računalnikov, ki temeljijo na procesorjih Qualcomm Snapdragon X. Ker je naš testni sistem prišel z zmogljivejšim zaslonom OLED, je imel vgrajeno zmogljivejšo različico Snadragon X Elite z 12 jedri, medtem ko ima šibkejša različica procesor Snapdragon X Plus z 10 jedri. Delovni takt je 3,8 GHz, tablica pa ima standardno 16 GB pomnilnika LPDDR5, ki jih lahko razširimo na 32 GB.
Testni model je imel vgrajen 512 GB veliko pomnilniško enoto NVMe, ki je preprosto nadgradljiva – pod vgrajenim stojalom je namreč lahko dostopen pokrov z vijakom, ki zagotavlja preprost dostop do pogona. Lepa poteza, sploh ob dejstvu, da gre za tablico, ne pa za prenosnik. Drugi proizvajalci bi to lahko vzeli za zgled.
Ena ključnih novosti v računalnikih Copilot+ PC je podpora za procesorje Snapdragon X.
Bistvena novost novega »procesorja«, ki je v resnici SoC (System on a Chip), je posebna procesna enota NPU, imenovana Qualcomm Hexagon, ki je specializirana za procesiranje algoritmov umetne inteligence. Hexagon NPU zmore procesirati 45 TOPS (bilijonov operacij na sekundo), kar presega Microsoftove minimalne zahteve za računalnike s sistemom Copilot+.
Stavimo, da bi Apple naredil vse, da bi se izognil pregrevanju in zato vgrajenemu ventilatorju.
Manj znana, a zanimiva je naslednja podrobnost. Jedra v procesorju Snapdragon X temeljijo na inženirskem delu in arhitekturi zagonskega podjetja Nuvia, ki so ga leta 2021 ustanovili bivši »procesorski« inženirji podjetij Apple in Google. Podjetje je nato kupil Qualcomm, in sicer s ciljem razvoja zmogljivostno konkurenčnega izdelka Applovim procesorjem M. Rezultati kažejo, da jim je uspelo.
Naslednja pomembna komponenta novega Surfacea je najbolj opazna – zaslon. Z diagonalo 13 palcev sodi med večje tablice in hkrati manjše prenosnike. Prenosnike zato, ker ga bomo najbrž pogosto ali večino časa uporabljali s tipkovnico, ki je na voljo kot dodatek. Tablica ima dve različici zaslonov – LCD in OLED, izbira pa seveda občutno vpliva na ceno. Naš model z OLED je odličen. Če je vklopljen režim HDR, so barve izrazite, kontrast nadpovprečen. Ob dejstvu, da nudi ločljivost 2.880 × 1.920 pik (gostota 267 pik na palec) in frekvenco osveževanja 120 Hz, je rezultat zelo prijetno delo v vseh tipih programov, zlasti večpredstavnih. Svetilnost zaslona OLED dosega 900 cd/m2, kar prispeva k dobri, a ne izjemni vidljivosti pri dnevni svetlobi.
Ker gre za tablico, ne smemo pričakovati veliko vmesnikov za periferijo. Dvojna vrata USB-C (USB 4, Thunderbolt 4) so sicer več, kot ima Apple iPad, a ob dejstvu, da je to PC z okoljem Windows, v resnici malo. Če potrebujemo kaj več, si lahko pomagamo z eno od razmeroma poceni priklopnih postaj. Dejstvo, da je podprt hitri Thuderbolt 4, pomeni, da ne bo težav z zunanjimi zasloni ali s hitrimi zunanjimi pomnilniškimi enotami.
Surface Pro ima tako kot predhodniki tudi dva posebna vmesnika. Surface Pro Keyboard vrata na spodnji strani računalnika omogočajo hitro (magnetno) pritrditev zunanje tipkovnice s sledilno ploščico. Ob predstavitvi novih modelov je tako Microsoft predstavil pripadajočo tipkovnico Surface Flex Keyboard, ki je zelo priporočamo. Surface Pro ima sicer na dotik občutljiv zaslon in vgrajeno zaslonsko tipkovnico, a dejstvo je, da je okolje Windows 11 še vedno lažje uporabljati s fizično tipkovnico in miško.
Surface Pro ni mišljen kot igričarski računalnik ali večpredstavni urejevalnik. Če ga bomo uporabljali za to, čemur je namenjen, bomo z njim zelo zadovoljni.
