Sony RX10 Mark IV
O dogajanju na trgu digitalnih fotoaparatov na teh straneh pišemo pogosto, glavna nit dogajanja zadnjih pet let je vedno boljša zmogljivost fotoaparatov, vgrajenih v pametne telefone. Že leta namreč pišemo o tem, kako se je trg digitalnih fotoaparatov močno izsušil, sploh v cenejšem razredu. Vzporedno s tem že leta ponavljamo, da so fotoaparati, vgrajeni v boljše pametne telefone dovolj dobri za večino potreb.
Fotografska podjetja so na to dogajanje odgovorila tako, da so toliko več energije vložila v višji segment, torej v zmogljivejše, dražje aparate. Obenem so se začele občutno dvigovati cenovne meje, ob tem so začeli ponujati tudi vedno zanimivejši razpon različnih zmogljivih aparatov.
Ob tradicionalnih DSLRjih in brezzrcalnih modelih smo tako v zadnjih petih letih dobili lepo izbiro kompaktnih modelov z razmeroma velikimi tipali, svetlobno res impresivnimi objektivi, množico funkcij, kakovostnimi ohišji z odličnim upravljanjem itd.
Od manjših, praktično žepnih modelov, celo takih s fiksnim objektivom (recimo Sonyjev RX1R s fiksnim objektivom in tipalom polne velikosti Leica) pa do kompaktnih aparatov z res velikim razponom goriščnice, kamor spada tokrat preizkušeni RX10 Mark IV, je ponudba vrhunskih aparatov res velika.
Kot pove ime, gre že za četrto inačico tega aparata, prvi model je luč sveta ugledal pred štirimi leti. Glede na to, da predstavljajo novo generacijo enkrat na leto (no, od prejšnjega, torej RX10 Mk. 3 je minilo že dve leti), gre očitno za sprotno osvežitev, to potrdi tudi pogled v specifikacije.
Aparat spominja na kake manjše modele DSLR, ohišje je sicer praktično enako predhodnikovemu. Gre za razmeroma kompaktno ohišje z zelo visoko natančnostjo izdelave in kakovostnimi materiali (predvsem trdno hrapavo plastiko). Na desni strani imamo poudarjeno držalo, prevlečeno z gumo, aparat lepo stoji v roki. Na manjše DSLRje spominja tudi teža, saj tehta aparat z vstavljeno baterijo ravno dober kilogram. Z zumiranjem se objektiv občutno iztegne, na njem imamo oznake za goriščno razdaljo.
Ena izmed novosti glede na predhodnika je pri zaslonu na zadnji strani, ki je po novem občutljiv za dotik, obenem so mu nekoliko dvignili ločljivost. Zaslon sicer lahko nagibamo navzdol in navzgor, ne moremo pa ga zavrteti okoli osi kot pri nekaterih konkurenčnih modelih. Možnost dotika je resda nekoliko omejena – s prstom ne moremo brskati po menijih ali menjavati med že zajetimi fotografijami. Ta občutljivost je namreč namenjena izbiri točke ostrenja, tu se dobro obnese. Moramo sicer priznati, da smo sami še vedno navajeni rabe sredinske točke, izredno je uporabna takrat, ko imamo aparat na stativu (denimo med zajemom videa).
Upravljanje z aparatom je sicer res odlično. Po ohišju imamo dobro izbiro kolesc in funkcijskih tipk, glavno vlogo prevzame kolesce za kompenzacijo svetlobe pod desnim palcem, navdušeni smo bili tudi nad kolesom nastavitev odprtosti zaslonke. Ta je postavljen okoli objektiva, kot pri kakih starejših (analognih) objektivih. Predvsem za zajem videa je koristno, da lahko pri tem kolescu nastavimo zvezno delovanje, torej brez občutnih stopenj pri vsaki izmed označenih vrednosti zaslonke. Pri upravljanju je zelo koristen tudi majhen, črno-beli zaslon LCD na zgornji desni površini – ta ima vgrajeno tudi osvetlitev od zadaj.
Že pri predhodniku smo opazili zanimivo odločitev, da v prožilec dodajo navoj za uporabo starih, analognih prožilcev (gre za žičnate prožilce, ki delujejo podobno kot žice menjalnikov na kolesih, torej da fizično podaljšajo prožilec). Novost je tudi drsnik na levi strani objektiva, z njim lahko omejimo območje, v katerem aparat išče točko ostrenja. Tako lahko nastavimo, da aparat ne išče točke, ki bi bila bližje od treh metrov, to pa pozitivno vpliva na sicer odlično hitrost ostrenja. Zum lahko upravljamo s kolesom, postavljenim okoli objektiva, ali z drsnikom, ki se nagiba okoli prožilca, v obeh primerih gre le za krmiljenje vgrajenega motorčka, pri kolesu, ki je vgrajen v objektiv, lahko tudi nastavimo smer vrtenja oziroma zumiranja (enako velja za kolesce za ročno ostrenje).
