Pametni navigatorji
Pametni telefoni prevzemajo naloge vse več namenskih naprav. Že dolgo predvajajo glasbo in druge večpredstavne vsebine, vse bolje fotografirajo, podpirajo različne kanale komuniciranja, z vgradnjo lokacijskih tipal pa so postali zanimivi tudi kot nadomestki za specializirane naprave za avtomobilsko in tudi kolesarsko, javno transportno ali celo peščevo usmerjanje do cilja.
Prenosni telefon je nadvse priročna naprava, ki je večino časa z nami. Tako je že dolgo časa mamljiva izbira tudi za ponudnike programja za usmerjanje (navigacijo). Že dolgo je bilo mogoče tudi v bolj prvinskih telefonih ob pomoči zunanjih tipal GPS - tipično so se povezali po sinjezobem protokolu - omogočiti lokacijske storitve. Kljub temu je bilo s povezovanjem kar nekaj dela, majhni zasloni in klasični uporabniški vmesniki naprav pa te telefonske navigacije kljub vsemu niso približali sleherniku, ki je našel velik boljšo rešitev v namenski napravi z velikim zaslonom, občutljivim za dotik.
A po iPhonu so tudi vsi sodobni pametni telefoni postali navzven in po funkcionalnosti nadvse podobni navigacijskim napravam. Če je prvi iPhone za lokacijske storitve še uporabljal približke s priklopnih točk WiFi, so vsi kasnejši modeli že imeli vgrajeno tipalo A-GPS, ki zna pridobivati trenutno lokacijo ne le iz satelitov, temveč jo izboljša z dodatno informacijo iz baznih postaj mobilnih omrežij, zbirko položajev priklopnih točk WiFi, neredko pa se položaj še natančneje določi z uporabo korekcijskega prizemeljskega radijskega signala, ki je npr. na voljo tudi v Sloveniji. Sodobni primerki pametnih telefonov, kot je Galaxy Nexus, imajo celo merilec pritiska, s katerim še hitreje določijo trenutni položaj naprave.
Skratka, sodobni pametni telefon je z velikim, za dotik občutljivim zaslonom in kakovostnim tipalom položaja vsekakor zelo primerna naprava tudi za programsko opremo, ki omogoča usmerjanje. Kljub temu je treba poznati strojne značilnosti naše dejanske naprave, predvsem kakovost lokacijskega tipala in zaslona na dotik, preden se dokončno odločimo za tako rešitev.
Dodatno vzpodbudo rabi usmerjanja na pametnih telefonih sta ponudila Google in Nokia, ki sta začela brezplačno ponujati tudi ustrezno programsko opremo. Google je brezplačno usmerjanje celo postavil za ključno značilnost Androida 2.0, ki je bil predstavljen konec leta 2009. To usmerjanje temelji na razširitvi programa Maps in zahteva bolj ali manj trajno povezavo v splet. Nokia je v začetku 2010 ponudila brezplačno usmerjanje Ovi Maps, kasneje znova preimenovano v Nokia Maps, ki ostaja brezplačna ponudba za naprave s sistemi Symbian, Maemo in novi Windows Phone. Isto usmerjanje je brezplačno na voljo tudi za mobilne (in namizne) spletne brskalnike na naslovu maps.nokia.com.
To pa še ni vse. Ker se je okoli pametnih telefonov hitro zbrala navdušena, več stomilijonska skupnost, so vzniknile tudi najrazličnejše družabne oblike rešitev za umerjanje. Na sodobni pametni telefon lahko naložimo vrsto programov za usmerjanje, ki temeljijo predvsem na sprotnih informacijah trenutnih uporabnikov, zemljevidi pa se črpajo iz katere od javno dostopnih zbirk. Te rešitve postajajo vsak dan boljše in ponekod po svetu (Slovenije žal še ni zraven) zaradi množične rabe celo prekašajo drage rešitve uveljavljenih ponudnikov, predvsem zaradi svežih informacij o najrazličnejših zastojih v prometu.
