Podatkovno gnano poslovno obveščanje
Le kdo si ne bi želel tehnologije, ki ob vprašanju »kaj« dostavi še odgovor na vprašanje »zakaj«.
Podjetja, ki se ne slepijo več, da se znajo »po občutku« odločati bolje kot po podatkih, so pripravljena na spremembe. Kaj pa spremembe na področju odločanja zahtevajo po tehnološko-kadrovski plati? Najprej in predvsem vzpostavitev kulture, ki stremi k podatkovno gnanemu poslovanju. S klasično analitiko in poslovnim obveščanjem sicer ni nič narobe, a naprednejše rešitve, podprte z množičnimi podatki in s tehnologijami umetne inteligence, gredo še bistveno dlje (in globlje). Na podlagi kakovostnejših podatkov pa je najrazličnejšim poslovnim deležnikom lažje ukrepati (in to početi v realnem času). Pred podjetji so veliki premiki, predvsem kar zadeva dojemanje in delovanje rešitev za poslovno obveščanje (BI).
Ne samo kaj, ampak zakaj
Velik del trenutnih rešitev s področja sodobne poslovne inteligence oziroma poslovnega obveščanja je osredotočen na tisto, kar se je zgodilo v preteklosti. Sistem vzame podatke iz zadnjega četrtletja, preteklega leta ali drugega časovnega intervala, ki ga je izbral uporabnik, nakar mu servira odgovor na to, kaj se je v obravnavanem obdobju zgodilo. Analiza preteklega poslovanja v določenem obdobju je seveda lahko še kako uporabna, vendar preprosto ni več dovolj. Podjetja, ki razmišljajo vnaprej, potrebujejo BI-sisteme, ki jim lahko odgovorijo tudi na vprašanje, zakaj se je nekaj zgodilo, še več, dajo jim lahko celo predloge o tem, kaj storiti, in pomagajo predvideti, kaj se utegne zgoditi v prihodnosti.
Če bi želeli imeti koristi od tovrstnih vpogledov, potrebujete rešitve BI, ki lahko naredijo še bistveno več, kot le premetavajo številke in jih vizualizirajo. Analitiki iz družbe Gartner celo menijo, da utegnejo današnje rešitve s področja poslovnega obveščanja v prihodnje zamenjati kar rešitve za obogateno analitiko. Današnje najsodobnejše platforme BI namreč že uporabljajo obogateno analitiko, s katero vzamejo (različne) podatke iz več virov, prepoznajo trende in razkrijejo vzročne povezave med podatki. Prav zato znajo povzeti, zakaj se je nekaj zgodilo oziroma se dogaja. Mnoge od njih celo uporabljajo tehnologije, kakšna je napovedna analitika, za napovedovanje prihodnjih dogodkov in zagotavljanje odgovorov na poizvedbe o prihodnosti (res napredna ponderirana ekstrapolacija podatkov).
Individualizirani vpogledi po meri
Pogosta težava mnogih današnjih orodij za poslovno obveščanje (BI) je, da ponujajo izkušnjo, ki je primerna za vse uporabnike, saj želijo ugoditi čim širšemu spektru uporabnikov. Ponudniki pač na ta način prodajo več licenc … Toda orodja BI lahko nudijo še tako splošno vrednost, pa ne bodo odlična. Zakaj? Predvsem zato, ker imajo različni poslovni uporabniki različne potrebe in zato tudi podatke ter poizvedbe. Če naj podjetje izkoristi podatke v celoti, bo potrebovalo orodja BI, ki so dovolj prilagodljiva, da ponujajo individualizirane izkušnje različnim uporabnikom.
Ustrezna orodja BI danes predstavljajo platforme, ki nimajo le zmožnosti kuriranja vpogledov na podlagi potreb uporabnika, temveč so zasnovane tako, da jih lahko uporabljajo ljudje z različnimi ravnmi tehničnega znanja – kdo ve, mogoče se lahko direktor nabave bistveno bolj poglobi v poslovni izziv kot pa generalni direktor.
Tu pa že trčimo ob naslednjo čer. Pri rabi poslovnega obveščanja ne gre samo za orodja. Vodstva bodo morala sprejeti ukrepe za spodbujanje sprejemanja napredne analitike v podjetjih. To pomeni, da bodo skorajda vsi zaposleni vedeli, kako uporabljati razpoložljiva orodja BI in predvsem razumeli načine, kako lahko ta orodja izboljšajo njihovo delo in ustvarijo pozitiven poslovni izid. Še tako dobra BI-orodja podjetju malo koristijo, če jih zaposleni ne uporabljajo oziroma ne znajo uporabljati.
Večja dostopnost orodij in opolnomočenje zaposlenih
To pa spet zahteva spremembe v delovanju podjetij. Marsikje, posebej v večjih podjetjih, imajo oddelek ali pa vsaj skupino za analitiko, ki ji ključni zaposleni (npr. vodje oddelkov) pošiljajo svoje poizvedbe. Analitični strokovnjaki jih nato obdelajo z orodji BI in BA, ustvarijo poročila in vrnejo bolj ali manj smiselne povratne informacije. Če se je opolnomočenje zaposlenih na področju poslovnega obveščanja v podjetju že začelo, imajo ti (skoraj) prost dostop do orodij BI. No, vsaj do standardne nadzorne plošče, ki zagotavlja nekaj ključnih virov podatkov in omogoča vnašanje poizvedb. In prav opolnomočenje zaposlenih, izobraževanje in spodbujanje k rabi orodij BI so najboljši recept, kako odpraviti ozka grla na področju analitike in poslovnega obveščanja. Na ta način bi kakršnikoli vpogledi postali povprečnemu uporabniku bolj dostopni – in uporabni.
