Objavljeno: 29.11.2016 | Avtor: Vladimir Djurdjič | Monitor December 2016

Selitev v prostorsko fotografijo

Snemanje prostorskih, 360-stopinjskih fotografij in video posnetkov je naslednja tehnološka moda, ki sledi akcijskim kameram, pa tudi običajni panoramski fotografiji. Samsungova kamera Gear 360 je prvi znanilec teh izdelkov, ki bodo obenem tudi tesno povezani s prikazovalniki za navidezno resničnost. Toda ali končni rezultat zadovolji ta velika pričakovanja?

ostorska fotografija je tesno povezana s področjem navidezne resničnosti. Od tod tudi vnovično zanimanje za prostorsko snemanje, ki ga sicer kot tehniko poznamo že lep čas. Če želimo s prikazovalniki za navidezno resničnost gledati tudi svoje gradivo, ne samo tistega, ki je pripravljeno s strani izdelovalcev, se moramo podati na področje 360-stopinjskih kamer.

Toda 360-stopinjski posnetki niso za vsakogar. Privrženci klasične fotografije in tisti, ki cenijo znanje pri izbiri kadra, pripravi kompozicije in skrbi za podrobnosti, lahko na 360-stopinjske kamere kar pozabijo. Tako kot so že napisali nekateri avtorji, sami pri sebi ne vedo, zakaj bi jih potrebovali. Ne gre torej za zamenjavo, temveč za nišni izdelek.

Ljubitelji panoramskih fotografij pa utegnejo biti navdušeni. Namesto časovno potratnega in pogosto nepravilnega zajema s premikanjem fotoaparata se tu zajem 360-stopinjske slike zgodi v trenutku, s pritiskom na tipko ali, še bolje, z daljinskim sprožilcem. To se še posebej pozna, kjer imamo okoli sebe dogajanje v gibanju in bi se scena pri počasnem premikanju telefona med samim snemanjem (in kasneje združevanjem) spreminjala.

Še očitnejša prednost namenskih 360-stopinjskih kamer je pri video posnetkih. S telefoni tega pač preprosto ne moremo narediti. Kdor želi uživati v enkratnosti doživetega trenutka domala tako pristno, kot je bilo v času dogajanja, bo zagotovo znal ceniti to možnost. A pripravite se na veliko prostorsko potratnost takih posnetkov.

Samsungova kamera Gear 360 je prvi znanilec teh izdelkov, a obenem specifična v izvedbi – tesno je namreč povezana s pametnimi telefoni. Pa še to ne vsemi. Podprti so samo telefoni Galaxy Note7, Galaxy S7, Galaxy S7 Edge, Galaxy S6, Galaxy S6 Edge, Galaxy S6 Edge+ in Galaxy Note 5.

Poteza zelo spominja na Applovo taktiko, kjer pri večini izdelkov skrbi predvsem za združljivost znotraj hiše. Ali zna to Samsung pametno prekopirati in pri tem uspeti, bo pokazal čas. Pri Monitorju seveda nad takimi potezami nismo navdušeni, saj zagovarjamo odprtost, kjer je le mogoče.

Gear 360 je bolje uporabljati na primernem stojalu.

Zgradba kamere

Gear 360 ima vgrajeni dve fotografski tipali z ločljivostjo 15 milijonov pik, kar je dovolj, da ustvari prostorske video posnetke v ločljivosti skoraj 4K (3840 × 1920 pik namesto 3840 × 2160 pik). Ko pa združimo statične slike, lahko računamo na velikanske datoteke ločljivosti 30 milijonov pik (7776 × 3888 pik). To se pozna tudi pri prostorski porabi, kjer posamezna slika JPEG zlahka preseže 10 MB.

Združevanje zajetih slik v video posnetke 4K, za nameček prostorske, ni ravno mačji kašelj, kar zadeva računske moči, zato je Samsung v kamero vgradil zmogljiv procesor na podlagi ARM (poimenovali so ga DRIMe5s). Tu so še 1 GB delovni pomnilnik, merilnik pospeškov in žiroskop. Posnetke snemamo na kartice microSD, v osnovnem kompletu pa je priložen primerek velikosti 8 GB. Za povezavo poleg vmesnika USB ponudi še vmesnike WiFi, Bluetooth in NFC.

