Plastika ali telefon?
Ljubljanska kartica Urbana se seli v navidezni svet, na telefone. Preizkusili smo beta različico.
Storitve, ki so na voljo v elektronski Urbani
Bomo namesto plastičnih kartic kmalu res uporabljali telefone? Le če bo telefon dovolj nov in drag, da bo vseboval tehnologijo NFC.
Če ste kdaj želeli uporabljati storitve Ljubljanskega Potniškega Prometa (LPP), je zelo verjetno, da poznate kartico Urbana. Od trenutka, ko je Javni holding Ljubljana napovedal Enotno mestno kartico Urbana kot sredstvo, ki je nadomestilo gotovinsko plačevanje na avtobusih LPP, je kartica postala obvezni del denarnic slehernega Ljubljančana in množice obiskovalcev.
Z leti je pridobila dodatne uporabnosti. Z njo je mogoče plačevati parkirnino, tako na individualnih parkirnih mestih kot tudi na nekaterih parkiriščih in v parkirnih hišah. Sistem Bicikelj uporablja Urbano kot način identifikacije in validacije možnosti izposoje koles, Mestna knjižnica Ljubljana pa jo uporablja kot nadomestilo za članske izkaznice. Od leta 2010 je na voljo tudi različica Urbane, Turistična kartica Ljubljane, ki jo izdaja Turizem Ljubljana. Pogrešamo še plačevanje vozovnic za vlak, ki so ga sprva obljubili, a se zaenkrat še ni zgodilo.
Pri vsej tej uporabnosti kartice je zanimivo, da različni (so)ponudniki (LPP, Bicikelj, MKL) kartice ne uporabljajo enotno. Denarnega zneska, naloženega na Urbano, na primer ni mogoče uporabiti za plačilo daljše vožnje z Bicikljem. Prav tako stanja na Urbani ni mogoče napolniti s kreditno kartico, ki jo ima registrirano sistem Bicikelj. Je pa mogoče v MKL plačati zamudnino z denarjem, položenim na Urbano.
Mobilna Urbana
Tako deluje plastika, prežarčimo se zdaj v prihodnost – marca letos je LPP, v sodelovanju s Telekomom Slovenije, predstavil preskusno različico telefonske aplikacije z enostavnim imenom: Urbana. Aplikacija je zaenkrat na voljo samo uporabnikom androidnih telefonov, pa še to le tistim, ki imajo vgrajen NFC (Near Field Communication). Ta brezžična kontaktna tehnologija je namreč ključna za komunikacijo z bralniki. Uporabnikom Androida se bodo kmalu pridružili tudi uporabnikov telefonov Windows Mobile, uporabniki iNaprav pa bodo morali počakati, da se bo Apple odločil za podporo NFC. Ko/če se bo.
Testni nabor uporabnikov je bil nastavljen na število 1000. Prvih 1000 uporabnikov, ki so si aplikacijo naložili, je dobilo polno, funkcionalno različico, med njimi smo bili tudi mi. Za dodatno motivacijo, za uporabo aplikacije v praksi, s(m)o dobili še 3 evre stanja. Drugi uporabniki so dobili »read-only« različico aplikacije, kjer so si funkcionalnosti lahko ogledovali, niso pa jih mogli aktivno uporabljati. Mimogrede, vseh 1000 prenosov je bilo izvedenih v prvih dveh dnevih. To kaže na izjemno zanimanje in velik potencial takih aplikacij.
V praksi
Aplikacija Urbana je razdeljena na več sklopov, ki služijo različnim vrstam rabe in različnim uporabnikom. Za začetek je na voljo prikaz vseh urbanomatov v mestu in seveda naloženega stanja na Urbani. Tako bomo vedno vedeli, ali je na voljo dovolj denarja za naslednjo vožnjo z avtobusom.
■ Avtobus. Če začnemo z avtobusnim delom, moramo pohvaliti to, da mobilna Urbana odšteva 90 minut, kolikor nam LPP daje na voljo za brezplačni prehod na drug avtobus. Super! Poleg tega je mogoče pred vožnjo pogledati, katero postajališče je najbliže in kdaj se bo pripeljal naslednji avtobus na liniji, ki nas zanima. Za lažje načrtovanje potovanja je na voljo tudi zemljevid vseh avtobusnih linij, nastavimo pa si lahko tudi priljubljene avtobusne postaje.
■ Parkiranje. Če parkiramo na parkirišču ali v parkirni hiši, bo mobilna Urbana prikazovala čas parkiranja in ponudila informativni izračun stroška parkiranja. Prav tako je mogoče videti, kje je najbližji parkomat, če avto pustimo na plačljivem parkirnem mestu ob cesti.