Kako torej povprečnemu uporabniku (beri: zaposlenemu) približati analitiko, poizvedbe, vpoglede podatke? Eden od načinov, ki ga nekateri sistemi BI že promovirajo »kot najboljšo stvar po belem kruhu«, so govorne poizvedbe, torej integracija prepoznavanja naravnega jezika. Drži, če bi lahko »stroj« podobno kot človeka vprašali, kar bi želeli, bi bili vpogledi vsekakor dostopnejši. A je tehnologija šele v povojih, osredotočena na velike svetovne jezike (najprej angleščina, potem pa dolgo nič). To, da bo Janez iz kmetijske zadruge v poljubnem slovenskem narečju računalnik vprašal, zakaj je marca nenavadno upadlo povpraševanje po krmi nekega ponudnika, in dobil uporaben odgovor, se še dolgo ne bo zgodilo. Je pa res, da v dobi digitalnih pomočnikov tovrstne interakcije ne bi smele biti pretirano daleč.
Vse do takrat pa bo pravo orodje BI za poslovne uporabnike le dober začetek. Vodje oddelkov morajo zaposlenim pokazati, kako koristna so lahko tovrstna orodja in kako enostavna so za uporabo. Ko bodo zaposleni videli, da lahko iščejo podatke s ključnimi besedami ali postavljajo preprosta vprašanja, ne da bi potrebovali kakršnokoli strokovno znanje, bodo z navdušenjem sprejeli orodje, ki jim bo zagotovilo potrebne vpoglede/odgovore, ne da bi jim bilo treba te iskati pri nekom drugem (npr. vsevednem sodelavcu).
# + citat # Ko bodo zaposleni videli, da lahko iščejo podatke s ključnimi besedami ali postavljajo preprosta vprašanja, ne da bi potrebovali kakršnokoli strokovno znanje, bodo z navdušenjem sprejeli orodje, ki jim bo zagotovilo potrebne vpoglede/odgovore.
Mobilni BI prinaša vseprisotnost
Poleg tega uporabnikom rešitev BI ni več treba biti za delovno mizo, ko želijo opraviti neko poizvedbo med podatki. Vsak zaposleni danes že uporablja mobilni telefon, skoraj vsak izmed njih ima pametni telefon, torej lahko »dela« tudi, ko ni fizično prisoten v pisarni. V sodobnem poslovnem okolju imate morda celo uporabnike, ki del svojih nalog ali vse opravljajo zunaj pisarne.
Takrat jim pridejo mobilna orodja BI, ki izpolnjujejo zahteve današnjih podjetij, še kako prav. Raziskovalno podjetje Mordor Intelligence ocenjuje, da bo trg mobilnih BI-rešitev do leta 2026 dosegal kar 22,4-odstotno povprečno letno rast. S pravimi mobilnimi orodji lahko zaposleni enostavno prikličejo svoje (ali druge) nadzorne plošče in si ogledajo poročila na svojih telefonih. Če bo zaposleni šel na sestanek in potreboval neki podatek ali vpogled, ga bo lahko mimogrede pridobil v mobilni aplikaciji. Ne glede na to, ali bodo v pisarni, delali od doma ali na poti, bodo zaposleni vedno lahko deležni vpogledov in analiz, ko jih bodo potrebovali.
V mnogih pogledih je mobilni BI rešitev za številna vprašanja, s katerimi se soočajo sodobna podjetja, ko gre za poslovno analitiko. Tovrstna rešitev lahko naredi vpoglede v podatke dostopnejše, hkrati pa ponuja izkušnjo, ki je bolj priročna in učinkovita. Vendar v praksi ni tako zelo preprosto najti idealne mobilne BI-rešitve in zaposlenim naročiti, naj jo namestijo. Glede na to, da rešitev za poslovno obveščanje omogoča dostop do številnih poslovnih podatkov, tudi kritičnih, zaupnih in osebnih, bo treba najprej poskrbeti za ustrezno varnostno politiko in mehanizme, ki jih morajo podpirati tudi pametne mobilne naprave.
Premik k točki preloma
Rešitev s področja poslovnega obveščanja danes (še) ne uporablja vsako podjetje. Zelo verjetno jih ne bo niti v prihodnje, je pa jasno, da bo podjetij, ki se ne bodo zanašala na tovrstne poslovne programske rešitve za »vrtanje« v podatke, čedalje manj. Točka preloma se torej ne zdi prav daleč.
Tehnologije, ki jih poganja umetna inteligenca, se v ogromnih množicah podatkov veliko bolje znajdejo kot še tako izkušeni zaposleni. Sploh v času negotovosti, ki smo mu priče. Kaj torej storiti? Recept je relativno enostaven: s skrbnim načrtovanjem in pripravo pristopite k uvajanju izboljšane rešitve BI in analitike. Zaposlenim povejte, da ta orodja ne bodo nadomestila ključnih vlog (beri: zaposlenih) v podjetju, temveč jih bodo opolnomočila. Obogatena umetna inteligenca bo posameznikom torej omogočila, da se osredotočijo na razmišljanje in strateško delo na višji ravni, takšno, ki vodi do bistveno boljših poslovnih odločitev.
Organizacije ob uporabi orodij BI, ki jih poganja umetna inteligenca, odkrivajo številne skrite rezerve. Ob tem, ko so bolje izkoristile svoje vse večje notranje nabore podatkov, so tudi opolnomočile zaposlene in ustvarile odlične pogoje za rast v dinamičnem poslovnem okolju. Kar zadeva poslovno obveščanje, analitiko in izrabo podatkov, je prihodnost jasna že brez kristalne krogle: današnji »zaostankarji« bodo jutrišnji poraženci.