Fotografije shranjuje v zapisu JPEG, video posnetki pa so v zapisu MP4, a pri tem uporabljajo kodek H.265, kar gre upoštevati, ko izbiramo naprave, na katerih bomo predvajali posnetke. Prav vse tega formata še ne prepoznajo.

Kamera ima vgrajen akumulator velikosti 1350 mAh, kar naj bi običajno zadostovalo za okoli 2–3 ure snemanja. Dobro je, da je akumulator izmenljiv, kar pomeni, da si lahko omislimo zalogo, če se podamo na daljši foto-video safari v divjino. Akumulator lahko seveda polnimo tudi prek vgrajenega vmesnika USB.

Samsung Gear je povsem uporaben tudi kot akcijska kamera, saj je skladen s stopnjo zaščite IP53. To pomeni, da mu prah in nekaj kapelj vode ne bi smelo škodovati. Omeniti velja še, da je kameri že v osnovi priložen simpatičen zložljivi tripod, zaradi česar ima celota še nekoliko bolj futurističen videz, zložen pa spominja na mehansko različico lignja.

Tripod je nujen pri rabi, drugače bi se kamera zaradi oblike kar odkotalila, priročen pa je tudi pri priložnostnem snemanju iz roke. Za karkoli resnejšega tripod odvijemo, kamero pa namestimo na poljubno fotografsko podnožje. Paziti moramo le na to, da je podnožje čim bolj vitko, drugače nam bodo posnetke kazili tudi njegovi sestavni deli, predvsem razne ročice za upravljanje.

Kamera je skoraj popolna krogla, simpatična na videz. Za tako majhen izdelek (6,6 × 6 × 5,6 cm) je presenetljivo težka, saj tehta zajetnih 152 gramov, z akumulatorjem vred. Konstrukcijsko lahko kamero v celoti le pohvalimo.

Uporaba in omejitve

Ko govorimo o uporabi 360-stopinjskih posnetkov, moramo ločiti fazo snemanja in predvajanja gradiva. Samo snemanje ne bi moglo biti enostavnejše. Kamero vključimo in pritisnemo tipko za snemanje. Za razliko od klasičnih fotoaparatov nam ni treba nastavljati kopice parametrov, denimo osvetlitve in načina ostrenja. Vse to bo kamera počela sama.

Gear 360 pozna štiri režime snemanja: fotografije, video, video s časovnim zamikom in ponavljajoči se video. Kot vidimo, je kamera že v osnovi zamišljena za takojšnje deljenje simpatičnih trenutkov v družabnih omrežjih.

Različno osvetljeni polobli in napake pri šivanju posnetkov kazijo prostorske posnetke.

Priloženi tripod se je v praksi izkazal le za delno uporabnega. Ker je majhen, kamera snema stvari iz perspektive, kot če bi gledali, ko ležimo na tleh. Za karkoli ambicioznejšega svetujemo uporabo klasičnega fotografskega stojala, kjer je kamera ustrezno oddaljena od tal.

Tudi za rabo v roki je tripod le zasilna rešitev. Z zloženimi nogicami sicer lepo leži v roki, a pri tem prav nič ne stabilizira slike pri snemanju video posnetkov. Če želite video posnetke gledati s prikazovalniki za navidezno resničnost, bo bistveno bolje, če si za take primere omislite držalo z mehansko stabilizacijo slike. V nasprotnem primeru bo tresenje posnetkov tolikšno, da bo postalo večini slabo že po nekaj sekundah gledanja posnetkov na prikazovalniku.

Fotografije in video posnetki so dobri, a ne ravno odlični. Glede na tehnične lastnosti in ločljivost tipal bi pričakovali boljši prikaz podrobnosti, a te ostajajo večinoma zamegljenje in nejasne. Najbrž tudi zaradi algoritma, ki prostorsko zajete slike najprej spravi v ravninski zapis, nato pa jih zopet pretvori v pogled za uporabnika. Čudežev ne moremo pričakovati.

