Objavljeno: 11.6.2013 | Avtor: Boris Šavc | Monitor Posebna 2013

V iskanju novega doma

Sodobni domovi so polni tehnološke krame. Televizorji, igralne konzole, računalniki, tablice, telefoni, glasbeni predvajalniki, navigacijske naprave, elektronski bralniki in še kaj bi se našlo v njih. Ko starejši model zamenja novejša verzija, so staremu šteti dnevi. Vprašanje je, kam z njim?

Spomladansko čiščenje je za nami in bržkone smo med akcijo naleteli na tehnološko igračko, ki je ne bi pogrešali, četudi se z njo ne bi nikoli več srečali. Stran je vseeno ne moremo vreči, saj je spomin na praznino v denarnici po njenem nakupu še vedno boleč. Ker se tehnologija spreminja s svetlobno hitrostjo, se vrednost našega nakupa iz dneva v dan drastično niža. Čas je pri prodaji rabljenih igračk bistvenega pomena. Na srečo je kupcev rabljene opreme na pretek. Vedno več ljudi se zaveda, da je lastništvo najnovejše tehnike nepotreben luksuz. Običajno se zgodi, da nova generacija tehnološke igračke ni bistveno boljša od prejšnje, čeprav se po ceni precej razlikujeta. Tako so na primer razlike med iPadi zelo majhne in praktično vsi zastavljeno delo opravijo enako. Če bomo Applovo tablico uporabljali za branje dokumentov, gledanje filmov in delo z elektronsko pošto, bo uporabniška izkušnja na vseh doslej prodajanih iPadih primerljiva. Ob tem je treba povedati, da nov iPad stane 500 evrov, medtem ko dobro ohranjeno rabljeno enko dobimo že za stotaka.

Zakaj prodati?

Prodaja rabljene opreme nam olajša nakup nove. Če v bližini ni sorodnika ali prijatelja, kateremu bi z mirno vestjo bivšega ljubljenčka oddali, je smiselno, da ga predamo zainteresiranemu tujcu za denar. S pridobljenim cvenkom si bomo lažje privoščili želeni kos nove tehnologije. Ob nakupu ne bo treba paziti na vsak evro, zato bomo zlahka kupili bolj opremljeno različico naprave. Tako bomo na primer kupili tablico z mobilno povezavo in več vgrajene podatkovne shrambe. Obenem se nam pri prodaji sprosti prostor, kar je pri večjih primerkih odslužene tehnologije še kako pomembno. Ni ga stanovanja, ki bi prenesel tako hitre spremembe, kakršne doživljamo danes. Pravi navdušenec je v zadnjih letih zamenjal katodni televizor za ploskega, nato za večjega, potem za tridimenzionalnega, sedaj pa varčuje za ultraločljivostnega. Vse je jasno tudi, ko pogledamo sobo zapriseženega igričarja. Playstation 2 in 3, Xbox 360, Wii in Wii U. Letos napovedana PS4 in Xbox One preprosto nimata več mesta ob televizorju, če kdo od stare garde ne odleti.

Letos je na vrsti menjava sobnih konzol. Pošastno velika Microsoftova škatla Xbox One bo zasedla kar precej prostora, zato bo gnečo okoli televizorja treba zredčiti.

Letos je na vrsti menjava sobnih konzol. Pošastno velika Microsoftova škatla Xbox One bo zasedla kar precej prostora, zato bo gnečo okoli televizorja treba zredčiti.

Razvojni cikli in prodaja

Medtem ko se nekateri izdelki, na primer Applov telefon iPhone, prodajajo kot sveže žemljice, se je treba pri prodaji drugih igračk malce bolj potruditi. Najpomembnejše vodilo pri vsem početju je, da se že ob nakupu zavedamo, da bo enkrat prišel čas, ko bomo pravkar kupljeno stvar želeli čim bolje prodati. Skrivnost je v ohranjenosti predmeta, zavedanju, kaj želimo s prodajo doseči in v trenutku oddaje odvečnega kosa tehnologije. Brez dela in potrpežljivosti žal ne gre, vendar se na koncu oboje bogato poplača.

