Objavljeno: 26.5.2020 | Avtor: Miran Varga | Monitor Junij 2020

Telemedicina se pripravlja na cunami

Pandemija covida-19 je že poskrbela za delo na daljavo in temeljito posegla na področje telekomunikacij, a zdi se, da največje spremembe šele prihajajo. Posebej na področju telemedicine, saj naj bi obseg navideznih, torej virtualnih obiskov zdravstvenega osebja in spremljanje pacientov na daljavo v prihodnjih letih zrasla kar za sedemkrat.

Povpraševanje po rešitvah s področja telemedicine je v času koronakrize doseglo nov vrhunec. Študija analitskega podjetja Frost & Sullivan, poimenovana Telehealth: A Technology-Based Weapon in the War Against the Coronavirus, ocenjuje, da naj bi uporaba telemedicine samo v letošnjem letu zrasla za več kot 64 odstotkov in tudi v naslednjem petletnem obdobju naj bi to področje dosegalo okoli 40-odstotno povprečno letno rast. Prednjačili bodo seveda video konzultacije s pacienti na daljavo in spremljanje bolnikov na daljavo, medtem ko bomo morali na operacijske posege na daljavo vendarle še malce počakati.

Delna selitev zdravstvenih storitev v digitalni svet je bila že v preteklosti bolj pobožna želja kot realnost, in čeprav predstavlja velike priložnosti, s seboj prinaša tudi številne izzive – tako za izvajalce, uporabnike kot tudi ponudnike rešitev.

Več prakse, boljše rešitve

Analitiki so si enotni – hote ali nehote je globalna virusna pandemija poskrbela za porast ponudbe rešitev s področja telemedicine oziroma njihovo povečano uporabo. In prav ta je ključ za razvoj še boljših rešitev in storitev. Ter seveda uporabniške izkušnje. Bolniki in pacienti smo deležni vse večjega števila z najrazličnejšimi senzorji opremljenih naprav, ki spremljajo naše zdravstveno stanje. Nekatere so že tako elegantne, da so na voljo v obliki zapestnice ali ure, zato nas praktično ne motijo – rutino, da jih je treba periodično napolniti in očistiti, smo oziroma bomo hitro razvili, saj to skrb že poznamo. Skrbimo namreč tudi, da naš pametni telefon nikoli ne ostane brez električne energije in internetne povezljivosti. Uporabnikom bolj prijazni senzorji in oprema za diagnosticiranje zdravstvenega stanja na daljavo bodo omogočili boljše zdravstvene rezultate. Ponudniki rešitev in storitev ter zdravstveni delavci bodo imeli na voljo več informacij in bolj natančne podatke, lažje jih bodo primerjali med pacienti in izbrali za bolnika (naj)primernejšo metodo zdravljenja ali zdravilo.

Vzpon robotike in umetne inteligence

V zdravstvu bomo priče tudi vedno bolj praktičnim aplikacijam tehnologij umetne inteligence in robotike. Po vzoru spletnih trgovin in ponudnikov zavarovalniških storitev naj bi že v kratkem zaživeli interaktivni virtualni pomočniki, ki ne omogočajo le osnovne komunikacije s pacienti, temveč tudi več priložnosti za nego (in pogovor) na daljavo. Po bolnišnicah se že vozijo roboti, ki se pogovarjajo s pacienti ali pa jim omogočijo stik z domačimi.

Raziskovalci pri Frost & Sullivan prav tako ugotavljajo, da je zdaj idealen čas za uvajanje naprednejših analitičnih rešitev na področje zdravstva. Te niso potrebne le za zajezitev in odpravo epidemije covida-19, temveč se bodo izkazale tudi v prihodnosti – ob takšnih in drugačnih izbruhih bolezni.

Zasebnost in zdravstveno varstvo

Več podatkov predstavlja temelj za kakovostnejše analize, a ker zdravstveni podatki posameznikov sodijo med najbolj občutljive osebne podatke, morajo to programske in druge rešitve seveda upoštevati. Čeprav so bile osnovne svoboščine in pravice posameznikov marsikje po svetu, tudi v Sloveniji, med pandemijo kratene, velja, da bo za resnično uveljavitev telemedicine treba opraviti še regulatorne spremembe. To, da morajo ponudniki rešitev že danes upoštevati predpise glede rabe osebnih podatkov in zasebnosti, je jasno. Večina jih bo zadeve reševala z iskanjem privolitev – ljudje pa bomo pristali na to, da se podatki zbirajo in obdelujejo v namene zagotavljanja boljše zdravstvene oskrbe. In pri tem držali pesti, da so ponudniki poskrbeli za številne mehanizme s področja kibernetske varnosti, ki bodo skrbeli, da podatki o našem zdravstvenem stanju ne pristanejo pri hekerjih.

Telemedicina in številke

Na plano že prihajajo prve letošnje statistike o rabi rešitev s področja telemedicine. Združenje American Informatics Association je poročalo, da je v ZDA od začetka marca do sredine aprila uporaba virtualnih zdravstvenih storitev zdravstvenega sistema enormno zrasla – za 683 odstotkov za nujne primere in kar 4.345 odstotokov za nenujne. Tudi zdravstveno osebje je prepričano, da bo število zdravstvenih pogovorov in sestankov na daljavo le še raslo. Ponudnik MedStar Health beleži še strmejše povpraševanje. Če je pred izbruhom covida-19 v povprečju opravil dva zdravstvena sestanka na daljavo, jih je v preteklih dveh mesecih 4.150.

A zdi se, da je to šele začetek. Duh je ušel iz steklenice. Trenutna pandemija je spremenila tudi pogled ljudi na telemedicino. Anketa v ZDA je pokazala, da je kar tri četrtine pacientov pripravljenih uporabiti tehnologijo za pregled na daljavo, dve tretjini vprašanih pa sta pripravljeni preizkusiti več storitev s področja telemedicine. Potreba po razdalji med zdravniki in pacienti bo vsekakor spodbudila povpraševanje po digitalnih rešitvah v zdravstvu ter povečala rabo komunikacijskih sistemov in omrežij. Vsaka zdravstvena organizacija bo postala podatkovni center v malem …

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki

 
  • Polja označena z * je potrebno obvezno izpolniti
  • Pošlji