Zavarovanje za oblak
Z vedno pogostejšo uporabo spletnih storitev in programov se naši podatki nezadržno selijo v oblak. Ker tako podatkov nimamo pod osebnim nadzorom in v lastnem računalniku, se nam lahko zazdi, da niso varni. Backupify je spletna storitev, ki omogoča izdelavo varnostnih kopij podatkov iz priljubljenih spletnih programov in njihovo hrambo. Krasno, boste rekli. Pa je to res potrebno? Je to sploh pametna ideja?
Backupify ponuja izdelavo varnostnih kopij za številne priljubljene poštne, fotografske, družabne in drugačne spletne storitve, kot so Flickr, Twitter, Delicious, Google Docs, WordPress in še nekaj drugih manj znanih storitev, trenutno pa so v preizkusni različici še varnostne kopije za Gmail, Facebook, Hotmail in tako naprej. Tudi seznam storitev, ki jih bodo dodali v prihodnje, vsebuje znana imena.
Uporaba Backupify je silno enostavna. Po prijavi moramo izbrati spletno storitev, kjer so naši podatki, ki jih želimo arhivirati, vnesti svoje uporabniško ime in geslo te storitve in nato počakati kakšen dan, da Backupify opravi svoje delo. Po izdelavi prve varnostne kopije lahko pregledujemo aktivnost arhiviranja in posamezne varnostne kopije podatkov. Podatki so na voljo kot datoteke XML, nekateri pa kar kot vir RSS, ki pa v bistvu prav tako ni nič drugega kot datoteka XML. To je vse!
In čeprav se zdi zamisel izdelovanja varnostnih kopij podatkov iz spletnih aplikacij na prvi pogled pametna, lahko po kratkem premisleku odkrijemo kopico pomislekov. Prvi je nedvomno ta, da moramo za izdelavo varnostnih kopij nekemu podjetju tam zunaj zaupati svoje uporabniško ime in geslo. S tem mu damo pooblastilo za branje naših podatkov, za katere ne vemo, kje in kako bodo končali. Kdaj ste nazadnje temeljito prebrali "pogodbo", ki jo sklenete, kot začnete uporabljati neko programsko opremo? In ker za Backupify ne stoji znano podjetje, temveč podjetje, o katerem ne vemo prav dosti, je to še toliko bolj nevarno. Ne vemo nič o tem, kako so naši podatki shranjeni, kako so varovani in kaj se bo z njimi zgodilo, če podjetje propade ali ga kdo kupi.
Vsak IT strokovnjak ve, da je arhivska kopija dobra samo toliko, kolikor smo jo sposobni restavrirati ali drugače uporabiti. In smo pri naslednji težavi z Backupify. Recimo, da se Facebooku ali Twitterju oz. našemu računu na teh storitvah res kaj zgodi. Ali res potrebujemo zapisane misli ali bomo lahko normalno shajali tudi brez njih? Kako jih bomo spravili na nov račun ali celo novo spletno storitev? Tudi če želimo samo ohraniti spomine, računalnikarji si bomo že nekako pomagali z datoteko XML, kaj pa vsi drugi?
Boste lažje spali, če bo vaša elektronska pošta na Gmail, Hotmail in podobnih ponudnikih storitve elektronske pošte arhivirana v domačem računalniku? Potem si omislite temu namenjen program (recimo Gmail Backup, www.gmail-backup.com) ali pa uporabite "ročno" metodo. Namestite si namizni poštni bralnik, na primer Thunderbird (www.mozillamessaging.com), v računu vaše spletne pošte omogočite protokol POP3 in v Thunderbirdu ustvarite nov račun ter vnesite ustrezne podatke. Bodite pozorni, da pri nastavitvah računa v poštnem programu označite, da želite podatke prenesti, a jih hkrati pustiti v strežniku ("Leave messages on server"). Sprožite prenos pošte in počakajte, da se prenos konča. To lahko traja tudi precej dolgo, odvisno od števila in velikosti poštnih sporočil. Postopek ponavljajte čim pogosteje. Tako boste imeli krajevno kopijo elektronske pošte varno shranjeno v vašem računalniku. Varneje je le še pod vzglavnikom! ;)
Naslednje vprašanje, ki se poraja, je, ali je takšno arhiviranje sploh potrebno. Ali neko neznano podjetje res lahko bolje poskrbi za naše podatke kot velikani, kot so Google, Facebook in Microsoft? Glede na podatke, ki jih imamo o teh in podobnih podjetjih, vsi hranijo podatke v sodobnih, sofisticiranih podatkovnih centrih po svetu, podatki so arhivirani in shranjeni redundančno. Tako izpad enega ali celo več podatkovnih centrov ne povzroči izgube podatkov, kvečjemu izpad delovanja storitve za nekaj časa. Vsa spletna podjetja, še posebej velika in znana, imajo strašanski interes naše podatke varovati pred izgubo in nepooblaščenimi pogledi, saj jih v nasprotnem primeru čaka medijski linč in verjetno zelo negativne poslovne posledice. In če so naši podatki že v oblaku, ali jih je treba arhivirati - v oblak?
Če bi podobno storitev ponujal Google (in ne bi na čudilo, če jo nekoč bo), bi se nam to zdelo sprejemljivo. Ker pa je Backupify za zdaj neznano podjetje, ki si še ni pridobilo našega zaupanja, in ker je tehničnih, moralnih in pravnih vprašanj več kot odgovorov, uporabe Backupify zaenkrat ne priporočamo. Izgubite lahko več, kot pridobite.
Menimo tudi, da večine spletnih storitev sploh ni treba arhivirati, saj so podatki dovolj varni tam, kjer so. Izjema je le elektronska pošta, ki pa je nima smisla arhivirati nekam v oblak, temveč je bolj praktično, če pošto iz oblaka arhiviramo v svoj računalnik. Pa ne toliko zaradi bojazni pred izgubo, kot to, da je dosegljiva tudi, kadar smo brez interneta ali v tistih redkih trenutkih, kot spletna storitev ne deluje. Rešitev je veliko, eno izmed njih, zelo enostavno, smo zapisali v posebnem okvirčku.
Backupify
Kaj: Servis za varnostne kopije drugih servisov.
Kje: www.backupify.com
Cena: od 31. januarja zastonj
Za: Enostavno upravljanje
Proti: "Nekomu v oblaku" moramo zaupati geslo do vseh svojih storitev, ki jih želimo dodatno varovati.