Oskarja dobi … Android
Ljudje imamo radi zgodbe. Večina nas jih rada sprejema, tu in tam pa se najde kdo, ki jih posreduje. Včasih so bile priljubljene govorjene zgodbe, nato so njihovi tvorci presedlali na papir, v zadnjem času pa nam jih največkrat posredujejo v gibljivih slikah. Filmsko ustvarjanje je bilo sprva namenjeno zgolj posvečenim, saj je bilo povezano z nemalo stroški. Danes, ko je tehnologija na dosegu roke, je z Androidom lahko sodobni zgodbar slehernik, le prave aplikacije potrebuje.
Načrtovanje
Živimo sanje vsakega zgodbarja. V žepu nosimo napravo, s katero resda ne bomo izdelali filma, ki bi se potegoval za tujejezičnega oskarja, a z njo zlahka potešimo pripovedno žejo. Kot vsak pravi filmar, najsi gre za ustvarjalca hollywoodskega kalibra ali začetnika v domači dnevni sobi, potrebujemo najprej idejo. Za začetno možgansko telovadbo je primerna mobilna različica priznanega programa iMindMap (brezplačno), ki omogoča, da plaz idej ustrezno zapišemo, se kasneje poljubno vračamo k njim in jih po želji spreminjamo. Načrtovalca zamisli iMindMap je preprosto uporabljati in je dostopen tako z različnih mobilnih naprav kot tudi z računalnika. Za osnovno rabo zadostujejo brezplačni različici priloženi gradniki, zahtevnejšim uporabnikom znotraj aplikacije pa je na voljo nakup različice Plus in naročnine na storitev Freedom, ki omogoča večjo prilagodljivost ter kup dodatnih zmožnosti, med katerimi ne manjka sinhronizacija z oblakom, vstavljanje lokalnih fotografij, lebdeče besedilo in naprednejši izvoz projekta.
Brez dobrega scenarija ni dobrega filma, zato v naslednjem koraku poiščemo najboljšo aplikacijo za opisovanje prizorov v nastajajoči umetnini. Fade In je profesionalno orodje, ki ima funkcije dražjih alternativ (Final Draft, Movie Magic Screenwriter), a veliko nižjo ceno, za nameček pa še polnokrvno mobilno različico aplikacije Fade In Mobile (3,6 EUR), ki ponuja znano okolje in orodja, s katerimi bo veliko lažje ustvarjati osrčja naše zgodbe. Aplikacija podpira sinhronizacijo z oblačno shrambo Dropbox ter uvoz/izvoz scenarija z namizne različice na telefon in nasprotno, zato lahko z delom praktično nadaljujemo vselej in povsod.
Vsaka zgodba se začne na začetku. Program iMindMap je idealen začetek vsakega mobilnega zgodbarja.
Izdelava
Video posnetki, narejeni s telefonom, niso kakovostni presežek. Kljub temu da za slabši rezultat največkrat okrivimo tehniko, ki (še) ni enakovredna pravim snemalnim sistemom, smo za poraz običajno krivi sami. Ker se je v lastno krivdo vedno najtežje prepričati, najprej zamenjamo programsko opremo. Če je pri Applovem telefonu menjava priložene aplikacije za kamero še smiselna, saj na tržnici App Store med drugim najdemo odlični program Video Camera+, ki pozna več kakovostnih nastavitev, pomoč pri kompoziciji in stabilizator slike, v androidnem okolju ni tako. Teh izboljšav na tržnici Play ni, zato nam mora za snemalne potrebe običajno zadostovati kar privzeti program za snemanje. Ker je pri zajemanju videa težko držati roko pri miru, pride večkrat do tresljajev, ki jih niti vgrajeni stabilizatorji slike ne morejo zgladiti. Več možnosti za privlačen rezultat bomo imeli ob snemanju s telefonom v ležečem položaju ter s pokrčenimi rokami, tako da sta komolca bliže telesu. Če smo tudi sami bolj pijane roke, je vendarle najbolje, da si omislimo namensko stojalo. Slednjega kupimo glede na model telefona ali ga izdelamo lastnoročno. Priporočene domače sestavine obsegajo sponke, vrvico in lepilo. Rezultati bodo presenetljivi.
Naslednje, kar hitro pokvari še tako privlačen video posnetek, je slab zvok. Slabost težko odpravimo s programskimi orodji, zato se velja obrniti k strojnim rešitvam. Tudi mikrofon lahko naredimo sami ali kupimo takega, ki k telefonu sodi kot sneg k zimi. Morda imamo mikrofon že doma in nam za priključitev na telefon manjka zgolj ustrezen pretvornik? Vsaka od omenjenih rešitev je boljša od osnovne in težko bomo verjeli ušesom, da je razlika v končnem izdelku res tako velika. Poleg popačenega zvoka in tresenja roke nam anomalije v zajeti sliki povzroča tudi neprimerna svetloba. Velja pravilo, da čim slabši so telefoni, tem več znanja o pravilni izrabi svetlobnih razmer potrebujemo. Smernice (za začetnike) so enake kot pri fotografiranju. Izogibamo se neposrednemu viru svetlobe v kamero in skušamo najti oziroma zagotoviti čim bolj osvetljeno prizorišče dogajanja. Pred začetkom akcije nam tako ostane le še nakup scenskih pripomočkov, ki bodo načrtu, izdelanem v iMindMap, vdihnili življenje.
Rezanje je glavna zadolžitev dežurnega montažerja. VidTrim Pro delo opravlja z odliko.
