Objavljeno: 28.2.2012 | Avtor: Mitja Mavsar | Monitor Februar 2012

Ugodno, ceneje, eBay!

Verjetno ne bomo povedali nič novega, če bomo zapisali, da so cene "tehnike" vseh oblik še vedno cenejše v tujini kot pri nas. Gre za ekonomijo obsega in Slovenija je pač majhna. Kupovanje v tujini je torej večinoma cenejše. Še ceneje pa je, če se lotimo kupovanja na dražbah, konkretno na eBayu.

"Dobrodošli na današnji dražbi! Najprej vam predstavljam Mojco, hčerko Janeza Novaka. Brhka 17-letnica obvlada tri jezike, trebušni ples in odlično kuha. Kdo med vami jo bo poročil, ji naredil otroke in vse življenje zrl v te zale oči? Odpiram dražbo. Kdo da več?"

Tako približno so odpirali prve zgodovinsko omenjene dražbe, ki so jih pred 2500 leti organizirali Babilonci. Dražba je potekala enkrat na leto in hčerke sploh nisi smel omožiti drugače kot prek dražbe.

Od tistih časov se je marsikaj spremenilo in danes težko dobiš dobro ženo na dražbi, še teže ženo prodaš. A kljub pravnim omejitvam pri prodaji belega blaga, prostitucije, orožja in še marsičesa je draženje (avkcija) še danes zelo aktualna oblika trgovanja. Pravzaprav se zdi, da še nikoli ni bilo tako priljubljeno!

Vse se je začelo leta 1995

V devetdesetih letih je nastalo precej pomembnih internetnih podjetij, ki uspešno poslujejo še danes. Med prvimi so bili Amazon, Yahoo in vsekakor tudi eBay, ki je svojo poslovno priložnost našel ravno v starodavni človeški navadi, da se s ceno radi igramo.

Prvi prodan izdelek na eBayu je bil pokvarjen laserski kazalnik

Tedaj 28-letni računalnikar Pierre Omidyar je spisal kodo, ki je omogočala spletno dražbo. Ker je potreboval vsebino, je ponudil naprodaj svoj pokvarjen laserski kazalnik. Sicer ga je nameraval vreči stran, na njegovo presenečenje pa se je kmalu javil prvi kupec. Opomnil ga je, da je zadeva pokvarjena, a je kupec zatrdil, da ni problem, ker je zbiratelj rabljenih laserskih kazalnikov.

Takole je bil videti eBay v starih časih ob svojih skromnih začetkih.

Nenavadno

Nedolžnost 18-letnice. Mlada Britanka je na eBayu ponudila največ, kar ima. Poslovnež, ki je dražbo dobil, je gospodični dal denar, ni pa ji vzel nedolžnosti. Vsekakor plemenito.

Sendvič s prikazano Marijo. Kar za 28.000 dolarjev je bil prodan sirov sendvič, nad katerim naj bi se lastniku prikazala devica Marija. Ne ve se, ali je kupec tako drag sendvič pojedel ali ga morda še vedno hrani :)

Čigumi Britney Spears. 263 dolarjev je na eBayu zaslužil prodajalec, ki je v nekem londonskem hotelu pobral žvečilni gumi, ki ga je iz svojih ust odvrgla Britney Spears.

Morilsko okno. 35. ameriškega predsednika, Johna F. Kennedyja, je ubil Lee Harvey Oswald v Dallasu (v Teksasu). Meril in zadel je skozi okno 6. nadstropja bližnje stavbe. Točno to okno so leta 2007 na eBayu prodali za nekaj več kot 3 milijone dolarjev.

Ledvica. Za enega bolj zaželenih organov je neki gospod s Floride že skoraj iztržil 5,7 milijona dolarjev, nato pa je eBay dražbo prekinil, saj je trgovanje z organi seveda nezakonito tako v resničnem kot internetnem svetu.

V dražbah je denar!

Začeli so skromno, danes pa eBay (sprva AuctionWeb) poznamo kot eno bogatejših internetnih podjetij, z več kot 30 lokalnimi različicami svojega spletnega posla in približno 18.000 zaposlenimi.

Ebay je bil pravzaprav eno prvih spletnih družabnih omrežij. Uporabniki so se prek spleta lahko družili okrog svojih zanimanj, kot je zbiranje znamk, starodobnih avtomobilov, miniaturnih železnic ipd. Danes v več kot 50.000 kategorijah kupujejo in prodajajo skoraj vse mogoče in nemogoče izdelke in storitve.

