Programerske novice: oktober 2005
Prihaja SVG
Potreba po standardiziranem načinu prikaza vektorske grafike na spletnih straneh je iz dneva v dan večja, ustrezen standard, SVG (Scalable Vector Graphics), pa je bil pri organizaciji W3C potrjen že davnega januarja 2003. Ne le za grafikone in logotipe, vektorska grafika je ključna za upodobitev naprednejših uporabniških vmesnikov in prenos zahtevnejših namenskih programov v splet. Hkrati zaradi silno kompaktne oblike v zapisu XML (ki jo je mogoče tudi učinkovito in neopazno stisniti pred prenosom po omrežju) tudi varčuje z omrežnimi zmogljivostmi. Bitne slike so namreč silno potratne, hkrati pa ne omogočajo zveznega povečevanja (ali krčenja) ob ohranjanju kakovosti.
Na žalost smo na podporo SVG v spletnih brskalnikih čakali zelo dolgo in poglavitni način tega standarda rabe je bil bodisi dodatek za brskalnik (plug-in), kot je Adobe SVG Viewer, ali pa orodje na strežniku, ki je vsebino v SVG sproti pretvarjalo v bitne slike. Zgled takega orodja je Apache Batik. Taka pristopa pa sta že v osnovi podrejena, saj ne omogočata najprivlačnejše prednosti domorodne podpore zapisa SVG: možnosti njegove programske manipulacije z javascriptom prek modela DOM.
Po Operi 8 je domorodna podpora SVG končno pred durmi tudi za dvojico Firefox/Mozilla (oziroma SeaMonkey, kot je novo ime projekta, ki razvija skupek spletnih programov), najverjetneje pa se ob takem pritisku podpori SVG ne bo mogel izogniti tudi Internet Explorer 7. S tem je dosežena zadostna kritična masa, da se prodor SVG zares začne. Če se želite z njim poigrati že zdaj (dobesedno, med povezavami boste našli tudi igrico Tetris), obiščite spletne naslove:
http://www.opera.com/download/
ftp://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/mozilla/nightly/contrib/latest-trunk/
http://www.croczilla.com/svg/samples/svgtetris/svgtetris.svg
Skype API
Nov komet na nebu internetnih programov, Skype, ki omogoča enostavno in brezplačno internetno telefonijo, VoIP, je vsak dan bolj priljubljen. Aktivnih uporabnikov je menda že več kot 50 milijonov, programček pa so s spletnih strani prenesli kar 115-milijonkrat! V podjetju, ki Skype razvija - mimogrede, njegova avtorja sta dva Estonca - pa še vedno verjamejo, da je bolje deliti, kakor jemati. Tako so nedavno objavili programerski vmesnik (API), ki omogoča nadgradnjo storitev Skype in integracijo njegovih zmožnosti v spletne dveri ali druge namenske programe.
Prvi ponudniki rešitev so že predstavili svoje nadgradnje. Ena takih je iSkoot, programček, ki omogoča nemoten prenos klicev iz računalnika v telefonski aparat in nasprotno, brez prekinjanja, ter uporabo seznama prijateljev (buddy list) neposredno na telefonu. Priljubljenost Skypa je sicer velikanska in podjetju ne zmanjkuje novih idej, vendar so na zelo konkurenčnem področju internetne telefonije in takojšnjega sporočanja nedavno dobili močnega tekmeca: v igro se je s svojo storitvijo Talk vključil sam Google.
http://share.skype.com/share/developer_blog/
VB6 v VB 2005
Programerjev, ki še vedno uporabljajo zadnjo različico "klasičnega" visual basica (VB), katerega razvoj se je ustavil pri različici 6, je še precej. Kljub javnemu pozivu Microsoftu, naj podaljša podporo ugaslemu izdelku, se programerski velikan ni odzval po njihovih željah. Prihodnost je ogrodje .net in njemu prilagojen VB je precej drugačen jezik, ki zahteva nekaj učenja, najhuje pa je seveda to, da obstoječih programov v novi VB ni mogoče enostavno preseliti.
Microsoft se je namesto podaljšanja podpore VB6 tako odločil ponuditi nekaj orodij in znanja za čim uspešnejši prenos kode na ogrodje .net. Nedavna pridobitev je serija člankov na njihovem spletišču, namenjenem razvijalcem, MSDN, na katerem podrobneje opisujejo migracijo verjetno najbolj razširjene vrste programov v VB: obdelave podatkov, ki temelji na shrambi v zbirki podatkov.
http://msdn.microsoft.com/library/en-us/dnvs05/html/adotonet.asp
Zend Core
Po IBM je tudi Oracle odkril privlačnost jezika PHP za izgradnjo spletnih programov. V ta namen so se povezali kar s poglavitnim ponudnikov orodij za PHP, podjetjem Zend Technology. V partnerstvu je nastalo orodje Zend Core, ki omogoča hiter razvoj programov v PHP 5, vezanih na Oraclove vire podatkov.