A s tem pomanjkljivosti še ni konec. Največja najbrž izhaja iz tega, da ima kamera »le« dve fotografski tipali. Stikanje ali »šivanje« obeh polobel nato izvede programska oprema, ki bi to nalogo nedvomno lahko opravila bolje. Kar nekajkrat smo zalotili kamero, da je na robovih obeh kamer slike združevala napačno in ne mehko prekrivajoče.

V določenih primerih, ko ima eno izmed tipalo precej drugačno nastavitev časa osvetlitve, denimo zaradi zelo močnega vira svetlobe, bomo pri pregledovanju 360-stopinjskega posnetka videli tudi drugo omejitev takega »šivanja« posnetkov. Različno osvetljen del posnetka bo jasno drugačen od druge plati. Verjamemo pa, da je to stvar algoritma v programski opremi kamere, in upamo, da bodo znali razvijalci to sčasoma popraviti ali vsaj izboljšati.

Mimogrede, če želimo kamero uporabljati tudi za navadne, torej 180-stopinjske posnetke, lahko eno od tipal izklopimo v nastavitvah. Tudi v tem primeru lahko računamo na zelo širokokotne fotografije, kar je vsekakor zgolj pozitivno.

Kamero lahko sicer uporabljamo tudi brez združljivega telefona, a bomo ob tem prikrajšani za cel kup uporabnih lastnosti. Telefon je prek brezžičnega vmesnika hkrati daljinec, na njem lahko tudi v živo pregledujemo, kaj snemamo.

Predvajanje prostorskih posnetkov

Pri preizkusu običajnih fotoaparatov bi tu končali, pri prostorskih posnetkih pa ne moremo skleniti brez razlage in opozorila za uporabo. Dejstvo je, da smo na tem področju trenutno silno omejeni.

Najlaže bo, če posnetke pregledujemo kar na zaslonu priloženega telefona, in sicer v namenskem programu za povezavo s kamero Gear 360. Tu lahko izbiramo med različnimi nastavitvami pogleda, od krožnega, panoramskega do nekaterih tudi manj uporabnih pogledov. Zorni kot izbiramo z drsenjem prsta po fotografiji ali video posnetku.

Korak dlje naredimo, če si omislimo še namenski prikazovalnik Gear VR. Samsung se prav dobro zaveda, da je prostorsko kamero najbolje uporabljati s tem prikazovalnikom in nasprotno, zato bomo na to kombinacijo verjetno pogosto naleteli. A razmislite – kupiti moramo (zmogljiv) telefon, prikazovalnik in kamero, celota zato postane že precej draga.

Očala Gear VR seveda najbolje prikažejo, kaj prostorska fotografija v resnici zmore. Uživamo lahko v resnični prostorski postavitvi, kjer s premikanjem glave izbiramo drugačen zorni kot. Pri fotografijah se zadeva izkaže najbolje, čeprav omejena ločljivost prikazovalnika in omejitve pri snemanju prostorske fotografije ponudijo precej nižjo ločljivost prikaza, kot bi si želeli. Najbrž bo to v naslednjih generacijah izdelka izboljšano.

Drugače je pri video posnetkih. Tu lahko pritrdimo tistim, ki trdijo, da za resničen užitek potrebujemo dobro premišljeno, celo profesionalno pripravo gradiva. Če bomo snemali posnetke in se obenem premikali, se bo celota tako tresla, da vam bo čut za ravnotežje skoraj zagotovo ponagajal, posledično pa se bo odzval tudi želodec. Mnogi bodo to poizkusili prvič, zadnjič in nikoli več. Zato velja upoštevati nasvet, da video posnetke raje snemajmo na fiksnem stojalu.