Naš testni računalnik tipkovnice žal ni imel. Morda tudi zato, ker slovenskega razporeda tipk na tako butičnih tipkovnicah ni enostavno zagotoviti. Pa tudi sicer tipkovnica ni ravno poceni – skupaj s pisalom Slim Pen v ZDA stane kar 450 dolarjev! Tipkovnica, ki je sicer mnogim všeč, ker je narejena iz mehke, tekstilu podobne površine, ima nad tipkami vdolbino za pisalo, tablici pa doda dobrih 0,5 cm debeline in 340 gramov mase. Skupaj s tablico (895 gramov) torej s seboj prenašamo dobrih 1,2 kg, kar je še vedno precej manj od običajnih prenosnikov. Res je, podobno velik Macbook Air ima skoraj enako težo, a pri Surface Pro lahko tipkovnico pustimo doma …
Tipkovnica Flex bo za marsikoga zelo zaželen, morda celo nepogrešljiv del računalnika.
S strojne plati pri surfaceu opažamo le eno nevšečnost. Čeprav naj bi bil vgrajeni ARM-ovski Qualcomm Snapdragon X majhen porabnik energije, se v tej tablici kar precej segreje. Zato so se načrtovalci odločili za ventilirano hlajenje, ki se vklopi po potrebi. Vsekakor nenavadno za tablico, saj tovrstne naprave običajno potrebujejo le pasivno hlajenje. Za Surface Pro to, preverjeno, ni dovolj. Ko smo poganjali testni program CineBench, se je računalnik res močno segrel, in sicer do mere, da ga je bilo moteče držati v roki. Sledilo je razmeroma dolgotrajno hlajenje, ki zaradi ventilatorja ni povsem neslišno. Stavimo, da bi, denimo, Apple naredil vse, da bi se temu izognil.
Microsoft Surface in Apple iPad imata sorodno procesorsko zasnovo in podoben videz, a precej različen pristop k uporabniški izkušnji.
Hitrost delovanja
Surface Pro je v generaciji 11 eden najhitrejših računalnikov z okoljem Windows, kar smo jih preizkusili doslej. Vsaj kar se tiče merilnega programa Geekbench (za arhitekturo ARM!), kjer smo zabeležili rezultat 13.252 pri večjedrnem testu in 2.353 pri testu zmogljivosti z enim jedrom.
Časi monopola arhitekture x86-64 se poslavljajo, na vrsto prihajajo osebni računalniki na platformi ARM, ki v najnovejši izvedbi niso prav nič slabši. Prav nasprotno.
Za primerjavo, Macbook Air s procesorjem M3 doseže rezultate 11.959 in 3.065, torej je nekoliko počasnejši pri delu z enim jedrom in hitrejši pri večjedrnih opravilih. Glede na to, da maci v zadnjih časih s svojimi procesorji M sodijo med najhitrejše osebne (neigričarske) računalnike, je rezultat Surface Pro spoštovanja vreden.
Še ena primerjava: slabi dve leti star prenosnik Lenovo Thinkpad P53, delovna postaja s procesorjem Core i7-9750H, z grafiko Nvidia Quadro T1000 in s 64 GB RAM, je pri enakem testu dosegel rezultat komaj 4.775 pri večjedrnem testu in 1.415 pri testih z enim jedrom. Tablica torej zlahka prekaša (dve leti staro) delovno postajo. Sicer drži, da se hitrost računalnikov z generacijami opazno povečuje, toda take razlike vseeno nismo pričakovali.
Surface Pro je približno enako debel in le malo težji od tablic Apple iPad.
Še bolj kot sintetični rezultat v Geekbenchu navdušuje delovanje v praksi. Windows 11 je na tablici Surface Pro opazno hitrejši in bolj odziven od vsega, kar nam je doslej uspelo preizkusiti z okoljem Windows 11. Microsoftu je z računalnikom na osnovi Windows končno uspelo doseči tisti tako iskani »trenutni« zagon (vsaj iz mirovanja), kot smo ga vajeni pri delu s tablicami Apple iPad. Ker tega v okolju Windows nismo pričakovali, nas je uporaba surfacea skorajda šokirala.
