Programiranje za telebane
Si že od nekdaj želite imeti sanjsko službo? Ne, ne mislimo tiste na Hamiltonovem otoku. Za sanjsko službo v informatiki že od nekdaj velja izdelovanje iger. Vsaj za tiste, ki še vedno negujejo otroka v sebi. A kaj, ko to ni niti malo enostavno, kajti obvladati je treba grafično oblikovanje, poznati strojno opremo do obisti in posedovati znanje programiranja na nižjih nivojih. In to je le vrh ledene gore. Vam pokažemo slajšo pot?
Kodu Game Lab lahko označimo za idejnega naslednika legendarnega programskega jezika logo. Obema je skupen namen, približati programiranje otrokom, le da je splošno znano želvjo grafiko loga v igralnem laboratoriju Kodu zamenjala zmogljiva grafična knjižnica okolja XNA. Slednja je skupek orodij in zagonskega okolja, ki ga je Microsoft predstavil javnosti leta 2004 in se v praksi uporablja za izdelovanje preprostejših projektov, namenjenih igranju na operacijskih sistemih Windows ali na konzoli Xbox360. Za namestitev digitalne igrače Kodu je na osebnem računalniku treba imeti delujoča ogrodja XNA in .NET.
Poglavitna zamisel projekta je zabavno ustvarjanje. Uporabnik se igra z digitalnimi orodji in pri tem prenaša zamisli iz domišljije v navidezni svet. Eksperiment oddelka Research znotraj podjetja Microsoft je zastavljen zelo široko. Z gromozanskim naborom akcij, predmetov, podlag, oseb in opreme je mogoče ustvariti širok spekter izdelkov. Rezultat so lahko strateške, miselne, strelske, dirkaške ali RPG (igranje vlog) igre. Tisti izmed vas, ki se radi prestrašijo v "praznih" programskih okoljih, bodo zaplavali v okolju Kodu kot riba v vodi. Namesto prazne okolice in utripajočega znaka za vnos nas pričaka živopisen svet. Prva uvajalna naloga na primer od nas zahteva, da bitje z imenom Kodu prepozna grad in se premakne do njega. Značilen začetniški program "Zdravo, svet" (ang. Hello World) vsebuje naslednje ukaze: poglej, grad, premakni se proti njemu, hitro. Druga vaja zahteva, da preskočimo oviro v obliki reke. Program je že narejen, a namesto skoka uporablja naš fant streljanje. Kot v vsakem izmed že izdelanih programov lahko pogledamo v "izvirno kodo". Tu zamenjamo streljanje za skok in že smo na konju oziroma na drugi strani reke. "Koda" je sestavljena iz zaporedja akcij in na pogled spominja na lego kocke. S slednjimi ima način programiranja, kakršnega uvaja okolje Kodu, veliko skupnega, kajti tudi tu "sestavljamo" gradnike v smiselno celoto. Vmesnik je prilagojen ploščku igralne konzole Xbox360 in se z njim tudi najbolje razume, vendar to nikakor ne pomeni, da klasični računalniški nadzor z miško in tipkovnico odpade. Nasprotno, PC različica vsebuje tudi gradnike, da lahko tak nadzor uporabimo tudi v svojih izdelkih. V urejevalniku kode imamo v spodnjem delu zaslona prikazana vsa orodja, ki jih je možno uporabiti pri ustvarjanju. Za tipkama Home in Play, od katerih nas prva vrne v osnovno izbiro in druga zažene program, je ikona orokavičene roke, ki omogoča prestavljanje kamere oziroma pogleda v navideznem svetu. Potem pridejo na vrsto glavni pripomočki.
Kolo izbire je intuitiven uporabniški vmesnik, iz katerega iztisnemo največ ob priklopu ploščka Xbox. Njegova ožičena različica tudi na PCju deluje izvrstno.
Za začetek se lotite kakšne lažje zamisli. Lahko kopirate stare klasike, kot so Pong ali Frogger (poskus posnemanja na sliki).
