Resnični 3D
Ena največjih novosti, ki jih pričakujemo v letu 2010, je zagotovo prihod 3D televizije in vsega, kar sodi zraven. Ta hip je sicer še težko reči, ali gre res za revolucijo ali zgolj marketinški trik, ki bo rešil finančno prihodnost precej opešanih izdelovalcev zabavne elektronike ter ponudnikov vsebin, toda napoved vsekakor zbuja vso pozornost javnosti. Novost utegne precej spremeniti televizijo, kot jo poznamo danes, pa ne samo to - najbrž tudi področje računalništva v celoti.
Prihod 3D video posnetkov in televizije v dnevne sobe je načeloma zelo velik korak, primerljiv s tistim, ki se je pred davnimi leti zgodil ob prehodu iz črno-belega v barvno oddajanje. Ob tem je prav neverjetno, s kakšno hitrostjo so se izdelovalci, ponudniki vsebin, pravzaprav celotna industrija odzvali na priložnosti, ki jih menda ponuja 3D. Presenečenje je predvsem zaradi dejstva, da so izdelovalci prototipe 3D zaslonov z različno vnemo prikazovali že najmanj zadnje desetletje, pa se ni nič zganilo. Nato pa so se praktično vsi deli sestavljenke spravili na pravo mesto tako rekoč v manj kot letu dni. Ravno tedaj, ko je svet padel v recesijo. Težko je verjeti, da gre zgolj za naključje.
Precej bolj verjetna je teorija, da praktično celotna industrija zabavne elektronike v teh časih potrebuje nekaj, kar bi jo hitro dvignilo iz rdečih številk. 3D video posnetki imajo pač tak šarm, da ni težko sprevideti, da je to za vpletene lahko čudežna rešitev. Ti pa zdaj napovedujejo prav tako neverjetno hitrost sprejemanja nove tehnologije. Sony je, denimo, izjavil, da ocenjuje, da bo polovica televizorjev v letu 2010 narejenih s 3D tehnologijo. Take penetracije doslej ni dosegel še nobeden izdelek zabavne elektronike ob svojem nastanku. Zdaj pa vsi neverjetno suvereno napovedujejo prav to.
Če si pogledamo sosledje dogodkov, ki so se dogajali samo od minulega poletja, bomo zasledili, da so se najprej pojavile govorice o prihodu 3D televizorjev, nato so bili prikazani prvi delujoči prototipi. Prodaja pa bo stekla že letošnjo pomlad, manj kot leto za prvimi prikazanimi dokončnimi prototipi. Združenje blu-ray je čez noč sprejelo standard za 3D filme na svojih nosilcih. Prav tako so na hitro "popravili" vmesnike, modifikacijo vmesnika HDMI. Seveda je vse skupaj povsem brez pomena, če potrošniki ne bodo imeli na voljo 3D vsebin. Zatorej lahko že ob začetku prodaje televizorjev pričakujemo prve filme in zlasti risanke, ki so že v osnovi najprimernejše za predelavo v 3D tehniko. Gre za tiste naslove, ki jih že danes lahko spremljamo v 3D v kinu. Tu si založniki obetajo kar lepe prihodke, saj so risanke, kot sta Bolt in Ice Age, v 3D že doslej predstavljale več kot 50 % vseh prihodov v kinu.
To je nekako minimum potrebnih gradnikov, da bi 3D televizija dosegla uspeh v javnosti. Toda obenem je to šele začetek zgodbe. Končni cilj je seveda pravi televizijski program v 3D tehniki. Tu pa spremembe kljub željam ne bodo tako hitre. Snemanje posnetkov v treh dimenzijah ni niti najmanj preprosto opravilo, oprema je za zdaj dokaj redka in seveda draga. Kljub temu so se nekateri že zganili. Ameriški športni kanal ESPN je napovedal, da bo v ZDA že v času svetovnega prvenstva v nogometu začel oddajati športne dogodke v 3D tehniki. V prvem letu oddajanja bodo v 3D tehniki objavili vsaj 85 dogodkov. V ZDA bo sredi leta začel obratovati tudi prvi namenski 3D tv program, ki bo oddajal v treh dimenzijah ves dan. Za projektom je priznani kanal Discovery Channel, enakopravna partnerja v projektu pa sta tudi Sony in IMAX, ki imata že doslej največ kvalitetnih posnetkov v 3D tehniki.
