Vse, kar ste hoteli vedeti o klubih SMS
Sporočila SMS so priročna stvar. Z njimi med drugim izpovedujemo ljubezen, se dogovarjamo za posel, se šalimo, jezimo in lažemo, ne da bi rdeli. Poleg naštetega se tu in tam včlanimo v kak klub SMS. Nehote, seveda.
Zgodba gre nekako takole. V spletu naletimo na čudovit kviz, ki nam bo izračunal razmerje med starostjo in stopnjo umske razvitosti. Ker je ugotavljanje inteligenčnega količnika zabavna stvar, k sodelovanju med zbadanjem pritegnemo še boljšo polovico. Pol ure smeha mine prehitro, nato spletna stran premelje odgovore in postreže z odgovorom. Namesto razglasitve zmagovalca smo deležni zahteve po telefonski številki. Ker smo prepričani o svoji premoči in imamo zmago že tako rekoč v žepu, zahtevane cifre brez obotavljanja pošljemo v splet. Dobimo rezultate, ki nas razočarajo. Po tednu dni hvalisanja, ki ga pogumno prenašamo, saj vemo, da pametnejši molči, se življenje vrne v stare tirnice. Do naslednjega računa izbranega mobilnega operaterja. Nekje spotoma smo se včlanili v klub SMS in na računu se to vidi že iz helikopterja.
O tako imenovanih klubih SMS vemo že marsikaj, od poceni iger, privlačnih ozadij in priljubljenih melodij zvonjenja so prehodili dolgo pot. Danes pod ta izraz prištevamo predvsem najrazličnejše oblike mobilnega trženja, kjer oglaševalec strankam pošilja plačljiva sporočila SMS. Uporabnik se lahko za sodelovanje odloči zavedno, največkrat ob pomoči kakšne nagradne igre ali akcije, s katero mu ponudnik zagotovi dostop do cenovno ugodnih programskih izdelkov. Žal je (pre)večkrat dejavnost povezana z drobnim tiskom, ki nevednega uporabnika s pogodbo veže na plačevanje članarine. Ravno iz tega razloga morda izraz klubi SMS ni najprimernejši, saj gre pravzaprav za naročniško premijsko storitev, ki jo je treba plačevati sproti in ne samo v enkratnem znesku.
Slovenci že več kot deset let plačujemo nepotrebne stroške, ker smo se ob prenosu brezplačnih vsebin, izpolnjevanju kviza ali testa v upanju na privlačno nagrado ujeli v nastavljeno mrežo nepridipravov, ki jim diši naš denar. Tarnanje na vseh koncih in krajih ne pomaga najbolj, saj je preprečevanje takih aktivnosti težko, ker so pasti povečini posejane po tujih spletnih straneh, zlikovci pa imajo sedež zunaj Slovenije. Ker delovanje klubov SMS mobilnim operaterjem godi in jim prinaša zajeten delež cekinov, se nepoštena poslovna praksa že v kali ne zatre. Ko bi ljudje, ki nepridipravom ponudijo tehnično infrastrukturo, vzpostavili nadzorovan sistem včlanjevanja v klub SMS, bi bila uporaba telekomunikacijskih storitev varnejša vsaj za nekaj stopenj.
Zamisel je preprosta. Pri Zvezi potrošnikov Slovenije predlagajo zaporo možnosti včlanitve v klube SMS za vse uporabnike. Posameznik bi nato v primeru, da bi se izrecno odločil za članarino v katerem od klubov, moral ponudniku mobilnih storitev podati nedvoumno zahtevo po sprostitvi zapore. Tako bi zagotovili, da se v klub SMS včlani le uporabnik, ki to res želi in se zaveda, da bo v nadaljevanju prejemal plačljiva sporočila.
Preventiva in kurativa
Z nekaj zdrave pameti je tako prevarantstvo mogoče preprečiti. Bodimo previdni, ko nagradna igra v časopisu, reviji ali spletu pred nadaljevanjem igre, rezultatom ali kadarkoli od nas zahteva vnos telefonske številke, klic ali pošiljanje sporočila SMS. Če navodilom sledimo, bodo izkoriščevalci na drugi strani dobili naše podatke, mi pa bomo postali nezavedni član kluba SMS, saj smo z izpolnjevanjem zahtev tako rekoč lastnoročno podpisali pristopno izjavo. Ker je telefon v sodobnem času tudi plačilno sredstvo, ravnajmo z njim kot s plačilnimi karticami. Saj slednjih ne vpisujemo vsakič, ko nas spletna stran povpraša po njih, kajne?