Urejanje predmetov (ang. Object Edit Tool) predstavlja sličica našega malčka. Klik nanjo nam omogoči dodajanje, obračanje, kopiranje, rezanje in lepljenje predmetov. Poleg naštetega nam orodje ponudi dostop do najpomembnejšega dela vsakega predmeta v igri - programa. Tu nam igralni laboratorij na priljuden način postreže s številnimi možnostmi oblikovanja obnašanja našega lika ali predmeta. Za razliko od osnovnega načina Urejevanja objektov, kjer se podajanje aktivnosti razlikuje glede na uporabljeni nadzor, ostaja v programiranju način enak ne glede na krmila. To sploh ni slabo, ker vse prilagoditve vmesnika ob uporabi miške in tipkovnice delujejo precej posiljeno. Urejanje poti (ang. Paths Tool) je sorodno organizirano orodje, ki se namesto s predmeti ukvarja s potmi. Izbrati je možno med štirimi različnimi vrstami: navadno, steno, cesto ali floro. Prva se ukvarja s premikanjem posameznega predmeta. To je vnaprej določeno in med izvajanjem programa nevidno. Druge vrste poti so v igri vidne in lahko zelo veliko prispevajo k oblikovni vrednosti končnega izdelka. Urejanje videza (ang. Paint Tool) dodaja možnosti za delo z okoljem. Z njim boste ustvarjali podlago, na kateri se bo odvijala celotna zgodba. Deli se na dva dela. Eden se ukvarja z materiali, iz katerih bo svet zgrajen, drugi pa se osredotoča na barve in obliko. Za urejevanjem videza pridejo na vrsto tri ikone, namenjene oblikovanju terena, ustvarjenega z orodjem Paint Tool. Podlago lahko dvigujemo, gladimo ali spuščamo. Dejavnost spominja na gnetenje plastelina in z njo lahko ustvarimo čuda stvari. Naš navidezni svet lahko vsebuje tudi vodo, ki jo dodamo ob pomoči orodja Urejanje vode (ang. Water Tool). Izberemo lahko njen videz in višino gladine. Seznam pripomočkov skleneta orodje za brisanje in nastavitve sveta. S prvim odstranimo naše strele mimo, z drugim dostopamo do splošnih nastavitev projekta, kot so videz neba, zvočni učinki, prikaz statistike in podobno.
Možnosti je res veliko, predstavili smo vam le vrh ledene gore, vendar brez skrbi, njihova uporaba je zelo enostavna in hitro priučljiva. O kakovosti same programske opreme Kodu in izdelkov, ustvarjenih z njo, priča množica iger, ki so jih izdelali čisti laiki. Na igralni konzoli Xbox je za dostop do njih treba dodati na seznam prijateljev ime (ang. gamertag) Kodu Gameshare ali se lotiti menjave znotraj seznama znancev v omrežju Live. Različica za osebne računalnike izmenjave še ne pozna, a ne za dolgo, saj naj bi že ena od prihodnjih izdaj vsebovala deljenje končanih umotvorov s pomočjo izbire Uvoz/Izvoz.
Če ste veterani v svetu izdelovanja iger, morda porečete, kaj vam je tega treba. V tem primeru Kodu ni za vas, ker se osredotoča na tiste ljudi, ki so si že od nekdaj želeli ustvarjanja iger, pa niso vedeli, kako se zadeve lotiti. Takšne uporabnike bi običajna razvojna okolja hipoma odvrnila od njihove namere. Projektu Kodu briljantno uspe približati ustvarjanje še tako neukemu računalniškemu navdušencu. Resda je namenjen predvsem otrokom, a kje piše, da se z njim ne bi mogli zabavati tudi starejši? Po več kot petdesetih , preživetih v toplem okolju igralnega laboratorija, vas lahko vanj le povabim. Z njim ne boste naredili novega dela franšize Call of Duty, a vam bo pomagal pretvoriti vaše sanje na zaslon. Občutek je neprecenljiv in ne bo vam žal obiska.
Kodu game Lab
Kaj: Vizualni programski jezik.
Izdeluje: Microsoft, fuse.microsoft.com/kodu
Cena: Za PC brezplačno, za Xbox360 5 EUR.
Za: Možnosti, ustvarjanje brez kode.
Proti: Omejenost, nadzor prirejen za plošček Xbox.