Kaj torej ostaja uveljavljenim velikanom, kot sta Garmin in TomTom? Predvsem so se skoraj vsi spustili tudi na trg pametnih telefonov s prikrojenimi različicami svoje programske opreme. Obenem so izboljšali tudi ponudbo lastnih naprav, ki se osvežujejo hitreje in ponujajo nekatere inovacije (kot je npr. posebna radijska povezava za sveže podatke o zastojih). Nekateri izleti v pametne telefone (npr. Garmin Nüviphone) pa se niso iztekli najbolje.
Na dolgi rok bodo najrazličnejše prenosne naprave (tudi tablice in lahki prenosniki z odstranljivimi zasloni) počasi izpodrinili namenske naprave, ki bodo v prednosti le še za nekatere specifične, poslovne načine rabe. Seveda pa ponudnikom ostaja možnost, da še naprej tekmujejo s programsko opremo, kjer pa je pritisk na nižanje cen občuten že danes, s časom pa bo postajal še večji.
V nadaljevanju si bomo ogledali nekatere tipične predstavnike različnih vrst rešitev za usmerjanje na prenosnih napravah s sistemom iz družine Android ali Applovim iOS.
CoPilot Live
CoPilot je ameriški ponudnik programske opreme za usmerjanje. Ponuja izdelke za različne sisteme, med drugimi tudi za Android in iOS.
Program ima vmesnik in glasovne napotke prilagojene tudi slovenščini. Ponuja zmogljivo usmerjanje z zemljevidi na napravi. Posebnost so jasno predstavljene morebitne alternativne poti do izbranega cilja, med katerimi pregledno izbiramo. Pri izbiri cilja nam, zanimivo, ponuja tudi prepoznavo GPS koordinat s fotografij, ki jih imamo shranjene na napravi.
Prikaz je sicer mogoče prilagajati lastnim željam in potrebam, privzeto pa je skoraj preveč "okrašen" z ikonami zanimivih točk. CoPilot nam ponuja celo hitri telefonski klic zanimive točke zgolj z dotikom ikone in izbiro ustreznega ukaza. Med podatki so tudi hitrostne omejitve in stacionarni radarji, na katere nas med potovanjem lahko opozarja.
CoPilot si je dodal pripono k imenu zaradi nekaterih živih storitev, za katere potrebujemo povezavo v splet. To so krajevno iskanje, prometne informacije in cene goriva (oboje pri nas ne deluje), pomoč na cesti in vremenska napoved, ki jo za pet dni prikliče s spletišča AccuWeather.com. Zna izkoriščati tudi družabna omrežja, saj lahko podrobnosti s poti delimo na Facebooku ali Twitterju.
CoPilot je na voljo v številnih različicah, odvisno od zmožnosti in pokritosti zemljevidov. Z zemljevidi in storitvami v Evropi je trenutno na voljo za približno 60 evrov.
Google Navigation
Googlovo rešitev za sisteme Android, ki temelji na zemljevidih aplikacije Maps, ki ponujajo vektorsko upodobitev cest in ulic, zračne posnetke, vse več krajev po svetu pa je predstavljenih tudi s fotografijami ulic iz perspektive voznika (street view). Seveda gre za velikanske količine podatkov, zato Googlova navigacija temelji na stalni povezavi v splet. Pri nas resda ni na voljo, a jo je mogoče omogočiti s posebno različico programa, ki jo redno posodabljajo na spletišču XDA Dev (http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1007132). Po novem je mogoče vključiti tudi izbiro, ki določen segment zemljevida shrani na sami napravi. Tako si lahko omogočimo rabo zemljevidov tudi brez povezave, če gre za razmeroma majhno območje. Po drugi strani je prava moč Googlove navigacije ravno v živem osveževanju, saj zna pri usmerjanju upoštevati trenutne podatke o prometnih zastojih. Ta informacija je trenutno žal na voljo le onkraj meja Slovenije.
Googlova navigacija ni uporabna le za šoferje, deluje tudi za kolesarje in pešce, ki jim ponekod (tudi v Ljubljani) lahko pomaga še z urniki javnega prometa.
iGO
Nav N Go je madžarsko podjetje, ki izdeluje izvrstno programje za usmerjanje. Za naprave Android in iOS je na voljo z aplikacijo iGO, ki ponuja zelo kakovostno usmerjanje, temelječe na zemljevidih Navteq (od 2008 podružnica Nokie).
