TEHNOMANIJA
O odličnih prodajnih rezultatih družbe Apple v ZDA smo že pisali, toda nove statistike kažejo še bolj neverjetne prodajne rezultate, kot bi pričakovali. V oktobru je tako Apple najbrž prvič v dolgih desetletjih kraljeval na seznamu najbolj prodanih izdelkov v maloprodaji. Novi namizni iMaci so na prvem in tretjem mestu, med prenosniki kraljuje MacBook Pro. Toda najbolj preseneča podatek, ki so ga objavili v analitski družbi NPD, da je Apple oktobra prodal skoraj polovico vseh osebnih računalnikov v maloprodaji (natančneje 47,71%). Tak uspeh je sicer nekoliko vezan na prednovoletno obdobje, pa vendar - lani, so v enakem obdobju dosegli 33,44 %. Ah, kakšna kriza neki. Američani kljub tanjšim denarnicam kupujejo skoraj najdražje izdelke, kar jih je moč kupiti.
*
Za Apple se je v ZDA, kot kaže, uspešno končala še ena zgodba o poizkusu posnemanja. Mali izdelovalec Psystar je klonil in nehal tržiti PC računalnike z operacijskim sistemom Mac OS X, ob tem pa celo pristal na poravnavo v višini 2,7 milijona dolarjev odškodnine Applu. Ob tem je v javnost pricurljalo nekaj zanimivih, celo neverjetnih podatkov. Psystar naj bi namreč investitorjem zagotavljal, da bi lahko v nekaj letih dosegli prodajo 12 milijonov računalnikov na leto. Realnost pa je bila bistveno, bistveno drugačna. Svetovalcu, najetemu s strani družbe Apple, je uspelo izslediti skupno le 768 računalnikov s spornim operacijskim sistemom. Kapo dol pred pravniki iz Cupertina. V vseh teh letih in ob neštetih poizkusih so vselej zmagali. Čeprav bi si najbrž vsi želeli cenejše računalnike z Macovim OS.
*
Toda tudi Apple ima, recimo temu, temne trenutke. Nedavno je pricurljala v javnost informacija, da je izdelovalec iz Cupertina vsaj dvema strankama zavrnil garancijsko popravilo računalnikov, češ da so bili preveč izpostavljeni cigaretnemu dimu. Korak je nenavaden iz več razlogov. Prvič zato, ker nikjer v garancijskih pogojih ne piše, da bi kajenje ob računalniku izničilo garancijo. Drugič zato, ker računalnike (tudi Apple) uporabljamo že nekaj desetletij, velik odstotek uporabnikov pa ob računalniku zagotovo kadi, a ni bilo nikjer slišati za tako drastično odločitev. Applu bo zagotovo še žal, saj je zadevo vzelo v svoje roke ameriško združenje za zaščito potrošnikov. Razlog za zavrnitev? Nikotin je klasificiran kot zdravju nevarna snov, ki ji zaposleni (serviserji) ne smejo biti izpostavljeni ...
*
Vse več je znakov, da tudi Google počasi, a zanesljivo stopa po nekaterih nečednih potih svojih velikih predhodnikov, kot sta Microsoft in IBM. Svojo moč izkoriščajo za doseganje še večje moči, pri tem pa omejujejo konkurenco. Le tako si lahko razlagamo nedavno odločitev, da ponudnikom različnih večpredstavnih predvajalnikov onemogočijo možnost predvajanja video posnetkov s storitve YouTube. Popcorn Hour, Netgear in drugi so tako rekoč čez noč ostali brez pomembnega vira vsebin, ki je privlačil kupce. Poteza je še toliko bolj sporna, ker Google sicer nima nič proti, če video posnetke YouTube uporabniki in ponudniki vgradijo v svoje spletne strani. Menda bodo nadaljnje predvajanje omogočili le tistim, ki bodo pripravljeni plačati. Morda pa je to le predpriprava na povsem drugačen YouTube, s komercialnimi vsebinami, takega, ki ga bo treba plačati.