Prvi korak je tako nakup. Kapitalna napaka, ki jo lahko pri nakupovanju storimo, je, da nabavimo izdelek tik preden na police prileti njegov naslednik. Če razvojnim ciklom priljubljenega proizvajalca natančno sledimo, ni težko predvideti, kdaj je napočil čas za zamenjavo. Najbolj predvidljivo podjetje v tem oziru je na primer Apple, ki se zastavljenega kolobarjenja drži kot pijanec plota. Zadnje čase se mu je v velikem slogu pridružil Samsung, ki telefona Galaxy S in Note obnavlja enkrat letno ob istem času. Posebno pozornost velja nameniti velikim sejmom, kjer podjetja rada napovejo prihajajoče novosti.

Če si lastimo izdelek, za katerega ni veliko povpraševanja, smo že v osnovi v slabšem položaju. Verjetno bo takšna naprava kmalu doživela bridko tržno smrt ali pa jo bo nadomestil izboljšan model. V vsakem primeru bo našemu izdelku cena še dodatno padla. Pri proizvajalcih, ki niso dosledni pri obnavljanju svojih prodajnih adutov (npr. Amazon), je pomembno, da sledimo govoricam. Teh je v medijih precej, zato je težko ločiti zrno od plev. Običajno je tam, kjer je dim, tudi ogenj. Torej, ko se začnejo govorice o nasledniku kopičiti, je nedvomno čas za prodajo in ne nakup.

O prodaji je dobro razmisliti že ob nakupu. Takoj shranimo škatlo, priložene papirje in dodatke, ki smo jih prejeli z napravo.

O prodaji je dobro razmisliti že ob nakupu. Takoj shranimo škatlo, priložene papirje in dodatke, ki smo jih prejeli z napravo.

Razumevanje proizvodnih ciklov je pomembno tako za prodajo kot tudi nakup. Izdelka, ki je na koncu življenjske poti, si ne želimo lastiti. Kljub temu to ne pomeni, da moramo ob vsaki menjavi generacije zopet seči v žep. V večini primerov bomo z lanskoletnim modelom enako zadovoljni. Tega se zavedajo tudi naši potencialni kupci, zato nekateri izdelki dolgo držijo svojo vrednost. Takšne so na primer Applove naprave ali DSLR fotoaparati. Ker nova generacija običajno ne ponudi revolucije, prejšnja zadrži precejšnji delež svoje vrednosti. Redne zamenjave se preveč poznajo na blagostanju denarnice, da bi bile dobrodošle. Povsem drugače je pri prenosnikih oziroma računalnikih. Okvare znajo biti drage. Ker podaljšanje garancije v proračun naredi še večjo luknjo, je bolje, če se prenosnika znebimo pred potekom navadne garancije, nakar kupimo nov model. Izkušnje kažejo, da razlika v ceni ni večja od stroška podaljšanja garancije, za nameček pa postanemo ponosni lastniki novejše tehnologije s svežo zaščito pred nevšečnostmi.

Za proizvodne cikle je značilen padec v ceni zgolj pri vrhu. Če ostanemo na primer nekaj generacij zadaj, kupimo nekaj let star računalnik in ga dvanajst mesecev kasneje prodamo, bo razlika v ceni minimalna. Najlažje tehnologijo obnavljajo prav uporabniki, ki načrtno ostanejo »zadaj«.

