Projektorji na preizkusu
Preizkušali smo zgolj projektorje za domači kino, ki se lahko ponašajo z značko "Full HD" ali vsaj "HD Ready", torej polnega formata HD 1920 x 1080 pik in polovičnega formata HD 1280 x 720 pik. Nekaj modelov smo preizkusili že na minulih preizkusih in smo jih tu opisali krajše, nekateri modeli pa so novi in preizkušeni zdaj. Del uvodnega besedila je povzetega po lanskem velikem preizkusu projektorjev.
Čeprav lahko pri nas teoretično najdemo bolj ali manj vse svetovne projektorje, jih je v resnici zelo težko dobiti, saj jih zaradi majhnega povpraševanja uvozniki dobavljajo le po naročilu. Žal nam ni uspelo dobiti nobenega projektorja znamk ViewSonic, Mitsubishi, Marantz ali SIM2 (zadnja dva ponujata na primer zgolj vrhunske projektorje za domači kino).
Ocenili smo, da so današnji projektorji vsi po vrsti vrhunski, z njimi pa bodo zadovoljni še tako zahtevni kupci. S kakovostnim video gradivom v HD ločljivosti (720p, 1080i ali celo 1080p) in z nekaj truda pri kalibraciji barv bomo pri vseh testiranih projektorjih pri gledanju v (skoraj) popolni temi dosegli odlične rezultate, še posebej, če stene prostora ne bodo bleščeče bele in če bomo uporabili kvalitetno platno. Pri gledanju filmov govorimo o doživetju in ne o tehničnih podrobnostih, in doživetje se pri projekciji na platno velikosti od 2 do 3 metre ne more meriti z doživetjem pri gledanju filma na danes najbolj običajnem 42-palčnem (107 cm) televizorju LCD ali plazma.
Kje so potem razlike med projektorji? Kupci menda najbolj sprašujejo po svetilnosti, ki je za marsikoga odločilna. Res je, da bo projektor z visoko svetilnostjo prikazal zadovoljivo sliko tudi v slabših svetlobnih razmerah (prižgane luči ali zagrnjene zavese pri dnevni svetlobi), vendar pa tu ne moremo več govoriti o pristnem doživetju domačega kina, ki nas, podobno kot v pravem kinu, tako potegne v dogajanje, da pozabimo na okolico. Na drugem mestu je kontrast, ki je samo orientacijska vrednost in prav tako ne pove dosti o našem doživljanju projekcije. Številke o kontrastu so izmerjene v optimalnih razmerah (popolnoma črna soba) in večinoma "napihnjene". Lahko da nas bo projektor s kontrastom samo 5000 : 1 veliko bolj prepričal kot tak z "uradnim" kontrastom 15.000 : 1 ali več. Mnogi kupci "padejo" tudi na ločljivost, ker nimajo izkušnje, da v praksi tako rekoč ni razlike med prikazovanjem gibljive slike v formatu 1280 x 720 ali v formatu 1920 x 1080. Kot pišemo na drugem mestu, priporočamo višji format samo, če bomo projektor uporabljali tudi za prikazovanje digitalnih fotografij iz računalnika. No, dandanes je tako ali tako večina projektorjev ločljivosti 1920 × 1080 pik.
Številnih kupcev pri nakupu sploh ne zanimajo čisto praktični podatki, kot je objektiv (jakost zuma, zamik objektiva, trapezni popravek), saj je od tega odvisna konkretna namestitev projektorja. Pri testiranju projektorjev, kjer zaradi fiksnih kablov nismo mogli spreminjati položaja projektorja (niti platna), se nam je pri enem projektorju zgodilo, da je bila kljub zumu slika premajhna, pri drugem pa, da je bila malenkost prevelika (čeprav se po podatkih v priročniku to ne bi smelo zgoditi). Z nekaterimi projektorji smo imeli težave (zopet zaradi specifičnih okoliščin), da nismo mogli doseči popolnoma kvadratne slike, ker ni bilo na voljo dovolj zamika leč. Tudi velikost in teža vplivata na fleksibilnost namestitve projektorja, še posebej, če ga nameravamo namestiti pod strop. Važen podatek je tudi jakost žarnice, pa ne toliko zaradi svetilnosti kot zaradi toplote, ki jo projektor oddaja. Toplota izpuha enega od projektorjev je bila skoraj na meji sprejemljivega. Če si ogledamo film v družbi več ljudi in v manjšem prostoru, utegne hitro postati vroče (pa ne samo zaradi dogajanja na platnu). Pa tudi šum ventilatorja je pri močnejših žarnicah običajno večji. Tudi podatek o jakosti šuma je lahko zavajajoč, saj imajo šumi različno "barvo", kakšen je bolj, drugi manj moteč (čeprav je jakost šuma enaka). Pri enih projektorjih povzroča šum samo ventilator, pri drugih še hitro vrteče se barvno kolo, pri tretjih še avtomatska zaslonka.
Meritev svetilnosti in kontrasta se tokrat nismo šli (več). Izmerjeni podatki so namreč zelo odvisni od trenutnih nastavitev projektorja, načina delovanja (filmski, igre, dinamični itd), odprtosti zaslonke in dodatnih funkcij (AI control, brilliant color itd). Podatki o svetilnosti lahko pri različnih nastavitvah odstopajo za faktor 2-5, podatki o kontrastu prav tako. Zaradi "pametne" elektronike je pri nekaterih modelih bela slika manj svetla, kot je sicer zmogljivost projektorja (če je bel samo del slike). Itd. Rezultati bi bili tako zavajajoči. Še vedno pa drži, da če npr. izdelovalec navaja svetilnost 1000 Lm, potem je realna svetilnost (odvisno od različnih načinov delovanja) nekje med 250-800 Lm. Podobno velja za kontrast, kjer so realne vrednosti med 100 : 1 do 600 : 1 (in ne 35.000 : 1, kot navajajo nekateri).
