Rok trajanja
S pomočjo pritožbe Zveze potrošnikov Slovenije, ki Apple opozarja, da s ponujanjem dodatne garancije v obliki paketa AppleCare krši slovensko in evropsko zakonodajo, smo vas prvega aprila malce potegnili za nos. Objavili smo novico, da je sodišče zaradi pritožbe podjetju Apple začasno prepovedalo prodajo. To seveda ne drži, a je vendarle vprašanje, ali Apple res ne deluje v skladu z našimi zakoni. Garancijo in grajanje stvarnih napak si namreč vsakdo razlaga po svoje.
Na podlagi zakona o varstvu potrošnikov je ministrstvo za gospodarstvo objavilo pravilnik o blagu, za katero se izda garancija za brezhibno delovanje. V njem piše, da garancijski rok ne sme biti krajši od enega leta. Ker Apple v tem pogledu deluje skladno s predpisi, z garancijo ne bi smelo biti nič narobe. Drugo so stvarne napake, ki jih moramo pograjati v roku dveh mesecev od dneva, ko smo jih odkrili. Absolutni zastaralni rok stvarnih napak je dve leti od izročitve stvari. Grajanje stvarnih napak je že bolj sivo področje in pri ZPS ob pritožbi zoper ameriško podjetje verjetno merijo nanje. Vendar sem ne spadajo okvare kupljenih naprav, temveč lastnosti, ki so potrebne za normalno rabo, ali odlike, ki so bile izrecno ali molče dogovorjene oziroma predpisane. Pod grajanje stvarne napake bi tako spadala izguba signala na Applovem telefonu iPhone 4, sčasoma razmajan gumb Home pa bi krila garancija. In prav njo razširi sporni AppleCare.
Zakonska podlaga je jasna, žal pa si jo vsako podjetje razlaga drugače. Tako sem že pred časom pisal o Samsungovi praksi, ko podjetje javno spodbuja razvoj alternativnih operacijskih sistemov, medtem ko njihov slovenski predstavnik zavrača garancijo naprave, če nanjo naložiš katerega izmed njih. Vedno več je primerov, ko izdelek deluje le toliko časa, da se izteče priložena garancija, potem je treba kupiti novega. Zgled tega bi lahko bili novejši mobilni telefoni, ki se po vzdržljivosti ne morejo primerjati s starimi finskimi modeli, a to je zgolj moje osebno bentenje. Pa vendar - tokrat imam v mislih Microsoft in njihovo igralno konzolo Xbox 360. Osebno ne poznam nikogar, ki bi doma še vedno imel prvo različico omenjene naprave, saj se kvari hitreje kot banane v slovenskih trgovinah. Sam sem zmeren igralec in konzola je v rabi le trikrat na teden po dve uri. Kljub temu sem jo imel v garancijskem roku dvakrat v popravilu, potem pa je po izteku garancije odpovedala enota DVD. Konzole nisem "odklepal", zato je bil optični bralnik devičnik, vajen le izvirnih nosilcev. Vse našteto mi je bore malo pomagalo. Trenutno imam že drugo konzolo in sem med prijatelji igralci čislan član družbe, saj jih ni malo, ki so si kupili že tretji ali celo četrti Xbox.
Na srečo se najdejo tudi taki, ki izdelujejo kakovostne izdelke in hkrati spoštujejo garancijske pogoje. Odlične izkušnje imam z izdelki podjetja Logitech. Ko mi je po dveh mesecih uporabe na slabih sto evrov vredni tipkovnici Illuminated mlajša hči zlomila tipko na številčnici, sem takoj stopil v stik z slovenskim trgovcem, pri katerem sem jo kupil. Dobil sem pričakovan odgovor. Ker sem napako povzročil sam (iz malomarnosti?), je garancija ne pokriva. Pisal sem na sedež družbe Logitech v upanju, da bom lahko pokvarjeno tipko kupil in jo zamenjal tako, kot smo to delali včasih, ko so se tipkovnice še selile od računalnika do računalnika. Iz Združenih držav sem po elektronski pošti prejel hiter odgovor, v katerem so mi pojasnili, da se take napake ne popravljajo. Kljub temu so me prosili za serijsko številko in fotografijo okvarjenega izdelka. Takoj po prejetem dokazilu o lastništvu in potrjeni resničnosti mojih trditev so mi poslali novo tipkovnico, in uporabljam jo še danes. Na dobro izkušnjo sem se spomnil, ko sem zadnjič dobil osiroteli daljinec Logitech Harmony 1100. Bil je brez polnilca, zato sem urno pisal priljubljeni tehnični podpori. Pohvalil sem izdelek, povedal, da polnjenje ne deluje več, in vprašal, ali prodajajo rezervne dele. Ker mi je v vmesnem času baterijo polnil kitajski izum za osem evrov, sem navrgel še informacijo o tem. Po še nekaj fotografijah in napisanih številkah je po pošti že pripotoval nov polnilec, skupaj s polnilno banjico, za vsak primer, če bi težave povzročala ona. Zastonj, seveda.
Za konec naj dodam še nekaj nasvetov pri uveljavljanju garancije, ki bodo nadgradili čakanje na neukega trgovca, kateremu bi radi podtaknili blokirano igralno konzolo. Bodimo prijazni in izdelek pohvalimo. Resnico izkrivimo le toliko, da se nam vest ne oglaša. Med vrsticami navrzimo konkurenco in pomilovanje tamkajšnjih uporabnikov, katerim se nikakor ne bi želeli pridružiti. Izogibajmo se grožnjam. V zameno za želeni rezervni del ponudimo denar. Slednje seveda zgolj, če komuniciramo s službo za priznanje garancije, ne s trgovcem. In, kar je najpomembneje, kupujmo tam, kjer so izkušnje dobre. Naj spregovori naš denar.