Statistike kažejo na skoraj 100 milijonov aktivnih uporabnikov. V primerjavi z aktualnim priljubljenim omrežjem Facebookom je število uporabnikov precej manjše, a dejstvo je, da na eBayu uporabniki ne zapravljajo časa in klikov, temveč neposredno trošijo in pridobivajo denar!

Skupna vrednost prodanih izdelkov leta 2010 je bila kar 62 milijard dolarjev. To je, za primerjavo, nekaj milijard več od celotnega slovenskega BDP. Vsako sekundo se na eBayu obrne 2000 dolarjev.

In kaj ima od tega eBay? Kot platforma, ki omogoča dražbe, si ob vsaki transakciji odreže majhen košček pogače. Brskanje in udeležba na avkcijah sta brezplačna, prodajalcem pa eBay zaračuna za vsako odprtje avkcije med 0,3 in 3,3 dolarja, odvisno od višine začetne cene. eBay zaračuna tudi možnost dodatne izpostavitve ponudbe v iskalnih rezultatih, ob uspešnem nakupu pa odreže še košček končne cene (1,25 do 5%).

Recimo, da hočem nekaj kupiti ...

Na eBayu lahko kupujete ponudbe s fiksno ceno ali pa se, kar je precej bolj zabavno, udeležite časovno omejene avkcije. V obeh primerih je pomembno, da res dobro preverite, kaj kupujete in ali je prodajalec v ceno vštel stroške poštnine. Preverite tudi, ali sploh pošilja v Slovenijo. Pri cenejših artiklih se zaradi stroškov poštnine ponavadi splača kupiti večjo količino (na primer še za prijatelje).

Posebej pozorni bodite pri težjih artiklih. Poštnina za 30-kilogramski električni skiro iz Nemčije me je na primer zelo presenetila. Zelo zabavno je bilo prvič zmagati na dražbi, a končni rezultat kar naenkrat ni bil več tako ugoden, ko sem naknadno spoznal, da bom za poštnino odštel kar 70 evrov.

Ebay + Facebook = ?

Šušljalo se je, nato pa je oktobra 2011 postalo tudi uradno ... Facebook in eBay (ki ima v lasti PayPal) kujeta načrte, kako združiti kompetence in zagnati naslednjo veliko revolucijo na področju spletnega nakupovanja.

Nihče še ne ve točno, za kaj gre, a dejstvo je, da lahko združevanje dveh velikih omrežij rodi zelo zanimive rešitve v vse bolj mobilnem in vse bolj družabnem internetu.

Povsem možno je, da je tik pred nami ugodnejše kupovanje, ker se bomo lažje kot kdaj prej povezali z znanci, ki bi kupili isto stvar (Podobno kot omogoča Groupon, 1nadan idr.). Morda se bo znatno izboljšala kakovost priporočanja izdelkov v oglasih? Morda bo postalo kupovanje na spletnih straneh tako enostavno, kot je lajkanje in priporočanje spletnih strani?

In možno je tudi, da se, kot že tolikokrat v zgodovini internetnega posla, tresejo gore, rodila pa se bo mala miška.

Do 30 % ceneje

Na eBayu je vsak trenutek na voljo na milijone dražb in zaradi resnično delujočega trga so cene pogosto precej nižje od cen v "resničnem" svetu. A koliko nižje so pravzaprav te cene?

Med pisanjem tega prispevka sem opravil anketo s 30 slovenskimi uporabniki eBaya. Precej med njimi jih trdi, da plačajo pol cene v primerjavi s klasično trgovino, večina pa pravi, da je njihov običajen dosežek 30 %. Ponudba na eBayu je enostavno tako obsežna, da če veš, kaj kupuješ, prej ali slej najdeš zelo dober posel.

Ena bolj prodajanih skupin artiklov so oblačila in obutev. Znanka in njeni otroci se vedno ponašajo z oblačili dražjih znamk. Njena skrivnost je seveda nakup na eBayu:

"Če točno veš, kako bo z velikostjo določenega kosa obleke ali obutve, spletni nakup seveda ni problem. Za precej dragih blagovnih znamk so v Sloveniji trgovine. Obiščem torej trgovino Lacoste, Hilfiger, v njej izberem oblačilo ali obutev, pomerim pravi kroj, nato pa se prodajalcu zahvalim in nakup opravim doma, prek spleta. Imam sicer slabo vest, a stvari dobim pol ceneje. :)"

Najdražje

Gigajahta Frank Mulderja je leta 2006 na eBayu dosegla končno ceno 168 milijonov dolarjev. Jahto naj bi kupil znani ruski bogataš Roman Abramovič.