Seveda se vse to za zdaj dogaja le v ZDA. Kdaj bomo kaj takega doživeli v naših krajih, je sila nehvaležno vprašanje. Če bi sodili po hitrosti razvoja v Sloveniji, kjer smo sramežljivi prehod na oddajanje v tehniki 16 : 9 doživeli šele lani in je televizijski program v visoki ločljivosti le pobožna želja, je težko ostati optimist. S tako hitrostjo bodo današnji mladi starši prej postali dedki in babice, toda danes je težko soditi. Dejstvo je, da so prehodi iz generacije v generacijo hitrejši, zato se pustimo presenetiti. Kljub vsemu je realno moč pričakovati, da bomo 3D kanale prej doživeli na kakem tujem satelitu ali celo pri oddajanju prek interneta, glede na to, da se prav ta način oddajanja najhitreje spreminja.
Ob vsem navdušenju, ki nastaja ob prihodu 3D televizije, pa ne smemo pozabiti, da bo letos ponujena tehnologija le vmesna faza v razvoju 3D televizije. V prodajo prihajajo namreč rešitve, ki za ustvarjanje 3D prikaza uporabljajo posebna očala. Vsaj na začetku ne moremo pričakovati "pravih" 3D televizorjev, takih, pri katerih lahko tretjo dimenzijo vidimo brez pomoči očal, kaj šele takih, da bi se lahko, denimo, sprehodili okoli njih. Čeprav izdelovalci prototipe kažejo že lep čas, je ta generacija še kako leto, morda pa celo desetletje daleč. Morda tudi zato, ker bodo izdelovalci najprej hoteli zaslužiti s 3D očali. Pomislite, prvi modeli naj bi potrebovali očala, ki bodo stala v rangu 150-200 dolarjev. Če bomo želeli v štiričlanski družini gledati hkrati 3D posnetke, bomo seveda potrebovali štiri takšna očala. Znesek pa bo skoraj tolikšen, kolikor danes plačamo za tipično 32- ali 40-palčni televizor, kar seveda prinaša nasmešek na obraze zaskrbljenih izdelovalcev in prodajalcev. Pojutrišnjem pa najbrž takih očal ne bomo potrebovali več. Ah, kako odlična strategija.
Ta hip smo morda vsi skoraj nekoliko preveč osredotočeni samo na prihod 3D tehnike na področje televizije, toda ta novost bo imela velik vpliv tudi na razvoj računalništva. Že letos lahko pričakujemo poplavo monitorjev in prenosnikov, ki bodo podpirali pravi 3D prikaz, seveda z uporabo očal. Gonilo razvoja bodo tu nedvomno spet igre, ki so že doslej narejene v 3D tehniki, nova zunanja oprema pa bo tu dogajanje samo pospešila. Ko se bo tehnika 3D prikaza nekoliko prijela, lahko pričakujemo pravo malo revolucijo na področju uporabniških vmesnikov. Ne samo na področju zabave, temveč tudi poslovnih rešitev in, ne nazadnje, samih operacijskih sistemov. Novo okolje bo vsekakor priložnost za številne inovacije, o katerih lahko danes samo slutimo.
Kljub vsem pomislekom in oviram pa bodo 3D televizija in spremna tehnologija nedvomno najbrž ena najpomembnejših novosti v naslednjih petih do desetih letih. Analitiki menijo, da bo trg s slabe milijarde dolarjev v letu 2008 zrasel do kar 22 milijard dolarjev vrednega posla leta 2018, 3D tehnologijo pa bo tedaj uporabljalo že okoli 75 % vseh izdelkov. Tudi če je le pol tega res, se nam obetajo korenite spremembe.
"Ob vsem navdušenju, ki nastaja ob prihodu 3D televizije, ne smemo pozabiti, da bo letos ponujena tehnologija le vmesna faza v razvoju. Izdelovalci bodo s tem dvakrat zaslužili - najprej nam bodo prodali rešitve, ki bodo zahtevale posebna očala, kasneje pa teh očal ne bomo potrebovali več."