*
Google postaja tudi vse bolj agresiven, že skoraj nasilen glede raznih tehnik za večji izplen pri spletnem in tudi klasičnem oglaševanju. Nedavno so, denimo, javnosti ponudili brezplačne strežnike DNS, ki obljubljajo potencialno hitrejše delovanje in s tem hitrost brskanja po spletu, večina ljudi pa se ne zaveda, da je to samo še en način, kako Google pridobi še bolj zanesljive informacije o navadah ljudi, pri tem pa se spretno izogiba vdiranju v zasebnost posameznikov. Drug tak primer je nova kampanja "Mi smo priljubljena lokacija na Googlu" (We're a Favorite place on Google), ki so jo začeli izvajati v ZDA. Nalepke dobijo vsa tista mala podjetja (restavracije, trgovinice ...), ki imajo največ zadetkov pri iskanju po lokalnih zemljevidih in zbirkah podatkov. Google je menda razposlal okoli 100.000 takih nalepk, ki jih bodo uporabniki našli na vhodnih vratih, na njih pa bodo črtne kode, ki jih bodo lahko uporabniki prebrali s pametnimi telefoni (dovolj so vgrajeni fotoaparati) in s tem dobili natančnejše informacije, cenike, menuje ipd. Google pa zanesljive podatke o uspešnosti oglaševanja. Hej, "veliki brat" se nam dogaja, in to danes. Brr, srhljivo.
*
Toda opozicija ne spi. Proti Googlu se je odkrito postavil nihče drug kot medijski mogotec Rupert Murdoch, ki mu je bilo dovolj, da Google objavlja v svojih novicah in iskalnih rezultate celotne članke in novice iz Murdochovih publikacij. Napovedal je, da bo zahteval umik iz iskalnika Google in začel zaračunavati za branje vsebin, za katerimi stoji novinarsko delo. Svoje je menda takoj dodal Microsoft, ki je celo pripravljen plačati, da bi se Murdoch s publikacijami umaknil z Googla in omogočal iskanje prek iskalnika Bing. Pogajanja, ko to pišem, še potekajo. Zanimivo pa je, da se je takoj odzval tudi Google. Tako rekoč čez noč so objavili novo funkcijo "prvi klik zastonj" (First Click Free), kjer bi založniki lahko uporabnikom brezplačno prikazali samo prvi zadetek, pri vseh nadaljnjih pa bi od uporabnika zahtevali plačilo ali registracijo. Popoln zasuk za podjetje, ki je doslej na vsak način iskalo, kako brezplačno ali za malo denarja priti do vsebin v spletu.
*
Že nekaj časa je znano, da sodobni ploski televizorji porabijo nezanemarljivo veliko energije za svoje delovanje, prvi pa so se temu odločili narediti konec, kje drugje, kot v Kaliforniji. Nedavno so predlagali nov predpis, ki bo zahteval, da izdelovalci televizorjev do leta 2011 zmanjšajo porabo za 33 %, do leta 2013 pa kar za 49 % glede na sedanje izdelke. Medtem, ko bodo televizorji LCD, zlasti s tehnologijo LED, to brez težav dosegli, je veliko vprašanje, ali bodo to zmogli tudi plazemski. Nekateri so zato že začeli napovedovati zaton plazemske tehnologije, zlasti če bo predpis kasneje uveljavljen na celotnem ozemlju ZDA.
*
Na koncu še majhno znamenje sedanjega časa. Japonski izdelovalec zabavne elektronike Onkyo je napovedal, da bo v prihodnje v svoje izdelke, skupaj z ojačevalniki in drugimi Hi-Fi komponentami, vgrajeval Intelove procesorje. Seveda ne za ojačitev zvoka, temveč za krmiljenje funkcij, uporabniškega vmesnika in najbrž dekodiranje digitalnih zapisov. S tem lahko pričakujemo začetek "zlivanja" različnih naprav zabavne elektronike v en sam izdelek. Hi-fi navdušenci bodo najbrž vihali nos, toda tržne raziskave kažejo drugače - večina uporabnikov si želi združitev tega, kar je danes postalo že poplava elektronike v domačem okolju.
Vladimir Djurdjič
"Apple oktobra prodal skoraj polovico vseh osebnih računalnikov v maloprodaji v ZDA, kar je najbrž rekord za izdelovalca iz Cupertina."