Svet v 140 znakih
Twitterju bi naredili krivico, če bi ga predstavljali kot novost, ki si v slovenski digitalni pokrajini še utira pot. Spletni komunikacijski kanal se je v Sloveniji prijel med posamezniki, podjetji, javnimi osebnostmi in politiki, zaradi enostavne uporabe pa je uporabnikov vedno več.
V primerjavi z baročnim vmesnikom omrežja Facebook, ki se šibi pod težo aplikacij, okrašenih časovnic in kar je še tega, je Twitter zelo špartanski. Sporočila, ki jih posameznik objavlja v tem omrežju, so lahko dolga 140 znakov, poleg besedila pa lahko posameznik sporočilom pripne še povezavo oziroma fotografijo. In to je vse. Nobenih aplikacij, nobenih iger ... svet Twitterja se vrti okrog besed.
Twitter se najbolje počuti v povezavi z mobilnim spletom. Uporaba Twitterja na mobilnih telefonih po uradnih statistikah namreč obsega več kot polovico vseh uporabnikov tega omrežja, ki jih je po svetu dobrih 145 milijonov. Veliko, a v primerjavi s 845 milijoni uporabnikov omrežja Facebook še vedno razmeroma malo. Slovensko razmerje je podobno - sedemsto tisoč uporabnikov Facebooka in slabih 20.000 uporabnikov storitve Twitter.
Med najbolj znanimi uporabniki storitve Twitter je veliko zvezdnikov.
Naj vas številke ne zavedejo - če so Facebook doslej odkrili že čisto vsi člani vaše družine, tudi babica, in ga zaradi vedno večjega komunikacijskega šuma komaj še jemljete za relevanten vir informacij, je Twitter namenjen vsebinskim elitam. 140 znakov je zelo malo, a po drugi strani zelo veliko - če nimaš kaj povedati.
Podobno kot omrežje Facebook tudi Twitter pozna "prijatelje", čeprav se jim tu bolj po biblijsko reče sledilci. Če nekoga sledite (in ne zasledujete!), boste v svojo Twitter časovnico dobivali njegova sporočila in to vam bo omogočalo lažjo komunikacijo. Prednost Twitterja je v tem, da sledenje ni nujno obojestransko - posameznik si lahko uredi tok informacij točno tako, kot si želi, brez nepotrebnega šuma.
Poleg sledilcev je najpomembnejši izraz Twitter vesolja še t. i. hashtag ali, po domače, lojtra. Z znakom # so namreč na Twitterju označene teme pogovora, pri katerem sodeluje več uporabnikov, za katere ni nujno, da si sledijo. Tako lahko ob določenih priložnostih (podelitev oskarjev, predvolilna kampanja, premiera novega filma ...) spremljate komunikacijo vsega sveta v tem omrežju.
Orodjarna
Spletno mesto twitter.com
Čeprav je Twitter v osnovi zelo špartanski, je orodij za uporabo tega kanala res veliko. Skoraj vsi uporabniki se najprej srečajo s spletnim mestom Twitter.com, ki je precej osnovna in nezapletena platforma. Na njej lahko pišete sporočila, pregledujete tok sporočil vaših sledilcev in spremljate zasebna sporočila. Platformi nič ne manjka, a je po drugi strani za resno rabo vse skupaj preveč okorna in nepraktična. Preklapljanje med uporabniškimi računi, spremljanje posameznih tem in druge "napredne" funkcije so zaradi okornega spletnega vmesnika prava muka in hitro se izkaže, da osnovni dostop ne bo zadostoval za redno rabo.
Aplikacija Tweetdeck
Tweetdeck je pred kratkim postal uradna aplikacija podjetja Twitter in kot taka ponuja najboljšo uporabniško izkušnjo za tiste, ki bi radi Twitter dihali vsak dan. Omogoča enostavno spremljanje komunikacijskega toka, hitro preklapljanje med različnimi uporabniškimi računi, spremljanje posamezne teme pogovora in drugo.