Skrb za izdelek = višja prodajna cena

Ohranjanje izdelka v dobri kondiciji je poglavitno za končen izkupiček ob prodaji. Jasno je, da bo neodgovorna raba na napravi hitro povzročila neželene sledi. Opraskan zaslon ali poškodovano ohišje nista najboljša popotnica za prodajo. Tudi ob neškodljivih poškodbah bo cena poškodovanemu izdelku močno padla, zato poskrbimo, da do njih ne pride. Prenosnike odenemo v zaščitne jopice, tablice in telefone pa v ovitke. Zaslone prekrijemo s folijo, ki bo preprečila naključne praske. Pred nakupom zaščitne opreme, se je dobro prepričati o njeni kakovosti. Marsikatera zaščita ne bo učinkovito preprečila določenih poškodb. Na srečo na spletu najdemo ogromno zapisov, ki nam bodo v pomoč pri iskanju. Ker se največ nesreč pripeti ob uporabi, dodatna previdnost pri rokovanju z napravo ni odveč. Na zapestje privezan fotoaparat morda ne bo videti tako privlačno kot svobodni sorodnik, a bo precej bolj varen pred nerodnim padcem na tla.

V kolikor se nesreča vseeno pripeti in postanemo razočarani lastniki poškodovane naprave, je pri prodaji eno samo vodilo - poštenost. Če bomo poškodbo zgolj opisali, smo naredili napako. Nesojeni bodoči lastnik si bo mislil najhuje in jo odpihal, kolikor ga bodo nesle noge. Slika pove več kot tisoč besed. Pri hvalospevu o napravi ne pozabimo omeniti morebitne poškodbe. Kupca ne bodo zanimali podatki o hitrosti in sposobnosti prodajane naprave, če bo sam opazil majhno vdrtino na ohišju. Namesto skrivanja mu napako takoj predočimo ter ga poučimo, kako je do nje prišlo. Kupec bo poštenost cenil, hkrati pa pozorneje pretehtal druge karakteristike prodajanega izdelka.

Dobra kupčija običajno ne pomeni zgolj ohranjenega izdelka po ugodni ceni. Potencialni kupci želijo več. Nič ne ponese cene v višave bolj kot originalna embalaža s pripadajočimi dodatki. Če le imamo prostor, vse pritikline ob nakupu posameznega izdelka takoj shranimo. Kupcu dajejo morebitna škatla, kabli in originalna navodila, občutek odgovornosti, zato prej verjame našim besedam o lepem ravnanju z izdelkom, ki bo kmalu prešel v njegovo last. Če smo med uporabo dokupili, kakršenkoli pripomoček, ki z roko v roki sodeluje s prodajanim izdelkom, je morda dobra ideja, da ga vključimo v kupčijo. Priporočljivo je dodajanje poceni pripomočkov, ki jih z naslednjo generacijo prodajane naprave ne bomo mogli uporabljati. Sploh se dotična gesta izkaže pri prodajanju v živo. Ko na primer kupec potrka na naša vrata in mu poleg pričakovanega izdelka brezplačno navržemo še zaščitni ovitek zanj, je kupčija takoj sklenjena. Poleg embalaže in dodatkov je smiselno hraniti tudi pripadajoče račune ter listine. Če prodajamo izdelek, ki je še v garanciji, bodo papirji pri kupčiji zlata vredni. Čeprav običajno garancije ne ostane veliko, bo tudi teden dni tovrstne zaščite delal čudeže. Slehernik si želi ob poslovanju z neznancem vsaj malo varnosti. Uradni papirji mu jo dajo.

Bolj bomo na igrače pazili, lažje (beri: za več denarja) jih bomo kasneje prodali. Nakup zaščitnega ovitka se vsekakor izplača, za dobro voljo in prihodnje prodajne vezi ga lahko ob prodaji kupcu podarimo.

Bolj bomo na igrače pazili, lažje (beri: za več denarja) jih bomo kasneje prodali. Nakup zaščitnega ovitka se vsekakor izplača, za dobro voljo in prihodnje prodajne vezi ga lahko ob prodaji kupcu podarimo.