Težave se povečajo, ko želimo prostorske video posnetke pregledovati na osebnem računalniku ali pa naložiti v združljivo spletno storitev. Kot vemo, tako YouTube kot Facebook sprejemata posnetke v prostorski 360-stopinjski tehniki. A pot do njih ni ravno lahka. Vse skupaj deluje zadovoljivo le, če posnetke v spletne storitve prenašamo prek mobilnega telefona. Ker gre tu za dvostopenjski prenos (najprej iz kamere v telefon, nato iz telefona v storitev) računajte na zelooo dolge čase prenašanja. Najmanj 2–3 minute na minuto snemanja iz kamere in najbrž še precej več (odvisno od hitrosti spletne povezave) do spleta. Kar navadite se, da boste pustili, da se ti prenosi izvajajo samodejno, ponoči.

Če posnetke prenesemo v osebni računalnik, imamo še več omejitev in težav. Tako za fotografije kot za video posnetke smo le s težavo našli združljive programe. Eden takih je Pano2VR, a je plačljiv. V paketu s kamero dobimo program Cyberlink Gear 360 ActionDirector, ki je na voljo samo za Windows, tako da so uporabniki Macov zaenkrat prikrajšani.

Priložena programska oprema omogoča preprosto urejanje 360-stopinjskih posnetkov.

Program omogoča urejanje prostorskih posnetkov, dodajanje zvočnega ozadja in nekaj drugih lastnosti, a preveč ne smemo pričakovati. Morali pa bomo tudi precej čakati, saj je urejanje gradiva, daljšega od nekaj minut, silno počasno tudi na spodobno zmogljivem računalniku.

Ko pa pripravimo posnetke in jih želimo prenesti v YouTube, nastopi nova težava. Na našem testu je program ob začetku prenosa sporočal napako, če smo video skušali »ročno« naložiti v spletno storitev, pa ni bil prepoznan pravilno. Po krajši raziskavi smo ugotovili, da moramo s posebnim programom nastaviti ustrezne metapodatke. Resnici na ljubo bi pričakovali, da bo Samsung bolje pripravil ta del, ki so ga povsem zapostavili.

Le modna muha?

Uporaba tehnike 360-stopinjskega snemanja je vsekakor zabavna, potencialno pa tudi zelo koristna. S prostorskim posnetkom zajamemo vse tiste podrobnosti, ki nam jih z navadnim fotoaparatom ne bi uspelo, sploh če v času slikanja ali snemanja nismo pozorni nanje. Prostorska fotografija bo bržkone ostala nišno področje zanimanja potrošnikov, toda za ljubitelje zelo dragoceno.

Ali je Gear 360 pravi odgovor na želje po prostorskem snemanju? Če lahko oprostimo nekatere pomanjkljivosti in nimamo previsokih pričakovanj, se lahko lepo izide. Drugače pa je bolje poseči po specializiranih izdelkih, denimo gruči šestih povezanih GoProjev, kjer bo kakovost slike nedvomno bistveno boljša. Toda tudi cena bo znatno večja od 350 evrov, kolikor za Gear 360 pričakuje Samsung.

Ne smemo tudi pozabiti, da si lahko le občasno rabo prostorske fotografije ustvarimo tudi s specializiranimi programi za pametne telefone (denimo 360Pano za iPhone), ki svojo nalogo opravijo povsem korektno in brezplačno.

Zanimivo pa bo spremljati, kaj bodo prinesle naslednje generacije izdelkov, če se seveda ne bo izkazalo, da trg ni dojemljiv zanje.

Samsung Gear 360

Video kamera s sferičnim (360-stopinjskim) načinom snemanja.

Kdo: Samsung

Prodaja: Bolje založene trgovine.

Cena: Okoli 350 EUR.

Za: Velikost in oblika, kakovost izdelave, enostavnost rabe, kakovost fotografij.

Proti: Vezava na Samsungove telefone, slabši video od slik, (pre)dolgo prenašanje posnetkov, občasno slabo šivanje posnetkov, težave pri pregledovanju na osebnem računalniku.

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki

 
  • Polja označena z * je potrebno obvezno izpolniti
  • Pošlji