Preizkušnje za naše mal(čk)e
Večpredstavnost je tudi pri nas že v prejšnjem desetletju pokukala tudi k izdelkom, primernim za otroke. Prepletanje besedila, zvoka, videa in animacije lahko naredi še najtežjo matematiko ali kemijo zanimivo. Tudi mi smo pokukali v ta svet in preleteli najnovejšo ponudbo na področju miselnih iger in učnih pripomočkov pri nas.
V grobem bi lahko izdelke, ki smo jih vzeli pod drobnogled, razdelili v dve veliki skupini. Prva, precej obsežna, so interaktivne igre, ki otroke pripravijo do tega, da uporabijo tudi nekaj sivih celic, če hočejo priti do cilja, ob tem pa se naučijo tudi delati z računalnikom. Druga skupina, žal zastopana samo z dvema naslovoma, pa so zbirke znanj - enciklopedije za otroke.
Zagotovo se police računalniških trgovin kar šibijo pod raznimi igrami, bolj ali manj nasilnimi, vendar o teh ne bomo pisali.
Kdaj je primerno?
O tem, kdaj je za otroka primerno, da začne spoznavati računalnik, je bilo prelitega že veliko črnila. Na eni strani imamo tiste, ki v zgodnjem uvajanju otrok v svet računalnikov ne vidijo nič slabega. Na drugi strani pa so povečini strokovnjaki, psihologi, ki v zadnjih letih opažajo zelo velike spremembe v vedenju otrok in mladine. V posebnem okvirčku objavljamo mnenje priznane psihologinje, doc. dr. Zdenke Zalokar Divjak. Poznamo pa tudi bolj radikalne glasove: eden izmed njih je na primer Manfred Spitzer, nemški raziskovalec možganov. V svoji zadnji knjigi govori o dokazano škodljivem vplivu televizije in računalnikov. Meni, da je učenje z računalnikom stranpot, saj je najbolj naravno učenje od ljudi. Deklice bi po njegovem mnenju smele sesti pred računalnik pri dvanajstih letih, fantje pa še kasneje, televizije pa otroci sploh ne bi smeli gledati do desetega ali dvanajstega leta, pozneje pa ne več kot uro na dan.
Strokovnjaki zagotovo dobro vedo, kako računalniki in nove tehnologije vplivajo na otroke in mladino, saj ustrezne raziskave potekajo že vrsto let. Starši pa so v vsakdanjem življenju postavljeni pred številne izzive in morajo izbirati med manjšim zlom. Morda je zato bolj na mestu, da se vprašamo, kako otroku približati računalnik tako, da ga bo pozneje uporabil kot dobro orodje in ne bo računalnik tisti, ki bo usmerjal otroka oziroma, še huje, ga zasvojil.
Otroci so zasvojeni z računalniki
Dandanes bi nas moralo skrbeti, s kakšno lahkoto otroci in mladostniki "zapravljajo svoj najlepši čas" pred televizorjem, za računalnikom. Zadnje raziskave govorijo, da za to porabijo vsak dan povprečno od ene do pet ur in več.
Lastnosti, kot so vztrajnost, strpnost, sposobnost prenašanja porazov, moč za boj, požrtvovalnost, sočutje, pomoč drugim itd., nam pomagajo, da se počutimo kos različnim položajem v življenju. Nihče namesto samega otroka ne bo mogel reševati teh izzivov. Tega se starši in tudi vsi drugi, ki delajo z otroki, veliko premalo zavedajo. Navadno vidimo samo trenutne otrokove potrebe in želje, ki jih želimo tudi čim prej zadovoljiti. Tako izpademo "dobri" in "nezahtevni" in to še posebno godi otrokom, ali pa si s tem celo zagotovimo mir.
V resnici se z zadovoljevanjem takih želja in potreb v notranjosti otrokove osebnosti ustvarja tako imenovana "bivanjska praznina", prazen prostor, v katerem življenje postaja dolgočasno in brezsmiselno.
Vedeti moramo, da povzroča računalnik psihično odvisnost. Notranji, doživljajski svet otroka potrebuje dražljaje od zunaj. Ti dražljaji so lahko lepi in zdravi (narava, glasba, učenje, šport) ali pa prinašajo le zabavne užitke, ki so sicer v tistem trenutku prijetni, ne pustijo pa nobenih pozitivnih posledic niti na doživljajskem niti na intelektualnem področju.
Celo nasprotno, v otroku nastaja vedno večja potreba po še močnejših dražljajih, obenem pa se v njem porajajo notranja napetost, nemir, vedno manjša sposobnost zbranosti, vse to pa slabo vpliva na šolsko delo.
