Objavljeno: 13.6.2023 | Avtor: Matej Šmid | Monitor Posebna 2022

Strojna oprema - Uvodnik

Električna kolesa niso le … kolesa. Počasi postajajo računalniki na kolesih, zaradi česar smo jih tudi opazili in jim posvetili tokratno posebno poletno številko. Če imajo navadna kolesa le dve kolesi, okvir, amortizerje in menjalnik, imajo električna še kaj več. Tudi na strojni oziroma mehanski ravni.

Računalničarji seveda najprej opazimo vgrajen računalnik, ki upravlja v e-kolo vgrajena baterijo in elektromotor. Osnovni modeli imajo le signalno lučko ali dve, resna kolesa pa pravo pravcato mini tablico, prek katere lahko nastavljamo marsikaj. Denimo moč motorja, načine vožnje, stopnje pomoči in še kaj. Skorajda obvezno je tudi, da se vgrajeni računalnik povezuje prek bluetootha in ga lahko upravljamo prek pametnega telefona. Ključen razlog je seveda v tem, da ima telefon večji zaslon, zato je upravljanje udobnejše, nenazadnje ima vgrajeno tudi močnejšo strojno opremo, zato je tudi hitrejše.

V nadaljevanju smo pripravili tudi nekaj nasvetov in usmeritev za tiste, ki prisegajo na samogradnjo. Ne seveda za upravljanje resnih e-koles, ampak za merjenje osnovnih parametrov vožnje, kot so hitrost, kadenca, ob pomoči zmogljivejših modulov tudi navigacija in seveda prijazen prikaz zajetih podatkov na zaslonu LCD.

Posvetili smo se tudi dejstvu, da litijeve baterije, na katerih sloni e-kolesarstvo, nikakor ne sodijo med naravi prijazne izdelke. Že samo pridobivanje litija (in predvsem kobalta) kot ključne surovine je umazano, podobno velja tudi za razgradnjo. Zagotovo je zato smiselno razmisliti tudi o obnovi in le delni zamenjavi iztrošenih baterij. Nenazadnje tudi zato, ker baterije nikakor niso poceni, saj nas lahko olajšajo tudi za tisoč evrov. Njihova zmogljivost pa z uporabo (beri: s cikli polnjenja) nezadržno upada.

In ko smo že pri denarju in vedno dražjih e-kolesih – poskušali smo ugotoviti, kakšen je do novih trendov odnos zavarovalnic. Izkazalo se je, da teh, ki delujejo v Sloveniji, precej slabši kot tistih na bolj razvitih trgih.

In nenazadnje – pišemo o e-kolesih, ki to niso, ampak so – e-motorji. E-kolesa so omejena na 25 km/h, obstaja pa kar nekaj tipov dvokolesnih e-prevoznih sredstev, ki niso. Od Speed Pedelecov do električnih skuterjev in celo – e-motokros motorjev. O teh in drugih novostih več v zaključku strojnega dela tokratne posebne številke.

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki

 
  • Polja označena z * je potrebno obvezno izpolniti
  • Pošlji