Projektorje smo kalibrirali ob pomoči testnih DVDjev:
* Peter Finzel Test-Disk
www.peterfinzel.de/pftd.htm
* Discovery DVD
www.burosch.de/shop/product_info.php?info=p11_DISCOVERY-DVD.html
* AVIA Guide to Home Theater
www.ovationmultimedia.com/avia_calibrations.html
* THX Demo Disc II
www.demo-world.eu/demo-dvds/thx-demo-disc-2.php
Za meritev svetilnosti smo uporabili:
Light meter LX-107
www.yalab.com.tw/PDF/LT/LX-107.pdf
Univerzalnež za domači kino?
Velika večina projektorjev za domači kino je namenjena zahtevnim uporabnikom ali pa tistim, ki imajo dokaj debele denarnice. Vendar marsikoga visoka kontrastna razmerja, ločljivost FullHD in take in drugačne tehnike obdelave slik sploh ne zanimajo. Zanima jih le ena številka ... cena.
S podobnimi mislimi so se v Acerju odločili, da naredijo projektor, ki bo zadovoljil več potreb hkrati. Pa čeprav so ga poimenovali "home entertainment". Zaradi majhnih mer ga lahko uporabljamo kot prenosni poslovni projektor (temu ustreza tudi nekoliko večji svetlobni tok 2000 lumnov), nekoliko višja ločljivost 1280 x 720 pik pa omogoča, da se dobro odreže tudi pri predvajanju filmov. Seveda zaradi precej močne žarnice ne gre pričakovati dobrega kontrastnega razmerja, naprednejših čipov DLP pa tudi ne bomo našli. A kljub temu razmerje 2000 : 1 vendarle ni tako slabo.
Če Acerju H5350 postavimo ob bok Optomo ThemeScene HD65 (kot drugega cenovno ugodnega kandidata s tokratnega preizkusa), bo Acer nekoliko bolj blestel pri prikazovanju računalniške slike, zaradi večje svetilnosti. Pri predvajanju filmov pa se hitro izkaže, da mu temni odtenki povzročajo nekoliko težav. Acer H5350 sicer ponuja določene nastavitve slike, vendar je nabor precej okrnjen. Še posebej, če ga primerjamo z Optomo. Barve so sicer lepe in dovolj žive (pri ustrezno izbranem barvnem profilu), saj zato skrbi šestsegmentno barvno kolo. Kljub temu pa je navzlic današnji napredni tehnologiji moč opaziti mavrični učinek, še posebej pri belih napisih na črnem ozadju. Večina uporabnikov tega verjetno ne bo opazila, tisti pa ki bodo, jim bo to hitro postalo precej moteče. A vendar, kot smo že omenili, projektor ne meri na publiko, ki si želi ogledati film v najvišji kakovosti, kar jih je.
Ker ima projektor razmeroma majhne mere (rahlo večji je od Optome ThemeScene HD65), je težko poskrbeti za tiho delovanje. Kljub temu pri obratovanju v varčnem načinu projektor ne povzroča hudo motečega hrupa. Pri polni moči pa je, po drugi strani, zraven projektorja že nekoliko neprijetno sedeti. Projektor se v kratkem času zelo segreje, spodnji del (kjer ga bomo najverjetneje prijeli) se segreje na več kot 60°C.
Namesto menujskih tipk na ohišju je na voljo prostor, kjer lahko shranimo tanek daljinski upravljalnik, ki ponuja zgolj najnujnejše funkcije. Objektiv ne omogoča močne povečave, z razdalje dveh metrov pa lahko projiciramo sliko v velikosti meter in pol po diagonali. Na tako majhno ohišje jim je uspelo namestiti precej pisano paleto priključkov. Tako bomo našli standardni vhod VGA, vhod HDMI, komponentni, kompozitni ter S-video vhod. Nekoliko nas je presenetil tudi avdio vhod.
Acer H5350 filmofilov ne bo navdušil, za povprečnega uporabnika pa za svojo ceno ponuja kar nekaj.
Acer H5350
Tip: 1 x DLP.
Ločljivost: 1280 × 760 pik.
Svetlobni tok: 2000 Lm.
Kontrastno razmerje: 2000 : 1.
Cena: 699,99 EUR.
Uvoznik: Avtera, www.avtera.si.
Za: Cena, mere.
Proti: Kontrastno razmerje, hrup.
Epson EH-TW3800
Najzmogljivejši Epsonov projektor visoke ločljivosti, EH-TW5000, smo preizkusili že v marčevski številki (v nadaljevanju sledi tudi krajši povzetek), tokrat pa je na vrsti "drugi najzmogljivejši" Epsonov model, EH-TW3800. Kljub temu da oznaka modela nakazuje kar precejšno razliko, je ta med modeloma kar precej manjša. Na pogled sta si nekoliko različna, saj je močnejši brat črne barve, kar naj bi ustrezalo najzahtevnejšim uporabnikom. Ohišje novinca kljub vsemu ostaja enako uglajeno, z velikanskimi prezračevalnimi režami na strani, brez modernih oblik, ki smo jih bili vajeni pri starejših modeli, na primer Epson EMP-TW2000.
Najpomembnejša razlika med modeloma se skriva v uporabi čipov LCD. Oba uporabljata Epsonov čip LCD z imenom D7, s tem da je v EH-TW5000 uporabljen model z dodatkom C2FINE, ki zviša kontrastno razmerje na vrtoglavih 75.000 : 1. Pri modelu EH-TW3800 se bomo morali zadovoljiti s kontrastnim razmerjem "zgolj" 18.000 : 1. Seveda je treba poudariti, da se takšna razmerja dosegajo le pod določenimi pogoji, v praksi pa neizurjeno oko razliko komajda opazi.