Del pozitivne izkušnje zagotovo lahko pripišemo temu, da ima OLED zaslon frekvenco osveževanja 120 Hz, kar se pozitivno kaže tudi v samem delovanju operacijskega sistema, predvsem pa pri večpredstavnih vsebinah. Morda ima Microsoft nekaj rezerve le še pri mehkem premikanju (scroll) pri spletnih straneh, saj je to na iPadu še vedno bolj gladko.
Surova moč procesorja se žal ne pokaže v grafičnem delu testov. Pri testih s programom Cinebench, ki meri hitrost upodabljanja 3D, se vgrajeni Adreno, grafični del snapdragona, ni povzpel med najhitrejše. Z rezultatom 519 je pri večjedrnem testu precej za zmogljivejšimi procesorji. Res pa je, da je Cinebench narejen za resne grafične kartice, kot jih izdelujeta Nvidia in AMD.
Trenutne funkcionalnosti umetne inteligence so na računalniku, ki se kiti z oznako Copilot+ PC in AI PC, videti dokaj revno.
Da bi Qualcomm lahko več naredil pri grafični zmogljivosti, nakazuje tudi rezultat Geekbench GPU. Surface Pro je tu zabeležil 20.002, medtem ko MacBook Air M3 doseže 25.842. Z rezultatom 27.672 ga prehiti tudi dve leti star Lenovo Thinkpad P53, ki ima vgrajeno kartico NVidia Quadro T1000. Toda ta je, kot rečeno, grafična delovna postaja, medtem ko je Surface Pro predvsem tablica. Za večino nalog, kjer bo Surface Pro uporabljen, bo zato grafika Adreno povsem dovolj.
Za tablico je nenavadno, da ima prisilno hlajenje, a v primeru hitrega Surface Pro je to potrebno, saj se hitro pošteno segreje.
Poraba energije
Trajanje delovanja z enim polnjenjem akumulatorja je vselej eden ključnih kazalnikov uporabnosti pri prenosnih napravah. Urbana legenda pravi, da je procesorska arhitektura ARM, na kateri temelji Surface Pro, še vedno (in od nekdaj) nekaj korakov pred Intelovo in AMD-jevo tehnologijo, če med seboj primerjamo enako hitre procesorje. Surface Pro to »legendo« le še potrjuje.
Microsoft navaja, da lahko z enim polnjenjem spletni brskalnik nemoteno uporabljamo vsaj 10 ur, lokalno shranjene filme pa gledamo do 14 ur. Mi smo akumulator v Surface Pro preizkusili tako, da smo do popolne porabe energije ciklično predvajali video z Youtuba, in to pri polni osvetlitvi zaslona. Surface Pro je pod tako obremenitvijo deloval skoraj natanko 7 ur. Ta podatek je sicer manjši od uradnih, kar je pričakovano, a v celoti gledano – zelo dober.
Tri leta sta prenosnik Lenovo ThinkPad P53, ki ima skoraj dvakrat večji akumulator (90 Wh), je video na Youtubu predvajal le 4 ure in 15 minut. Toda kljub trudu kombinacija Windows in procesorjev ARM še ne doseže varčnosti, ki jo premore Macbook Air – z njim smo video predvajali kar 11 ur in 35 minut.
O resnični porabi energije je vselej težko soditi, saj je odvisna od tega, katere programe in kakšne obremenitve zahtevamo od računalnika. Kljub temu lahko na podlagi preizkusa in izkušenj z drugimi računalniki trdimo, da bomo Surface Pro brez težav uporabljali od 10 do 14 ur, kar je odličen rezultat.
Programska združljivost
Priznamo, da smo bili ob najavi vnovične vrnitve okolja Windows na platformo ARM nekoliko skeptični. Microsoftov prvi poskus prenosa na platformo ARM, že davno pozabljeni Windows RT iz leta 2012, je bil v vseh pogledih porazen. Kasnejši prenos okolja Windows 10 na ARM je bil sicer boljši, a je padel ravno na točki združljivosti z obstoječimi programi. Ti so delovali zadovoljivo hitro le v primerih, ko je proizvajalec programa tega prenesel (ponovno prevedel) na platformo ARM. Če je bilo treba za uporabo programa uporabiti emulator, je v najboljšem primeru deloval opazno počasneje. V najslabšem, če je bil 64-bitni, pa sploh ne.