Zemljevidi so nameščeni na napravi, torej aplikacija deluje avtonomno, tudi brez povezave v splet. Vmesnik je nekoliko poseben in ne izkorišča vseh prvin domorodnega sistema, vendar je avtorjem uspelo ustvariti zares praktično uporabniško izkušnjo (npr. onemogočene črke, ki ne bi dale zadetka). Vmesnik je preveden v slovenščino, prav tako ponuja glasovno usmerjanje v slovenščini.
Aplikacija iGO se od konkurence razlikuje predvsem po zelo nazorno izrisanih zemljevidih poti, kjer se številni drugi programi kar nekako izgubijo v želji, da bi prikazali čim več zanimivih točk. Aplikacija uspešno kombinira številne informacije zelo pregledno, tako da se sproti prilagaja premikanju. Pika na i so zemljevidi 3D, ki za številne kraje v Evropi ponujajo natančen prikaz mestnih labirintov. Zbirke podatkov so izčrpne in potniku tudi v neznanem kraju ponujajo vse potrebne informacije.
Animirani učinki spremljajo tudi izbiranje z menujev in znajo predvsem na nekoliko starejših napravah z Androidom povzročiti nezaželeno zatikanje. Na srečo jih v nastavitvah lahko izklopimo. Na našem testnem Nexusu S je sicer vse teklo povsem gladko.
Aplikacija iGO je ena najboljših izbir usmerjevalnega programa na pametnih telefonih. Na voljo je v različnih inačicah, vzhodnoevropsko (20 držav, skupaj s Slovenijo) ponujajo po ceni okrog 40 evrov.
Navigon Mobile Navigator
Nemški Navigon je lani prevzel Garmin, ki je eno vodilnih podjetij na področju rabe GPS. To vsekakor priča o kakovosti njihovega izdelka. Usmerjanje Navigon je na voljo za naprave s sistemi Android in iOS. Žal vmesnik ni niti preveden niti glasovno opremljen s slovensko različico, še vedno pa zna priti prav tistim, ki se znajdejo tudi v angleščini, nemščini ali katerem od drugih podprtih jezikov.
Navigonova rešitev je pregledna in ponuja kakovostne zemljevide, ki so nameščeni na napravi, torej za osnovno delovanje ne potrebujemo povezave v splet. Seveda pa se podatki prek spleta lahko osvežujejo. Med drugim se Navigon lahko povezuje tudi z družabnima omrežjema Facebook in Twitter. Nabor zanimivih točk je izčrpen, aplikacija pa nas lahko opozarja tudi na stacionarne radarje. To možnost je zaradi zakonodaje nekaterih držav mogoče tudi povsem odstraniti iz zbirk podatkov aplikacije, če izberemo ustrezno možnost v nastavitvah.
Navigon se postavlja pred konkurenco predvsem zaradi "fotorealističnih" prikazov križišč in izvozov. V resnici ne gre za fotografije lokacij, temveč za nekoliko bolj dodelano grafično upodobitev, ki je resda precej nazorna, a nikakor ne gre za pogled, kot ga npr. lahko pričara Googlov Street view.
Navigonove aplikacije so na voljo v različnih inačicah, osnovno navigacija za Evropo pa trenutno ponujajo po ceni okrog 60 evrov.
NDrive
Podjetje NDrive ima središče v portugalskem Portu. Ponuja programske rešitve za usmerjanje za številne sisteme, vendar je zadnja različica NDrive 11 zaenkrat v celoti na voljo le na Androidu, na druge sisteme pa se še prenaša. NDrive uporablja zemljevide podjetja Navteq (od 2008 v lasti Nokie).
NDrive uporablja zemljevide na sami napravi. Vmesnik je lepo prilagojen slovenščini, saj je v celoti preveden, ponuja pa tudi ustrezne glasovne napotke. Žal ni v celoti prilagojen okolju Android. To zna biti včasih moteče, po drugi strani pa se npr. vnosna tipkovnica sproti prilagaja vrsti informacij, ki jo vnašamo (postane, denimo, številčna, kadar je treba).