Nižjemu kontrastnemu razmerju botruje tudi to, da je vgrajena žarnica nekoliko močnejša in premore svetlobni tok kar 1800 lumnov. Vsekakor zelo dobrodošla lastnost, če želimo projektor uporabljati v slabše zatemnjenih prostorih. Ker je projektor mogoče uporabljati v različnih razmerah, je na voljo silno veliko različnih nastavitev slike in, seveda, kar je najpomembneje, shranjevanje teh lastnosti. Tako lahko natančno nastavimo vsak barvni kanal posebej, premikamo oz. popravljamo gama krivuljo, izbiramo med barvnimi profili itd. Na voljo je tudi šest že vnaprej nastavljenih vrednosti, ki bodo zadovoljile povprečnega uporabnika.
Za povečanje kontrastnega razmerja skrbi vgrajena dinamična zaslonka, ki je glede na splošno zelo tiho delovanje projektorja precej glasna. Tako bomo ob dinamičnem spreminjanju slike ves čas poslušali mrmranje projektorja, razen če zaslonko izklopimo, to pa se seveda pozna na kontrastu. Projektor sicer postane glasen le pri polni moči žarnice, katere uporaba pa je le redko potrebna, saj je slika tudi v varčnem načinu dovolj svetla. Obenem pri varčnem načinu obratovanja podaljšamo življenjsko dobo žarnice - kar 4000 ur.
Objektiv ponuja precej močno 2,1-kratno optično povečavo, pri razdalji treh metrov od platna pa lahko projiciramo sliko diagonale 2 metra in pol. Za natančno prilagajanje slike je na voljo tudi pomik leče, ki jo uravnavamo s kolesci na ohišju. Seveda je poskrbljeno tudi za pestro ponudbo različnih video vhodov. Še vedno je prostor za klasični vhod VGA, namesto digitalnega vhoda DVI sta na voljo dva vhoda HDMI, ostanejo še klasični S-video, kompozitni in komponentni vhod. Za upravljanje zunanjih naprav pa je na voljo 12 V izhod in zaporedna povezava RS232. Ker bomo projektor najverjetneje montirali pod strop, lahko kable skrijemo s priloženim pokrovom, ki ga namestimo na zadnji del. Za upravljanje projektorja so na voljo neopazne menujske tipke na stranici projektorja ali pa zelo pregleden osvetljen daljinski upravljalnik, ki ima prijetno velike tipke.
Epson v modelu TW-3800 ponuja zelo zmogljiv in kakovosten projektor, ki bo zadovoljil tudi nekoliko zahtevnejše uporabnike. Za še višjo kakovost pa bo treba poseči po občutno dražjih modelih.
Epson TW 3800
Tehnologija: 3 × LCD, 1,8 cm.
Ločljivost: 1920 × 1080 pik.
Kontrast: 18.000 : 1 (dinamična zaslonka).
Svetilnost: 1800 ANSI.
Prodaja: Avtera, www.avtera.si.
Cena: 2360,40 EUR.
Za: Optična povečava, svetlost.
Proti: Glasnost.
Epson EH-TW5000
Vrhunski Epsonov model EH-TW5000 v primerjavi s svojimi predhodniki izstopa z izboljšano kontrastnostjo in z možnostjo glajenja gibanja z interpolacijo zaporednih slik (Frame interpolation). Ta funkcija, s katero so danes opremljeni skorajda vsi "resni" projektorji in dražji televizorji, bo razveselila predvsem najzahtevnejše gledalce. Ti se bodo s to nastavitvijo verjetno poigrali predvsem pri športnih oddajah in prenosih, saj je bolj tekoča slika pri dinamičnih kadrih nedvomno za oko lepša.
Ohišje je lepo in funkcionalno oblikovano. V primerjavi s predhodniki je model sicer nekoliko večji. Še večja pa je razlika v teži, saj je v primerjavi s starimi projektorji težji za dobra dva kilograma (7,5 proti 5,4 kg). Novi projektor ima tudi močnejšo žarnico (200 W namesto prejšnjih 170 W) in zmogljivo optiko z dvakratnim zumom. S postavitvijo projektorja bodisi na strop ali na drugo nižje mesto tokrat ne bo težav. Za to se lahko zahvalimo funkciji, ki uravnava vertikalni (+/- 96 %) in horizontalni (+/- 47 %) zamik in s katero lahko natančno usmerimo sliko na želeno mesto. Tudi z nastavitvami tokrat ne bomo imeli težav. Na objektivu lahko zelo enostavno ročno nastavimo ostrino in zum, na zgornji strani objektiva pa imamo še dve kolesci, za horizontalni oziroma vertikalni zamik. Na projektor lahko nataknemo tudi anamorfno predlečje, s katerim lahko gledamo cinemaskopske filme v izvirnem širokozaslonskem formatu 2,35 : 1.
Projektor je pri delovanju izredno tih (22 dB), moteč je lahko edinole šum dinamične zaslonke. Seveda je delovanje zaslonke mogoče tudi izključiti, to se pokaže v manj kontrastni sliki, vendar je slika še vedno dovolj kakovostna tudi za zahtevnejše gledalce. Projektor se lahko poleg funkcije "Frame interpolation" pohvali še z nekaterimi drugimi. Pri Epsonu so ga namreč opremili še z možnostjo 10-bitnega procesiranja posameznih barv, z "deepblack technology" za poudarjanje kontrasta in črnine, z razširjenim barvnim spektrom x.v.Colour.
Projektor je preizkus uspešno prestal, saj se nad kakovostjo slike nismo mogli pritoževati niti po številnih nastavitvah barv, svetlobe in kontrasta (s pomočjo testnih DVDjev). Morda moti le prikazovanje tekočih podnapisov (npr. borzni podatki), saj slikovni procesor ni znal pravilno sestavljati polslik in so bili podnapisi nekaj časa "žagasti" in nekaj časa gladki.