Učitelji vedo povedati, da je danes poglavitna težava pri otrocih raztresenost, razdražljivost in doživljajska otopelost. Ker so otroci vse do osemnajstega leta predvsem čustvena bitja, so veliko bolj dojemljivi za vse vrste dražljajev, ker vtise iz okolja enostavno neposredno vsrkavajo vase.
Naslednja težava je, da računalnik zahteva le navzočnost posameznika - z minimalno aktivnostjo lahko veliko dobimo. To je za otroke velika past. Namesto da bi svojo energijo, spretnosti, znanja, sposobnosti vlagali nekam, kar bi jih plemenitilo in učilo, si raje izberejo način, ki je prijetnejši in še rezultati so ugodni - prežene jim dolgčas in deležni so zabave.
doc. dr. Zdenka Zalokar Divjak, spec. logoterapije
Prvi koraki
Ne glede na to, kako se boste do izpostavljenega problema opredelili, pa, po skromnem prepričanju avtorja, velja tudi tu, kot povsod drugod, zdrava mera. Otroci naj bi svoj čas posvečali tudi drugim pomembnim dejavnostim, ki v otroških letih igrajo pomembno vlogo pri razvoju: fizični aktivnosti, stikom z vrstniki in odraslimi, zabavi in še čemu.
Ko otrok začne kazati zanimanje za računalnik, ga počasi in postopno uvedemo v delo s tipkovnico in miško, nato pa počasi dodajamo še druge vsebine, na primer to, kako izbere določen program, kako ga ugasne, kako pravilno konča delo z računalnikom. Ne pustimo otroka nenadzorovanega, marveč z njim kaj narišimo, pobarvajmo, ustvarjajmo, počnimo torej nekaj, kar je primerno otrokovim zmožnostim dojemanja in njegovim zanimanjem. Ne bodimo prezahtevni, marveč dozirajmo novosti postopoma - vsakič mu pokažimo kaj novega.
Smoter takega uvajanja v delo z računalnikom naj bi bil v tem, da otroku pokažemo, da je računalnik koristno orodje, s katerim lahko tudi ustvarja, in da je on tisti, ki ga upravlja. Tako bo kmalu spoznal, da so na voljo tudi zanimivi programi, s pomočjo katerih se lahko uči in zabava, in ne samo igrice, ki so polne akcije, barv ali nasilja in lahko povzročajo tudi odvisnost od računalnika. Slednje dandanes otroški psihologi vedno bolj zasledijo tudi že pri osnovnošolcih.
Igre, pustolovščine in še kaj
Zagotovo je bolje, da skupaj z otrokom odigramo kakšno zabavno in poučno igrico v slovenščini, kot da sedi za televizorjem in pasivno gleda risanke ali kaj še precej bolj neprimernega.
Pregledali smo ponudbo interaktivnih iger, miselnih izzivov in enciklopedij za otroke, ki so naprodaj na spletnih straneh DZS in Mladinske knjige. Založbi sta naslove poslali po svoji presoji. Nekateri izdelki so že nekoliko starejšega datuma, vendar večinoma delujejo v okolju najnovejših računalnikov. So pa tudi izjeme, na katere velja biti pozoren pri nakupu. Na eno smo naleteli tudi mi in jo izpostavili v okvirčku.
Enciklopedija narave
Že po namestitvenem programu in minimalnih strojnih zahtevah (486 DX/33 MHz, Windows 3.1/95/98) vidimo, da je Enciklopedija narave malce starejši izdelek založbe DZS, ki je izšel v zbirki Navidezni svet že leta 1999. Po namestitvi, ki se opravi kar v vrhnjo mapo C:\, smo enciklopedijo na našem Windows XP zaman skušali spraviti k življenju. Zatikalo se je, kot je pisalo, pri gonilnikih za raztezanje zvoka.
Očitno prestar izdelek, da bi se razumel s sodobnimi računalniki. Pozor, kajti tako starih izdelkov je naprodaj (in v knjižnicah) kar nekaj!
Enciklopedija narave
Kaj: Enciklopedija.
Primernost: 12+
Prodaja: DZS, www.dzs.si.
Cena: 13.990 tolarjev.
Zbirka Detektiv
Detektiv je zbirka štirih miselnih pustolovščin za otroke od dopolnjenega šestega leta naprej. Spodbujale naj bi jezikovne in miselne sposobnosti, ustvarjalnost in reševanje problemov. Serija knjig, programske opreme, sestavljank in iger za otroke je bila že nagrajena.
