Programska oprema - V internetu najdemo vse
Sta res dovolj samo nosilec za pritrditev na kolo in ustrezna aplikacija? Katera tipala podpirajo kolesarske aplikacije? In ne, Strava in Komoot nista vse, kar obstaja.
Navdušeni kolesarji se radi pohvalijo s številom prevoženih kilometrov in z zahtevnostjo prevoženih tur, nekateri tudi s tem, kako hitro so vozili, obenem pa ne pozabijo omeniti ekipnih podvigov v družbi svojih kolesarskih kolegov.
Če smo včasih hitrost in kilometre beležili samo s preprostimi kolesarskimi računalniki, ki so merili le še čas, je pametni telefon kot kolesarski računalnik neprimerno zmogljivejši. Ob pomoči GPS in drugih tipal lahko spremlja naše premikanje, na zemljevidu prikazuje prevoženo pot ter spremlja življenjske parametre, kot sta srčni utrip in preskrbljenost krvi s kisikom. Z njim se lahko povežemo tudi v kolesarske skupnosti in poiščemo sotrpine za nove kolesarske podvige.
Boljše aplikacije omogočajo tudi spremljanje ekipne vožnje, saj si podatke članov ekip prek mobilne internetne povezave neprestano izmenjujejo. Tako vsak kolesar natančno ve, kje so drugi člani ekipe, kako hitro vozijo in koliko časa potrebuje, da jih ujame ali obratno.
Biketracker: prikaz trenutnih meritev hitrosti, prevožene razdalje in ocene porabljenih kalorij.
Brezplačna ali plačljiva?
Skoraj vse kolesarske aplikacije za operacijska sistema Android in iOS imajo brezplačno osnovno različico. Zmogljivejše različice za dodatno plačilo ponujajo bistveno več funkcionalnosti in tudi možnosti članstev v kolesarskih skupnostih, katerih uporabniki si lahko izmenjujejo podatke o kolesarskih turah in celo v živo spremljajo kolesarske podvige članov svoje skupine.
Za uporabo zmogljivejših različic aplikacij bomo odšteli od okoli pet dolarjev na mesec naprej, medtem ko uporaba aplikacij za (pol)profesionalne kolesarje stane nekaj deset evrov mesečno.
Po čem se razlikujejo?
Način prikazovanja osnovnih parametrov vožnje, kot so hitrost, prevožena razdalja in porabljen čas, že dolgo ni več edini dejavnik, na osnovi katerega bi se odločili za kolesarsko aplikacijo. Zbirka priljubljenih kolesarskih poti v okolici kraja letovanja je v pomoč tako cestnim kot gorskim kolesarjem, medtem ko so pri redni kolesarski vadbi v okolici domačega kraja pomembnejši izračunavanje porabljenih kalorij, spremljanje poti članov kolesarske ekipe pa tudi tedenski, mesečni ali letni prikaz napredovanja kolesarskih zmogljivosti. Res pa je, da pride kakovostni zemljevid s prikazom trenutnega položaja in prevožene poti ter vnaprej označenih ciljev še kako prav pri daljših kolesarskih turah, četudi na njem ni označenih priljubljenih kolesarskih poti.
Načrtovanje nove kolesarske ture z Bikemapom.
Zakaj pametni telefon ni prava navigacijska naprava?
Čeprav večina kolesarskih aplikacij za pametne telefone za prikaz zemljevida okoli naše trenutne lokacije zahteva povezavo z internetom, bi že nekaj 10 GB na kartici mikro SD zadoščalo, da bi vanj vnaprej shranili dovolj podrobne zemljevide vsega sveta. Nekatere kolesarske aplikacije sicer omogočajo lokalno hrambo zemljevidov, a niso zastonj, saj moramo (podobno kot za navigacijske naprave proizvajalcev Garmin, Tomtom in drugih) zemljevide kupiti, kar pa ni vedno najceneje.
Mnoge kolesarske aplikacije za pametne telefone poskušajo naložiti podatke z interneta tudi, ko ta ni dostopen.
Po drugi strani sprejemnik GPS starejšega pametnega telefona nima tolikšne zmogljivosti kot tisti v namenski navigacijski napravi ali novejšem telefonu, zaradi česar je določanje trenutnega položaja manj zanesljivo. Manj natančen je tudi prikaz trenutne hitrosti.