Epson EH-TW5000
Preizkušeno v Monitor 3/2009
Tehnologija: 3 × LCD, 1,8 cm.
Ločljivost: 1920 × 1080 pik.
Kontrast: 75.000 : 1 (dinamična zaslonka).
Svetilnost: 1600 ANSI.
Uvoznik: Avtera, www.avtera.si.
Cena: 3288 EUR.
Za: Zmogljiva optika, izdaten kontrast.
Proti: Glajenje gibanja ni optimalno, cena.
InFocus IN83
Model IN83 je že tretji Infocusov projektor "Full HD" zapovrstjo. V primerjavi s prvim IN81, ki je imel čip DLP DarkChip 2, in drugim IN82, ki je imel DarkChip 3, ima najnovejši projektor IN83 kot edini med preizkušenimi projektorji DLP popolnoma nov DarkChip4. Izdelovalec čipov DLP Texas Instruments gre pri razvoju vsakega naslednjega čipa še korak naprej, DarkChip4 se tako ponaša z možnostjo večjega zasuka zrcala (večji kontrast) in z manjšimi režami med posameznimi pikami (višji svetlobni izkoristek).
Ohišje je, podobno kot pri računalniških monitorjih, gibljivo nameščeno na podnožje. To omogoča enostavno nagibanje v vseh smereh. Projektor je v osnovi namenjen za montažo na strop. Seveda lahko zazna, ali je obrnjen na glavo, v tem primeru obrne tudi sliko. Vse priključke bomo našli na zadnji strani projektorja. Priključek VGA za povezavo z računalnikom bomo tokrat iskali zaman, namesto tega ima projektor kombinirani priključek M1-DA. Ta omogoča, da po enem samem kombiniranem kablu pripeljemo do projektorja vse običajne priključke in se tako izognemo običajni zmešnjavi kablov.
Nekoliko slabše se projektor odreže pri zumiranju, saj je zum minimalen. V majhnih prostorih tako ne moremo doseči zelo velike slike, pa tudi možnost navpičnega zamika je minimalna. Nekoliko razočara tudi pri zaslonki. V nasprotju z avtomatskimi zaslonkami, ki so značilne za večino novejših projektorjev s čipi LCD, ima InFocus ročno nastavljivo zaslonko, s katero reguliramo maksimalno svetilnost in kontrast.
Projektor pa ni zaman opremljen z najnovejšim čipom DarkChip4, saj premore že v osnovnih nastavitvah ostro, svetlo in kontrastno sliko z razmerjem 5000 : 1, ki ima poleg tega še dovolj svetlobnih rezerv za delno osvetljene prostore. Z varčnim načinom žarnice ali z nastavljivo zaslonko objektiva lahko seveda svetilnost tudi zmanjšamo. Možno je zmanjšati tudi ostrino slike čipa DLP. Projektor premore tudi tehnologijo BrilliantColor, ki omogoča dodatno razširitev barvnega prostora, a to je seveda stvar nastavitev in vizualnega okusa. Odveč ni niti podatek, da se barve posnetkov s svojo visoko nasičenostjo lahko merijo z barvami na kakovostnem referenčnem televizorju CRT, pa tudi projekcije digitalnih fotografij bi bile v užitek še tako zahtevnemu gledalcu.
InFocus IN83
Preizkušeno v Monitor 8/2008
Tip: 1 x DLP.
Ločljivost: 1920 × 1080 pik.
Svetlobni tok: 1600 Lm.
Kontrastno razmerje: 15.000 : 1 (5000 : 1).
Cena: 4980 EUR.
Uvoznik: Lestra - Center projekcije, www.centerprojekcije.si
Za: Veliko svetlobne rezerve, nastavljiva zaslonka.
Proti: Glasno delovanje, omejenost postavitve.
InFocus X10
V seriji InFocusovih projektorjev visoke ločljivosti smo si podrobneje ogledali tudi najcenejšega predstavnika - InFocus X10. Gre za povsem osnovno opremljen projektor DLP visoke ločljivosti s svetlobnim tokom 1200 lumnov. Resda v primerjavi s konkurenčnimi projektorji to zveni nekoliko malo, pa vendar se izkaže, da je slika dovolj svetla tudi v slabše zatemnjenih prostorih. Kot je bilo pričakovati, je pri X10 uporabljeni čip starejši DLP DarkChip1. To pomeni nekoliko nižje kontrastno razmerje, kot ga zmorejo zmogljivejši in dražji projektorji. Ta še vedno ostaja dokaj visoko in je 2500 : 1. Kljub temu da gre za osnovni model, je še vedno na voljo zaslonka, s katero sicer nekoliko znižamo svetilnost, vendar povečamo kontrastno razmerje na kar 7500 : 1. Zaslonka se na srečo ne prilagaja trenutni sliki, saj je premikanje zaslonke ponavadi dokaj glasno. Vsaj na preizkušenem modelu je slišati precej neprijeten hreščeč zvok. Rahlo smo bili razočarani tudi zaradi nekoliko hrupnega delovanja. Pri nizki moči žarnice je hrup ventilatorjev povsem normalen, bolj moteč je zvok barvnega kolesa, ki se z višanjem osveževalne frekvence hitreje in bolj glasno vrti. Pri uporabi najvišje svetlosti pa projektor s hlajenjem poskrbi na neprijeten hrup, primerljiv s pisarniškimi projektorji. Zaradi zelo velikega ohišja smo sicer pričakovali tišje delovanje.