Zend Core je trenutno v sklepni fazi preizkušanja, vendar ga lahko že uporabimo. Med drugim prinaša: enostavno namestitev, grafični uporabniški vmesnik za prilagajanje PHP, izboljšan gonilnik za Oracle "OCI8", ki je bil predelan za večjo zmogljivost in zanesljivost, in bogato dokumentacijo. Zend Core je združljiv z izdelkom Zend Platform, ki omogoča povečano zanesljivost programom v PHP. Kot je pri orodjih PHP že v navadi, je Zend Core na voljo za različne sisteme, med drugim za Linux (x86 in x86-64), AIX, Solaris 10 in Okna (2000, XP, prihaja tudi na 2003). Podatkovni vir za Zend Core je Oraclov podatkovni strežnik 9i ali 10g, spletni strežnik Apache 1.3.x ali 2.0.x, prilagojen pa je za vse najbolj razširjene spletne brskalnike.
Zend Core je na voljo brezplačno, prenesemo ga lahko s spletnih strani Zenda ali Oracla.
http://www.oracle.com/technology/tech/php/zendcore/
Quake 3 sproščen
Šef podjetja id Software, John Carmack, je držal obljubo, dano pred letom dni, in nedavno objavil izvirno kodo priljubljene igre Quake 3 Arena, ki vsebuje predzadnji rod trirazsežnega pogona, ki ni poganjal le idjevih iger, temveč so ga prodali še številnim drugim razvijalcem. Id Software tako nadaljuje svetlo tradicijo svojih priljubljenih iger, ki so že bile razkrite v obliki temeljnega načrta, ki je omogočil njihovo veliko priljubljenost, saj so jih navdušenci hitro prenesli na najrazličnejše podlage. Carmack je med drugim namignil, da bi bilo mogoče Quake 3 hitro prenesti na zelo vročo igričarsko podlago, prenosni PlayStation (PSP).
Poleg posredne koristi za podjetje, ki širi svojo navzočnost na najrazličnejše sisteme, je izvirna koda bogata zakladnica znanja za vse, ki jih zanima hitra trirazsežna grafika, omrežno povezovanje in model krmiljenja nasprotnikov, ki nosi zametke umetne inteligence. Zaradi tega je razveseljivo, da je izvirna koda Quake 3 bistveno bolj urejena in temeljiteje načrtovana kot njene predhodnice. V veliki večini je Quake 3 razvit v jeziku C, še vedno pa je med kodo mogoče najti več zaslonov dolge kose nedokumentirane kode v zbirniku, ki skriva številne podrobnosti.
ftp://ftp.demon.co.uk/pub/mirrors/idsoftware/source/quake3-1.32b-source.zip
http://www.filerush.com/download.php?target=quake3-1.32b-source.zip
Mambo ali limbo?
Eden najbolj priljubljenih programov za urejanje vsebin na spletnih straneh (CMS), ki temelji na pogosti kombinaciji PHP/MySQL, avstralski Mambo, je doživel nepričakovan zaplet. Skupina ključnih razvijalcev kode Mamba se je namreč odločila pretrgati vezi s podjetjem Miro, ki Mambo trži, in projekt razcepiti (fork) na novo vejo, v kateri bi lahko dokončno pretrgali nekatere moteče vezi s preteklostjo in izdelek preoblikovali po svojih željah in v skladu z novimi izzivi, ki jih zelo dejavno področje programov CMS odpira praktično vsak dan.
Mambo ima zanimivo zgodovino. Po sprva zaprtem razvoju je bila njegova izvirna koda razkrita pod dovoljenjem GPL v želji, da bi izdelek hitreje napredoval s pomočjo skupnosti. Mambo se je tako znatno izboljšal, Miro pa je tržil znanje in povezane storitve. Sistem je tako postal zelo priljubljen. Žal pa odnos tržno usmerjenega podjetja, kot je Miro, do proste kode, ki je eden poglavitnih dejavnikov uspeha Mamba, ni bila skladna z željami in pričakovanji ključnih razvijalcev, zato je prišlo do razcepa.
Cepitev izdelka na dve potencialno nezdružljivi veji bi bila lahko za navaden tržni izdelek popolna katastrofa, v svetu proste kode pa tak dogodek ni nič nenavadnega in lahko projektu celo znatno koristi. Kot pri evoluciji bo tu pač preživel boljši, prosta koda pa zagotavlja preprosto izmenjavo idej in rešitev med obema vejama, če je smiselna.
Nadaljnji razvoj Mamba sta napovedali obe sprti strani, Miro bo aktiviral svoje preostale razvijalce na temeljnih storitvah Mamba, uporniški razvijalci pa so svoj pogled na spor predstavili na svoji spletni strani, ki že napoveduje novo ime za novo vejo Mamba.