Tweetdeck je za resno uporabo skoraj obvezno orodje
Aplikacijo lahko uporabljate kot samostojni program na namizju, kot spletno aplikacijo oziroma kot dodatek brskalniku. Ob prvem zagonu si lahko ustvarite uporabniško ime in geslo, s katerim se lahko kasneje prijavite v katerokoli od različic aplikacije, vaše nastavitve pa se bodo vklopile same od sebe.
Poleg Twitter računov si lahko v Tweetdeck priklopite še Facebook račun, pazite le, da se ne utopite v vseh podatkih iz različnih svetov, oziroma da sporočila, namenjenega prijatelju, ponesreči ne pošljete šefu.
Spletno mesto Hootsuite.com
Če ste pravna oseba oziroma boste Twitter namesto klepeta s prijatelji uporabljali predvsem za zasledovanje poslovnih ciljev, potem vam bo ob pogledu na spletno mesto Hootsuite zaigralo srce. Poudarek je tu namreč na analizah komunikacijskih učinkov in ekipnem vodenju istega Twitter računa, dodeljevanja posameznih sporočil določenemu članu ekipe in tako naprej.
Za poslovno rabo oziroma ekipno tvitanje je Hootsuite nepogrešljiv
Zelo praktično v primerih korporativnega komuniciranja, kjer se z istim kanalom ukvarja več ljudi hkrati in kjer organizacija terja red. Ker je storitev namenjena resnim ljudem, je v svoji polni različici plačljiva, za razliko od Tweetdecka pa jo lahko uporabljate samo kot spletno oziroma mobilno aplikacijo. A to je po drugi strani čisto dovolj.
Seveda je v spletu mogoče najti veliko večje število aplikacij, posebno poglavje je Twitter na mobilnih telefonih, a tam med aplikacijami ni tako velikih razlik.
Navodila za uporabo
Če boste pod tem podnaslovom iskali navodila v slogu "Deset točk za uspešno tvitanje", se motite. Twitter je orodje, ki ga lahko uporabite na tisoč in en način, vse je odvisno od tega, kaj bi radi s tem orodjem dosegli.
Strategija uporabe je vedno drugi korak, ki sledi načrtu komunikacijskih želja. Lahko ga uporabite za organiziranje večjega števila ljudi, kot so to počeli digitalij vešči uporabniki arabske pomladi, lahko s pomočjo tega orodja skrbite za ažurno obveščanje in dvosmerno komunikacijo o vaših izdelkih, Twitter lahko nadomesti oziroma dopolni vaš klicni center ...
Če razmišljate o zasebni rabi, je zadeva enostavna. Twitter je čudovit ravno zaradi posameznikov, ki po tem kanalu komunicirajo odprto in v skladu s svojimi pogledi na svet. Kakršnakoli strategija je tu odveč in čeprav se sliši zlajnano, se najbolje obneseta konsistenca in pristnost.
Peerindex.net - orodje za analizo sloga in vsebine vaših tvitov
Sitweet.com se ukvarja z vsebinsko analizo slovenskega dela tvitersfere
Pri poslovni rabi je zadeva malo bolj kompleksna. Veliko časa je pred samim začetkom treba vložiti v načrtovanje komunikacijske strategije, s katero boste s tem orodjem dosegli relevantno javnost in ji postregli s kakovostnimi informacijami. Vprašajte se, kaj želite sporočati, kdo so vaši prejemniki sporočil in s kakšnim namenom jim ta sporočila posredujete. Večja natančnost in specifičnost definicij pri ustvarjanju strategije in ciljev se bo poznala pri lažjem delu s samim izvajanjem komunikacije. Čim bolj boste pri strateškem delu megleni, tem težje delo boste imeli pri sami komunikaciji z javnostjo.