Bike computer (bikecomputer.co) je ena od najbolj priljubljenih kolesarskih aplikacij za pametne telefone, ki se ponaša z modernim minimalističnim in funkcionalnim dizajnom uporabniškega vmesnika. Omogoča prilagajanje prikaza meritev različnih parametrov, kot so hitrost, prevožena razdalja, sprememba nadmorske višine (višinski metri), povprečna hitrost, srčni utrip, čas vožnje, zunanja temperatura itn. Prikaze izmerjenih vrednosti lahko razporedimo po svojih željah, pri čemer lahko v sprotni prikaz vključimo le tiste, ki nas zanimajo, hkrati pa tudi prilagodimo velikost njihovega izpisa. Namesto klasičnega izpisa na beli podlagi lahko izberemo tudi svetel izpis na črni, kar pride še posebej prav pri nočni vožnji in varčevanju s porabo baterije pametnega telefona. Spletna skupnost uporabnikov aplikacije šteje že več kot 100.000 aktivnih članov, ki si medsebojno izmenjujejo izkušnje s svojih kolesarskih podvigov.
Bikemap (bikemap.net) spremeni pametni telefon v kolesarski računalnik, ki sproti prikazuje prevoženo pot na zemljevidu, shrani pa jo v datoteko GPX ali KML. Poleg trenutne hitrosti vožnje, prevožene razdalje in porabljenega časa prikazuje tudi nadmorsko višino, razdaljo do cilja in ocenjeni čas prispetja na cilj. Obenem omogoča tudi spremljanje kolesarske aktivnosti v daljšem časovnem obdobju.
Vključuje tudi programsko orodje za načrtovanje poti, ki ne samo pomaga pri navigaciji med izbranima točkama na zemljevidu, ampak tudi predlaga vmesne postanke. Pri načrtovanju poti daje prednost cestam s kolesarskimi stezami in namenskim kolesarskim potem. Podobno kot avtomobilske navigacijske naprave omogoča glasovno podajanje navodil pred križišči in vnaprej izbranimi počivališči. Če zaidemo, nas varno pripelje nazaj na začrtano traso. Zmogljivejša plačljiva različica stane okoli devet dolarjev mesečno.
Bike tracker: prikaz aktualnega zemljevida na pametnem telefonu.
Bike Tracker (play.google.com) ni (več) namenjen samo kolesarjem, ampak tudi pohodnikom, tekačem, turnim smučarjem in drugim športnikom. Aplikacijo lahko v vsakem letnem času uporabljajo tako rekreativci kot profesionalci, obenem pa je primerna tudi za električna kolesa in celo za kaskaderska kolesa bmx, če jih uporabljamo na prostem.
Meri hitrost, prevoženo razdaljo, nadmorsko višino in položaj GPS, omogoča pa tudi shranjevanje poti na zemljevidu in sprotno izračunavanje statistike športnih aktivnosti. Mogoča sta tudi izvoz podatkov v druge kolesarske in navigacijske aplikacije ter naprave proizvajalcev, kot sta Garmin in Endomondo, ter izvoz iz njih.
Google Maps, najbolj priljubljena spletna aplikacija za navigacijo, je na voljo tudi kot aplikacija za Android in iOS. Od letos ponuja še opise kolesarskih poti in nas lahko pravilno usmerja tudi v vsakem od križišč. Seveda je, tako kot večina drugih Googlovih storitev, popolnoma brezplačna.
Jepster (jepster.nl), podobno kot ostale kolesarske aplikacije za pametne telefone, uporablja GPS, a obenem podpira tudi dodatna tipala po standardu ANT+, med katerimi so merilniki srčnega utripa, hitrosti in števila obratov pedalov ter drugi. Prikaz izmerjenih vrednosti lahko prilagodimo svojim željam in potrebam ter jih razporedimo na več strani, med katerimi lahko hitro izbiramo podobno kot med pogledi operacijskega sistema. Prikazati je mogoče tudi Googlove Zemljevide ali OSMdroid, kamor kolesarsko turo prenesemo iz standardne datoteke GPX, ki jo pozna večina navigacijskih sistemom. Omenimo še programsko knjižnico OSMdroid, ki v nasprotju z originalno programsko knjižnico Mapview za prikaz zemljevidov Google omogoča tudi njihovo lokalno shranjevanje. Jepster je zastonj, vendar deluje samo v operacijskem sistemu Android.
Kaj pa ANT?
Številni proizvajalci kolesarske opreme ponujajo ne le samostojne kolesarske računalnike, ampak tudi dodatna tipala zanje, med katerimi so zapestne ure, ki merijo srčni utrip, merilniki obratov pedalov (angl. cadence meters), merilniki hitrosti in ostala tipala, od katerih lahko večino uporabljamo tudi s pametnimi telefoni, če prej naložimo ustrezno aplikacijo.
Večina zunanjih tipal uporablja odprtokodna protokola ANT in ANT+, ki delujeta prek omrežij Wi-Fi in bluetooth, zato jih brez težav povežemo z večino kolesarskih aplikacij za operacijska sistema Android in iOS.
