Robotika kot storitev?
Računalništvo v oblaku je poskrbelo, da je malodane vse v svetu IT, od programske do strojne opreme, podjetjem in uporabnikom na voljo v obliki storitev. Samo vprašanje časa je bilo, kdaj bodo na to pot stopili tudi roboti oziroma robotika. Sploh v zadnjih letih, ko so podjetja pogumneje začela uvajati avtonomna robotska vozila in sodelujoče robote, ki niso več »prikovani« na svoje mesto za ograjo v robotski celici, temveč lahko sobivajo in sodelujejo z ljudmi v proizvodnji in skladišču.
Robotika kot storitev (RaaS) je danes hitro rastoči poslovni model, ki podjetjem omogoča hitrejše in manj tvegano uvajanje robotike in avtomatizacije v poslovanje – podobno kot operativni najem službenih vozil. Zanimivo: več poguma od proizvodnih podjetij, ki imajo z roboti vendarle več izkušenj, so pokazali logisti oziroma podjetja, ki želijo na ta način čim bolj avtomatizirati svoja skladišča in procese komisioniranja blaga. Namesto neposrednega nakupa robotske opreme in spremljajoče tehnologije robotika kot storitev podjetjem omogoča najem robotskih sistemov in dostop do naročniške storitve v oblaku. Robotska avtomatizacija lahko tem podjetjem pomaga enostavno povečati obseg poslovanja brez klasičnega vlaganja v infrastrukturo za avtomatizacijo dobavne verige, ki je lahko pregrešna draga. Robotika kot storitev torej ponuja vse prednosti robotske avtomatizacije brez izzivov zaradi lastništva ali vzdrževanja. Analogija z lizingom vozila je povsem na mestu. Podjetja vedo, da na ta način dolgoročno sicer nekoliko preplačajo naložbo (da, tudi ponudnik mora zaslužiti), a hkrati povsem mirno spijo, saj vedo, da bodo lahko že čez leto dni obstoječe robote zamenjala s še zmogljivejšimi, če bo po njih potreba – z enostavno spremembo naročnine.
RaaS torej ponuja številne prednosti v primerjavi s tradicionalnimi metodami implementacije. Zlasti pomembna prednost je ta, da podjetjem znižuje vstopne stroške, zaradi česar je rešitev praktično čez noč postala primerna tudi za mala in srednje velika podjetja. Z zakupom robotskih naprav prek naročniške storitve, ki temelji na oblaku, imajo podjetja možnost plačevanja po uporabi in plačajo samo tisto, kar porabijo, torej elektriko in ure oziroma minute uporabe robota. Ta elastičnost rabe omogoča skalabilnost implementacije – kar naenkrat robotsko komisioniranje lahko postane privlačna rešitev za sezonske skoke v povpraševanju ali pa lastnike e-trgovine, katere priljubljenost hitro raste in je dolgoročno težko predvideti zahteve po pretoku blaga v skladiščih.
Seveda ima robotika kot storitev tudi omejitve. Ker gre za najemno storitev, je utopično pričakovati popolno prilagoditev obstoječim procesom podjetja, je pa zelo verjetno lažje prilagoditi procese dela v podjetju prednastavljenim funkcijam robotov. Ti so za nekatere naloge – in komisioniranje blaga, posluževanje strojev, spremljanje proizvodnje ipd. so vsekakor med njimi – že zelo dobro optimizirani in zato divje učinkoviti. Po mojih informacijah je trend robotike kot storitve tudi v Sloveniji v vzponu in posnema globalne smernice – prva so novi poslovni model za svojega vzela velika skladišča in podjetja, ki želijo preizkusiti robotsko avtomatizacijo in z njo eksperimentirati, preden se zavežejo popolni avanturi. Mogoče bo prav RaaS ljubezen na prvi pogled.