Letalo Gulfstream II je po namenu precej podobno našemu nesrečnemu Falconu. Leta 2001 je dražba tega letala predstavljala predvsem super publiciteto za eBay. Končna cena je bila 4,9 milijona dolarjev.

Z eBayem se lahko tudi znebite odvečne šare

Imate tudi vi polno klet, podstrešje in omare? eBay je vsekakor odlična priložnost, da očistite svoje življenje nepotrebne navlake. Seveda najprej poskusite na lokalni Bolha.com, a če vam tam ne uspe prodati kakšne obskurne stvari, ki ste jo našli v kleti, vsekakor ne obupajte in objavite zadevo še na eBayu.

Stare znamke, 30 let stari predmeti, oblačila, ki so že desetletje iz mode, zbirka vinilnih plošč skupine ABBA ... Gotovo imate v lasti marsikaj, kar vam ne pomenijo prav nič, tam nekje pa je množica zbirateljev, ki bi se stepli zanje... Enostavno se prijavite kot prodajalec na eBayu, uporabite PayPal oz. kreditno kartico, ki omogoča tudi nakazilo sredstev, in vaše čiščenje podstrešja in kleti se lahko začne.

Globalizirajte svoj posel

Slovenski trgovec komaj ustreza definiciji "trga", zato že vrabci čivkajo, da je edina možnost za preživetje povprečnega slovenskega podjetja globalizacija. In ravno z Ebayem lahko storite prve korake v to smer. Že jutri lahko prodajate v državah, katerih imena doslej niti niste vedeli.

A to še ni vse. Če imate izdelek ali prototip izdelka, za katerega še ne veste, ali se bo na trgu prodajal, je lahko ravno eBay vaš najboljši testni poligon. Ne potrebujete lastne spletne trgovine, le na eBay objavite odlične opise in fotografije vaše ponudbe. Nato le še izberite pravo ceno, način pošiljanja in če je resnično potreba na trgu, bo vaš mednarodni posel stekel kot namazan.

eBay je lahko tudi dober preskus konkurenčnosti vaših cen. Če imate izdelek, ki ga nima nihče drug na svetu, bo cena lahko ostala visoka, če pa imate na eBayu že konkurenco in je celo huda, vam informacija o tem vsekakor lahko pomaga pri poslovnem odločanju.

Nekateri preprodajajo

V spletu so na voljo številna navodila, knjige in cele skupnosti posameznikov, ki na eBayu služijo milijone evrov, pa čeprav sami ničesar ne proizvajajo. Če znate angleško ali nemško, a ste brezposelni ali s prenizko plačo, lahko na eBayu zelo enostavno tudi vi postavite svoj "import-export" posel.

eBay biznismeni živijo od razlike med nakupno in prodajno ceno, celoten posel pa izvedejo prek eBaya. Enostavno iščejo dražbe predmetov, za katere menijo, da jih lahko dobijo zelo ugodno, z dobaviteljem se dogovorijo še za količinski popust, nato pa ta predmet prodajo drugim uporabnikom na eBayu, seveda po višji ceni. Pri tem morate vsekakor natančno izračunati, da vam bo po stroških poštnine ter provizijah sploh kaj ostalo.

Ključen je ugled prodajalca

Kupec je nesporen kralj tudi na eBayu. Po vsakem končanem nakupu se odloči, ali je bila njegova izkušnja s prodajalcem pozitivna (+ 1 točka), nevtralna (0 točk) ali negativna (- 1 točka).

Vsak prodajalec ima tako izpisano določeno število točk in pa delež pozitivnih odzivov. Tudi barva in oblika zvezdice priča o izkušenosti prodajalca.

Vsak prodajalec ima svojo oceno. Splača se jo preveriti.

Če ste kupec, vas mora ta številka zelo zanimati, saj je od nje odvisno, ali je prodajalcu pametno zaupati ali ne. Če ste prodajalec, je od vaše ocene odvisno zaupanje in število kupcev.