Vmes se je »zgodil Apple«, ki je presenetil z učinkovitim prehodom z Intelove platforme na platformo ARM (z lastnimi procesorji M1, M2, M3 in zdaj M4) in dokazal, da lahko starejše programe z emulatorjem poganjamo brez opaznejših upočasnitev ali tehničnih težav. Res pa je, da je bil na platformi Apple ta prehod razmeroma kratek in da danes na macih praktično vse programe srečamo v domači obliki ARM.
Vendar Microsoft v resnici ni nikoli povsem opustil razvoja emulatorja za ARM, zato v najnovejši različici Windows 11, ki deluje na računalniku Surface Pro, svojo nalogo opravi bistveno, res bistveno!, bolje. Emulator okolja x86 Prism prinaša razmeroma majhen zmogljivostni pribitek pri izvajanje kode, ki ni pisana za ARM. Pohvalno je, da ima podporo tudi za emulacijo 64-bitnih programov (x64), saj je bila dosedanja omejitev na le 32-bitne programe resna omejitev.
Domači programi za ARM bodo sicer še vedno delovali bolje od emuliranih, toda večina programov, ki smo jih uporabljali pod emulacijo (napisani za Intel, poganjamo pa jih na ARM), deluje povsem primerno hitro. Natančneje, ta trditev velja za »navadne« in pisarniške programe, z nekoliko zadržanosti pa lahko to trdimo za grafično intenzivne programe, predvsem pa igre.
Toda objektivno gledano – računalnik, kot je Surface Pro, ki je v resnici tablica ali kvečjemu hibridni prenosnik, ni mišljen kot igričarski računalnik ali večpredstavni urejevalnik. Če ga bomo uporabljali za to, čemur je namenjen, bomo z njim zelo zadovoljni. Vsi programi bodo delovali enako hitro ali hitreje kot na primerljivih računalnikih x86, poraba energije pa bo manjša in trajanje delovanja akumulatorjev daljše.
Še več: če bomo uporabljali domače ARM-različice programov za Windows, bo vse skupaj delovalo celo opazno hitreje kot na nekaj mesecev starejšem prenosniku z arhitekturo Intel/AMD x86-64. Podobno, kot je bilo ob Applovem prehodu z arhitekture Intel na ARM – najprej smo opazili bistveno daljše trajanje akumulatorjev, nato pa še hitrost. Sodimo, da bo enaka zgodba tudi z novo Microsoftovo platformo. Microsoft tudi trdi, da bodo uporabniki po njihovih ocenah 90 odstotkov časa poganjali kodo, ki je tako ali drugače narejena za ARM (operacijski sistem in vgrajeni programi), zato bo strah pred emulacijo sčasoma odveč.
Seveda pa popolnosti še ni. Opazili smo, da nekateri programi na »ARM-ovskem« peceju vendarle ne delujejo. Denimo odjemalec za Google Drive, ki vsebuje gonilnik za preslikavo diskovnega pogona (G), saj emulacija gonilnikov ni podprta. Toda to velja le za nekoliko bolj »posebne« gonilnike, ki niso priloženi okolju Windows. Če imate tak program ali napravo, ki zahteva ločene gonilnike, bo pač bolje počakati, da proizvajalci napišejo različico za ARM.
Podobno smo opazili, da se občasno kaj zatakne z nekaterimi programi družbe Adobe, a nato vendarle normalno deluje. Oba proizvajalca se menda že ukvarjata s popravki, najbrž tudi domačimi različicami za ARM.
Zanimivo, da so med programi, ki trenutno ne delujejo v emulaciji na procesorju Snapdragon X, številni programi za vzpostavitev povezav VPN. Slišati je, da proizvajalci zelo hitijo z razvojem domorodnih različic programov za ARM.
Pretirano intenzivnega preizkusa iger nismo opravili (kot rečeno, Surface Pro ni mišljen za igre). Slišati pa je, da nekatere igre ne dajejo najboljših rezultatov, bodisi kar se tiče hitrosti (fps, slik na sekundo) ali ločljivosti.
Ko smo že pri tem, ena od zanimivejših zmožnosti računalnikov, ki imajo vgrajen NPU in SnapDragon X, je podpora za zmogljivost AutoSR, ki izhodno sliko programa algoritemsko izboljša/poveča, čeprav program poganjamo pri nižji ločljivosti. Preizkusili smo igro Doom, kjer ta trik dejansko deluje. Povejmo še, da nismo imeli nikakršnih težav pri gledanju videoposnetkov v ločljivosti 4K z različnimi predvajalniki, ARM-ovskimi ali emuliranimi.