Brisanje sledi

Največja bojazen pri prodaji odslužene tehnologije ni, da jo bomo pogrešali, saj bodo z novim prišlekom vse tovrstne bolečine hitro pozabljene, ampak skrb, da ne postanemo nova Severina. Pred prodajo je zato nujno, da z naprave izbrišemo vse osebne sledi. V današnjem času se kakršnakoli drobtinica, pa naj si bo še tako nedolžna, hitro znajde na spletu in nas prej ali slej ugrizne v zadnjo plat. Če pustimo žgečkljive spomine ob strani, imajo prenosnik, pametni telefon ali tablica še vedno prgišče vrednih informacij, med katerimi prednjačijo bančni podatki, uporabniški računi ter poslovna korespondenca. Da ne bi nov lastnik dobil z napravo česarkoli od naštetega, moramo podatke pred prodajo odstraniti.

Pri telefonih in tablicah je stvar preprosta. Starejši Androidi imajo nastavitev pod Menu / Settings / Privacy / Factory data reset, medtem ko so novi povrnitev na tovarniške vrednosti skrili v Menu / Settings / Personal / Back up and reset / Factory data reset. Seveda se tako lokacija, kot naziv zmožnosti lahko od preobleke do preobleke proizvajalca aparata malce razlikujeta (npr. HTC - Settings / Backup & reset / Reset phone), a srž dejanja ostane ista. Telefon se sam nastavi na stanje, v kakršnem smo ga dobili ob  nakupu. Applove naprave imajo podobno nastavitev v Settings / General / Reset / Erase All Content and Settings. Na telefonu z operacijskim sistemom Windows Phone 8 med aplikacijami poiščemo Settings ter izberemo About / Reset your phone. Blackberry 10 pa se ponastavi s Settings / Security and Privacy / Security Wipe.

V primeru računalnikov je stvar zahtevnejše narave. Ena možnost je formatiranje diska in ponovna namestitev operacijskega sistema. Če se odločimo zanjo, moramo imeti namestitveni medij in poskrbeti, da bo formatiranje učinkovito. V operacijskem sistemu Windows uporabimo na primer orodje Eraser, medtem ko bo v OS X zadostovala uporaba priloženega pripomočka Disk Utility in prestavitev drsnika pod Erase / Security Options iz Fastest na Most Secure, ki disk prepiše kar sedemkrat. Druga opcija je postopno odstranjevanje, kjer izbrišemo vse osebne imenike in odstranimo programe, ki bi lahko vsebovali informacije zaupne oziroma osebne narave. Posebno pozornost namenimo aplikacijam za komunikacijo (elektronska pošta, programi za neposredno sporočanje, spletna telefonija) in ne pozabimo izprazniti koša. V operacijskem sistemu Windows nato ustvarimo nov uporabniški račun z upraviteljskimi privilegiji, se vanj prijavimo in starega v celoti izbrišemo. Za nameček uporabimo že omenjeno orodje Eraser, ki dodatno prepiše prazen prostor, da ne bi slučajno, kaj ostalo na njem.

Prodaja

Odločitev o prodaji ni lahka. Na zvesto elektroniko se čez čas navežemo, zato ji je težko pomahati v slovo. Tolaži nas misel, da bo v prihodnje osrečevala nekoga drugega, namesto, da bi v našem domu nabirala prah. Obenem nam bo prodaja omogočila nakup njene naslednice. Na začetku se moramo odločiti, koliko denarja želimo za prodajano stvar. Na eni strani imamo hitro, enostavno prodajo z manj dobička, medtem ko nas na drugi čaka težje delo, negotovost, a maksimalen izkupiček. Najlažje je odvečno opremo oddati prijateljem ali sorodnikom. Se pa tudi najmanj izplača, saj bližnjim ljudem pač ne moremo zaračunati polne cene. Nadalje priporočamo kompenzacijo. Če ima bodoči kupec nekaj, kar bi potrebovali, pa naj bo to stvar ali znanje, boljše kupčije ni. Pri tovrstnem sklepanju posla oba potegneta daljši konec.