Projektor je lepo ovalno oblikovan, s pomočjo dodatne plastike pa od vseh projektorjev na preizkusu najbolj elegantno skrije zmešnjavo s kabli. Tudi kolesci za povečavo in ostrino sta lepo skriti pod pokrovčkom, kajti ob fiksni namestitvi ju res ne bomo skoraj nikoli potrebovali.
Tako kot prej opisani IN83 tudi X10 trpi za nekoliko slabšo optično povečavo (1,2x). Tako se bo treba za nekoliko večjo sliko kar precej pomakniti nazaj. Žal tudi pomik leč ni mogoč in bo za ustrezno namestitev treba najti pravi položaj. Obenem je treba imeti v mislih, da je slika zamaknjena nad osjo objektiva. Tudi X10 je opremljen z vrtečim stojalom, kar je po eni strani precej udobno, če je projektor nameščen na mizi, in precej nepomembno, kadar ga namestimo pod strop. Nagib projektorja naj bi bil za dobro sliko sicer minimalen, čeprav X10 ponuja tudi digitalno popravljanje trapezaste slike.
Po količini priključkov X10 ne odstopa od dražjih modelov. Tako bomo našli klasični VGA, S-video, kompozitni in komponentni vhod, vhod HDMI in kombinirani priključek oblike DVI, na katerega lahko priključimo poseben kabel, ki ponuja še dodatni ali VGA, DVI komponentni ali HDMI vhod.
Kljub nekoliko neobetavnemu začetku nas je projektor navdušil z zelo kakovostno sliko. Za žive barve uporablja sedemsegmentno barvno kolo, če nam barv ni dovolj, pa lahko vklopimo "BrilliantColor", ki omogoči še bolj žive barve. X10 prav tako kot dražji modeli uporablja 10-bitni slikovni procesor PixelWorks.
InFocus X10 velja za osnovni, a vendar kakovosten projektor visoke ločljivosti, ki v tujini velja za enega najugodnejših projektorjev na trgu (cena se giblje okoli 1100 evrov). Pri nas bomo žal morali odšteti še enkrat toliko in to projektor naredi neprimerljiv s konkurenco.
InFocus X10
Tip: 1 x DLP.
Ločljivost: 1920 × 1080 pik.
Svetlobni tok: 1200 Lm.
Kontrastno razmerje: 7.500 : 1 (2500 : 1).
Cena: 2100 EUR.
Uvoznik: Lestra - Center projekcije, www.centerprojekcije.si
Za: Kakovost slike, nastavljiva zaslonka.
Proti: Glasno delovanje, omejenost postavitve, cena.
Optoma ThemeScene HD65
Optoma ThemeScene HD65 je miniaturni projektor, težak le 1,8 kilograma, to je približno toliko, kot tehta lažji prenosni računalnik. Majhno ohišje pa skriva v sebi soliden "univerzalni" projektor za spremljanje športnih prenosov, igranje računalniških iger, prikazovanje družinskih fotografij in tudi za predvajanje kakšnega filma. Zaradi majhne teže je zelo enostavno prenosljiv in nam ne bo povzročal težav, če ga bomo selili iz prostora v prostor, ga odnesli s seboj k prijateljem ali celo uporabili za predstavitev v domačem podjetju. Visoka svetilnost (1600 ANSI lumnov) s katero se projektor ponaša, pomeni, da ima dovolj svetlobe za uporabo v nekoliko bolj osvetljenem okolju, v kakršnem se ob večerih zbirajo prijateljske družbe. Če si bomo film ogledali v temi, lahko jakost žarnice zmanjšamo. Dodatno lahko izbiramo med različnimi načini prikazovanja slike, ki prilagodijo svetilnost tudi popolnoma zatemnjenemu prostoru, v kakršnem bomo gledali filme (pri največji jakosti bi nas v temnem prostoru bolele oči).
Na zgornji strani ohišja najdemo kolo za nastavitev zuma objektiva, na samem objektivu pa lahko nastavljamo ostrino slike. Kljub majhnosti premore projektor vse osnovne priključke, na zadnji strani ob običajnem kompozitnem, S-video, komponentnem in računalniškem priključku najdemo še digitalni priključek HDMI (različice 1.3), 12 V preklopnik za nadzor luči ali za projekcijsko platno in servisni priključek USB (namesto bolj običajnega priključka RS232).
Miniaturnost projektorja pa ima seveda tudi slabe točke. Tako se moramo zadovoljiti z minimalnim zumom, ki je le 1,1 : 1, in z razmeroma širokim kotom predvajanja slike. Pri namestitvi projektorja na razdalji 3,6 metra od platna (zaradi vgrajenih kablov nismo imeli druge možnosti) smo tako dobili večjo sliko (širina 210 cm), kot je bilo veliko (prav tako vgrajeno) platno (širina 182 cm). Pri projektorju moti tudi nekoliko glasnejši šum ventilatorja.
V paketu s projektorjem dobimo vse kable (kompozitni, komponentni, računalniški VGA, S-Video in celo adapter za priključek SCART), manjka le digitalni kabel HDMI.
Na menujih lahko nastavljamo funkcijo BrilliantCollor in TrueVivid, obe v desetih stopnjah. Dodatna, Optomi lastna funkcija, je Image AI, ki prilagaja jakost žarnice in ima podobno nalogo kot zaslonka pri drugih projektorjih.
Optoma ThemeScene HD65 je majhen, a vendar zmogljiv projektor.
Optoma ThemeScene HD65
Preizkušeno v Monitor 8/2008
Tip: 1 x DLP.
Ločljivost: 1280 × 720 pik.
Svetlobni tok: 1600 Lm.
Kontrastno razmerje: 4000 : 1.
Cena: 1140,00 EUR.
Uvoznik: Lestra - Center projekcije, www.centerprojekcije.si
Za: Majhna teža, svetlobna jakost.
