Žepni sopotnik
Ob omembi naprav GPS večina uporabnikov najprej pomisli na tiste, ki nas vodijo pri vožnji avtomobila (ali drugega prevoznega sredstva). A prvi navigatorji GPS, ki so se pred leti pojavili za domače uporabnike, so bili ročni navigatorji, namenjeni povsem drugačni rabi. Garminov novi model Dakota 20 izhaja iz teh pohodniških logov.
Ročne navigatorje so za svoje vzeli predvsem tisti, ki se veliko gibljejo v naravi, daleč od civilizacije. Od planincev in pohodnikov pa do bolj profesionalnih uporabnikov, denimo gozdarjev in lovcev, te naprave so praviloma velike in robustne, z leti pa so dobile vse več uporabnih funkcij. Najbolj uporabna sta barometrski višinomer ter elektronski kompas (avtomobilski navigatorji slednjega nimajo in nam pokažejo smer neba šele takrat, ko se gibljemo). S razmahom Geocacheinga, neke vrste novodobnega lova na zaklade, pa so ti navigatorji dobili tudi nekaj s tem povezanih zmogljivosti.
Garminova nova Dakota 20 je na prvi pogled izredno majhen navigator. Če jo primerjamo s kakim izmed starejših Garminovih modelov, denimo GPSMap 60CSx (ki smo ga preizkusili nekaj let nazaj), izpade prav šarmantno majhna. Po velikosti in obliki spominja na okrogel, če ne kar jajčast mobilni telefon. Tipka je le ena, skrbi za vklop oziroma izklop. Vse drugo počnemo prek razmeroma majhnega, za dotik občutljivega zaslona. Ta se nam je zdel kar malce pretemen, čeprav se na soncu iz njega vendarle solidno bere (njegova diagonala meri 6,6 cm, ločljivost pa skromnih 160 × 240 pik). Zadaj je pokrov, pod katerim se skrivata dve bateriji tipa AA. Naprava je silno dobro izdelana in zatesnjena, ustreza pa standardu IPX7, kar pomeni, da jo lahko potopimo v enemu metru vode do 30 minut. Povedano drugače, Dakota bo brez težav zdržala tudi močnejši naliv.
Pod baterijami opazimo režo za pomnilniške kartice tipa MicroSD. Dakota namreč nima naloženih zemljevidov (dobro, ima osnovno svetovno karto, ki pa je praktično neuporabna), tako da jih moramo dokupiti. Za Slovenijo je na voljo odlični zemljevid oziroma topografska karta, Topo Slovenija, na kateri je praktično vsak vrh, jezero, prelaz itd, velja pa 105 evrov. Z Dakoto pa lahko uporabljamo tudi druge zemljevide, od tistih za cestno navigacijo (kjer naprava omogoča vodenje od kraja do kraja) pa do navtičnih zemljevidov. Za prenos podatkov je na voljo vmesnik USB, naprava pa ima tudi šibak brezžični vmesnik, ki se lahko povezuje z združljivimi napravami, ki so v bližini (denimo drugimi Dakotami).
Tudi brez kartografije je Dakota zelo uporaben inštrument. Že sam kompas in višinomer sta zelo uporabna, čeprav moramo pri obeh občasno poskrbeti za kalibracijo. Shranjujemo lahko več priljubljenih poti in točk, potovalni računalnik pa shranjuje podatke o prehojeni (ali prevoženi) poti (skupaj z višinskim profilom poti). Dodane so tudi posebne funkcije za ljubitelje Geocacheinga, za športnike (štoparica, povprečna hitrost pretečenih krogov), za ribiče, sporoča pa nam tudi podatke o vzhodu sonca in lune (česar bodo veseli predvsem fotografi). Menuji so zelo pregledni, seveda pa so vsi prevedeni v slovenščino.
Ročni navigatorji so razmeroma specifične naprave, kot taki pa so od nekdaj razmeroma dragi. Cestni navigatorji GPS so se že močno pocenili, v nekaterih primerih že pod mejo sto evrov, ročni pa ostajajo malce dražji. Dakota 20 ni izjema, saj velja 349 evrov, k temu pa bomo po vsej verjetnosti odšteli še nekaj za zemljevide. Za 279 evrov pa si lahko omislimo okrnjeni model Dakota 10, ki nima elektronskega kompasa, barometrskega višinomera, reže za MicroSD kartice ter brezžičnega prenosa podatkov.
Garmin Dakota 20
Kaj: Ročni navigator.
Proizvaja: Garmin, www.garmin.com.
Prodaja: Geoset, www.geoset.si.
Cena: 349 EUR.
Za: Velikost in teža, enostavna raba, veliko možnosti, kakovost ohišja.
Proti: Temen zaslon, brez pravega zemljevida, cena.