Še leto in pol kasneje
Po letu in pol se znova vračamo k statistiki obiska spletnih strani Monitorja in Mladine. Kaj je novega pri rabi brskalnikov in operacijskih sistemov? Kako se na spletnem obisku pozna vzpon mobilnih naprav? To in še veliko več v nadaljevanju.
Naše prve analize spletnega obiska, ki smo jih objavili v reviji Monitor, so vzele pod drobnogled mesečni interval pri koncu leta, lani smo se pozabavali z obiskom v maju, tokrat pa bomo naredili primerjavo med njim in obiskom letošnjega oktobra. Znova smo uporabili mnogim znano orodje in neformalni standard spletne industrije, Google Analytics, zato lahko vsi tisti, ki ga prav tako uporabljate, rezultate preprosto primerjate s svojimi.
Kot običajno si bomo ogledali statistiko dveh spletišč. Monitorjevo sooblikujejo tudi tisti, ki so tehnološko nekoliko bolj pustolovsko razpoloženi, na strani Mladine pa najdemo bolj enakomerno porazdeljen vzorec tipičnega obiska spleta v Sloveniji.
Brskalniki in sistemi
Pregled brskalnikov in operacijskih sistemov, ki so v rabi pri naših obiskovalcih, je zelo pomemben podatek, saj dokaj določa, kaj s spletnimi stranmi lahko počnemo. Spletni standardi se počasi uveljavljajo, vsak ponudnik pa prehiteva (ali zaostaja) s svojimi specifičnimi prijemi. V zadnjem času se je stanje za spletne mojstre resda precej izboljšalo, saj so v močni rasti brskalniki, ki spoštujejo standarde in so dobro podprti z razvojnimi ogrodji, kot sta jQuery ali Modernizr, ki še dodatno izenačita podlage in s tem olajšata delo spletnim razvijalcem.
Kot pri zadnji analizi, lahko tudi tokrat ugotovimo, da ima primat še vedno brskalnik Firefox, ki pa počasi izgublja svoj delež, predvsem zaradi vedno večje rabe brskalnika Chrome in vzpona mobilnih naprav, ki so zdaj že dobro izražena kategorija. Pri spletu Monitorja lahko ugotovimo, da je Firefox izgubil kar precej, saj je s skoraj 53 % zdrknil na 42 %, a še vedno ohranja prvo mesto. Drugo mesto si je že izboril Chrome, z veliko rastjo s 14 % lani maja do 27 % letos oktobra, s tem je prehitel Internet Explorer (IE), ki je izgubil pet in pol odstotnih točk in ohranil 20 % obiska. Sledijo Safari (rast na 4,5 % z 3,2 %), Opera (zdrs z 2,9 % na 2,3 %), na šestem mestu pa je novinec, brskalnik naprav z Androidom, ki si je odrezal 2 % kolača.
Mladina z nekoliko bolj "konservativno" publiko ohranja visok delež vodilnega Firefoxa, ki vodi z 42 % (zdrs s 44 % zadnjič), na drugem mestu vztraja IE s 33 % (prej 35 %), Chrome je tu šele tretji. Z rahlo rastjo na račun vodilnega dvojca si je odrezal 15,4 % (prej 12,9 %), sledijo pa Safari (rast s 5,7 % na 6,2 %), Opera (ohranja okrog odstotek in pol) in Android, ki smo ga tu zaznali že zadnjič, zdaj pa si lasti slab odstotek obiska.
Zaradi pomembnega deleža, ki ga ohranja IE, si je zanimivo ogledati še prerez rabe posameznih različic, saj so si te s podporo spletnim standardom nadvse različne. Pri Monitorju si delež rabe IE po velikosti delijo različice 8 (50 %), 9 (36 %), 7 (10 %) in še vedno prisotni 6 (3 %), katerega znana spletišča že počasi opuščajo. Zaznali smo tudi inačice 10, pa celo 5 in 5.5. Pri Mladini je razrez malo drugačen, a enak vrstni red: 8 (58 %), 9 (22 %), 7 (15 %), 6 (5 %) in preostali drobec med različico 10, ki šele prihaja, ter predpotopnima 5 in 5.5.
Firefox ohranja prvo mesto, a izgublja svoj delež proti Chromu. Še vedno močno v rabi tudi Internet Explorer.