■ Bicikelj. Podobno kot pri avtobusnih prevozih je tudi pri kolesarstvu na voljo pregled bližnjih, vseh ali priljubljenih postajališč koles. Za posamezno postajališče si je mogoče ogledati stanje, tako da nas pomanjkanje ali preobilica koles ne moreta presenetiti. Tudi tu Urbana sporoča, koliko časa je preteklo od takrat, ko smo si kolo izposodili, in s tem pomaga, da ne presežemo magične meje ene brezplačne ure.
■ Polnjenje. Mobilno Urbano lahko polnimo enako kot fizično, se pravi na vsakem urbanomatu ali v trafiki. Razlika je le ta, da znajo urbanomati našo navidezno Urbano napolniti le ob pomoči integrirane funkcionalnosti Monete, ne pa tudi s kreditno kartico. Integracija Monete ne čudi, če vemo, da so Mobilno Urbano v sodelovanju z LPPjem razvili v Telekomu, ki je tudi prvotni (so)avtor sistema Moneta.
Storitve, ki so na voljo v elektronski Urbani
Informativni izračun stroška parkiranja bo zagotovo ena najbolj priljubljenih zmogljivosti
Ni vse zlato, kar ...
Prehod s fizične na mobilno Urbano zna biti kljub vsemu boleč. Če imamo na fizično Urbano vezano uporabo knjižnice in Biciklja, bomo morali prenesti vsako naročnino posebej. Centraliziranega pristopa (vsaj zaenkrat) ni. Podobna težava nastopi, ko bomo zamenjali ali izgubili (ali pa se vam bo pokvaril) mobilni telefon. Če pomislimo, da imajo mobilni telefoni dokaj kratko življenjsko dobo (dve do tri leta), zna biti to precej moteče. Telekom sicer v prvi polovici prihodnjega leta obljublja izboljšave, vezane na varne kartice SIM. Olajšale bodo prehajanje med mobilnimi telefoni, a to ne bo rešilo prehajanja s fizične na mobilno Urbano in zna pomeniti težave, ko bo uporabnik prehajal med mobilnimi operaterji.
Aplikacija ima tudi nekaj delov, ki bi lahko bili bolj dodelani. Ne prikazuje npr. relativnega časa prihodov avtobusov, temveč samo absolutnega. Na seznamu postajališč je težko ločiti, katero vodi v katero smer. Prav tako ne prikazuje števila prostih mest v parkirnih hišah. O načrtovanju poti z enega konca mesta na drugi tudi ni ne duha ne sluha. Take rešitve so sicer že na voljo v aplikacijah, kot so »Trola«, »Parkirišča« in pa »Google Maps«, a bi bile v mobilni Urbani kljub vsemu nujne.
Kot rečeno, je stanje na Urbani mogoče polniti prek standardnih načinov, tako kot klasično Urbano, poleg tega pa še ob pomoči Monete. Še vedno pa ni možno polnjenje s plačilnimi karticami in tega zaenkrat tudi ni v načrtih. Tuje transportne kartice, kot je na primer Oyster v Londonu, ali pa aplikacija RuterBillett v Oslu ali S.M.R.T v Singapurju, take možnosti ponujajo privzeto. Ne nazadnje danes vsi živimo s kreditnimi karticami.
Sploh pa se hitro porodi pomislek ob dejstvu, da znajo mobilni telefoni ob najbolj neprimernem trenutku ostati brez baterije. To bi pomenilo, da ne bi mogli iti na avtobus ali se odpeljati s parkirišča. V takih primerih bo odgovornost za nevšečnosti in možne večje zneske plačil moral prevzeti kar sam uporabnik, pravijo na Telekomu.
Mobilna Urbana trenutno tudi ni preveč prijazna do tujcev, saj je zaenkrat dostopna zgolj v slovenščini. Kot taka tudi še ni na voljo v svoji alternativni inkarnaciji kot Turistična kartica, sporočajo na Visit Ljubljana.
To, da ima »kartica« kar naenkrat zaslon, je koristno. Tudi za prikaz posameznih transakcij.
Sistem Bicikelj je najbolje integriran. Četudi imamo zanj tudi ločeno aplikacijo, je integracija koristna.
Bi jo imeli?
Mobilna Urbana omogoča uporabo vseh storitev, kot jih že klasična Urbana, obenem pa nadomesti in združi več aplikacij, ki so bile doslej ločene. Na mestu bi bila integracija z dodatnimi storitvami in podpora spletnemu upravljanju s svojim profilom. Aplikacija Urbana bo vsekakor zelo koristna alternativa klasični kartici in ker smo šele pri prvi različici, bo v prihodnje le še bolje.
Urbana
Telefonska aplikacija, ki nadomesti ljubljansko kartico Urbana.
Kje: Trgovina Play.
Koliko: Zastonj.
✓ Uporabne dodatne zmogljivosti v primerjavi s kartico.
✗ Deluje le s telefoni, ki premorejo tehnologijo NFC. Ne omogoča polnjenja s kreditno kartico. Možne težave ob težavah s telefonom in menjavi telefona in/ali operaterja.