AutoSR ob pomoči umetne inteligence na učinkovit način izboljša grafiko v igrah.
Iz vsega, kar smo videli v praksi, lahko na tem mestu zapišemo: Bravo, Microsoft! Sploh glede na to, da je platforma na ARM stara komaj kak mesec, a že zdaj deluje zelo dobro. Verjamemo, da bo že čez nekaj mesecev, po običajnem obdobju začetnih popravkov, še precej bolje. Sploh pa verjamemo, da bodo večji proizvajalci med tem pripravili domače, ARM-ovske različice programov.
Kaj torej to pomeni za platformo x86-64, zlasti izdelke Intel/AMD? Zagotovo največji izziv doslej! Dvomimo sicer, da to pomeni zaton te platforme, ki jo poznamo od začetkov računalnikov PC. Verjamemo pa, da bo sedanja generacija »UI PC-jev« močno premešala karte in verjetno povzročila nov boj za prevlado, kjer bodo tako ali drugače zmagovalci prav kupci.
Toda to pomeni tudi nekaj drugega: v prihodnjih 18 mesecih bomo uporabniki po dolgem času najbrž dobili mamljive razloge za nadgradnjo na hitrejše, varčnejše in v vseh pogledih boljše osebne računalnike PC. To pa je tudi glavni cilj vseh v industriji.
Umetna inteligenca!
Še pred predstavitvijo platforme Copilot+ je bilo jasno, da bo največji interes industrije računalnikov usmerjen v funkcionalnosti umetne inteligence, konkretno v uporabo algoritmov za generativno umetno inteligenco na lokalnem računalniku.
Toda še preden gremo v podrobnosti, naj povemo, da nas je trenutna implementacija razočarala. Zdi se, kot da se je Microsoft pri najavi in objavi izdelkov nekoliko uštel in razvoja še ni zaključil. Nekatere zmogljivosti, kot so videoefekti na podlagi UI, ustvarjanje ali obdelava slike ob pomoči generativne umetne inteligence, samodejno podpisovanje videoposnetkov ter samodejno prevajanje med jeziki, so sicer zanimive, a ne ključne (t. i. killer).
Daleč najzanimivejša bi bila zmogljivost Recall, a jo je moral Microsoft tik pred zdajci umakniti iz novih sistemov. Naj razložimo. Recall je zmogljivost, ki omogoča strojno indeksiranje in strojno učenje na praktično vseh podatkih, ki jih ima uporabnik v računalniku, in aktivnostih, ki jih opravlja. Lokalna umetna inteligenca (Copilot Runtime) zna torej podajati odgovore ne podlagi kateregakoli dokumenta, elektronskega sporočila, pogovora, celo v preteklosti obiskanih spletnih strani. Odgovori so zato kontekstno prilagojeni uporabniku in s tem pravilnejši.
Ker Recall to menda opravlja v zelo pogostih intervalih (vsakih pet sekund), ga lahko sprašujemo o najnovejših podatkih ali prikličemo katerikoli podatek, zapis ali spletno stran iz preteklosti. Kar so doslej pri Microsoftu pokazali na demonstracijah, je bilo zelo zanimivo in predvsem zelo uporabno. Nekaj, česar tudi konkurenca še ne nudi, vsaj ne v taki obliki. Nekaj, kar utegne samo po sebi upravičiti nakup računalnikom s procesorjem za umetno inteligenco (NPU).
Recall je tehnološko daleč najzanimivejša obljubljena novost v Windows 11, ki jo prinaša umetna inteligenca, a za zdaj še ni na voljo. Oktobra, morda.
Zalomilo se je po tem, ko je angleški urad za varnost še pred preizkusom nedokončanih različic (beta) opozoril javnost na resne varnostne pomanjkljivosti sistema Recall. Ta namreč spremlja tudi najobčutljivejše podatke v računalniku in se uči na njih – od gesel, zasebnih dokumentov in slik do poslovno občutljivih podatkov.
Čeprav Microsoft obljublja, da se podatki, ki jih procesira Recall, hranijo le v lokalnem računalniku (naučeno znanje se ne prenaša v oblak), je v načinu implementacije veliko varnostnih tveganj. Zlasti ko bi pri morebitnem vdoru kriminalci v računalniku še lažje našli prav vse ključne podatke.