Še več! Na Githubu (github.com) in Arduinu IDE (arduino.cc) najdemo tudi programske knjižnice in primere programske kode, na osnovi katerih lahko razvijemo lastna tipala ali pa kupljena povežemo s svojo strojno in programsko opremo, združljivo s tem razvojnim okoljem.
Razvijalci aplikacij za Android in iOS pa najdejo ustrezne razvojne programske pakete (SDK) s primeri in z navodili za razvoj na spletni strani thisisant.com, kjer se lahko (večinoma ob plačilu) včlanijo in si s tem zagotovijo dostop do zadnjih različic standardov, SDK in primerov programske kode za različne vrste tipal in (pametnih) naprav.
Povejmo še, da protokol ANT+ osnovnemu naboru funkcij starejšega protokola ANT dodaja funkcije za varčevanje s porabo energije.
Map my ride (mapmyride.com) z velikim izborom shranjenih kolesarskih poti je zdaj pod okriljem proizvajalca športne opreme Under Armour. Osnovna aplikacija za Android ali iOS je brezplačna, medtem ko plačljiva različica nudi kakovostnejša orodja za načrtovanje kolesarskih poti. Te lahko načrtujemo tudi prek spletnega brskalnika.
Map my ride poleg kolesarjenja spremlja tudi več kot 600 športnih aktivnosti, med katerimi so pohodništvo, gimnastična vadba, mešana vadba, joga in tek, zato podpira tudi številne nosljive naprave z merilniki osebnih parametrov, med katerimi so tudi posebni, s tipali opremljeni čevlji te blagovne znamke. Omogoča tudi sinhronizacijo podatkov s teh naprav, namestimo pa jo lahko v pametne naprave z operacijskim sistemom Android ali iOS. Pri tem lahko eno leto zastonj uporabljamo polno različico premium z bistveno pestrejšo funkcionalnostjo od zastonjske. Prek aplikacije lahko poiščemo tudi druge športnike in se z njimi povežemo ali pa delimo svoje podatke prek priljubljenih družbenih omrežij.
Kaj, ko zmanjka baterije?
Prikazovalniki pametnih telefonov niso kdo ve kako varčni, saj so pri njihovi običajni uporabi večino časa ugasnjeni. Če pametni telefon uporabljamo kot klasični kolesarski računalnik, želimo osnovne parametre vožnje ves čas videti, hkrati pa večina kolesarskih aplikacij za pravilno delovanje zahteva izklop načina za varčevanje z energijo. Pomagamo si lahko z dodatno baterijo (power bank), ki jo namestimo v priročno torbico za orodje na krmilu kolesa in z napajalnim kablom povežemo z vtičnico USB pametnega telefona.
Supercycle (osborntech.com) je brezplačna aplikacija, ki deluje v operacijskih sistemih Android in iOS. Prek podatkov GPS sproti beleži poteke kolesarskih tur in obenem prikazuje hitrost, prevoženo razdaljo, nadmorsko višino, porabljene kalorije, hitrost vrtenja pedalov in moč, s katero jih poganjamo. Omogoča priklop pestre množice tipal, ki delujejo prek bluetootha, med katerimi so tudi taka, ki združujejo več funkcionalnosti, denimo merjenje hitrosti kolesa in merjenje obratov pedalov. Posebnost je možnost uporabe barometra za merjenje višinskih razlik pri vzponih na gorske cilje in spustih z njih. Aplikacija lahko uporablja v pametni telefon vgrajeni barometer ali zunanjega.
Supercycle ne prikazuje oglasov, obenem pa je celotna funkcionalnost na voljo brezplačno, si pa avtorji želijo prostovoljnih donacij zadovoljnih uporabnikov, ki bodo omogočale njen nadaljnji razvoj.
Training peaks (trainingpeaks.com) je ena najbolj popularnih platform za celovito spremljanje športnih aktivnosti in razvoja mladega atleta, ki jo je mogoče uporabljati ne le v mobilnih napravah z operacijskima sistemoma Android in iOS, ampak tudi v domačem peceju z velikim monitorjem, s katerim lažje ureja urnik športnih aktivnosti.
Urnik športnih aktivnosti lahko vodi sam ali pa namesto tega izbere enega od virtualnih trenerjev, ki usmerja njegovo vadbo z vnaprej določenimi zaporedji vaj. Osnovna različica aplikacije je zastonj, medtem ko je treba za zmogljivejšo z urnikom prihodnjih športnih aktivnost in virtualnim trenerjem odšteti 19,95 dolarja mesečno.