Skrbno branje oglasov, ki vabijo k pošiljanju SMSa na kratko (ponavadi) štirimestno številko, je nuja. Če ob poslanem sporočilu dobimo za odgovor potrditev splošnih pogojev, gre skoraj zagotovo za članstvo v klubu, zato v tem primeru ne posredujemo nobenega sporočila več, ker bi z njim sklenili zavezujočo pogodbo. Dobra preventiva je skrbno sprotno pregledovanje telefonskega računa. Če naletimo na nerazumljivo postavko, o dogajanju takoj zaslišimo izbranega operaterja. Informacije o morebitnem članstvu je od ponudnika mobilnih storitev v vsakem primeru priporočljivo dobiti, le tako bomo mirno spali do naslednjega obračuna. Za zlorabe so posebej dovzetni otroci in mladostniki, česar se zli oglaševalci zavedajo, zato so vsebine naravnane predvsem na podmladek. Starši morajo potomce seznaniti z odgovorno rabo mobilnih aparatov in jih opozoriti na pasti članstva v klubih SMS. Pri operaterju lahko zanje zahtevamo vklop zapore včlanjevanja v klube SMS.
Ob morebitni zlorabi, ko začno na telefon prihajati čudna sporočila, najprej odgovorimo z besedo STOP, ki naj bi omejila škodo na minimum in nas takoj odjavila od storitve. S postopkom pokrijemo večino lopovščin. Da bi klubi SMS ostali pod radarjem lokalne zakonodaje, poslanim sporočilom zlikovci prilagajo navodila za odjavo. Če jim sledimo, se težavam najverjetneje izognemo. Če pa nazorno izražena želja ne uspe, se pri izbranem operaterju pozanimamo, kako izklopiti prejemanje oglasnih sporočil. Ob tem lahko zahtevamo dokazilo o prijavi. Včasih smo ob sprehodu na led žrtev zlorabe osebnih podatkov, kar je že resnejša zadeva, za katero sta pristojna organa informacijski pooblaščenec in policija. Slednjo je priporočljivo vplesti takoj, ko se porodi sum kaznivega dejanja. Spore med uporabniki in operaterji rešuje Agencija za komunikacijska omrežja in storitve. Nanjo se obrnemo, ko nimamo dostopa do storitev ali nismo zadovoljni z njihovim izvajanjem in zaračunavanjem. Reševanje sporov pred agencijo je brezplačno, pri čemer je poprejšnje reklamiranje pri operaterju nuja. Slednji ima za odgovor na pritožbo na voljo 15 dni. Če uporabnik odgovora ne prejme, oziroma ni zadovoljen z njim, primer prevzame Agencija ali AKOS.
Klubi SMS vsako leto premamijo (pre)veliko število ljudi. Ker zanje veljajo enaka pravila kot pri običajni dobavi blaga in storitev, so večinoma povsem legalni. Ustvari jih lahko vsakdo in takoj začne novačiti lahkoverneže. Paziti mora, da stranke poprej seznani s splošnimi pogoji poslovanja in celotno vsebino pogodbe. Ker gre za pogodbo, podpisano na daljavo, so pravila dokaj stroga, obenem mora ponudnik pri elektronskem poslovanju izpolniti še dodatne zahteve glede elektronskega poslovanja na trgu, zagotoviti neposreden in stalen dostop do veljavnega elektronskega naslova (za hitro in učinkovito komuniciranje), matične in davčne številke. Takole na oko, kar nekaj besedila, ki ga uporabnik pred usodnim DA skoraj mora prebrati. Žal ga ne, zato zgodba še daleč ni končana. Berimo drobni tisk, nadlegujmo operaterje s svojimi zahtevami in informirajmo soljudi. Pomagajmo odkriti zdravilo za mobilnega raka.
Pobuda operaterjem
S tako imenovanimi klubi SMS se v ZPS srečujemo že vrsto let in o njih pogosto obveščamo v naši reviji in na spletni strani, pred kratkim pa sem imel o tem tudi predavanje na kongresu svetovne potrošniške organizacije. Na tem področju smo precej dejavni, naš cilj je še letos dokončno rešiti problem, v katerega se vedno znova ujamejo številni potrošniki. V ta namen smo operaterjem in regulatorju poslali pobudo z našimi predlogi, nanjo sta doslej odgovorila le Simobil in Telekom. Prvi je že uvedel vzporedni sistem obveščanja uporabnikov, v Telekomu pa žal menijo, da so naredili vse, kar je mogoče, in da ta težava sploh ni tako pereča.
Naj ob tem dodam, da bi si želeli več odziva državnih organov, predvsem inšpekcije in regulatorja, saj gre v primeru klubov SMS tako za zavajajoče oglaševanje (ponujanje nagrad, ki jih najbrž nikoli v resnici ne razdelijo) kot tudi za nepošteno poslovno prakso. Pred kratkim nam je uspelo tudi zmagati na sodišču, saj v splošnih pogojih ni bilo nikjer omenjeno, da operater lahko zaračunava storitve tretjih ponudnikov.
Boštjan Okorn, Zveza potrošnikov Slovenije