Natančne specifike ranljivosti niso bile javno obravnavane, vendar so bile dovolj resne, da je Microsoft kmalu po predstavitvi in še pred začetkom prodaje prvih računalnikov javnost obvestil, da Recall umikajo iz produkcije in ga vračajo v razvoj. Kot vse kaže, ne gre za manjši popravek, temveč za resnejši poseg, ki bo zahteval več mesecev dela. Trenutno vemo le to, da naj bi Recall v javnost prišel kasneje, ne vemo pa točno, kdaj. Pri čemer naj opozorimo, da je Microsoft že kakšno od napovedanih tehnologij kdaj tudi za vedno upokojil; denimo datotečni sistem WinFS, ki je bil napovedan za Windows Longhorn (nato Windows 2000).
Kljub vsemu bomo afero Recall za zdaj imenovali spodrsljaj in ne strateška napaka. Verjamemo, da bo sistem še vedno zelo uporaben, če in ko bo zagotavljal tudi ustrezno varnost in zaupnost. Zaradi tega je vredno počakati, da bo narejen na ustrezen način.
V tej luči so trenutne funkcionalnosti umetne inteligence na računalniku, ki se kiti z oznako Copilot+ PC in AI PC, videti dokaj revno.
Prva novost je generator fotografij v programu Paint. Podobno kot spletne storitve (Midjourney, DALL-E), omogoča ustvarjanje fotografij na podlagi opisa (prompta). Generiranje resda poteka hitro, lokalno na računalniku, a ni zato nič boljše od tistega v spletnih storitvah. Prej obratno. Še najbolj izviren se nam zdi drsnik Kreativnost, s katerim določimo, koliko naj bi bila generirana slika domišljijska in koliko realistična. Simpatično, a včasih ne preveč dosledno, saj je ne glede na nastavitev rezultat pogosto preveč umeten. Predvsem pa se sprašujemo, kje bodo ljudje dejansko to uporabljali, potem ko bo začetno navdušenje usahnilo. Recimo bobu bob – koliko odstotkov uporabnikov Windows sploh uporablja vgrajeni Paint za karkoli? Koliko odstotkov ga sploh … opazi?
Umetnointeligenčne zmogljivosti v programih Paint in Photos omogočajo generiranje fotografij z nastavljivo stopnjo »domišljije«.
Generativno umetno inteligenco, ki se izvaja lokalno, uporablja tudi Image Creator v programu za fotografije Photos. Ta zna inteligentno odstraniti objekte s slik, selektivno spreminjati ostrino in še nekaj podobnih trikov, generirati nove vsebine in jih dodajati na fotografije. Zmogljivost Restyle omogoča razbiranje obrazov in zmore pri tem izolirati osebo ter spremeniti ozadja. Za nameček lahko spremenimo stil fotografije, podobno kot smo nekoč delali s filtri v Photoshopu. Deluje hitro in presenetljivo dobro, toda to znajo tudi nekateri drugi programi.
Trenutna implementacija umetne inteligence na surfaceu oziroma kar platformi Copilot+ PC nas je razočarala.
Podobne zmogljivosti ustvarjalnih filtrov, le da tokrat v videoposnetkih v realnem času, nudi tudi komplet Studio Effects, ki ga lahko uporabljamo v videourejevalnikih in videokonferenčnih programih. Zanimivo, a spet, kolikokrat bomo to uporabili?
Naslednja novost je podpora za podnaslavljanje in celo prevajanje zvočnih ter slikovnih zapisov, ki se prikazujejo v računalniku. Tu pride NPU, ki je vgrajen v računalnik, še kako do izraza, saj ravno zaradi lokalne obdelave ni (večjega) zamika pri prikazu besedil. Deluje z vsemi programi in celo videokonferenčnimi klici. Zdi se nadvse uporabno, a imamo pridržke. Razpoznava govora je namreč zelo odvisno od vira. Če uporabljamo v tablici vgrajen mikrofon, je število napačno razpoznanih besed odločno preveliko. Ko priklopimo slušalke z mikrofonom, se rezultat bistveno izboljša.
Studio Effects znajo uporabiti različne učinke za videoposnetke in celo za videokonference v živo.
