Šolanje od doma: Dragi študent
Medtem ko ostali kolegi pišejo o izkušnjah šolanja od doma na strani prejemnikov storitev, bodi tole pogled z druge strani. Še zdaleč ni enakovreden, saj so moji »šolarji« že odrasli ljudje, ki iz meni nepojasnjenih razlogov raje delajo doktorat, namesto da bi služili mastne denarje v industriji. Hkrati jih ni 30 na paralelko, temveč precej, precej manj. A vseeno, mentorstvo doktorandov od doma ni enako kot v živo.
Drugače je tudi zato, ker moja naloga ni (zgolj) predajati znanja, temveč (predvsem) reševanje novih problemov, ki jih pri raziskovalnem delu nenehno srečujejo. Od tehničnih »zakaj tole ne skonvergira« do konceptualnih »kako bomo izračunali površinsko energijo nesimetričnega izseka«. Ker moji študentje delajo teorijo in računalniške simulacije, se delo pač ni ustavilo samo zato, ker so doma. Kaj je torej drugače?
Najprej dinamika. V normalnih razmerah večina zagat traja največ deset minut, ker ne vidim le v monitor nesrečneža, temveč se lahko stegnem tudi na njegovo tipkovnico in pritisnem šest tipk ali pa po list papirja in skiciram enačbo. Prek modernih telekomunikacijskih tehnologij je to težje. Spet prosto po Paretu je osnova komunikacije elektronska pošta, po kateri vsak dan letijo sem in tja navodila in poročila. Za formalnosti in formo ni ne časa ne potrebe, saj smo v akademiji vsi enaki, pa tudi poznamo se toliko časa, da niti odrezava navodila niso razumljena slabo (vsaj upam).
A elektronska pošta ne zadostuje. Kdor je kdaj poskusil vtipkati kakšno malce bolj zapleteno enačbo, bo razumel, da je po elektronski pošti to milo rečeno nepraktično. Da, lahko jih pišem v LateXu, ampak učinkovito pa to ni. Kaj pa risanje shem?
Zato je drugi najboljši prijatelj študentov Skype. Mentorsko delo je ponavadi ena na ena, zato je Skype v te namene čisto zadovoljiva rešitev. Tedaj pač kracam enačbe na list papirja in ga redno kažem v kamero, pa nekako gre. Deljenje zaslonske slike je sploh koristno, saj poenostavi razlaganje izvedbenih podrobnosti, torej kaj in kam je treba klikniti ter katero nastavitev spremeniti ali pa omogoči kracanje shem kar na zaslonu. Včasih ni dovolj niti to, zato je Microsoft k sreči v svoje sisteme vgradil Remote Desktop. In tako je ob hkratnem pogovoru najhitreje kaj nastaviti kar na daljavo.
Povsem enak problem v primerjavi z učiteljskim delom pa je časovni faktor. Učenje na daljavo vzame več časa. Elektronska sporočila je treba bolj premisliti kakor kratko diskusijo, materiale je treba pripraviti, poročanje o opravljenih zadolžitvah je na daljavo okornejše in počasnejše, dileme se razrešujejo počasneje. Poleg tega doktorandi delajo vsak pri svojem projektu, zato se oddaljeni način dela zelo slabo skalira. Z enim ni težav, s štirimi bi še šlo, veliko več pa je znanstvena fantastika. Po štirih tednih v karanteni so ti sorazmerno enostavni prijemi še dovolj. Če se bo vse skupaj še vleklo, pa ne bodo.