V Domišljijskih pustolovščinah se odpravimo v svet domišljije, npr. v vesolje, pod morje ali v srednji vek, reševat probleme. V igri Lov za zakladom moramo v Tihotapčevem Logu, mestecu z bogato gusarsko zgodovino, skozi uganke in zagonetke priti do celotnega zemljevida, ta pa nas na koncu popelje do skritega zaklada. Ko je detektiv v šoli, išče skrite predmete in rešuje skrivnostne uganke, z zbiranjem predmetov pa sam ustvarja svoje slikovne uganke. Hiša strahov je (ne preveč) strašen preizkus poguma in sivih celic.
Igre so domiselno sestavljene, prizorišča so večinoma zelo slikovita. Večina ugank skozi vse igre je iskanje skritih predmetov na slikah, kar zna biti za otroke tu in tam resnično zapleteno opravilo. Ob iskanju predmetov pa so v igrah skriti tudi drugi preizkusi, ki otroku pomagajo, da npr. hitreje bere, si širi besedni zaklad, zna razvrščati v pare, povezuje besede in predmete, si uri spomin, logično razmišlja in še kaj.
Detektiv
Kaj: Zbirka miselnih iger.
Primernost: 6+ let.
Prodaja: DZS, www.dzs.si.
Cena: 9900 tolarjev (Detektiv v šoli, V hiši strahov), 6900 tolarjev (Lov za zakladom, Domišljijske pustolovščine).
Za: Odlične igre za učenje in kratkočasenje.
Proti: Cena.
Enciklopedija znanosti za otroke in mladino
Enciklopedija znanosti pokriva področja matematike, fizike, kemije, biologije ter vedo o Zemlji in vesolju. Svoje na novo pridobljeno znanje lahko otroci preizkušajo tudi v kvizu. V rubriki Kdo je kdo pa spoznavamo znanstvenike, ki so prispevali k razvoju znanosti. Koristen je tudi periodni sistem elementov.
Informacije o posameznih geslih so predstavljene v besedilu, zvoku in videu, čeprav je slednjega le za vzorec. Grafični vmesnik za današnje čase ni nič posebnega, prej je malce zastarel. Glavni očitek pa je namenjen predvsem navigaciji po programu, ki bi lahko bila boljša oziroma bolj intuitivna. Drugače je enciklopedija lahko dober pripomoček pri spoznavanju naravoslovja in pripravi raznih seminarskih nalog ali domačih nalog naših šolarjev.
Enciklopedija znanosti za otroke in mladino
Kaj: Enciklopedija.
Primernost: 12+ let.
Prodaja: DZS, www.dzs.si.
Cena: 14.900 tolarjev.
Za: Dobra večpredstavna predstavitev informacij.
Proti: Nerodna navigacija.
Maks v gradu strahov
Maks je kuža, ki s stricem živi v vasici Tamzaoglom v pasjem Dolu. Maks se dolgočasi in bi rad počel kaj razburljivega. Seveda se mu želja kmalu uresniči, ko mora iz ujetništva v gradu strahov reševati grajskega duhca Vilija, ki je zaspal v sobici v stolpu in se zbudil lačen. Ker lačni duhci nimajo več moči, ne morejo letati skozi zidove. Edina rešitev zanj je, da poje dvanajst rumenih nogavic, ki so skrite v gradu. Pri tem mu lahko Maks še kako pomaga. Preiskati mora grad, poiskati rumene nogavice in jih nesti Viliju.
Igra je trojezična (slovenščina, nemščina in angleščina), jezike pa lahko spreminjamo kar med igranjem. To omogoča otroku, da stavek sliši najprej v slovenščini, nato pa še v preostalih dveh jezikih. Da bi otrok zbral vse nogavičke in pomagal duhcu, mora pozorno opazovati sliko ter prisluhniti različnim zvokom.
Maks v gradu strahov
Kaj: Zbirka iger.
Primernost: 4-9 let.
Prodaja: Mladinska knjiga založba, www.emka.si.
Cena: 6900 tolarjev.
Za: Izvirna zamisel, animacija.
Proti: Cena.
Prigode čebelice Maje 1,2
Še en znan lik s tv zaslonov, ki je bil prenesen tudi v igro za otroke. Prvi del dogodivščine ima naslov Huda nevihta in v njej igramo lik Maje. Skupaj z Vilijem iščemo kapo, ki mu jo je odnesel piš vetra. Ob iskanju naletimo na različne živali in jim z reševanjem ugank pomagamo iz težav.