Proti: (Ne)fleksibilnost pri postavitvi.
Optoma ThemeScene HD82
Pred slabim letom smo imeli na preizkusu Optomin ThemeScene HD80, ki se je izkazal za odličen projektor. Seveda se je našlo tudi nekaj pomanjkljivosti, za katere skoraj vedno upamo, da bodo v prihodnjih modelih odpravljene. Tako smo z določenimi pričakovanji preizkusili novi Optoma ThemeScene HD82, ki pa je že na videz precej drugačen od predhodnika.
Najopaznejše je vsekakor novo, zelo veliko črno ohišje, nekoliko monotono, a kljub temu lepo oblikovano, s sredinsko postavitvijo leče. Ker projektorji visoke ločljivosti načeloma niso postavljeni sredi mizice, temveč je njihov prostor na stropu, so menujske tipke na ohišjih praktično nepotrebne, zato jih pri ThemeScene HD82 preprosto ni. Tako lahko projektor upravljamo zgolj z daljinskim upravljalnikom. Če daljinski upravljalnik založimo ali smo pozabili kupiti nove baterije, je na zadnjem delu ohišja skrit dodatni manjši daljinski upravljalnik, ki ponuja zgolj najnujnejše in tako nadomešča tipke, ki bi jih drugače našli na ohišju. Zadnji del projektorja je tako oblikovan, da lahko elegantno skrijemo vse kable, ki so priključeni na projektor. Ob ustrezni napeljavi tako ne bo vidne nobene odvečne "žice". Seveda je tudi različnih priključkov na pretek in precej več kot pri predhodniku. Tokrat je na voljo tudi priključek VGA, katerega je mogoče s priloženim pretvornikom spremeniti v priključek SCART (to je prava redkost med projektorji), digitalni vhod DVI-D in kar dva vhoda HDMI. Seveda so na voljo še klasični kompozitni, S-video in komponentni vhod.
Da bi bila postavitev domačega kina čim bolj preprosta, sta na voljo tudi dva izhoda, ki dajeta 12 V napetost. To lahko uporabimo za samodejni spust motoriziranega platna, samodejne zatemnitve luči, vklop avdio naprav... možnosti je veliko, z nekaj malega znanja o elektrotehniki pa praktično neskončno.
Kot smo že omenili, ti projektorji niso prenosni in se načeloma fiksno postavijo glede na izbrano platno. Pa vendar lahko tudi pri sami montaži naletimo na težave in projektorja ne moremo namestiti na točno idealno mesto. Zato pride še kako prav možnost premika leč, ki smo jo pri predhodniku pogrešali. No, ti premiki glede na konkurenčne izdelke niso ravno gromozanski. Pri največji povečavi, ki je 1,5×, lahko pri oddaljenosti od platna sliko po širini premikamo za 40 centimetrov, po višini pa za 30 cm. Pri tej povečavi in oddaljenosti slika po diagonali meri dobre tri metre. Premikanje leče poteka z dvema kolescema, vse skupaj pa ne daje ravno vtisa vrhunske kakovosti, saj imata kolesci veliko zračnosti in najprej pomislimo, da se vse skupaj ne bo nikamor premaknilo. To seveda nima nekega hudega pomena, saj bomo to uporabili le pri postavitvi, pa vendar so nekateri konkurenti naredili to precej bolj zanimivo in "napredno" (premikanje ob pomoči krmilne paličice itd.).
Veliko ohišje tudi ni brez pomena. V Optomi so hoteli še bolj znižati nivo hrupa delovanja in to jim je tudi lepo uspelo. Projektor je praktično neslišen, kadar obratuje pri znižani svetilnosti. Bolj od ventilatorjev je slišna aktivna zaslonka.
Ocenjevati razliko v kakovosti slike je precej težko, saj načeloma vsi projektorji visoke ločljivosti prikazujejo odlično sliko. Model HD82 tako kot predhodni ThemeScene uporablja DLP DarkChip3 z barvnim kolesom s šestimi barvami (2x RGB). To zagotavlja odlično kakovost. Morda bi si želeli le nekoliko svetlejšo sliko, saj ThemeScene HD82 premore svetlobni tok povprečnih 1300 lumnov, vendar tokrat z še izboljšanim kontrastom kar 20.000 : 1 oz. 680 : 1 s standardnimi meritvami. K visokemu "navideznemu" kontrastu namreč pripomore aktivna zaslonka, a ta pri slikah, kjer je polovica svetla, polovica pa temna, težko naredi čudež.
Za obdelavo in dodatno filtriranje video signala skrbi tehnologija PureEngine. Ta lahko pomaga pri dodatni ostrini slike (PureDetail), za tiste, ki prisegajo na žive barve, pa je na voljo PureColor ter ostrenje oz. odstranjevanje zameglitev pri hitrih premikih - PureMotion. Pri predvajanju vsebin visoke ločljivosti ti dodatki zgolj rahlo pripomorejo h kakovosti slike, vsekakor pa pridejo prav pri predvajanju vsebin DVD.
Vsekakor je Optoma ThemeScene HD82 uspešna nadgradnja modela ThemeScene HD80. Morda bomo v prihodnje dočakali tudi višjo svetilnost pri enakem ali celo boljšem kontrastnem razmerju.
Optoma ThemeScene HD82
Tip: 1 x DLP.
Ločljivost: 1920 × 1080 pik.
Svetlobni tok: 1300 Lm.
Kontrastno razmerje: 20000 : 1 (680 : 1 ANSI).
Cena: 3360,00 EUR.
Uvoznik: Lestra - Center projekcije, www.centerprojekcije.si
Za: Kakovost slike, tiho delovanje.
Proti: Svetlobni tok.
