Uvodnik - Kdo potrebuje možgane, če imamo algoritme?
Kaj danes beremo, gledamo in poslušamo na spletu, nam odmerja umetna inteligenca. Nekoč smo potrebovali še nekaj možganske telovadbe, da smo našli informacije, ki smo jih iskali, danes nas informacije najdejo same. Če to želimo ali pa ne.
Spomnimo se, kako je splet deloval včasih – v spletni brskalnik smo vpisali naslov spletne strani, ki smo jo želeli, in z nekaj sreče se nam je ta tudi prikazala. Ni jih bilo veliko, zato je bilo tako početje popolnoma obvladljivo. Nato so prišli seznami »uporabnih« strani v mnogo kategorijah, kjer se je najbolje izkazal Yahoo. Nekje tam smo zajadrali tudi v modo »portalov«, ki so poleg lastnih vsebin na prvi strani zapisovali tudi spiske spletnih strani s podobnimi vsebinami. (Med njimi se je trudila biti tudi Monitorjeva spletna stran, prav spomnim se našega takratnega spletnega mojstra, ki nas je moril z idejami za tovrstne vpise …). In nato – so prišli iskalniki. Najprej malce slabši (Altavista), nato pa tisti, ki je vedel vse – Google. In zdelo se je, da je svet zakoličen – za brskanje po spletu smo kmalu izumili celo glagol – guglanje.
Za trenutek je kazalo, da bo informacije namesto Googla začel dostavljati Facebook (Instagram, Twitter), vendar je bilo kmalu jasno, da se družabnim medijem posreči le občasna viralnost, splošna informativnost pa nikakor ne.
Google usmerja naša življenja, ker smo leni. Ker informacij ne iščemo več, ampak si jih pustimo dostaviti. Ker je enostavneje v nedogled »frcati« novičke in na koncu izbrati tisto, ki nas vsaj približno zanima, kot se do nje potruditi (vsaj) z iskalnikom.
Malce daljši trenutek se je zdelo, da se bo stanje spremenilo, ko bomo računalnike postopoma zamenjali za tiste žepne modele, po domače – telefone. Ni se. Google je vizionarsko kupil operacijski sistem Android, ga ponudil zastonj in – 80 odstotkov tega sveta za dostop do mobilnega spleta uporablja Googlove telefone, ki imajo privzeto nameščen Googlov brskalnik Chrome in aplikacijo Youtube. Pri čemer je, vsaj na naši spletni strani www.monitor.si, spletnega prometa, ki pride iz telefonov, že 80 odstotkov. Kako je spletna stran prirejena za telefone, je danes ključno. Tako zelo, da tudi Googlov iskalni pajek med brskanjem po spletu emulira delovanje telefona.
In – je to to? Uporabljamo telefone in uporabljamo mobilni iskalnik Google? Napaka! V resnici »uporabljamo« Google Discover, skupek algoritmov, ki jih je Google vgradil v mobilni Chrome in aplikacijo Google. Algoritmov, ki nam ob odprtju novega zavihka predlagajo članke, ki nas bi morda zanimali. To so članki, ki so »priporočeni« za nas, suggested articles. Nekako tako, kot smo že dolgo vajeni, da nam video posnetke predlaga Youtube. Google res zelo dobro ve marsikaj o nas, pozna tudi tematike, ki nas zanimajo. Če v tem ni najboljši, lahko predloge popravimo z drsnikom »več tega« ali »manj tega« ali z ročno izbiro tematik, ki nas zanimajo, denimo »huawei« ali »samsung«. In očitno je, da to uporabniki tudi počnemo, kajti Discover zmaguje – na naši spletni strani je že 60 odstotkov Googlovega prometa z Discoverja, le še 40 odstotkov ga do nas pride z iskalnika.
Članke nam torej servira (in promet odmerja) umetna inteligenca oziroma strojno učenje, ki dokaj uspešno predvideva, kaj uporabnike zanima. Algoritem za Googlov iskalnik temelji (je temeljil) na tem, koliko je spletna stran »polinkana« na drugih straneh, in na tej podlagi ocenil njeno stopničko na iskalni lestvici, algoritem Discover to oceni s poznavanjem navad uporabnikov. Kako algoritem natančno deluje, je seveda skrivnost, čeprav ne dvomim, da se bodo kmalu začeli pojavljati »znalci«, ki bodo lastnikom spletnih strani namesto danes običajnih ponudb »SEO« (Search Engine Optimization) začeli ponujati DiscoverO (Discover Optimization). Google pa, klasično, ponuja le en nasvet: »Pišite prispevke, ki zanimajo vaše bralce.«
Google je sicer postal velik, res, gigantsko velik. Vsega prometa, ki prek njega pride do našega spletnega strežnika, je že 91 odstotkov! Promet nam torej skoraj v celoti odmerja en sam monopolist, kar zagotovo ni koristno in je lahko tudi nevarno. Nekaj se s suggested for you trudi tudi Facebook, vendar so njegovi predlogi, kar se mene osebno tiče, še kar smešni. Redno klikam, da so ti predlogi irrelevant, pa mu tega kar ne morem dopovedati. Prav nič me ne čudi, da imamo pri Monitorju prometa s Facebooka le slabe 3 odstotke …
Google usmerja naša življenja – življenje uporabnikov in življenje ponudnikov. Ker smo leni. Ker informacij ne iščemo več, ampak si jih pustimo dostaviti. Ker je enostavneje v nedogled »frcati« novičke in na koncu izbrati tisto, ki nas vsaj približno zanima, kot se do nje potruditi (vsaj) z iskalnikom. Pa seveda zastonj mora biti, to je ključno. Toda to je že druga tema.