Ko je film posnet, materiala naj bo vsaj za tri načrtovane dolžine, nas čaka montaža. Ker na telefonu ne moremo pričakovati zaokrožene celote, kot sta aplikaciji Final Cut Pro in Premiere Pro, bomo pri obdelavi filma uporabili več pripomočkov. Poiščemo jih na Googlovi tržnici Play. Za začetek posežemo po programu Magisto – Magical Video Editor (brezplačno), ki obljublja samodejno obdelavo video posnetkov. Drzno napoved presenetljivo uresniči. Premisa samodejne montaže in obdelave od nas zahteva le izbiro video posnetkov, ki jih želimo združiti v prebavljiv kolaž, pripenjanje ustrezne glasbe in poimenovanje končnega izdelka. Dobrodošla je zmožnost uvoza video posnetkov iz Googlovega oblaka Drive, pohvaliti pa moramo tudi zelo bogat izbor glasbe, ki skupaj s sposobnim algoritmom naredi iz naših video prebliskov občudovanja vreden filmček. Obdelava poteka v oblaku, zato zanjo ne potrebujemo zmogljivega telefona. Kljub vsemu se na vrnjen rezultat precej načakamo. Ne glede na količino posnetkov, ki jih zmečemo v koš, dobimo iz njega dobro minuto dolgo mešanico, ki se prilagaja predvsem izbrani glasbeni podlagi. Verjetno je časovna omejitev posledica nabora priljubljene glasbe, za katero morajo ustvarjalci nedvomno plačati pravo malo premoženje, da jo lahko brez skrbi uporabljamo in celo objavljamo v družabnih omrežjih ter na namenskih spletiščih, kot je YouTube. Dodatna slabost aplikacije je pomanjkanje vsakršnega nadzora. To onemogoča izdelavo pravega filma, saj nikoli ne vemo, kaj bo s posnetki naredil oblačni režiser.
Več svobode ponuja še vedno preprost VidTrim Pro (2,2 EUR), ki omogoča predvsem rezanje posnetih kadrov. Ko posnetku odstranimo neroden začetek in/ali tresav konec, ga lahko shranimo na novo ali z njim prepišemo staro datoteko. Z uporabo druge možnosti varčujemo s prostorom, to je ob kroničnem pomanjkanju na manjših napravah in potratni dejavnosti, kakršno je snemanje videa v visoki ločljivosti, zlata vredno. VidTrim za delovanje ne potrebuje niti hude strojne opreme niti velikanskega zaslona in deluje dobro tako v pokončnem kot ležečem položaju. Poleg hitrega rezanja ponudi tudi dodajanje posebnih učinkov, podobnih fotografskemu Instagramu. Poleg plačljive najdemo v samopostrežbi Play tudi brezplačno različico aplikacije, ki nas v ničemer ne prikrajša, a v zameno prikazuje oglase in ožigosa končni izdelek s samosvojim vodnim žigom.
Ko nas začnejo manjše, na eno nalogo osredotočene aplikacije omejevati, se lotimo plezanja na goro z imenom Clesh video editor (4 EUR). Gre za zmogljiv izdelek, ki je še najbližji nadomestek za odličen, v operacijskem sistemu iOS živeči program iMovie. Ker se obdelava videa izvaja v oblaku spletne storitve Clesh, je za začetek dela treba imeti uporabniški račun in biti z njim prijavljen v sistem. Za nevšečnost se Clesh odkupi tako, da lahko začeto delo na telefonu nadaljujemo v spletnem brskalniku namiznega računalnika in nasprotno. Ponuja bogato izbiro najrazličnejših zmožnosti, med katerimi ne manjkajo povezovanje z oblačno shrambo Dropbox, dodajanje z gestami, nabor filtrov, uporaba različnih prehodov med kadri, slikovno podajanje zgodbe in približevanje/oddaljevanje kamere. Žal ni vse rožnato. Uporabniški vmesnik je daleč od optimalnega, kjer je sploh na manjših telefonih delo oteženo, če se aplikacija nanje sploh namesti, saj je precej težav z združljivostjo. Učna krivulja je strma kot plezalna smer stopnje 9, zato je poznavanje osnov video montaže prej nuja kot dobra popotnica. Aplikaciji iz vsake pore štrlijo računalniške korenine. Kljub nemobilnemu občutku pri delu je Clesh edina androidna aplikacija, ki vsaj približno spominja na namizne alternative. Nadejamo se rednih posodobitev, ki bi obstoječe težave odpravile in obstoječo pot prilagodile začetniški hoji.
Premiero priredimo na enem izmed družabnih omrežij ali spletišču, ki je sopomenka za spletni video. Mi smo izbrali slednje.
Objava
Hollywoodski projekt žepnega formata se konča s premiero. Končan izdelek, s katerim smo kolikor toliko zadovoljni, običajno objavimo v spletu ali ga izbrancem pošljemo po elektronski pošti. Navijamo za prvo izmed možnosti, saj so datoteke zajetne in nihče ne mara debelega elektronskega sporočila, v številnih primerih pa tovrstne spozabe zaustavi že poštni strežnik. Zmožnosti za objavo so praviloma vdelane v aplikacije za delo z video posnetki in tako je bilo tudi v našem primeru. Po želji uporabimo kar uradno aplikacijo želenega občinstva (beri: omrežja), na primer YouTube. Kljub temu da od mobilnega izdelka nihče ne bo zares pričakoval mojstrovine v gibljivih sličicah, je mogoče tudi s telefonom narediti spodobne stvari. Priporočljivo je začetno znanje kadriranja, snemanja in montaže.