Poskrbite tudi za delitev dela. Prevečkrat se namreč zgodi, da spletno komuniciranje znotraj podjetja ni deležno dovolj pozornosti in je za zaposlene bolj kazen kot nagrada. Zato se je lotevajo polovičarsko, rezultati pa so temu primerni. Vloge pri komunikaciji so namreč lahko zelo raznolike, saj je treba skrbeti za odgovore na vprašanja uporabnikov, pripravljati vsebine tekočega dogajanja in meriti učinke ter na podlagi meritev prilagajati vsebino. Resne komunikacije nikakor ne gre zaupati prvemu, ki ga zjutraj srečate pred pisarno.
Poleg dvosmerne komunikacije z uporabniki je treba izoblikovati še vsebine za samostojni nastop. Spet se tu (pre)več podjetji odloča za enostavno smetenje z istimi vsebinami, ki jih lahko najdemo na spletišču, Facebook profilu podjetja in drugih spletnih kanalih, namesto da bi se potrudili z oblikovanjem unikatnih sporočil, ki so ponavadi pri uporabnikih bolj cenjena, oziroma na katera se raje odzivajo.
Poleg tega se je treba zavedati pomembnosti merjenja učinkovitosti komuniciranja in na podlagi rezultatov prilagajati strategijo, saj se v praksi vse prepogosto dogaja, da podjetja želenih učinkov komunikacije sploh ne poznajo, pri komuniciranju pa se bolj kot na vse drugo ozirajo na uspešne zglede iz drugih okolji, ki pri nas ne vžgejo vedno.
Tipi uporabnikov
Ko si boste ustvarili uporabniško ime, izbrali najljubšo aplikacijo in se podali raziskovati vesolje 140 znakov, si boste zelo hitro ustvarili lasten način uporabe te storitve. Samooklicani guruji družabnih medijev vas bodo sicer želeli prepričati, da je samo en način uporabe pravi, a jih ni treba jemati resno.
Načinov uporabe je vsaj toliko, kolikor je uporabnikov, in sami morate ugotoviti, kakšen način odgovarja vam. Za lažjo orientacijo ponujamo nekaj tipov uporabnikov, do katerih smo prišli z analizo slovenske twittersfere, a velja opozoriti, da jih jemljite s kančkom humorja. Do seznama smo prišli skupaj z nekaterimi slovenskimi uporabniki Twitterja. Niti slučajno ne gre za popoln seznam, je pa dobra odskočna deska.
Onesnaževalci
Sem spadajo podjetja, ki so pred kratkim odkrila Twitter in jih je nekdo naplahtal, da bodo samo z objavljanjem povezav do novic na svojem spletišču dosegla neslutene višave uspeha spletne komunikacije. Sledijo vsem po vrsti, sledilcev pa imajo zelo malo. Na komunikacijo drugih uporabnikov se ne odzivajo.
Zgledi: @slovenskenovice, @MO_RS, @revijareporter
Medijske živali
Večino vsebine dobijo iz množičnih medijev oziroma Twitter uporabljajo predvsem in samo za komentiranje novic in dogodkov. Ponavadi so njihovi komentarji zabavni in dajejo misliti.
Zgledi: @ljkucic, @imitation78, @tomsandrej, @dusancaf
Specialisti
Strokovnjaki z ozkih področij, ki svoje znanje nesebično delijo z navadnimi uporabniki. Frekvenca objav je lahko nižja kot pri povprečnem uporabniku, vsebinsko pa so njihova sporočila zelo bogata.
Zgledi: @fvnek, @nmusar, @lavkeri, @valentinbufolin, @nenadsenic, @rokterziev, @abecednik
Klepetulje
O vsaki stvari imajo najmanj tri mnenja, njihov tok sporočil pa je poln povezav na vse mogoče vsebine. Twitter razumejo kot IRC 2.0
Zgledi: @freeky, @mladenprajdic, @multikultivator, @drfilomena, @petraslanic