Raba brskalnikov kaže pestro sliko, pri operacijskih sistemih pa Okna zelo počasi izgubljajo svoj velikanski delež. Pri Monitorju so med lanskim majem in letošnjim oktobrom izgubila dobrih pet odstotnih točk, to jim daje nekaj manj kot 88 % vsega obiska. Drobtinice si delijo Macintosh (rast s 3,9 % na 4,5 %), Linux (zdrs s 3,1 % na 2,7 %), k temu pa bi lahko prišteli tudi rastoči Android (velik skok z 0,15 % na 2,3 %), potem pa sta tu že i-napravi (iPad z 1,6 % in iPhone z 0,5 %).
Mladina pokaže, da je tam uporabnikov Oken skoraj 89 % (padec je minimalen, na 88,8 % z 89,9 %), sledita pa prav tako ustaljena Macintosh s 6,6 % in Linux z 1,8 %. Android z 0,8 % je prehitel iPad z 1 %, na šestem mestu pa je iPhone z manj kot pol odstotka.
02_os_monitor.jpg
02_os_mladina.jpg
Okna, čeprav jim delež rahlo upada, vsej alternativi še vedno puščajo le drobtinice.
Okna zaradi svojega velikanskega deleža seveda terjajo nadaljnjo analizo. Razrez je pri obeh spletiščih podoben in kaže vztrajanje Oken XP nad polovico (padec na 50,4 %, s 56,2 %), pridobivanje Oken 7 (na skoraj 40 % s 33 %), polom Viste (le 8,9 %, kar je zdrs z 9,7 % prej), v sledovih pa zaznamo še Okna Server 2003, 2000 in celo 98.
Okna XP so še vedno nad polovico, sedmica pa jih počasi dohiteva in Visto pušča med skoraj pozabljenimi.
Zaradi rasti rabe mobilnih naprav je Google v orodju Analytics ponudil novo kategorijo statističnih analiz. Tako lahko med drugim spremljamo celo priljubljenost posameznih znamk in modelov. Pri Monitorju so najbolj priljubljeni mobilni odjemalci Apple iPad (16 % mobilnega dostopa), Samsungova Galaxy S (8,2 %) in S II (6 %), Applov iPhone (4.9 %) in HTCjeva Desire (4 %) in Desire HD (2,8 %). Pri Mladini so priljubljeni mobilni modeli Applova iPad (30 % mobilnega obiska) in iPhone (12 %), Samsungova Galaxy S II (3,6 %) in S (3,5 %), med HTCjeva Desire (3,4 %) in Desire HD (1,4 %) pa se je vrinil še en Applov mobilnež, iPod Touch (1,7 %).
Iskalniki in ponudniki
To, kar so pri operacijskih sistemih naših obiskovalcev Microsoftova Okna, je pri ustvarjanju obiska iskalnik Google. Vendar Google ponuja tudi številna druga spletišča (e-pošta, skupine, bralnik dovodov RSS ...), ki prav tako vedno bolj vodijo obiskovalce na naše strani.
Tako na spletni Monitor največ obiskovalcev še vedno pripeljejo zadetki v iskalniku Google, delež se je celo rahlo povečal, na skoraj 44 % (s slabih 43 % prej). Neposredni obisk (z vnosom naslova URL ali prek zaznamka) dosega 26 % (prej 27 %), potem pa sledijo povezave z drugih spletišč na domenah google.com (rast na 8,2 % s 5,7 %) in google.si (padec na 7,5 % z 8,4 %). Na petem mestu najdemo zadetke iskalnika Najdi.si (padec na 3,3 % s 5,7 %), sledijo pa povezave z domene najdi.si (rast na 1,6 % z 0,6 %).
Tudi pri Mladini vodijo zadetki iskalnika Google (rast na 55 % z 48 %), neposredni obisk pa dosega 23 % (zdrs s 27 % prej). Na tretje mesto pri ustvarjanju obiska pa se je že prebil Facebook, ki pripelje skoraj 4 % (rast z 2,8 %), potem pa sledita neuradni klon Googla (1stran.com) in zadetki iskalnika ter povezave na domeni najdi.si.
Google pripelje največ obiskovalcev, do nas pa pogosto pridejo tudi z neposrednim vnosom naslova ali izbiro zaznamka.