Zeopoxa Cycling
Zeopoxa cycling (zeopoxa.com/cycling.html) daje poseben poudarek spremljanju kolesarjevega tempa, pri čemer meri prekolesarjeno razdaljo, porabljene kalorije, povprečno in največjo hitrost na posameznih delih kolesarske poti ter premagano višinsko razliko pri vzponih in spustih. Kolesar si lahko zastavi osebne cilje, kot so zmanjšanje telesne teže, povečanje mišične mase, večja vzdržljivost. Aplikacija uporablja v pametni telefon vgrajeni sprejemnik GPS, prek bluetootha pa lahko povežemo tudi zunanja tipala.
Popravila, prilagoditve koles in aerodinamika
Pri daljših in zahtevnejših kolesarskih turah skoraj ne gre brez počenih gum, pokvarjenih jeklenic zavor in strganih verig. Kljub temu omenjenega ni težko popraviti, če imamo s sabo klesarski pribor za krpanje zračnic, ustrezno orodje in dovolj znanja. Po drugi strani si želijo zahtevnejši kolesarji kolo tudi nekoliko prilagoditi svojim potrebam.
Pri Haynesu, ki je znan po odličnih priročnikih za domače avtomobilske mehanike, so pripravili tudi digitalni priročnik Haynes bike repair guide (haynes.com/en-us/tips-tutorials/fix-your-bike-our-new-app) za popravilo koles z veliko videi in s podrobnimi besedilnimi opisi vsakovrstnih popravil za naprave z operacijskima sistemoma Android in iOS. Stane 1,99 britanskega funta.
Haynes Bicycle repair guide s številnimi navodili in praktičnimi nasveti za popravilo sodobnih koles.
Bike doctor (bikedoctorapp.com), podobno kot Haynesov priročnik, po korakih in na lahko razumljiv način, ki je primeren tudi za popolne začetnike, opisuje različna popravila koles. Na voljo je za Android in iOS.
Size my bile (sizemybike.com) pomaga izbiri velikost okvirja kolesa in njegovih nastavitvah glede na telesno višino in zmožnosti ter je skoraj nepogrešljiva aplikacija za tiste, ki novo kolo naročajo prek interneta. Stane 3,77 britanskega funta, namestimo pa jo lahko na pametne naprave z operacijskima sistemoma Android in iOS.
Bike gear calculator omogoča izračun optimalnih prestavnih razmerij za naše kolesarske zmogljivosti. Še posebej prav pride tistim, ki se odločajo za predelave menjalnika, s katerimi si lahko olajšajo vožnjo po ravnem ali v klanec. Osnovna različica je brezplačna, medtem ko moramo za napredno odšteti 1,99 britanskega funta. Na voljo je za operacijska sistema Android in iOS.
Povejmo še, da lahko na spletu najdemo še veliko drugih orodij in tudi spletnih aplikacij za preračunavanje prestavnih razmerij glede na naše potrebe, med katerimi so tudi taka, ki jih lahko uporabljamo prek spletnega brskalnika, ali pa zgolj vnaprej izračunane tabele, s katerimi si lahko pomagamo pri izbiri zobnikov.
Aeroapp (aerotune.com) za kolesarske računalnike po standardu Garmin Connect IQ je namenjen predvsem profesionalnim kolesarjem, saj izračuna aerodinamični količnik pri različnih nastavitvah kolesa. Žal pa ni ravno poceni, saj moramo za njegovo uporabo odšteti kar 90 britanskih funtov letno, je pa to še vedno veliko ceneje in hitreje, kot če bi za preizkušanje svojih zmogljivosti občasno najemali vetrovnik.
Je smiselno?
Zdi se, da nas številni ponudniki kolesarskih aplikacij za pametne telefone vse bolj poskušajo spremeniti v polprofesionalne športnike, ki jim ni toliko mar za uživanje v občasni slikoviti kolesarski turi, ampak imajo raje hitro pridobivanje moči in vzdržljivosti na kolesu ter pri drugih športih.
V veliki kolesarski skupnosti res ni težno najti kolesarskega sotrpina.
Rekreativni kolesar, ki občasno sede na kolo in prevozi nekaj deset kilometrov, ne potrebuje dolgih in poglobljenih statistik in primerjav z drugimi športniki, si pa želi predvsem novih kolesarskih podvigov, pri katerih je običajen kolesarski računalnik za okoli 20 dolarjev, ki meri hitrost, prevoženo razdaljo in porabljen čas, povsem dovolj.
Energijsko veliko bolj potratni pametni telefon pride prav predvsem pri navigaciji, načrtovanju novih kolesarskih tur in iskanju novih kolesarskih prijateljev. Zmogljiva plačljiva kolesarska aplikacija se izplača predvsem tekmovalnim športnikom, ki morajo skupaj z ekipo nenehno povečevati svoje zmogljivosti.