Zanimivo, da je Surface Pro do neke mere pravilno razumel tudi pogovor v slovenskem jeziku, a ga je prikazal zgolj kot precej polomljen prevod v angleščino. Microsoft trenutno ponuja prevod le v angleški jezik, in sicer iz okoli 40 različnih jezikov, toda videti je, da bo treba še precej izboljšav, da bo to uporabno pri vsakdanjem delu. Za zdaj bi priporočali, da o tej funkciji resnično razmišljamo le, ko govorimo o virih v angleščini. Upamo, da se bo to sčasoma spremenilo.
V celoti gledano je funkcionalnosti UI v novem sistemu Copilot+ PC ta hip premalo, da bi v celoti upravičile menjavo računalnika. Kot pri vseh sistemskih novostih bo treba počakati, da bodo proizvajalci programov, vključno s samim Microsoftom, tovrstne funkcionalnosti vgradili v svoje programe. Morda hkrati s prehodom na platformo ARM. Menimo, da bo ena prvih Copilot za Microsoft 365, ki bo vsebine generiral na osnovi tehnologije RAG (Retrieval-Augmented Generation), torej učenja na podlagi lokalnih dokumentov.
Da in ne (še)
Surface Pro je prvi primerek dolgo pričakovane »nove generacije« računalnikov PC, ki želi z inovativnimi lastnostmi pospešiti menjavo strojne opreme pri uporabnikih. Pričakovali smo, da bo glavni razlog za morebitno menjavo podpora za zmogljivosti umetne inteligence, a se izkaže, da sta najprivlačnejša vidika računalnika pravzaprav hitro delovanje in dolgo trajanje baterije. Kot tak je Surface Pro eden najboljših primerkov novega vala računalnikov.
Ima(m) pa avtor osebno rahle pomisleke o uporabi okolja Windows v formatu tabličnega računalnika. Za to ni kriv Surface Pro, temveč sam operacijski sistem Windows, ki se kot platforma za krmiljenje uporabniškega vmesnika s prsti ne znajde najbolje. Pri osnovnih zmogljivostih sistema še nekako gre, težava so programi, ki niso bili pisani z namenom krmiljenja na dotik. Premajhne tipke in kontrolniki, težavnost uporabe zmogljivosti desnega klika in še kaj bi lahko našteli. Applova platform iOS, pa tudi Android, tu ostajata v prednosti. Če potrebujemo tablico, Windows pač ni prva izbira.
Vidimo pa kar nekaj skupin uporabnikov, ki bi lahko Surface Pro uporabljale kot dopolnilni računalnik za trenutke, ko je klasični prenosnik moteč dejavnik. Sodimo, da bodo obstoječe funkcionalnosti UI, predvsem pa pričakovane naslednje zmogljivosti, to privlačnost še povečale.
Predvsem pa je preizkus tablice Surface Pro zagotovo potrdil nekaj: časi monopola arhitekture x86-64 se poslavljajo. Na vrsto prihajajo osebni računalniki na platformi ARM, ki v najnovejši izvedbi niso prav nič slabši od tistih na platformi Intel/AMD. Prav nasprotno. Intel in AMD se bosta morala resno potruditi, da bosta ostala relevantna in konkurenčna. To pa je sprememba, ki se ne zgodi prav vsak dan.
Microsoft Surface Pro (generacija 11; 2024)
tablični računalnik z okoljem Windows na platformi ARM z vgrajeno umetno inteligenco Copilot+
Izmerjeno trajanje delovanja (video Youtube): 6 ur, 59 minut
Mere: 29,7 × 20,9 × 0,93 cm; 0,895 kg
Značilnosti: Qualcomm Snapdragon X Elite, 3,4 GHz; 16 GB RAM, 512 GB SSD, WLAN 802.11 be (Wi-Fi 7), bluetooth
Zaslon: 13-palčni OLED, 2.880 × 1.920 pik
Operacijski sistem: Windows 11 Pro
Cena: 1.930 EUR
Prodaja: harveynorman.si
Za: Velika hitrost, vzdržljivost akumulatorja, kakovost zaslona OLED, združljivost s programi za PC; vgrajeni NPU za umetnointeligenčne zmogljivosti.
Proti: Zmogljivosti umetne inteligence so trenutno le delno zanimive, segrevanje računalnika ob polni obremenitvi.