Ob tem si seveda velja ogledati, kaj ljudje najbolj iščejo? Za mesec oktober smo pri spletišču Monitorja, če zanemarimo različne oblike zapisa imena revije, največkrat pričakali obiskovalce, ki so iskali za "prenosni računalnik", "skype", "firefox" ter "windows 8" in "galaxy tab". Mladina ima seveda drugačne priljubljene iskalne izraze, ki so bili oktobra predvsem "pozitivna slovenija", "matjaž hanžek", "analia hounie", "bojan lepičnik", "mitja kunstelj" in "bojana virant".
Med ponudniki dostopa je pri obiskovalcih Monitorja zdaj prvi Telekom (skoraj 20 %, prej 17,5 %), sledi T-2 (14,5 %, prej 17,9 %), še vedno posebej zaznani SiOL (8,45 %, prej 12,6 %), sledita pa še Amis in Triera ter Telemach.
Telekom (SiOL) je še vedno daleč največji ponudnik dostopa do interneta pri nas.
Zmogljivosti odjemalcev
Orodje Google Analytics ni nikoli ponujalo preveč zanesljivih meritev hitrosti dostopa, tako da je ta kategorija zdaj celo odstranjena. Natančna meritev bi pač preveč posegla v samo rabo spletišča, obenem pa vemo, da je penetracija širokopasovnih povezav v Sloveniji zelo velika, glede mobilnega dostopa pa so zgovorne preostale meritve.
Seveda pa nas še kako zanimajo druge statistike o zmogljivosti odjemalcev, ki so pomembne pri določanju videza in funkcionalnosti. Pri zaslonih so na prvem mestu "razpotegnjenci" z zaslonsko ločljivostjo 1680 × 1050 pik, čeprav jim je delež upadel (14,7 % z 17,4 % prej), a ne toliko kot drugouvrščeni ločljivosti z razmerjem 4 : 3, 1280 × 1024 (krepek zdrs na 14,7 % z 21,2 % prej). Sledi širokozaslonskih 1920 × 1080 (rast na 9,8 % s 4,3 %) ter 1280 × 800 (zdrs na 9 % z 12 % prej).
Najbolj razširjena ločljivost je kljub zmanjšanju deleža širokozaslonska 1680 × 1050 (značilno za 22-palične zaslone).
Apple se je odločil, da vsadka flash na svojih i-napravah ne bo podprl, a je hitro vskočil Google z Androidom (tudi številni oglasi potrebujejo flash), tako da se je erozija podpore vsadku resda omejila, a napreduje. Flasha pri spletišču Monitorja ne podpira 6,6 % obiskovalcev, kar je podvojeni delež od 3,3 % zadnjič. Po drugi strani je posodabljanje na svežo različico zelo učinkovito, saj je uporabnikov vsadka flash 11 kar 40 %, zadnjič pa ga sploh še ni bilo. Preostanek pripada predvsem različnim podinačicam flasha 10.
06_flashs.jpg
Vsadek flash ostaja priljubljen in svež, a zavrača ga že dvakrat več obiskovalcev kot zadnjič, skoraj 7 %.
Zanimivosti
Ogledali smo si še nekaj statistike za minulih 365 dni. Pri Monitorju se povprečen obiskovalec na spletišču zadrži 2 minuti in si ogleda 2,3 strani. Kar 44 % obiskovalcev je bilo novih (ali pa so si uspešno pobrisali piškotke Google Analyticsa). Velika večina obiska je iz Slovenije, potem pa si sledijo Hrvaška, Nemčija, Srbija in ZDA. Konica obiska je bila 28. februarja, dno pa poletnega 6. julija (kar petkrat manj obiska kot ob konici). V 365 dneh sta bila najbolj iskana izraza "fotoaparati" in "prenosni računalniki".
Pri Mladini je prerez za 365 dni povedal, da se povprečni obiskovalec na spletišču zadrži 3 minute in si pri tem ogleda tri spletne strani. Novih obiskovalcev je bilo za 31 %, najbolj iskana izraza pa sta bila "mitja kunstelj" in "katarina avbar". Konica obiska je bila nedavno, 7. oktobra, ko je na spletišče prišlo kar desetkrat več ljudi kot ob dnu julija. Delež obiska iz tujine je nekoliko večji kot pri Monitorju, Sloveniji pa sledijo Hrvaška, ZDA, Nemčija, Italija in Avstrija.