V Ameriki imajo namenska spletišča, kjer kupujejo rabljeno robo. Po sliki in opisu ti pošljejo ponudbo. Če jo sprejmeš, jim prodajani predmet pošlješ. V primeru, da se ne strinjajo z našim opisom napak in obrabe imajo deset dni časa, da se javijo z novo ponudbo. Ali vzamemo denar ali robo, s tem je zgodba zaključena. Pri nas takšnega spletnega trgovanja ne poznamo, obstajajo pa fizične trgovine, ki delujejo po istem principu.

Spletne tržnice

Največ za rabljeno robo iztržimo na spletnih tržnicah. Pri prodajanju sledimo preprostim navodilom. Objavljeni oglas ne sme biti predolg, saj nihče na virtualni tržnici ne išče čtiva. Iskalcu naj bo že po prvih stavkih jasno, v kakšnem stanju je naprava, ali je še v garanciji oziroma, koliko je stara. Celokupno naj bo oglas kratek in jedrnat. Če nas morebitni kupci na spletišču, kaj vprašajo, jim nujno odgovorimo. Ker je na spletnih tržnicah dober vtis vse, se potrudimo, da imamo pozitiven rezultat. Bolj bomo uslužni, več dobrih kritik bomo imeli. Izogibamo se prevarantom. Če nas kupec navdaja z nelagodjem, se mu izognemo v velikem loku. Na spletni tržnici se obnašamo zadržano in potrpežljivo. Dobro preučimo poslovno politiko spletišča. Ko kupčijo sklenemo, se do pičice natančno držimo dogovora. Tudi po prodaji smo na voljo kupcu. Če ima z izdelkom težave, mu pomagamo. Ravno s težavnimi posli si gradimo dobro ime. Morda bo kupec s težavnim izdelkom kupil tudi naš naslednji odsluženi kos tehnike.

Od leta 1999 v Sloveniji deluje bolšji sejem, na katerem kupuje in prodaja vsak tretji Slovenec. Zaradi lokalnega značaja je kupčevanje na Bolhi domače, udobno in nam daje, včasih tudi lažen, občutek varnosti. Čeprav tudi Bolha podpira dražbe, se največ odpisanih stvari na njej proda z vnaprej postavljeno ceno. Prodajanje na Bolhi sledi običajnim, v članku priobčenim, smernicam, s poudarkom na lastnem prevzemu, saj relativna bližina naredi svoje.

V kolikor na slovenskem (spletnem) bolšjem sejmu ne najdemo sreče, nam ostane vseprisotni Ebay. Ne boste verjeli, kaj vse lahko na njem prodamo. Med uspešnejše artikle sodijo sicer izdelki znanih proizvajalcev, a se hitro najde kdo, ki nam bo odkupil star računalnik iz otroštva. Ebay je globalna tržnica, zato je obiskovalcev na pretek. Pri opisu sledimo zgoraj navedenemu seznamu nasvetov, ki jih opremimo s čim več slikami. Ko postavljamo ceno, bodisi naj bo začetna ali končna, pokukamo h konkurenci, si ogledamo kupčije, ki so trenutno na voljo za enak ali vsaj podoben izdelek. Če se odločimo za dražbo, moramo posebno pozornost nameniti času izteka. Ako se bo dražba končala v nečloveških urah, bo izkupiček slab. Tržnica Ebay uporablja plačilni servis PayPal. Kupci ga imajo radi, ker je zanje brezplačen in ponuja določeno stopnjo varnosti. Kot prodajalec se ga izogibamo, saj nam vzame zajetno provizijo. Ebay v navezi s PayPalom kupcem nudi povračilo denarja ob morebitni nepošteni kupčiji ali goljufiji, zato od prodajalcev zahteva potrdilo o dostavi. Če uporabimo običajen poštni kanal, težave ni, v nasprotnem primeru lahko hitro izgubimo tako denar kot tudi izdelek.

Naroči se na redna tedenska ali mesečna obvestila o novih prispevkih na naši spletni strani!

Komentirajo lahko le prijavljeni uporabniki

 
  • Polja označena z * je potrebno obvezno izpolniti
  • Pošlji