Panasonic PT-AE3000
Panasonic je sicer vse prej kot majhno podjetje, pa vendar ponuja en sam model projektorja, ki se ponaša z visoko ločljivostjo (1920 × 1080 pik). Tokrat smo preizkusili njihov zadnji, tretji model, PT-AE3000. Čeprav je njegova cena nižja kot pri predhodniku, se "znižanje" nikakor ne pozna na sami projekcijski tehnologiji LCD, saj je ta še boljša kot prej. Zato nas ne čudi, da omenjeni projektor PT-AE2000 zaradi zveste reprodukcije barv uporabljajo tudi v največjih filmskih studiih, s čimer se Panasonic rad pohvali. Panasonicovi projektorji pa se lahko hvalijo tudi sami, npr. s svojo pestro opremo. Omenimo npr. analizator video signala, ki je značilen samo za njihove projektorje in ga najdemo tako pri predhodnih dveh modelih. Posebnost je tudi možnost nastavitve parametrov slike z dvema hkrati prikazanima kopijama zamrznjene slike. Ena kopija ostaja nespremenjena, na drugi pa lahko medtem neposredno primerjamo učinke finih nastavitev (svetilnost, kontrast, korekcija gama ipd). Možnost take nastavitve je seveda vesela novica za vse prave filmoljube, drugi se bodo zadovoljili s številnimi že nastavljenimi vrednostmi za različne vrste video signalov.
V primerjavi s predhodnikoma je pri modelu PT-AE3000 treba omeniti nekoliko višjo svetilnost (zmanjšane notranje izgube svetlobe ob enako močni žarnici) in bistveno višji kontrast. Tega so Panasonicovi inženirji izboljšali z novejšimi čipi LCD in z boljšim delovanjem avtomatske zaslonke.
Če pri kontrastu govorimo le o izboljšavi, pa gre pri slikovnem procesorju projektorja za bistveno novost. Pri tem modelu je Panasonic prvič predstavil tako imenovani "Frame creation", pri čemer procesor omogoča tudi vstavljanje dodatnih slik z interpolacijo dveh zaporednih slik. Slika je tako lahko bolj tekoča ali pa ostane klasična, od nas samih je odvisno, ali bomo novo funkcijo uporabili ali ne.
Če so nekoč projektorji s tehnologijo LCD veljali za manj kakovostne v primerjavi s tistimi s tehnologijo DLP, se danes lahko z njimi, tako po kakovosti kot po ceni, že popolnoma enakovredno merijo. V skupini projektorjev LCD pa omenjeni Panasonic tako rekoč nima prave konkurence.
Panasonic PT-AE3000
Preizkušeno v Monitor 12/2008
Tehnologija: 3 × LCD 1,8 cm.
Ločljivost: 1920 × 1080 pik.
Kontrast: 60.000 : 1 (dinamična zaslonka).
Svetilnost: 1600 ANSI.
Uvoznik: TSE, www.tse.si.
Cena: 2700 EUR, žarnica 365 EUR.
Za: Visoka svetilnost in kontrast, profesionalne možnosti kalibracije, objektiv - fleksibilnost postavitve, ugodno razmerje cena/kakovost.
Proti: Morda nekoliko neugledno oblikovanje.
Sony VPL-VW40
Sony ponuja pestro izbiro projektorjev, od običajnih predstavitvenih projektorjev s tremi čipi LCD, formatov 1024 x 768 do 1400 x 1050 (format 4 : 3) pa do vrhunskih projektorjev za domači kino s tehnologijo LCoS (Liquid Crystal on Silicon), ki jo je sam razvil pod imenom SXRD (Single Silicon Crystal Reflective Display). Tokrat smo preizkusili novejši in cenovno ugoden model VPL-VW40 z nekoliko nižjim kontrastom (15.000 : 1 namesto 35.000 : 1).
VPL-VW40 kljub temu premore dovolj kontrastno sliko, to mu uspeva ob pomoči dinamične zaslonke, pri čemer lahko izbiramo način njenega delovanja, ki je lahko počasnejši ali hitrejši. Lahko pa jo seveda popolnoma izključimo. To se v zatemnjenem prostoru izkaže za še najboljšo izbiro. Fiksno odprtino zaslonke lahko nastavljamo v desetih stopnjah glede na to, kako kontrastno sliko si želimo. VPL-VW40 ima tudi programsko opremo za nastavitev krivulje gama za vse tri barve. Nekoliko manj razveseljivo pri tem je, da moramo za uporabo programa povezati projektor z osebnim računalnikom prek 15-polnega priključka RS232, ki ga novejši računalniki nimajo več ...
Projektor premore tudi precej prilagodljivo optiko in zum od 1,73 : 1. Že v osnovi ekscentričen objektiv povzroči, da je projicirana slika nad osjo objektiva oziroma pod osjo objektiva, če projektor namestimo pod strop.
Pri izbiri projektorja danes odločajo predvsem osebne preference, saj so vsi projektorji za domači kino ločljivosti 1920 × 1080 pik, vsaj na prvi pogled izenačeni, sploh če gre za prikazovanje dobrega gradiva. Odločamo se lahko med projektorji, ki prikazujejo bolj ostre slike ali bolj mehke, nekaterim so všeč bolj naravne barve slike, nekaterim bolj izstopajoče.
Tehnologija LCoS ima svoje privržence in ti bodo s projektorjem VPL-VW40 zagotovo zadovoljni. Pravim ljubiteljem tehnologije LCoS pa ostaja kot alternativa še model Sony VPL-VW200, ki pa je kar štirikrat dražji.
Sony VPL-VW40
Preizkušeno v Monitor 8/2008
Tip: 3 x LCoS (SXRD).
Ločljivost: 1920 × 1080 pik.
Svetlobni tok: 900 ANSI Lm.
Kontrastno razmerje: 15.000 : 1 (z zaslonko).
Cena: 2401 EUR.
