Zgodbe so doma v knjigah
Izbrali smo 12 "tiskarjev" foto knjig in jim anonimno ponudili v tisk naše vrhunske jamske fotografije. Izkazalo se je, da so do uporabnika prijaznejši urejevalni programi, ki niso spletne narave, da pa bodo tisti, ki res "obvladajo", še najraje izbrali ponudnika, ki bo sprejel že (v lastnem programu za DTP) urejen izdelek formata PDF.
Vsakič, ko se odpravimo na izlet, prinesemo s seboj nekaj fotografij. To še bolj drži v času kakovostnih kamer na telefonih, ko fotoaparata ne moremo več pozabiti doma. Tako se nam na diskovju nabere zajeten kupček fotografij, a ostanejo večinoma neurejene ali pa sploh pozabimo nanje.
Ogledujemo si jih lahko z različnimi ohranjevalniki zaslona, za prijatelje lahko tu in tam izdelamo kakšno spletno galerijo, s tem pa se že počasi konča. Pravo ogledovanje fotografij v resnici še vedno zažge na "papirju". Če fotografije tiskamo le zaradi nekakšne analogne varnostne kopije, bo morda zadostoval že tisk fotografij na fotografski papir, vendar se večina uporabnikov za tiskanje odloči ravno zato, ker je fotografije na papirju veliko prijetneje pregledovati kot na računalniškem monitorju. Obenem je fotografije tudi po tisku na papir treba dodatno urejati, za to pa potrebujemo album.
Vlogo nekdanjih albumov lahko danes prevzamejo foto knjige, ki nam jih lahko natisnejo večinoma kar spletni ponudniki. Te ob pomoči med seboj tako ali drugače povezanih fotografij razkrivajo zgodbo in dodatno nadgrajujejo vlogo albumov z možnostjo naprednega oblikovanja in poudarka na določenih fotografijah, pa naj gre za velikost, okvir ali pa poseben učinek na izpostavljenih delih zgodbe. Foto knjiga nam omogoča dinamiko in prikaz razpoloženja ob pomoči oblikovanja ter dodajanje besedila. Pa še ena komponenta daje tem izdelkom veliko prednost, vsaj pri začetnikih - profesionalen videz, v kakršnem uporabnik sicer ni vajen sebe ali svojih fotografskih izdelkov.
Ker gre za "računalniški izdelek" ali vsaj za računalniško oblikovan izdelek, ne čudi, da si lahko ob naročanju kar precej "izmišljujemo" in izbiramo. Pomembno je, denimo, kakšen format izberemo glede na naravo izbranih fotografij. Pokončna foto knjiga nam ponudi boljšo postavitev ležečih in pokončnih celostranskih fotografij velikega formata, saj so pokončne lahko celostranske, ležeče pa umestimo čez dve strani. Ležeči formati so večinoma primernejši za fotografije, katerih dinamika teče v vodoravni smeri (kolesarske dirke, panoramske fotografije), pokončni pa za tiste, kjer poteka dogajanje v navpični smeri (slapovi, nebotičniki). Tisti z enakim razmerjem stranic pa so najprimernejši ravno za dinamično nedoločene ali mirujoče subjekte, a tu natančnega pravila ne poznamo. Glede na povedano je pravzaprav ključna lastnost, po kateri izbiramo ponudnika, ki nam bo natisnil knjigo, možnost kakovostnega oblikovanja. Večina ponudnikov ponuja tudi široko izbiro velikosti knjig, ki je prav tako pomembna. So pa izjeme - pri storitvi www.fotoknjiga.si pravzaprav sploh ne izvemo, kako veliko knjigo lahko pričakujemo.
Ravno ponujene napredne možnosti in kakovost predlog so ključne na poti do dobro oblikovane foto knjige. Veliko je odvisno od želja uporabnika in tega, ali se zaveda, kaj želi, ali ne. Tisti, ki vedo, kaj hočejo, bodo bolj navdušeni nad možnostjo natančne postavitve fotografij in širokim razponom določanja velikosti fotografij in drugih prvin v foto knjigi. Spet drugi pa bodo bolj cenili širok nabor predlog in posebne učinke, vendar je tudi tu zelo pomembno, da so ti kakovostni, saj lahko foto knjiga na pogled hitro postane otročja ali cenena. To velja tako za predloge kot za učinke in okvire. A na koncu vsekakor največ šteje tudi uporabnikova žilica za oblikovanje.
Video: Kako je videti
Kako so videti foto knjige, ki smo jih natisnili na preizkusu, si lahko ogledate tudi na našem video posnetku:
Imate veliko fotografij, ki bi jih radi uredili v fotoknjige? Kako začeti? Kaj je najbolje?Odgovore poiščite v decembrski številki revije Monitor.