Na sredini je vgrajeno digitalno iskalo (ta ima tudi tipalo za samodejni preklop med iskalom in zadnjim zaslonom), nad njim je tudi klasični vmesnik »Hot Shoe« za priklop zunanje bliskavice. Pred tem je seveda tudi vgrajena bliskavica, njen nazivni domet je slabih enajst metrov, to je za kompaktni aparat zelo dobro. Na levi strani se pod vratci skrivajo vmesniki, konkretno izhod za slušalke in (zelo dobrodošel) vhod za mikrofon, zraven sta še izhod Micro-HDMI in priklop za USB. Pomnilniško kartico SD vstavimo na desni strani, pod držalom se vstavi akumulator, tega lahko zamenjamo tudi takrat, ko imamo aparat na stativu.
Objektiv vsaj na papirju ostaja enak kot pri predhodniku, to vsekakor ni slabo. Pokriva namreč goriščne razdalje od 24 pa do 600 milimetrov (izraženo v klasičnem, 35. mm formatu). Povedano drugače, na voljo je 25-kratni optični zum. Ob tem ponuja tudi odlično zaslonko – ta gre od F/2,4 pri širokem do F/4 pri daljšem območju objektiva (konkretno od 100 milimetrov naprej). Priloženo dobimo senčno zaslonko, sprednja stran objektiva ima tudi klasični navoj za fotografske filtre.
Tudi tipalo je ostalo enako, gre za razmeroma veliko tipalo (vsaj za kompaktni aparat) z diagonalo enega palca in ločljivostjo 20 milijonov pik. Ravno kombinacija solidnega tipala z odličnim objektivom, ki pokriva zelo široko območje goriščnic ob zelo svetlih vrednostih zaslonke, vse skupaj v razmeroma kompaktnem ohišju je nekako misija tega fotoaparata. Kakovost fotografij tako ostaja odlična, za zahtevnejše je na voljo tudi format RAW. Tudi občutljivost se glede na predhodnika ni spremenila, gre do ISO 12800 (oziroma do ISO 25600 v razširjenem, programskem načinu).
Hitrost ostrenja smo sicer že omenili, a to je še eno področje, kjer je aparat naredil korak naprej od predhodnika. Pri daljših goriščnicah sicer težko dosežemo omembe vredne hitrosti, pri širših in srednjih goriščnicah pa je ostrenje res izredno hitro in natančno. Dvignili so tudi hitrost zajema zaporednih fotografij, z vgradnjo zmogljivejšega procesorja so dosegli 24 fotografij na sekundo (pri polni ločljivosti). Ob tem je pomnilnika dovolj za shranitev 110 fotografij v obliki RAW ali 249 fotografij v obliki JPEG. Seveda lahko nastavimo tudi nižje hitrosti, konkretno 10 ali 3,5 fotografij na sekundo.
Aparat se odlično znajde tudi pri zajemu videa. Ločljivost gre tam do 4K pri 25 slikah na sekundo, nastavimo lahko tok podatkov 100 ali 50 Mbps. Pri ločljivosti FullHD lahko nastavimo tudi do 100 slik na sekundo, pri nižjih ločljivostih so na voljo tudi višje hitrosti (denimo za izdelavo upočasnjenih posnetkov). Omenili smo že vhod za zunanji mikrofon, aparat lahko prek vmesnika HDMI posnetke izvaža tudi med snemanjem (torej za uporabo zunanjega snemalnika).
Novi RX10 Mk. IV je res odličen, zmogljiv fotoaparat, ki pa meri na razmeroma ozek del trga. Cena je namreč zelo visoka, v tem rangu že najdemo zelo zmogljive aparate DSLR (in tudi brezzrcalnike). Ta model je sicer resda občutno manjši od primerljivega DSLRja, sploh ker moramo pri slednjem upoštevati še vsaj res velika objektiva, da pokrijemo primerljive goriščnice s podobno zaslonko. A po drugi strani je vprašanje, koliko uporabnikov je pripravljenih pri takih cenah zamenjati potencialno fleksibilnost modelov z možnostjo menjave objektivov.
Po našem mnenju je tudi ta širok razpon goriščnic večji, kot ga večina uporabnikov potrebuje. Ravno najdaljše goriščnice so tiste, zaradi katerih je aparat razmeroma velik, težak in drag. Odlična izbira so, denimo, Sonyjevi modeli RX100 – ti prinašajo enako tipalo v zelo majhnem, praktično žepnem ohišju.
Sony RX10 Mark IV
Razred: Zmogljivi.
Efektivna ločljivost tipala: 20 milijonov pik.
Tehnične lastnosti: Objektiv 24-600 (35 mm. ekvivalent); svetlobna jakost 2,4-4; ostrenje 3 cm (makro)-neskončno; domet bliskavice 11 m; ISO: samodejno ali ročno (100-12800, programsko 64 - 25600).
Tehnična zmogljivost: 7.
Kakovost fotografije: 9.
Zasnova aparata: 8.
Prodaja: Bolje založene trgovine.
Cena: 1989 EUR.
Za: Svetlobna prepustnost in razpon objektiva, kakovost fotografij in videa, podpora RAW, upravljanje, hitrost ostrenja.
Proti: Cena.