Za: Izrazite barve, tiho delovanje.
Proti: Samo za pravi domači kino.
Sony VPL-VW80
Tudi osrednji del Sonya z višje stopničke so trije projekcijski čipi Sonyjeve lastne projekcijske tehnologije SXRD (Silicon Crystal Reflective Display), ki združujejo dobre lastnosti preostalih dveh projekcijskih tehnologij (LCD oziroma DLP). Odzivni (preklopni) čas čipov je res hiter, saj traja le 2,5 milisekunde; to praktično pomeni, da projektor lahko prikaže (vsaj) do 100 slik na sekundo. To hitrost projektor uporabi za popolnoma nov koncept izravnave gibanja - med dvema zaporednima slikama namreč prikaže eno zatemnjeno sliko (Motionflow Dark Frame Insertion). To pride najbolj do izraza pri dinamičnih prizorih, saj se ti še dodatno izostrijo, pri bolj statičnih (predvsem z enobarvnimi barvnimi ploskvami) pa pazljivo oko opazi preklope kot rahlo utripanje slike in to je lahko moteče. Motionflow tako s prikazovanjem vmesnih slik podvoji število predvajanih slik. Funkcijo lahko seveda po želji tudi izključimo.
Za obdelavo različnih izvorov slike projektor uporablja procesor Bravia Engine 2, katerega imajo tudi Sonyjevi televizorji LCD. Posamezne pike so velike 7 milijonink milimetra, razdalja med njimi pa je pičlih 0,25 milijoninke milimetra. Če torej sliko povečamo na platno diagonale 2,5 metra (102 palca), bodo špranje še vedno široke le 4 stotinke milimetra, česar z očesom ne bomo zaznali.
Podobno kot vrhunski projektor VPL-VW200, je tudi model VPL-VW80 namenjen najzahtevnejšim ljubiteljem domačega kina, ki imajo dostop do dobrega gradiva v visoki ločljivosti (programi HDTV s satelita, predvajalniki blu-ray, igralna konzola PlayStation III, digitalne fotografije z računalnika) in bodo projektor uporabljali predvsem v primerno zatemnjenem prostoru (nekoliko nižja svetilnost). Malo manj zahtevni gledalci pa se bodo verjetno lahko zadovoljili že z njegovim manjšim bratom VPL-HW10 po bistveno nižji ceni in le z malenkost slabšimi tehničnimi lastnostmi.
Sony VPL-VW80
Preizkušeno v Monitor 12/2008
Tehnologija: 3 × LCoS (SXRD) 1,55 cm.
Ločljivost: 1920 × 1080 pik.
Kontrast: 60.000 : 1 (dinamična zaslonka).
Svetilnost: 800 ANSI.
Uvoznik: CHS, www.chs.si.
Cena: 5491 EUR, žarnica 336 EUR.
Za: Ostra slika v gibanju, naravne barve (čip SXRD).
Proti: Skromna svetilnost, velikost in cena.
Sony VPL-VW200
Sony najdražji model VPL-VW200 namenja predvsem zahtevnejšim gledalcem. Projektor je naslednik projektorja Qualia 004, premore dvakrat močnejšo žarnico, kljub temu pa le nekoliko višjo svetilnost (1000 namesto 900). S svojimi skoraj 20 kilogrami spada med težkokategornike. Kljub temu je videti eleganten, za kar se lahko zahvali svojemu ovalnemu prerezu.
Projektor vsebuje kar 400-wattno xenonsko žarnico. Kljub temu da izpuh ventilatorja ni preveč vroč, ne bi bilo prijetno sedeti predolgo v njegovi bližini, čeprav je z 22 dB tako rekoč neslišen. Ob vseh običajnih priključkih, ki jih ponudijo domala vsi projektorji, ima projektor še priključek USB in LAN (RJ45). Oba sta mišljena kot dodatna možnost za povezavo z računalnikom (ob običajnem priključku RS232). Nekoliko nas je razočaral priročnik z navodili, saj je za projektor takega razreda precej skromen. Kot da bi v Sonyju predpostavljali, da bo uporabnik projektorja profesionalec, ki mu bodo takoj razumljive številne tehnične finese projektorja, so vsa navodila napisali le na dobrih 80 straneh malega formata. V paketu poleg priročnika dobimo tudi CD-ROM s programsko opremo za nastavljanje krivulje gama.
Projektor pa seveda navduši, brž ko ga namestimo v domači kino in priključimo na različne naprave. Upravlja svojo lastno tehnologijo procesiranja videa, Bravia Engine. Prav tako lastna tehnologija MotionFlow 120 Hz procesira 120 slik na sekundo iz poljubnega gradiva ter s tem ustvari nadvse naravno gibanje. Projektor se je seveda odlično odrezal tudi pri gradivih v visoki ločljivosti (HDTV, HD-DVD). Posebej je navdušilo procesiranje signala 576i (satelitska televizija), saj slike na prvi pogled skoraj ni bilo ločiti od slike 1080p, tako je bila ostra in skoraj tridimenzionalna. Poševne črte na nogometnem igrišču, ki so na običajnih televizorjih in projektorjih "žagaste", so bile na tem projektorju ravne. Naš model Sony VPL-VW200 pri projektorjih za domači kino pravzaprav nima prave konkurence in je nedvomno prava izbira za vse najzahtevnejše filmske privržence.
Sony VPL-VW200
Preizkušeno v Monitor 8/2008
Tip: 3 x LCoS (SXRD).
Ločljivost: 1920 × 1080 pik.
Svetlobni tok: 1000 ANSI Lm.
Kontrastno razmerje: 35.000 : 1 (z zaslonko).
Cena: 9440 EUR.
Za: Vrhunska obdelava poljubnega signala.
Proti: Le cena, velikost in teža.