V drugem delu z naslovom Veliko presenečenja pa igramo vlogo Vilija in skušamo Maji kot presenečenje za rojstni dan pripraviti zabavo. Ob tem moramo paziti, da ničesar ne posumi. Vse skupaj seveda dosežemo s pravilnim reševanjem ugank in iger.
Igri sta narejeni v tehnologiji flash, grafična podoba je seveda enaka tisti iz risane serije. Govorni vložki znajo biti precej dolgi in jih ni mogoče prekiniti in začeti igrati. Za malčke pa je zanimivo to, da sta v obeh igrah na voljo tudi ohranjevalnika zaslona, ki popestrita računalniški zaslon.
Prigode čebelice Maje 1,2
Kaj: Miselna igra.
Primernost: 4-8 let.
Prodaja: Mladinska knjiga založba, www.emka.si.
Cena: 4500 tolarjev.
Za: Igralnost in zamisel.
Proti: Govornih vložkov ne moremo obiti.
Stavnica
Stavnica je zbirka iger oziroma učni pripomoček za začetno opismenjevanje. Otrok skozi igre spoznava posamezne črke in glasove, si bogati besedni zaklad, povezuje posamezne črke s predmeti ter sestavlja stavke. Pri posamezni nalogi je mogoče izbirati težavnostno stopnjo; to nekoliko podaljšuje čas, ko otrok preraste program, oziroma se ga naveliča. Tudi po mnenju staršev, ki so program že preizkusili, je to dober učni pripomoček za začetno opismenjevanje. Poglavitna pomanjkljivost (ali pa tudi prednost, kakor za koga) pa je to, da se otrok ne more naučiti pisati. Za to bo še vedno potreboval učiteljico v razredu, nalivnik v roki in veliko vaje.
Grafična podoba programa je za današnje čase že zastarela, pa vendar dobro rabi svojemu namenu.
Stavnica
Kaj: Zbirka iger.
Primernost: 4-9 let.
Prodaja: Mladinska knjiga založba, www.emka.si.
Cena: 7350 tolarjev.
Za: Priročnik z navodili, dober učni pripomoček.
Proti: Cena, grafika.
Timi v živalskem vrtu
Timi v živalskem vrtu ni samo interaktivna pustolovščina, kot piše na škatli, marveč kar uporaben učni pripomoček, saj se skozi igre spoznavamo z življenjem v živalskem vrtu. Spoznavamo osebje, ki skrbi za živali, rešujemo uganke, se učimo, s čim se hranijo živali, naučimo se živali razvrščati v razrede ali jih prepoznavati po imenu ali oglašanju. Na voljo so nam tudi sestavljanke ("puzzle") z živalmi.
Timi v živalskem vrtu
Kaj: Interaktivna pustolovščina.
Primernost: 4-9 let.
Prodaja: Mladinska knjiga založba, www.emka.si.
Cena: 6900 tolarjev.
Za: Priročnik z navodili, predstavitev živalskega sveta, video posnetki.
Proti: Nizka ločljivost prikaza (640 × 480 pik).
Vike Viking - Velika preizkušnja
Z znanim junakom Vikejem, ki bi moral biti znan tudi marsikateremu staršu, dokazujemo, da smo dovolj bistri, močni, vzdržljivi in pogumni, da se smemo udeležiti raziskovalnega pohoda, na katerega se odpravljajo Vikingi.
Miselna pustolovščina je pripravljena v dveh jezikih, slovenščini in angleščini, in omogoča igranje na treh težavnostnih stopnjah. Grafika je všečna in narejena v flashu, animacija pa je malce robata. Igra je omejena na zaslonsko ločljivost 800 × 600 pik.
Pohvalno je, da se posamezna igra samodejno shrani in se lahko nadaljuje tudi pozneje. Malce moti to, da govornih vložkov ne moremo prekiniti. Tako smo obsojeni na to, da vsakokrat, ko pridemo na določeno mesto, poslušamo isti govor. Malce nerodno je izvedeno tudi upravljanje z miško oz. nenatančna animacija, saj moramo npr. pri preizkusu lokostrelstva resnično imeti kar nekaj vaje (iz nastavljanja pravilnega položaja Vikeja), da zadenemo tarčo.
Vike Viking - Velika preizkušnja
Kaj: Miselna igra.
Primernost: 4+ let.
Prodaja: Mladinska knjiga založba, www.emka.si.
Cena: 4500 tolarjev.
Za: Igralnost in zamisel.
Proti: Upravljanje z miško.