Včasih se splača oceno pogledati še od bliže, da ugotovite, ali je dobra ocena aktualna ali stvar preteklosti. Nekateri prevaranti namreč enostavno kupijo uporabniški račun z dobro oceno, kupci se prilepijo na dobro oceno, nato pa prejmejo pokvarjen izdelek ali jih prodajalec prevara kako drugače.

Podrobna ocena eBay prodajalca

Prevare se dogajajo, a sam ne poznam nikogar, ki bi imel večje težave. En sam od 30 anketiranih Slovencev, ki kupujejo prek e-Bayja, je v anketi poročal o prevarah (artikla sploh ni dobil), a ni imel nikakršnih težav pri reševanju. Denar mu je bil prek PayPala v nekaj dneh povrnjen.

Potek in psihologija avkcije na eBayu

Potek avkcije je najlaže razložiti na zgledu:

Eva prodaja rjavega plišastega medvedka. Izklicno ceno postavi na 1,00 EUR. Pri tako nizki ceni je "inkrement" 0,25 EUR, to pomeni, da je najnižja naslednja ponudba 1,25 EUR.

Maja si želi tega medvedka. Lahko bi vnesla le 1,25 EUR, a ker si ga zelo želi, ponudi 3,00 EUR. eBay uporabnikom izpiše, da je trenutno zmagovalna ponudba Majina pri ceni 1,25 EUR. Če se do izteka dražbe ne bi pridružil nihče več, bi bil medvedek Majin, zanj pa bi plačala 1,25 EUR, čeprav je bila pripravljena plačati 3,00 EUR.

Ana vidi, da je trenutna cena ugodnih 1,25 EUR in ponudi 2,00 EUR. A ker je Maja že ponudila 3,00 EUR, eBay sporoči da je trenutno zmagovalna ponudba še vedno Majina, a pri ceni 2,25 EUR. eBay je namreč samodejno seštel Anino ponudbo 2,00 in prištel inkrement 0,25 EUR.

Ana seveda ni zadovoljna, poskusi še enkrat, vnese 2,75 EUR. Tudi to je nižje od Majine ponudbe, zato eBay vzame njeno ponudbo, doda inkrement in spet izpiše, da je Majina ponudba zmagovalna, tokrat z 3,00 EUR in da je naslednja možna ponudba 3.25 EUR.

Ana vnese 3,25 EUR in končno ji uspe premagati Majino prvo ponudbo. Ure in minute se odštevajo, Ana je že povsem prepričana, da bo medvedek njen, Maji pa se zdi cena previsoka, zato se odpove nadaljnjemu draženju.

5 sekund pred koncem pa se kot strela z jasnega pojavi Špela, ki je namenoma čakala do zadnjih trenutkov. Ponudi 3,50 EUR.

Ana bi dala več, mrzlično dvigne ponudbo na 3,75 EUR, pritisne gumb, a ... Žal je prepozna. Špela jo je prehitela in medvedek je Špelin za 3,50 EUR.

Zanimivo torej postane v zadnjih sekundah avkcije. Številni kupci namreč nočejo vnesti cene do zadnjih trenutkov, saj vedo, da vsak vnos cene potencialno zviša končno ceno avkcije. Čim več je uporabnikov, ki s svojim draženjem izkažejo zanimanje, tem večja je možnost, da bo končna cena zelo visoka.

Zato se najbolj zanimiva igra zgodi v zadnji minuti oziroma v zadnjih 20 sekundah, ko se na ponudbah, ki so dotlej imele le nekaj draženj, kar naenkrat razplamti boj številnih kupcev. V takšnih situacijah se dosegajo najnižje cene, hkrati pa zaradi "adrenalinskega trenutka" marsikdo plača precej več, kot je bil pripravljen na začetku. Občutek zmage je enostavno neprecenljiv.

Na voljo so tudi samodejna orodja za tako imenovani "snipping". Za izdelke, ki vas zanimajo, v posebno orodje enostavno vnesete ceno, ki ste jo pripravljeni plačati, in določite, koliko sekund pred koncem avkcije želite vključiti svojo ponudbo. To sicer ni tako romantično in adrenalinsko kot ročno draženje, a je dovoljeno in vsekakor zelo učinkovito. Predvsem vas odvrne od tega, da bi se na dražbo odzvali čustveno in izdelek/storitev v zadnjem trenutku preplačali.

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki

 
  • Polja označena z * je potrebno obvezno izpolniti
  • Pošlji