Uvodnik: Zakaj e-poslovanje? Ker se preprosto splača.
Slogan olimpijskih iger »više, hitreje, močneje« bi lahko v poslovanje prevedli nekako takole: »digitalno, še hitreje, natančneje«. Poslovanja podjetij vseh velikosti, pa tudi obrtnikov in samostojnih podjetnikov, v zadnjem desetletju nič ni zaznamovalo bolj kot prav digitalizacija. E-poslovanje postaja vseprisotno, in to ne zgolj med podjetji, temveč tudi med državljani in državo. Papir je v sodobnih okoljih ne le strošek, temveč pogosto tudi cokla razvoja in trdovraten ostanek birokratizacije. Ali kot je v šali dejal eden izmed voditeljev programa letošnje konference NT – »Drevesa bi raje porabljali za izdelavo zobotrebcev.«
E-poslovanje in brezpapirno poslovanje nista eno in isto. Prvo je nadgradnja drugega. Pa še tega zvečine nismo uresničili. Papirja se kar čez noč ne moremo znebiti, lahko pa poslovnim uporabnikom, ki ga uporabljajo v različne namene, pokažemo, kje bi jih veljalo spremeniti. E-poslovanje ima prav tako opraviti z bistveno več kot le nakupovanjem in prodajo, saj temeljito spreminja poslovne modele v praktično vseh industrijah. Elektronsko poslovanje je tako že povsem prevetrilo delovanje dobavnih verig in logističnih storitev ter podjetjem omogočilo lažji nastop na novih trgih in iskanje novih poslovnih priložnosti. Prav digitalizaciji poslovanja gredo tudi zasluge za pospeševanje razvoja novih izdelkov in storitev, za nove načine interakcije zaposlenih in strank ter predvsem za boljše razumevanje slednjih na račun obdelave vseh mogočih podatkov in posledičnega načrtnega grajenja odnosov. Kanal e-poslovanja je nedvomno tisti, ki podjetjem z najnižjimi stroški omogoča razvoj, poslovanje in interakcije na trgu. Preprosto se splača.
V bistvu me zelo veseli, da se e-poslovanja danes ne gredo zgolj podjetja, temveč tudi država. Spletne dveri in rešitve, kot so eDavki, eCarina, eNapotnica in številne druge, so poskrbele, da so elektronski in papirnati dokumenti, ki so način interakcije državljanov z državnimi organi, danes izenačeni. Še več, ker na elektronski strani delo opravlja neki zaledni sistem, lahko ta več zahtevanih vnosov že predizpolni, da ne izgubljamo več časa z vnašanjem podatkov, ki jih država že ima.
Marsikdo meni, da bo tehnologija tudi v prihodnje narekovala hitrost in stopnjo razvoja rešitev za e-poslovanje, a sam to mnenje delim le delno. Tehnologija je vendarle zgolj orodje, s katerim uresničimo zamisel. E-poslovanje bodo v naslednjem desetletju zaznamovali predvsem kupci oziroma potrošniki. Zakaj? Ker se bo vse vrtelo okoli njih, se jim prilagajalo. Ti pa bodo, če gre soditi po trenutnih trendih, iskali predvsem takojšnje zadovoljstvo – zanj pa ne potrebuješ vedno robnih tehnologij, temveč odličnost izvedbe (seveda to dosežeš tudi s tehnologijo).
Sodobno e-poslovanje, ki ima opraviti s potrošniki, že danes poganjata predvsem dva ključna dejavnika – cena in udobje. Vsi iščejo ugodno ponudbo, ki bo kar najbolj zadovoljila njihove potrebe. V naslednjih letih se ne bodo več zadovoljili s tem, da izdelek, naročen prek mobilne naprave in oblikovan po lastnem okusu dobijo po pošti čez dan ali dva. Kje so torej tu že omenjeni »više, hitreje, močneje«? »Hitreje« je očitno – vsi deležniki v verigi vrednosti bodo morali svoje opraviti kar najhitreje. »Močnejši« oziroma zmogljivejši sistemi bodo res dobro poznali potrošnika, če naj mu kar najbolj ugodimo. »Višje«? Hja, zagotovo bo njegovo zadovoljstvo višje, če mu bo naročeno v nekaj urah ali minutah iz zraka dostavil brezpilotni letalnik.