Aplikacija se lahko povezuje v splet, kjer pridobiva prometne in vremenske informacije. Žal podrobnosti o prometnih razmerah v Sloveniji niso na voljo. NDrive je spojen tudi z družabnima omrežjema Foursquare, kamor lahko samodejno sporoča, da smo prispeli na cilj, in Facebook, kjer lahko delimo tudi druge podrobnosti o poti. Te lahko razpošiljamo naokrog tudi z e-pošto in s sporočili SMS.
NDrive pozna tudi dokaj bogat nabor zanimivih točk in zna opozarjati na omejitve hitrosti in stacionarne radarje. Na Androidovi tržnici najdemo najrazličnejše različice, ki se razlikujejo po ceni, odvisno od območja držav, ki jih pokrivajo. NDrive za osrednjo Evropo je trenutno na voljo po 40 evrov.
Route 66 Maps+Navigation
Route 66 prihaja k nam iz Švice. Nedavno so prenovili ponudbo svojega programja za usmerjanje, katerega sad za Androide že lahko preizkušamo, različica za iOS pa naj bi bila kmalu nared.
Na voljo je 30 dnevni brezplačni preizkus, ki pokriva celotno svetovno območje, za katero so no voljo zemljevidi. Po tem se lahko na zemljevide naročimo, 30 dnevna naročnina trenutno stane 8 evrov, trajna 50 evrov, enoletna naročnina na prometne informacija pa nas olajša še za 2 evra. Zemljevidi so na sami napravi.
Aplikacija za Android je prevedena v slovenščino, nima pa podpore glasovnim napotkom v našem jeziku, čeprav zna uporabiti katerikoli sistemski generator glasu, torej teoretično ta vrata ostajajo odprta.
Posebnost navigacije Route 66 je pogled "sledi mi" (Follow Me), ki izkorišča kamero naprave, kadar je vpeta na ustreznem mestu za vetrobranskim steklom. Na zaslonu tako vidimo živo sliko s kamere, prek nje pa je izrisana sled ceste, ki ji sledimo, ob gibanju pa tudi navidezni avtomobil (iz spleta lahko potegnemo slike različnih avtomobilskih modelov). Lahko se odločimo za celozaslonski pogled ali pa zaslon razdelimo, tako da približno ena tretjina še vedno ostane zemljevidu, preostanek zaslona pa prikazuje živo sliko.
Zemljevidi vsebujejo veliko dodatnih informacij. Route 66 zna iz spleta izbrskati informacije o prometnih razmerah in vremenu, ponuja pa tudi informacije z Wikipedie. Opozarja tudi na stacionarne radarje na poti.
<r66-2.png> Posebnost usmerjanja z Route66 je živi pogled skozi kamero naprave.
Sygic GPS Navigation
Sygic je slovaško podjetje, ki je med najhitreje rastočimi podjetji informacijske industrije v osrednji in vzhodni Evropi. Z rešitvami za usmerjanje imajo dolgoletne izkušnje, ponujajo pa programsko opremo za skoraj vse vrste mobilnih operacijskih sistemov, tudi za Android in iOS. Njihove rešitve so zelo dobro lokalizirane, temeljijo pa na zemljevidih ponudnika TomTom (ki je od leta 2008 lastnik podjetja TeleAtlas in njihovih zemljevidov).
Zemljevidi se po namestitvi prenesejo na samo napravo, tako da za osnovno delovanje povezava v splet ni potrebna. GPS Navigator je program, ki je izvrstno prilagojen tudi slovenskim uporabnikom, saj je vmesnik v celoti preveden, ponuja pa tudi slovenski glas. Ponuja zemljevide za številne regije sveta, zelo dobro je pokrit tudi Balkan, čeprav so za Bosno, Srbijo, Črno goro in Makedonijo na voljo le glavne ceste. Zadnje različice progama so zelo dobro prilagojene prvinam vmesnikov mobilnih naprav (npr. raba sistemske zaslonske tipkovnice in ne lastnih približkov). Posebnost programa so zemljevidi mest v 3D, ki so na voljo tudi za Ljubljano in Maribor.
GPS Navigator ponuja bogat nabor zanimivih točk in ima posodobljeno zbirko stacionarnih radarjev, na katere nas zna med vožnjo opozoriti. Poleg usmerjanja za avtomobil nas zna voditi tudi pri pešačenju. Iz spleta zna potegniti dodatne informacije, od prometa in vremena do informacij in fotografij zanimivosti (prek spletišč, kot sta Wikipedia in Panoramio).
Sygic je za Android na voljo za 7-dnevni brezplačni preizkus, kupimo pa lahko številne inačice, odvisno od regije, ki jo želimo pokriti. Za iOS je osnovni program brezplačen, zemljevide pa kupujemo v sami aplikaciji (in-app purchase). Različica za srednjo Evropo je trenutno na voljo za 13 evrov.
TomTom
Nizozemski TomTom je med vodilnimi ponudniki naprav in programja za usmerjanje, ki pa se le počasi spravlja tudi na priljubljene pametne telefone. Za začetek so predstavili aplikacijo za iOS, za Android pa je trenutno na voljo le zbirka zanimivih lokacij, na pravo rešitev za usmerjanje še čakamo.
Poglavitna prednost rabe aplikacije TomTom so zelo kakovostni zemljevidi in informacije o zanimivih točkah. Prav tako izkorišča osrednji strežnik podjetja za osveževanje podatkov o prometu. Ti sicer v Sloveniji niso na voljo.
Vmesnik progama resda ni nič posebnega, a učinkovito opravlja osnovno poslanstvo. Žal ni prilagojen slovenščini. Zaman bomo iskali tudi posebnosti, saj v trenutni različici program zgolj usmerja med določenimi cilji in bogatim naborom priljubljenih točk ter ponuja prometne informacije, kjer so na voljo. Marsikoga bo od rabe odvrnila tudi cena, saj je različica za vzhodno Evropo v App Storu na voljo po 75 dolarjev.
Waze
Inovativni pristop k usmerjanju ponuja brezplačna aplikacija Waze, ki je na voljo za sisteme Android in iOS, izkorišča pa prednosti družabnega omrežja. Za učinkovito delovanje potrebuje stalno povezavo v splet.
Waze v resnici polnijo njegovi dejanski uporabniki. Dober je toliko, kolikor uporabnikov mu uspe prepričati v svojo rabo na določenem območju. Podatke o poti zna zbirati neposredno, ko ga uporabljamo med vožnjo. Za področje Slovenije morda še ni toliko zanimiv za samo usmerjanje - dostikrat poti sploh ne bo našel -, je pa izvrstna dopolnitev drugim aplikacijam, saj pogosto ponuja informacije, ki jih drugje ne bomo našli, npr. žive podatke o zastojih na cestah, policijskih zasedah in podobnem.
Tehnično je precej izpopolnjena aplikacija, saj ponuja glasovno vodeno usmerjanje. Nabor podprtih jezikov je še majhen, a se tudi tu obeta občuten napredek, sploh ker program lahko izkorišča sistemske možnosti generiranja govora.
Waze je povezan v vsa zanimivejša družabna omrežja, kot so Facebook, Twitter in Foursquare. Na spletni strani progama http://www.waze.com/guided_tour/ najdemo celo animirano ponazoritev delovanja in uporabe celotnega družabnega sistema za usmerjanje in prometne informacije.
Na koncu
Ponudba usmerjevalnih programov za pametne telefone je res velika in se vsak dan še povečuje. Na srečo je mogoče številne aplikacije preizkusiti, preden se odločimo za nakup, ki mora biti pretehtana odločitev. Cena pri najboljših izdelkih ni ravno v velikostnem razredu preprostejših programov ali kakšne igrice, saj gre praviloma za ceno med 40 in 60 evri.
Pred tem izdatkom se moramo seveda prepričati, ali je naša naprava - predvsem pri cenejših modelih z Androidom - sploh sposobna uporabniške izkušnje, ki bo ob dodatni naložbi v program za usmerjanje primerljiva ali boljša od namenske naprave za navigacijo. Pri najsodobnejših pametnih telefonih te bojazni resda ni, a smo spet prisiljeni izbirati med številnimi ponudniki.
Če se moramo na koncu odločiti za priporočilo, bi izpostavili aplikaciji iGO in Sygic, ki sta prevedeni in glasovno podprti tudi za slovenščino, na voljo sta za Android in iOS, ki obenem še izvirata iz vzhodne Evrope, kjer so programerji precej bolj osredotočeni na večjezično podporo in posebnosti tukajšnje prometne kulture.